Waar blijft de sneeuw...

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Gardena

Ben ik de enige die zich druk maakt over t gebrek aan sneeuw met de kerst???

Een wee

Ben ik de enige die zich druk maakt over t gebrek aan sneeuw met de kerst???

Prins op 7 dec. 2011 22:38

Een week gelden maakten nog heel veel mensen zich daarover druk, maar vermoedelijk zijn nu alleen de italiegangers nog overgebleven en het duurt ook nog enkele weken, dus volgende week zijn de webcams daar misschien ook wel wit

Je bent zeker niet de enige. Dit jaar voor het eerst naar Italië… En eerlijk gezegd knijp ik m wel een beetje. Op andere fora is mij al verteld dat de Italianen kunstsneeuwtoppers zijn, dat geloof ik, maar toch. Nog 17 nachtjes slapen… Ik vind het spannend!

Wij gaan ook voor het eerst naar Italië, gelukkig duurt dat nog een week of 7. Er ligt al wel wat en ze doen er alles aan met de sneeuwkanonnen maar ik heb toch liever echte sneeuw. Ik zeg: De volgende dump is voor Italië :-)

Ja, het is wel heel bijzonder dat we voor t eerst naar Italie gaan, en er ligt nog niets nu, terwijl op onze oude stekjes in Oostenrijk en Frankrijk de sneeuw al een meter hoog is… Krijg je niet wat je verdiend…??

Nog twee weken duimen en elke dag de cams en weersverwachtingen in de gaten houden. Rond de 20e maar een paar goede sneeuwdumps en je hoort mij niet meer klagen. Fingers crossed!

Ik zie net op de website van Val Gardena dat inmiddels eenderde van de liften open is. Er kan worden geskied, ondanks dat er nog maar heel weinig echte sneeuw is gevallen. Dankzij de sneeuwkanonnen.
Vannacht is er ook nog een beetje echte sneeuw bij gekomen, zodat het plaatje er nu prachtig uitziet.
Maak je geen zorgen.

Je bent zeker niet de enige!! Ik hou al weken lang krampachtig alle weersvoorspellingen in de gaten, maar de moed begint me nu echt een beetje in de schoenen te zakken…

Wij vertrekken zondag al voor één week?
@ Rogier kunnen wij nog sneuw verwachten in Val gardena???

@DC, kijk ook even op de websites
http://en.skiinfo.com/compare-weather-forecasts/val-gardena-…
daarop kun je lezen dat het in ieder geval koud blijft! Dus de kanonnen kunnen genoeg draaien, en de pisteurs van de Dolomieten zijn supervakmensen!!
Ook op
http://meteociel.fr/modeles/gefs.php?carte=1
wordt aangegeven dat er sneeuw gaat komen. Lees ook het weerpraatje van Roel van vandaag en de commentaren eronder!
gaat helemaal goed komen hoor, ook in de Dolomieten!

Ik ga al jaren naar de Dolomieten. En als ik me ergens niet ddruk om maak dan is het de sneeuw. Die is er eigenlijk altijd en als het er niet is dan maken ze hem. Ze kunnen 90% van het gebied kunstmatig besneeuwen.
Dus als er met Kerst nog niet genoeg gevallen is, reken maar dat de machines draaien. Ze gaan echt al die gasten een mooi pak sneeuw geven. Die Italianen zijn niet gek hoor.
Zelf ga ik 14 januari, maar ik maak me totaal geen zorgen.

Onze pensionhoudster van zei ooit eens dat ze nog nooit heeft meegemaakt dat er met Kerst geen sneeuw lag. Dus houdt moed!

Wat ik vergat te zeggen: er liggen geen stenen in het gebied, dus aan 10 cm. sneeuw heb je bijv. al genoeg. Kom daar eens om in Val Thorens, daar moet je minimaal een meter hebben om zorgeloos te kunnen skien.

Wat ik vergat te zeggen: er liggen geen stenen in het gebied, dus aan 10 cm. sneeuw heb je bijv. al genoeg. Kom daar eens om in Val Thorens, daar moet je minimaal een meter hebben om zorgeloos te kunnen skien.

Marlene op 9 dec. 2011 10:55

Marlene, volgens een onlangs verschenen blog ligt dat misschien iets genuanceerder, zie:

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/2202/Met-hoeveel-s…

O.k. Cees, misschien iets te kort door de bocht van me. Maar de strekking blijft toch dat je in de Dolomieten met een klein laagje al voldoende hebt om te skien.

Daar heb je helemaal gelijk in Marlene. Heb ooit in Val Thorens geskied met minimaal aan sneeuw, een crime, stenen, stenen en nog eens stenen. In de Dolomieten heb je aan een klein laagje voldoende.

Laat dat kleine laagje maar snel komen dan, ook in het dal aub. Lieve weergoden, ik heb het echt nodig, bij voorbaat dank!

Net voor kerst komt er zware sneeuwval. Dat is nu de verwachting dan. Op weeronline. En 90 % van 1200km piste is altijd besneeuwd. Dus niet druk maken mensen.

Op voorspellingen van 10 dagen of meer moet je je niet blindstaren. Volgens weerman Roel zijn die onbetrouwbaar omdat er voor zover vooruit nog heel moeilijk voorspellingen te maken zijn. Maar anoniem, laten we hopen dat je gelijk krijgt. Verse en veel sneeuw is altijd lekker.

Ik zou me echt geen zorgen maken, zeker niet in de Dolomieten. Als ik naar de webcams kijk wordt er al volop geskied, ook al is er nog heel weinig sneeuw gevallen.
Van stenen hoef je weinig last te hebben. De meeste pistes liggen op gras (alpenweide). Ik heb ze in de zomer bezig gezien met het verwijderen van stenen van de plekken waar 's winters geskied wordt. De Italianen zijn wijs geworden in enkele winters dat de sneeuw uitbleef. Ze maken heel veel werk van het prepareren van pistes onder moeilijke omstandigheden.
Het bljft wel goed opletten. Stenen in de Dolomieten zijn grijswit, dus ze vallen niet op.

HET SNEEUWT !!!

In Gröden schneit es!
ZOALS OP DE WEBSITE VAN VAL GARDENA WORDT VERMELD.
http://www.valgardena.it/de/

NOG 3 WEKEN WACHTEN VOOR WE ER ZIJN MAAR HET BEGIN IS ER.

Leon Roelofsen

Sneeuw! Mooie witte plaatjes op de webcam, ik heb zo’n zin om lekker naar beneden te glijden… Heerlijk :)

Vertrekken vrijdag. Toch wel blij met dat kleine laagje verse sneeuw, ziet er toch leuker uit dan witte pistes in een groen landschap :)

Als je met eigen ogen wilt zien hoe de sneeuwcondities in de Dolomiten zijn, houd dan de komende dagen Eurosport (1 en 2) in de gaten.
Vrijdag Super G in Val Gardena (Sasslong)
Zaterdag Afdaling in Val Gardena (Sasslong)
Zondag Reuzenslalom in Alta Badia (Gran Risa).

Om in de stemming te komen.

Heb net al zitten kijken naar de vrije training afdaling op wintersport. Was aardig wit maar je zag hier en daar het gras boven het sneeuwdek komen. Er ligt nog niet veel maar ik verwacht dat tegen volgende week 90% van de pistes wel open gaat. Sella ronda gaat in ieder geval de 17e open. Verder is de verwachting dat er nog een cm of 20 vrijdag bij komt waarna de kou komt en de sneeuwkanonnen aan kunnen om voor de kerst perfecte pistes te krijgen.
Vanaf het middenstation Seceda naar het dal van Ortisei zou normaal gezien vandaag ook open gaan. Dat vind ik altijd een mooie graad meter voor de sneeuw hoeveelheid. Als die al open is zit het meestal wel goed.
Ik kom er nu ongeveer 20 jaar en heb nog nooit niet kunnen skieen vanwege sneeuwgebrek. Ik vertrek zaterdag dus ik hoop zondag ff een update erop te zetten.

Ik vertrek zaterdag dus ik hoop zondag ff een update erop te zetten.

Wouter op 15 dec. 2011 14:48

Veel plezier! Volgens mij gaat het helemaal goed komen.

Check:

http://nl.snow-forecast.com/resorts/Selva-Gardena/6day/top…

Dit weekend en volgende week dinsdag valt er voldoende sneeuw.

Wij vertrekken op kerstdag dus alles komt GOED !

En het wordt koud!!
Gevoelstemperatuur van -27 op maandag… pff, toch nog maar een extra laagje erbij aantrekken dan.

Update vanuit val gardena;
Sneeuw ligt er inderdaad niet veel. Het ziet er wel winters uit met sneeuw tot diep in het dal maar op de hogere pistes ligt niet echt veel natuur sneeuw. Momenteel wel koud en sneeuwkanonnen draaien op volle toeren. Steeds meer pistes gaan open en de kwaliteit van de pistes is enorm goed op het moment. Het weer is in ieder geval super. Vandaag heel de dag in de stralende zon geskied.
Vandaag in Alta badia geweest maar daar zijn nog meer pistes en liften dicht. Maar ik verwacht dat deze binnen korte termijn zeker open zullen gaan. Morgen richting Arabba om daar te kijken hoe het erbij staat.

Leuk om te lezen. Veel plezier!

(Nog bijna drie maanden, dan ga ik naar Arabba)

Vrijdag vertrekken we richting passo sella, erg benieuwd of er nog wat bij valt. Er staat voor de komende dagen wel wat sneeuw aangekondigd, maar ik verwacht er niet veel van. De plaatjes op de webcams zien er prachtig uit, dat dan weer wel!

@wouter, als je nog af en toe een update wil geven, hou ik mij aanbevolen!

@Dick Passo Sella zit je in dat hotel of in een ander hotel bij passo sella parkeren wij meestal de auto en overnachten in Friedrich August Hutte jij toevalig ook?

Leon

Leon Roelofsen

Plaats een reactie