Wie is bekend in/met Selva/Wolkenstein?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Wolkenstein (Selva)

Ik probeer mezelf een beeld te vormen van het skigebied ín het dorpje zelf.
Op de kaart staan een aantal skiliften ingetekend. Maar, met het oog op kleine kinderen, hoe zijn de bijbehorende pistes?
Hoe is verder de ontsluiting met het grotere gebied?
Is er een soort van ‘centraal punt’ waar afdalingen samen komen / meeting point / dat ene biertje na een dag zwoegen?

Alle input is welkom. Vast bedankt.

Vriendelijke groeten, Frank

Het skigebied in het dorp stelt niet zo veel voor (…)

Het grote gebied benader je meestal via de Ciampioni gondel, in het dorp, bussen en skiwinkels voor de deur.
In de buurt heb je een aardige apresskibar in de open lucht. Verder de nodige barretjes (oa ierse pub) in het dorp.

De oefenweides voor de kids liggen aan de andere kant van het dal, hier kun je ook naar boven naar de Passo Gardena.

Vanaf beide locaties kun je de Sella Ronda oppakken, links om of rechts om.

Verder prima gebied, wij gaan er in januari voor de 3e keer naar toe.

Rob

Selva is voor veel mensen het startpunt van de sella ronda, die je twee kanten op kan skien. Dus de ligging is uitstekend. De skipistes zijn prima te doen, maar welke leeftijd hebben je kinderen? Gaan ze op les o.i.d., hebben ze ski-ervaring?
Er zijn zoals hierboven gezegd twee hellingen waar je naar beneden kan komen skien. Maar daar loopt wel een doorgaande weg tussendoor. Dus een kom waar alles samenkomt zoals in sommige gebieden is er niet.
Daarnaast rekening houden dat er in Italie niet veel plekken zijn met ski-in / ski-out. Zeker in selva niet. Je accomodatie ligt vaak een stukje lopen van de pistes af.
Aanrijden van het gebied is erg simpel, weg is altijd schoon, en de italianen zijn meesters in het goed onderhouden van de pistes, zelfs als er weinig sneeuw ligt.
Verder is skien italie een aanrader, maar het is geen oostenrijk met allerlei schirmbarretjes. Het is er gezellig, gemoedelijk en als je van goed eten houdt is er geen beter gebied in Europa!

Aan de kant van de Dantercepies ( gondel richting Corvara, via de Passo Gardena) heb je enkele sleepliften met eenvoudige blauwe pistes. Daar tref je ook veel beginners. De andere gondel de Championi ligt aan de andere kant van het dorp ( meer richting Val Gardena). Tussen beide gondels loopt een piste dwars door het dorp. Het laatste stukje van 150 meter loop je door het dorp. Kom je speciaal skiërs stoplicht tegen incl. Politie agent. In het dorp zelf, wat ook wat langgestrekt is, zijn diverse pubs/bars. Ik vond de Kronenstube, bij het skiersstoplicht, altijd erg gezellig. De weg door het dorp maakt het wel wat druk. Winkels zijn er zat te vinden, in het deel richting de Dantercepies zit ook een SPAR supermarkt. Aan die kant ook diverse hotels, ontbijtpensions en appartementen op 5 min. van de sleepliften bij de oefenweides en waar ook veel gelest werd. Ik vond Selva erg leuk, goed eten ter plaatse en op de pistes, prachtige omgeving en ook prima aan te rijden.

De politieagent is vervangen door poortjes overigens.

Verder biedt Wolkenstein voldoende voor beginners en dat samenkomen doen velen in de Kronestube, waar het prima toeven is.

Ik ken velen die in Wolkenstein verbleven en verreweg de meesten komen ieder jaar terug.

@DSvier: afgelopen seizoen stond er dagelijks een politieman bij de oversteek van de weg. Dit ondanks de speciale poortjes, zo houden ze de locale sterke arm ook aan het werk:-) De Kronenstube is zeker gezellig voor een drankje na het skiën of boarden. De Louis Keller ligt er naast voor de liefhebbers van meer polonaise.

Ik had hem niet meer gezien sinds die poortjes er staan, dus vandaar.

Als ik die agent was zou ik lekker vanuit de Kronestube de boel in de gaten houden, want nut en noodzaak ontbreekt ook wel sinds de poortjes. ;)

De politieagent is vervangen door poortjes overigens.

Afgelopen seizoen (jan 15) stond hij er anders gewoon hoor …
Zal over 3 maanden wel weer even gaan kijken…

Rob

Bedankt voor de (vele) reacties.
De kinderen gaan op les; zijn beginnend.

Als ik het goed lees, zijn er in Selva zelf geen pistes waarop beginnersklasjes les krijgen?

Bedankt weer.

Frank, dat lees je m.i. niet goed. Er zijn diverse oefenpistes waar de skischool lesgeeft als je het dorpsdeel onder de Dantercepies gondel neemt. Daar zijn een aantal sleepliften met blauwe pistes voor de lessen. Op de plattegrond van Selva te vinden in de vakken E en F nr 17, 18 en 19.

Als je van lange tochten houdt is Selva een echte aanrader omdat je hier vandaan naar diverse richtingen in het gebied kan skieen.

Voor beginnende kinderen zijn de pistes aan de kant van de Dantercepies wel geschikt. Ik vind de dalafdalingen aan de kant van de Champinoi gondel niet zo geschikt voor beginnende kinderen. Er zitten behoorlijk steile stukken in.

Daarentegen is het gebied van Seiseralm uitermate geschikt voor kleine kinderen.

Onze dochter heeft skiles gehad onderaan de Dantercepies. Prima skischool. Ook zijn daar leuke onderkomens te vinden zodat je snel en gemakkelijk bij de skischool bent.
Houd er echter wel rekening mee dat de lessen in het Duits gegeven worden.

Mijn kinderen krijgen ook les in Selva.
Vrijwel elke skischool heeft busjes rijden die kinderen ophaalt en terug brengt naar je hotel.
De oefenweide is uitgerust met kinder attributen. Verwacht echter geen Oostenrijkse taferelen met compleet kinderland.

Er zijn wat Nederlands sprekende leraren te vinden. Maar die zijn wel schaars.
Ik vind dit geen probleem eigenlijk. Worden ze lekker zelfstandig van

De politieagent is vervangen door poortjes overigens.

Afgelopen seizoen (jan 15) stond hij er anders gewoon hoor …
Zal over 3 maanden wel weer even gaan kijken…

RCGrootveld op 2 nov 2015 11:03

Hoeft niet, ik controleer het over twee maanden al… ;)

OK, scheelt mij weer afrapporteren …
Wij gaan eind jan, heb er zin in.

Rob

OK, scheelt mij weer afrapporteren …
Wij gaan eind jan, heb er zin in.

RCGrootveld op 3 nov 2015 10:09

Wij dus begin januari (althans, onderaan Gran Risa in Stern (ook wel La Villa), maar zoals te doen gebruikelijk waaien we het gehele gebied door) en dat duurt mij allemaal veel te lang. Ik zit al weer af en toe op de webcam te kijken (de verkeerde kleur overheerst nog).

Dan zal ik het jullie op 19 dec vertellen of de politie er staat

May the ski force be with you !!

Dan check ik het 18 december wel

[quote]Dan check ik het 18 december wel

May the ski force be with you !!

[quote]Dan check ik het 18 december wel

Ik zie het al, er gaan er genoeg die kant op. Laten jullie wel wat liggen voor ons ?

Rob

[quote][quote]Dan check ik het 18 december wel

Wordt weer druk met de kerst

ivm die drukte: kan je nog vlot doorskiën op de pistes tijdens bijvoorbeeld de krokusvakantie of laat ik tijdens 1 van de drukste weken van het seizoen dit gebied beter links liggen?

ivm die drukte: kan je nog vlot doorskiën op de pistes tijdens bijvoorbeeld de krokusvakantie of laat ik tijdens 1 van de drukste weken van het seizoen dit gebied beter links liggen?

Fotsirk op 4 nov 2015 12:37

Het varieert van rustig tot wat drukker. Echt zo druk dat het gaat irriteren heb ik daar nog nooit meegemaakt. En zeker nu er toch veel Oostblokkers afgehaakt hebben (wat ik iig ook nog dit jaar verwacht) kan ik mij helemaal niet voorstellen dat het overmatig druk zal zijn.

Sowieso vinden de meeste Hollanders Italië te ver (ook al zijn veel Oostenrijkse bestemmingen gewoon nog verder), dus de vakantieperiode in Nederland is niet zo van invloed op de drukte aldaar.

Sowieso vinden de meeste Hollanders Italië te ver (ook al zijn veel Oostenrijkse bestemmingen gewoon nog verder)

Ik stel voor om dat vooroordeel gewoon in stand te houden.

Overigens vinden wij het ook te ver om in een ruk te rijden, dus nemen we nu voor de 2e keer de nachttrein.
Per saldo nauwelijks duurder en een stuk comfortabeler.

Rob

Sowieso vinden de meeste Hollanders Italië te ver (ook al zijn veel Oostenrijkse bestemmingen gewoon nog verder)

Ik stel voor om dat vooroordeel gewoon in stand te houden.

Overigens vinden wij het ook te ver om in een ruk te rijden, dus nemen we nu voor de 2e keer de nachttrein.
Per saldo nauwelijks duurder en een stuk comfortabeler.

RCGrootveld op 4 nov 2015 16:35

Ik vind zelf rijden toch echt fijner, zeker ook omdat ik dan ter plekke meer opties heb.

En het is gewoon sneller. In de nachtelijke uurtjes ben je in 8 uur in het hotel vanaf huis.

Zo maakt ieder zijn keuzes; als er iets is wat ik tijdens m’n skivakantie kan missen is het m’n auto.
En 1000+ km in 8 uur (wat neer komt op een gemiddelde van 125 kmh), bestempel ik als jakkeren.
Maar dat is mijn mening, ik laat me wel rijden, al slapende …

Rob

Plaats een reactie