sneeuwkwaliteit half maart in de dolomiten

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Gardena

ik wil van 14 tot 21 maart naar de dolomiten maar zijn er ervaringen hoe de sneeuw condities er dan zijn en of de pistes allemaal nog open zijn.
ik durf nog niet te boeken omdat er dit jaar nog niet heel veel sneeuw gevallen is.
anders zou ik livgno nog overwegen.
graag julie ervaringen hier over moet binnenkort toch een beslissing nemen.

Het is een beetje koffiedik kijken…Zeker bij Val Gardena ligt het niet heel hoog. Als je kan wachten met boeken is dat denk ik de beste optie!

Hou ook even https://www.wintersport.nl/forum/topic/179432 in de gaten anders.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

hey Martin, ik overweeg net hetzelfde, ook dezelfde week.
Ik zou nog kunnen wachten met boeken maar mijn vriendin niet…

Zijn er nog mensen die ervaring hebben met skiën in maart in Val Gardena?

Ja, vorig seizoen. Maar toen lag er een basislaag van dik 2 meter (daarom ook last-minute Italië gekozen). Het was overdag zo’n + 10 graden en flinke zon, dus de pistes waren vanaf een uur of 11 wat papperig en buckelig. Maar alles was open en we hebben heerlijk geskied.

2 jaar geleden een week rond 21 maart geskied in Val Gardena. Was echt prima, alles was te skiën tot aan de dalen. In de dalen aan de zonkant wel wat witte slierten in groene dalen, maar nog steeds hielden de pistes zich prima.

We gaan dit jaar ook weer de week van 14 maart. Die Italianen zijn meesters in piste preparatie, dus ik maak me geen zorgen. En bovendien skiën wij bijna altijd wat later in het seizoen (maart/april/begin mei), dus een beetje papsneeuw ben ik wel gewend.

ja ik maak me ook de meeste zorgen om de voorraad sneeuw die er nu ligt, lijkt me een beetje karrig omdat de zonkracht tegen die tijd ook de nodige cm sneeuw opeet.
vorig jaar was er inderdaad genoeg we zijn toen bijna ingesneeuw in januari

Ik denk overigens dat de sneeuwhoeveelheid niet zo het probleem wordt, maar meer de papperigheid. Vorig jaar was het in de tweede week van maart overal heerlijk weer en op 1800m soms dik boven de 10 graden. Combineer dat met zuidhellingen en je hebt kans op papsneeuw. Dus vandaar; kun je wachten doe dat dan. Als de temperaturen laag zijn als je wil gaan, dan zal je volgens mij prima kunnen skien. Wellicht door een groen landschap, maar goed.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

aangezien ik nu moest reserveren heb ik het zekere voor het onzekere genomen… het is Obergurgl geworden. Klein gebied, yep… maar ik denk wel nog leuk.

Half maart kun je gewoon nog skiën daar. Of het papperig is in de middag hangt erg van het weer af en is nergens te voorspellen. Overal kan in maart de zon schijnen met een temperatuur ver boven de 0. Maar doorgaans zijn de pistes in ieder geval begin maart prima daar.

aangezien ik nu moest reserveren heb ik het zekere voor het onzekere genomen… het is Obergurgl geworden. Klein gebied, yep… maar ik denk wel nog leuk.

hanss op 16 feb 2015 20:20

klein? Valt wel mee toch? 100 km ofzo? Je kunt volgens mij voor een tientje meer een skipas kopen waarmee je een dag naar Solden kan, dan heb je heel wat kilometertjes meer ;).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie