Sella Ronda | Val Gardena

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Gardena

Wij zijn voornemens met een groepje mannen naar de Dolomieten te gaan. We willen daar natuurlijk ook de Sella Ronda doen en nu vroeg ik me af welke plaats een goed uitgangspunt is. We skiën behoorlijk door en het niveau van de groep is behoorlijk, dus we zoeken uitdaging. Liever maken we geen gebruik van auto’s en ik vraag me af hoe het is geregeld met skibussen. Is het te vergelijken met Oostenrijk?

Voordat iemand kom met de opmerking dat ik het forum maar eens door moet spitten, dit heb ik dus gedaan en kwam daar niet de gewenste info tegen. Ik tendeer naar Val Gardena te gaan, maar wellicht dat jullie me verder kunnen helpen.
Bedankt alvast voor de moeite

*bericht bewerkt door Rogier op Invalid Date

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

Dorpen die echt direct aan de doorgaande Sella Ronda liggen en van waaruit je die beide kanten op kan skiën zijn Selva (Val Gardena), Corvara (Alta Badia) en Arabba. Vanuit de andere dorpen in Val Gardena, Alta Badia, en de dorpen Campitello en Canazei heb je ook directe verbinding met de Sella Ronda, maar door die dorpen loopt de route dus niet direct. Welk van de vier gebieden je als ‘achterland’ wil hebben (Alta Badia, Arabba, Val Gardena of Val di Fassa) bepaalt dan dus verder in welk dorp je kan gaan zitten. Op Google maps kan je dit ook allemaal prima zien trouwens.

Skibussen zijn er trouwens ook (relatief goed) geregeld. Je kan makkelijk gebruik maken van het regionale openbaar vervoer MAAR je moet wel jezelf een beetje vertrouwd maken met:

  1. het feit dat de omgeving daar twee regio’s (Trentino-Alto Adige en Veneto) en een paar provincies (Bolzano, Trento en Belluno) omvat heeft een weerslag op de verschillende busdiensten die er rijden.
  2. bussen worden meestal lokaal aangegeven in functie van de pas waarnaar/waarover ze rijden. Het helpt dus als je een goed lokaal buskaartje hebt.
  3. prijzen vallen goed mee (tussen de 2€ en 6€, afhankelijk van locatie en busmaatschappij). Skimateriaal wordt meestal relatief mild behandeld.
  4. rijtijden zijn bizar. Sommige lijnen zijn goed bezet (elke 20 minuten). Andere lijnen zijn eigenlijk schoollijnen en rijden vooral 's ochtends en in de namiddag.
  5. Wanneer je moet overstappen en daarbij van maatschappij verandert, moet je (natuurlijk) een nieuw ticket kopen. Belangrijker is echter dat de rijtijden niet op elkaar zijn afgestemd. Wachttijden incalculeren dus. Maar, belangrijker, maatschappijen die uit Bolzano rijden hebben middagpauzes (! tot 2 uur). Dat kan ferm zuigen…

Moest je taxi’s overwegen … dat is ook mogelijk. Je lokale hotelier kan je wel eens goed helpen. De prijzen vallen meestal goed mee (per persoon) aangezien de taxi’s meestal busjes tot 6 à 8 personen zijn en de tarieven heel schappelijk kunnen zijn. De taxi’s zijn 's ochtends tamelijk moeilijk beschikbaar in schoolperiodes aangezien ze vaak voor schooltransport worden gebruikt. Vlak ervoor of erna nemen ze je graag aan bodemprijs mee (6 personen + skiuitrusting @ 20€ voor 8km om 7u 's ochtends… ik vind dat niet slecht, tenminste, in België lukt dat niet snel).

Als je uitdagingen zoekt, is de Sella Ronda overigens snel te makkelijk. Die moet je vooral doen voor het landschappelijke genieten. De afstekers van de S.R. zijn daarentegen wel de moeite. Een alternatieve tour is de Gebirgsjägertour … minder goed geregeld, maar volgens mij een stuk aantrekkelijker. Je kan je dagroutes trouwens ook plannen op:
http://www.dolomitisuperski.com/en/your-holiday/ski-routenpl…

Aanvulling op wat hierboven reeds is gemeld:
De “gaestekarte” die je van het hotel krijgt is tevens OV kaart voor het dal en daarmee kun je de “andere” dan de skibussen gebruiken. Die kaart is overigens ook geldig voor bus/trein naar Bolzano (als je iets anders wilt).
Wij gaan ook weer die kant op, voor de 4e keer.

Rob

Eens met Gigi dat Selva, Arabba en Corvara/Colfosco de beste uitgangspunten zijn om het hele gebied te verkennen. Als het belangrijk is om de pittigste pistes relatief dichtbij te hebben dan zit je waarschijnlijk in Arabba het beste. Daar zijn een aantal pittige pistes, je bent snel op de Marmolada (waar de zwaarste afdaling van het hele gebied is) en je sluit ook makkelijk aan op de Gebirgsjager-tour. Nadeel is dat het dorp vrij klein is en er wat minder te doen is dan in Selva. Ook is het iets verder rijden vanuit NL.

Eens met Gigi dat Selva, Arabba en Corvara/Colfosco de beste uitgangspunten zijn om het hele gebied te verkennen. Als het belangrijk is om de pittigste pistes relatief dichtbij te hebben dan zit je waarschijnlijk in Arabba het beste. Daar zijn een aantal pittige pistes, je bent snel op de Marmolada (waar de zwaarste afdaling van het hele gebied is) en je sluit ook makkelijk aan op de Gebirgsjager-tour. Nadeel is dat het dorp vrij klein is en er wat minder te doen is dan in Selva. Ook is het iets verder rijden vanuit NL.

OlafK op 8 aug 2016 15:38

Welke afdaling vind jij de zwaarste? Die vanaf Punta Rocca?

De zwaarste pistes aldaar liggen m.i. stuk voor stuk bij Arabba zelf.

Overigens een tip: staar je niet blind op de Sella Ronda. Leuk om te doen, maar ga ajb ook uitstapjes maken vanuit de ronde, anders ben je als je een beetje niveau hebt al ruim voor de lunch klaar. De oranje route leent zich daar m.i. het beste voor.

Alternatief: in La Villa gaan zitten. Zit niet rechtstreeks aan de ronde, maar wel aaneengesloten. Van daaruit kun je wel middels een busverbinding naar Kronplatz. Heel mooi gebied met een paar van de leukste zwarte en rode pistes van de Dolomieten.

(En mocht je toch een keer de auto in willen stappen: Cortina is snel aan te rijden en meer dan de moeite waard)

Prachtig gebied. Ben dit jaar in Selva en Ortisei geweest. Was van plan om de Sella Ronda te doen, maar uiteindelijk niet gedaan. Was flink wat dagen gesloten wegens hevige sneeuwval. De dagen dat die wel open was, waren de paar pistes die we van de Sella Ronda gedaan hebben zo druk (was buiten het hoogseizoen) dat we besloten om de tour niet te doen. Daarentegen waren de andere pistes die we gedaan hebben nagenoeg leeg…

Welke afdaling vind jij de zwaarste? Die vanaf Punta Rocca?

De zwaarste pistes aldaar liggen m.i. stuk voor stuk bij Arabba zelf.

Zwaarste was hier niet perse bedoeld als moeilijkste, maar als fysiek meest uitdagende. De afdaling van Punta Rocca naar Malga Ciapela zonder pauze doen is niet velen gegeven. Zeker 2 van de 3 zwarte afdalingen van Porta Vescovo naar Arabba zijn wel iets moeilijker dan de afdaling vanaf de Marmolada.

Santa Cristina ligt ook perfect om de sella ronda te doen. Je moet enkele pistes doen maar dat vormt geen obstakel. Voordeel hier is dat je nog twee andere deelgebieden hebt en je dus echt kan afwisselen.

1e dag Santa cristina (monte pana en championi)
2e dag Sella Ronda richting dantecerpies
3e dag col raiser
4e dag Sella ronda richting canazei
5e dag Seiseralm

Elke dag een andere ski ervaring.

Welke afdaling vind jij de zwaarste? Die vanaf Punta Rocca?

De zwaarste pistes aldaar liggen m.i. stuk voor stuk bij Arabba zelf.

Zwaarste was hier niet perse bedoeld als moeilijkste, maar als fysiek meest uitdagende. De afdaling van Punta Rocca naar Malga Ciapela zonder pauze doen is niet velen gegeven. Zeker 2 van de 3 zwarte afdalingen van Porta Vescovo naar Arabba zijn wel iets moeilijker dan de afdaling vanaf de Marmolada.

OlafK op 9 aug 2016 13:04

Op die manier.

Het klopt inderdaad wel dat je je benen voelt als je die afdaling in één ruk doet. ;)

Je kunt ook met een (eigen) groep goede skiërs een skihuttentocht maken in de Dolomieten rondom de Sella Ronda (buiten de drukte). Er gaat dan een gids/skileraar mee, je slaapt iedere nacht in een ander bergpension hoog op de berg met prachtig uitzicht en gaat 's morgens als eerste naar beneden. Doordat je nooit terug hoeft kun je heel veel skiën en gebieden zien. Echt een aanrader! Ik heb dat al 3 winters gedaan en ga komende winter zeker weer, zie http://www.snowemotion.nl

Ik ben twee keer in Selva geweest. Daarvoor in Ortisei. Ik heb een beetje het vermoeden dat Selva het meest centraal ligt als je aan de Sella Ronda wilt zitten. Ortisei en Sant Ulrich zijn al duidelijk onhandiger, vooral als je Marmolada nog even wilt pakken.
Vanuit Selva kan je namelijk ook heel goed skiënd (of boardend) en stukje door ongerepte natuur met de bus naar Seiser Alm (van Monte Pana naar Saltria, kost een euro of 6 als ik mij niet vergis, maar zeker de moeite waard), dat ook een soort ronde is.
Vanuit Selva ben ik ook naar Marmolada geboard, zo ski je automatisch de Sella Ronda.
Je komt ook vrij snel in Fassatal: bij Alba omhoog richting Ciampac.

In Maart 2017 gaan we naar Corvara, Alta badia is ook een prachtig gebied en heel groot (wel veel blauw).
Vanuit Corvara moet Lagazuoi wel goed te doen zijn (lijkt mij?)

Kortom, elke dag kan je makkelijk naar een ander gebied skiën. En al die rondjes zoals Sella Ronda, Seceda + Seiser Alm, Val di Fassa, en met een beetje fantasie Alta Badia- Arabba zijn ook andersom goed te doen!

Auto bus zijn in Selva niet nodig als je zorgt dat je in de buurt van lift Ciampinoi, Nives of Costabella zit.

@GiGi @Lars3 @RCGrootveld @Olafk @DSvier @Nics @GeensMaarten en @Mvanson bedankt voor jullie comments, kan ik wat mee! en @auke83 niet te vergeten

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

@auke83

Lagazuoi is vanuit Corvara goed te doen. Is echt een hele mooie route en na afloop de paardentaxiaal is een ervaring op zich. Corvara is ook leuk gebied.

heb in dat gebied huttentocht gedaan. erg leuk. 's ochtends al eerste de piste op… echt geweldig. de paardentaxi zeker een aanrader.
al veel info staat hier boven…
dus alvast veel plezier met voorbereiden.

Plaats een reactie