Tips voor de gevorderde skier in Dolomiti Superski

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Gardena

Binnenkort reis ik af naar Kastelruth om daar te genieten van een heerlijke skivakantie. Ik heb alleen een vraag aan jullie, zodat ik mijn vakantie optimaal kan benutten!

Welke pistes móet je als gevorderde skiër in Dolomiti Superski gedaan hebben?

“Moet” is een groot woord … je gaat daar vooral om te genieten van de omgeving terwijl je door een overwegend blauw/rood werelderfnatuurgoed/landschap zweeft ;).

Maar als je voor de zwarte(re) uitdagingen gaat …

  • de wereldbekerpistes in Gröden (niet moeilijk, matige bragging rights) en Alta Badia (Gran Risa … die daarentegen is “nice”)
  • de zwarte Vallon in Corvara en dan doorknallen naar Corvara (niet Arabba) over een carvingpiste (rechtse variant door het bos is wat aangenamer)
  • de forcella Staunies in Cortina d’ampezzo (zwarte bovengedeelte, ALS die open is)
  • de wereldbekerpiste (vrouwen) in Cortina d’ampezzo is op zichzelf niet zo superspectaculair (bovenaan wel even bij de tofana schuss) maar je kan er een héérlijke lange afdaling van maken tot onderin Cortina in ware jaren '60 stijl (bosoversteekjes, bruggetjes)
  • de zwarte Holzriese 1 (links houden) in Moos (Sexten)
  • en aan de zuidkant van Arabba zijn wel een paar mooie zwartjes te vinden

maar nu interpreteer ik “gevorderd” als “het moet hard en moeilijk zijn”

Je kan ook gevorderd genieten van een tourtje Alta-Badia --> Lagazuoi --> Cinque Torri --> Lagazuoi --> Alta Badia; de gebirgsjägertour, de lange afdaling vanaf de Marmolada (alhoewel … steekt mij persoonlijk wat tegen),…

Uiteraard Lars, het gaat helemaal niet om ‘moeten’, maar ik zou graag de allerbeste plekjes verkennen! :)

Welke pistes móet je als gevorderde skiër in Dolomiti Superski gedaan hebben?

MRH1993 op 18 nov 2015 16:29

De vraag is vooral waar je naar op zoek bent (en wat vind jij gevorderd, want dat is een heel ruim begrip ;)). Vanaf de locatie waar je verblijft is Seiser Alm het meest bijgelegen, maar dan moet je vooral van uitzicht houden (ik ben geen fan).

Paar pistes die ik iig niet over zou slaan: La Longia, Saslong, Gran Risa, La Bellunese, Lagazuoi (en de paardjes aan het einde, leuk voor een keertje)… om maar wat te noemen.

Een aantal leuke routes zou ik zeker plannen. Dat is nu juist het leuke aldaar: je kan iedere dag wat anders doen.

@DSvier

Erg fijn dat je zo mee denkt!

Dit is het 7e jaar dat ik op de skies sta en ben nog lekker jong en flexibel. Rood en zwart zijn mijn favorieten en qua pistes kan ik eigenlijk alles wel hebben. Dat noem ik gevorderd ;-)

Aantal weken is ook 7?

Ga je alleen, of met een groep? Hou je van tochten?

Piste Piculin in het gebied van Kronplatz. Dat is een eindje vanuit Kastelruth, maar is zeker te doen.

Verder wat al genoemd is
-Lagazuoi

  • Marmolada
  • reuzenslalommen op de Seiseralm

Gebied is landschappelijk fantastisch, mooiere gebieden zijn er nauwelijks.

Echt uitdagende pistes zijn er niet heel veel, maar het is gewoon lekker cruisen.

Seiseralm kun je het beste vermijden, hier is echt nauwelijks uitdaging te vinden.

Seiseralm kun je het beste vermijden, hier is echt nauwelijks uitdaging te vinden.

RRski op 18 nov 2015 20:14

Vanuit Kastelruth zit je vlakbij Seiseralm. En er is zeker voldoende uitdagend rood te vinden. Eigenlijk is de Seiseralm een grote speeltuin om lekker rond te cruisen. Een beetje vergelijkbaar met het gebied van Alta badia. Bovendien is er een prachtig funpark.

Seiseralm kun je het beste vermijden, hier is echt nauwelijks uitdaging te vinden.

RRski op 18 nov 2015 20:14

Vanuit Kastelruth zit je vlakbij Seiseralm. En er is zeker voldoende uitdagend rood te vinden. Eigenlijk is de Seiseralm een grote speeltuin om lekker rond te cruisen. Een beetje vergelijkbaar met het gebied van Alta badia. Bovendien is er een prachtig funpark.

Hessel op 18 nov 2015 20:21

Uitdagend rood … Seiseralm … hmm … mss Florian (°65) en Bullacia/Puflatsch (°63)? We praten hier niet over Ciampinoi, etc. he? Mnee, dat was het eigenlijk?

Seiseralm kun je het beste vermijden, hier is echt nauwelijks uitdaging te vinden.

RRski op 18 nov 2015 20:14

Vanuit Kastelruth zit je vlakbij Seiseralm. En er is zeker voldoende uitdagend rood te vinden. Eigenlijk is de Seiseralm een grote speeltuin om lekker rond te cruisen. Een beetje vergelijkbaar met het gebied van Alta badia. Bovendien is er een prachtig funpark.

Hessel op 18 nov 2015 20:21

Uitdagend rood … Seiseralm … hmm … mss Florian (°65) en Bullacia/Puflatsch (°63)? We praten hier niet over Ciampinoi, etc. he? Mnee, dat was het eigenlijk?

Lars3 op 18 nov 2015 20:30

Laten we nou niet doen alsof we van 9 tot 5 enkel dieprood en zwart skien mensen…Seiseralm is qua uitdaging gelijk aan Alta Badia met uitzondering van de Gran Risa…
En omdat Kastelruth tegen de Seiseralm aan zit zou ik zeker daar gaan skiën. Als ik vanuit bijvoorbeeld Corvara of Canazei zou moeten vertrekken, dan zou ik de moeite niet nemen inderdaad, omdat er dan dichterbij vergelijkbare mooie pistes te vinden zijn. Tenzij je freestyler bent, het park op Seiseralm is top.

Ik ben zoals gezegd geen fan van Seiseralm, maar als je daar zit zou ik het waarschijnlijk ook een dagje doen.

@Hessel
Als je er vlakbij zit, wat @MRH1993 zit, welja, waarom dan niet?
Het is een mooie omgeving, je kan er een mooi tourtje skiën en je hebt op de twee uitersten iets leukere pistes.

Ik heb ook niet gezegd dat Alta Badia uitdagend is. Het is er net zozeer landschappelijk mooi, en volgens mij iets beter gelegen voor aparte skitouren (AB-Lagazuoi-Cinque Torre-terug; AB-Kreuzkofel-Edelweistal-AB; de sella ronda’s (alhoewel die eignelijk niet het mooiste zijn; AB-gebirgsjagertour; …) en als je écht wil kan je daar volgens mij echt wel wat meer uitdaging vinden dan Seiseralm.

Maar Seiseralm uitdagend vinden omwille van de kleur … ehm … nee. Het is mooi. Het is uitermate geschikt voor dat Italiaans “sciare con gusto”. Wanneer @MRH1993 over rood en zwart praat als lievelingsdomein moeten we gewoon eerlijk zijn en zeggen dat diep rood en zwart over het algemeen zeldzaam zijn in het dolomiti superskigebied.

Dat gezegd zijnde … je kan elke kleur uitdagend maken met de juiste oefening en instelling. Ik hou bvb verdomd hard van het testen van de mogelijkheden van m’n slalomlatjes (na 30+ jaar bovengemiddeld intensief skiën zou’k dat eigenlijk erg vinden moest’k zo’n grappen niet kunnen appreciëren). Ik moet daarom niet 100km/h en meer skiën, alsof dat consistent haalbaar is :p (om maar iets te zeggen). Om één of andere reden denk’k dat iemand met 7j skiervaring (ik ga ook even uit van tussen de 7 en 14 weken ervaring) zich eigenlijk al goed genoeg kan amuseren op gewoon rood.

We zijn het denk ik wel eens @Lars3

Maareh, 100kmh plus kan dan weer uitgerekend op de speedtrap op…jawel… Seiseralm :D
Het is gewoon een mooi gebiedje, landschappelijk inderdaad. En als je er dicht bij zit naar mijn mening toch de moeite.

Tot slot nog een tipje:

Dalafdaling vanaf col raiser naar Ortisei. Begin leuk rood, later landschappelijk mooi.

EDIT: ik zie nu pas dat je naar Kastelruth gaat. Veel van de genoemde gebieden en tochten zijn dan te ver weg, tenzij je het niet erg vindt om een stuk met de auto te rijden voor en na het skiën.

Ieder gebied heeft z’n charmes en op bijna iedere piste is het mogelijk om jezelf te testen.
Het mooiste wat Italieë in mijn ogen te bieden heeft, zijn de tochten die je kan maken. Het hangt een beetje van de locatie van je appartement af, maar de volgende tochten/locaties raad ik aan!!

Dagje Sella Ronda met de klok mee
Dagje Sella Ronda tegen de klok in
Dagje La Villa
Dagje Cortina d’ampezzo
Dagje Civetta
Dagje Grande Guerra/Gebirtsjagertour (deze zeker niet overslaan!!)
Dagje Kronplatz
Dagje Val Gardena/Alpe di Suisi
Dagje aan de zuidkant van het Sella Massief, ben helaas de naam kwijt. Je moet de lift ‘achter’ de Ciampac hebben.

Boek dus maar een paar dagen bij ;-), er is genoeg nieuws te zien iedere dag.

Plaats een reactie