sneeuw in april...?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Gardena

Hoi allen,

wij zijn een groep studenten en willen graag voor de eerste keer
met z’n allen gaan skieën. We kunnen echter geen andere datum
dan 4 april vinden…
Mijn vraag: ligt er normaal gezien dan nog sneeuw in Val Gardena…?
En is dit een goed gebied voor beginners?
Bvd!

Groetjes, Pieter

Sneeuw ligt er wel(veel niet) maar in het dal zal het verdwenen zijn. Aan de noordkant ligt er vanaf 1600/2000 m sneeuw. Door de kunstsneeuw kan je de meeste dalafdalingen maken, ook de sella ronda. Enkel de sneeuwkwaliteit is niet meer optimaal: voor 10u harde pistes en na de middag meestal overal pap.
PS vanaf 4 april begint de Paasvakantie: bijna alle Europese landen hebben dan schoolvakanties. Dus bij verse sneeuw kan het wel eens druk zijn…

Okay, dank je voor de info!
Misschien tips om ergens anders naartoe
te gaan waar mee kans is op goede sneeuw?
Hebben ze in Frankrijk rond die periode
ook paasvakantie…?

Groetjes

Hier hebben ze ook wel schoolvakanties, maar valt de drukte bij de liften erg goed mee:

  • Fransen hebben in feb/ma al 2 weken schoolvakantie gehad. Sommige Duitse deelstaten maar 1 week of enkele dagen.
  • In Frankrijk zijn er %-ueel minder wintersporters dan in vb Duitsland.
  • 1/3 van Frankijk heeft tijdens de eerste week van april schoolvakantie, tegenover gans Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland,…
  • Er skiën maar weinig Duitsers in Frankrijk door de taal barrière (wel meer en meer).
    Het publiek bestaat hoofdzakelijk uit Fransen, Engelsen, Italianen, Spanjaarden en Beneluxers.

Voor goede sneeuw te hebben, heb je N-hellingen nodig en liefst boven de 2000 m.
Hier enkele tip-skigebied voor met pasen per categorie:
Luxe:
Val Thorens *****
Tignes-Val d’Isere *****
Paradiski ****
rest 3-vallées ****
standaard:
Flaine ***
Les Deux Alpes *****
Espace San Bernardo (vooral La Tuile) ****
budget:
Les Sybelles ****
La Norma ****
Val Cenis ****
PS volgende skigebied hebben te veel zonhellingen:
Val Frejus *
Alpe d’Huez **
Valmeinier/valoire **

Livigno en Passo-Tonale in Italie zijn beter geschikt voor beginners en goedkoper dan Frankrijk.Beide gebieden gaan tot boven de 3000 meter. Sneeuwzeker en goede sneeuwkwaliteit tot laat in het seizoen.

Hier enkele tips om niet naartoe te gaan. Passo-Tonale: te veel zuidgerichte pistes, enkel de gletcher kant is goed. Val Thorens, Tignes-Val d’Isere, Paradiski, Les 3-vallées, Flaine en Les Deux Alpes: Duur, veel meer slecht weer en sneeuwstormen. Espace San Bernardo: verbinding met Italië dikwijls gesloten door de wind (vooral La Tuile is zeer winderig) Les Sybelles: goedkoop maar veel zeer trage liften plus verbindingen niet altijd optimaal en dan zijn sommige dorpen ook nog laag gelegen. La Norma: klein gebied: 1 snelle stoeltjeslift en 1 gondellift(Slechtste van het slechtste) Val Cenis: 120 km pistes, goedkoop, skiën vanaf 1300 m. Verbinding open tijdens pasen ? Val Frejus: nooit naartoe gaan gewoon net iets beter dan La Norma. Alpe d’Huez: teveel pap en druk. Valmeinier/valoire: veel stenen. Tenslotte Livigno: verbinding met een busje. Bereikbaarheid skigebied optimaal ? Ik hoop voor u dat u geen enkele van deze gebieden gekozen had, zeker niet La Norma, Val Cenis Val Frejus en Valmeinier/valoire en ook niet Passo Tonale. Val Cenis is wel een uitstekend gebied voor beginners met veel groene pistes. Val Gardena. Ik weet dat er beneden wel pap is. Ik ben er zelf nog nooit geweest omwille van dat het niet zo veel sneeuw pakt en dus de sneeuwhoogte niet zo hoog is maar toch zijn tijdens de paasvakantie alle of bijna alle 175 km pistes open + veel meer kans op goed weer en veel uitstekende liften. Mag ik vragen aan Pieter welk gebied je hebt gekozen.

heeft er iemand ervaring met de sneeuwkwaliteit in april in la joue du loup in Frankrijk?

mvg

Plaats een reactie