verbinding seiseralm sella ronda

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Gardena

Weet iemand of je vanaf de seiseralm ook de sella ronda kan bereiken zonder de ciampinoi of andere moeilijke pistes? we hebben het vorig jaar gedaan, maar 2 x zwart/rood moeten nemen. (terugweg een afslag gemist?). We waren maar net op tijd voor de laatste bus vanaf Monte Pana. De minder ervaren skiërs van ons groepje willen we ook meenemen, maar dan liefst zonder moeilijke pistes.

Seiseralm - Sella Ronda altijd via Monte Pana naar sella ronda (groen) Liften 23-21-45.

Van Sella Ronda naar Seiseralm via ciampinoi naar begin lift 22 doorskien naar Monte Pana; Geen blauw, alleen maar rood. Zwart is mogelijk.

Kan ook via Seceda; Ciampinoi via Saslong B (rechts - Rood) naar dalstation, pak metro naar dalstation seceda. Bergstation seceda, rood naar beneden (Ortisei). Tunnel naar dalstation lift 1 (gondel naar Seiseralm)

Makkelijke routes(blauw) zijn er helaas niet.

null

Dank je Gijs. Handig kaartje. Wij konden niet goed zien hoe de pistes liepen op het kaartje, naar boven of beneden…
Vorig jaar kwamen we terug boven aan de ciampinoi en dachten vanaf daar rechtstreeks naar Monte Pana te kunnen skiën. Daar boven gevraagd, en we werden weer langs dezelfde (donkerrode) piste als de heenweg naar beneden gestuurd, inmiddels met buckels (en valpartij door vermoeidheid en angst). En vanaf daar moesten we weer een gondel nemen (44 of 24). We waren echt bang dat we de bus niet zouden halen en hadden al contact met het thuisfront… (5 minuten over) Maar ik begrijp dat we lift 22 moeten hebben dan. Heb je dan ook die steile piste?

Dank voor het kaartje Gijs en je duidelijke beschrijving. Probleem was dat we soms niet konden zien op het kaartje hoe de pistes liepen (naar beneden of boven). Boven bij Ciampinoi zijn we waarschijnlijk verkeerd gegaan (de weg gevraagd), we moesten in ieder geval weer een gondel nemen, 44 of 24. en aan het eind van de dag was de piste vol met buckels. tja en dan vermoeid gecombineerd met wat angst… 5 minuten voordat de laatste bus vertrok waren we in Monte Pana.

Je kan natuurlijk ook gewoon de bus nemen naar Wolkenstein. Dan ben je gelijk van die lastige pistes af.

Ik zou me eerst afvragen of die "minder ervaren skiërs" ervaren genoeg zijn. De Sellaronda is gemiddeld niet moeilijk, maar er zitten lastige stukken in zoals de Ciampinoi pistes. Dat kan voor oponthoud zorgen. Om vanuit de Seiseralm de Sellaronda te doen zul je een beetje moeten kunnen doorskiën. Alleen al omdat je een extra stuk moet afleggen van en naar de Seiseralm.
Strand je ergens, dan zou het wel eens lastig kunnen zijn om terug te komen bij de accomodatie.

Als je de Sellaronda "met de klok mee" doet, dan heb je volgens mij de Ciampinoi helemaal niet nodig. Ik ga ervan uit dat je met de eerste bus vanuit Saltria bij Monte Pana aankomt. Je neemt dan de Monte Sëura lift, en skiet dan naar de Tramans. Vanaf hier kun je zonder lift Selva bereiken. Je komt via Plan de Gralba (dat je "rechts" laat liggen) uit bij de loopbrug naar de Costa Bella.
Op de terugweg neem je vanuit Plan de Gralba de grote gondel naar Piz Sella. Volgens het kaartje zou je dan een korte zwarte piste af moeten om uit te komen op de piste naar Monte Pana. Die is erg smal en meestal heel erg boekelig. Maar volgens mij is er ook een minder moeilijke "bypass" die niet op dit kaartje staat. Ik weet dit niet helemaal zeker (ik doe deze route niet zo vaak).

Dank jullie voor je reacties. Plan was om het oostelijke deel van de Sella Ronda heen en terug te doen, dat vond ik het mooiste deel, en niet helemaal rond. We gaan gewoon een keer proef skiën en goed op de liften letten.

Je verhaal "met de klok mee" klopt aardig Richard. Maar let wel dat je bij Arabba via Porto Vescovo moet. En dat vind ik altijd een lastig stukje en ik durf mezelf toch redelijk ervaren te noemen. Gelukkig is het lastige stuk niet zo heel lang.

Op de terugweg moet je inderdaad via die korte zwarte die jij noemde. Zoals je al zei is ie aan het eind van de dag een behoorlijke beproeving, maar gelukkig ook heel kort.

Porto vescovo is net zo lastig als ciampinoi, misschien zelfs lastiger. Mee eens. Helemaal rechts loopt een bypass, maar het blijft een lastig ding.

Ik dacht dat de korte zwarte piste bij Piz Sella richting Monte Pana vermeden kan worden door een rode piste die achter Piz Sella om loopt. Ik kan me vergissen, ik neem hier zelf altijd de zwarte.

Het zou kunnen dat je onderaan Plan de Gralba een of ander pad hebt dat je af kan sukkelen tot onderaan de Chiampinoi. Misschien tussendoor nog een klein liftje om weer wat vaart te krijgen. helemaal zeker weet ik dat niet. Wij nemen ook altijd die zwarte, is gewoon een stuk simpeler.

Toevallig vond ik net nog een kaart van vorig jaar in mijn ski jack. Hierop staat de rode piste richting Monte Pana die ik bedoel inderdaad ingetekend. Gelukkig, ik begon te twijfelen. Je gaat vanaf de top van Piz Sella eerst richting de Comici hut, en daar rechts af. Hiermee vermijd je dus de zwarte piste van Piz Sella.

Paulien: verstandig om eerst een stuk proef te skiën en het parcours te verkennen. Dan kun je beter beoordelen of het voor iedereen haalbaar is om de hele tocht te maken binnen de tijd.

Tip voor alle Val Gardena gangers: van Monte Sëura naar Monte Pana lopen schitterende zwart/rode pistes. Gek genoeg kom je hier geen mens tegen…

Bedankt voor jullie tips, Richard en Marlene. En ja, die pistes bij Monte Pana waren inderdaad prachtig en geen kip of skiër te zien. Daar zijn we toen haastig vanaf geskied om de bus te halen, maar wil ik zeker nog eens doen! Eind januari gaan we.

De zwarte korte piste is idd makkelijk te omzeilen via de Comici hut. Even ter extra bevestiging. Dus twijfelen of die er is, is niet nodig.

Veel plezier allen.

Dag, ik heb een vraag die deels beantwoord is in dit topic maar het betreft slechts losse antwoorden.
Ik ga voor het eerst naar Italië (Ortisei) na dik 20 jaar in Oostenrijk re hebben geskied (Fiss, Serfaus, Ischgl, St. Anton).
We zijn ervaren skiërs (2 kinderen van 15 en 12 en mijn vrouw en ik). Ik zag op de pistekaart dat de Seismeralm weliswaar een compact gebied is maar geen gebied om als ervaren skiërs de hele week te vertoeven, mijn concete vraag is dan ook:

  1. Hoe kom ik vanuit Ortisei zo snel mogelijk in het grote ski-gebied (met Sella Ronda) dus welke liften/pistes
  2. ik lees dat je vanuit Ortisie zowel skiënd als per skibus het Sella Ronda gebied kan bereiken, wat is de snelste manier en wat zijn ongeveer de skitijden om heen en terug te komen?

lift vanuit Ortisei naar top Col Raiser, van hieruit naar St. Cristina. Van uit San Cristina kun je de Sella Ronda op.

  1. zie antwoord bovenstaande reactie, klopt maar:
    De skibus naar Selva (of Santa Cristina) zal uiteindelijk (veel) sneller zijn (10 minuten schat ik zo). Via de lift ben je zeker 45-60 minuten bezig als alles mee zit. Vanuit Ortisei moet je eerst een normale 8 persoons cabine lift pakken (omhoog lopen in het dorp), daarna een grote gondel (moet je dus geluk hebben dat die net klaar staat en er geen rij staat) om vervolgens af te dalen (mooie afdaling), dan moet je een ondergronds treintje pakken om de oversteek te maken. Ook daar heb je weer geluk nodig voor een goede aansluiting. Kortom, de skibus is veel sneller. Alternatief is via Seiseralm helemaal naar links te skiën en daar een (betaalde) skibus bovenlangs te nemen.

De pistes van Col Raiser zijn overigens wel waanzinnig, zeker terug naar Ortisei kan je zo’n 12 km prachtig afdalen door bossen en langs watervallen…

Ik denk dat je na een jaartje Italië nooit meer terug wil!

Let it snow!
Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

super bedank allen!

Ik snap niet dat je in Ortisei gaat zitten als je ervaren skiër bent. Zoals gezegd moet je de ski bus nemen naar Santa Christina of Wolkenstein. Of via de Col de Raiser. Via de Seiseralm is helemaal geen doen. Dit stuk is bijna vlak. Volgende keer toch eerst het skiplan bekijken en dan pas het dorp uitzoeken

May the ski force be with you !!

Ortisei is wel weer een leuk dorp, dus zo’n gekke keuze is het niet. Qua aansluiting op Sella Ronda is het weliswaar niet optimaal, maar de skibussen werken prima…

Let it snow!

Die afdeling naar Ortisei, oioioi dat moet toch een van de mooiste 12 km zijn…

Ik neem de vrijheid om gelijk een suggestie te doen voor volgend jaar. Kijk eens naar Colfosco. Dit dorpje ligt in de Sella Ronda en biedt je veel meer mogelijkheden als het gaat om tochten maken (Cortina, Marmolada, Lagazuoi, Ortisei)

Tip voor volgend jaar!

We hadden weinig keuze nog. We hadden eigenlijk al naar Fiss geboekt (dit moet je altijd 1 jaar van tevoren doen anders is er geen plek) maar zowel mijn vrouw als de kids wilden een keer iets anders, ik heb toen pas in januari naar Ortisei geboekt (in de krokus) en dat viel al niet mee, we waren blij dat we überhaupt nog iets vonden (We hebben Fiss pas afgezegd toen we de bevestiging uit Ortisei kregen). Nu ben i me aan het oriënteren op de pistes omdat ik wel lekeer lange tochten wil maken en merkt dat Ortisei idd niet de beste keuze is om snel in het grote skigebied te geraken, achteraf heb ik hier wel spijt van en vraag me af of we toch niet beter naar Fiss waren gegaan (binnen 5 minuten op de piste en een super groot gebied aaneengesloten met Serfaus). Maar goed we maken het beste er maar van.

@gertjanvanee, gebruik de route planner : http://www.dolomitisuperski.com/en/ski-more/ski/ski-route-pl…

Unit106 op 2 feb 2015 16:16

wow super handig dit zeg!!

@Gertjanvanee

“Maar goed we maken het beste er maar van”…

Dat oef je niet te doen want je gaat naar in mijn ogen één van de mooiste gebieden in Europa (in mijn ogen veel beter dan Fiss), dus dat gaat zeker lukken. Ook vanuit Ortisei zijn er prima tochten langs de Sella Ronda te maken. Een rondje kost normaal gesproken een uur of 4, dus dat red je makkelijk vanuit Ortisei.

Let it snow!

@Gertjanvanee

“Maar goed we maken het beste er maar van”…

Dat oef je niet te doen want je gaat naar in mijn ogen één van de mooiste gebieden in Europa (in mijn ogen veel beter dan Fiss), dus dat gaat zeker lukken. Ook vanuit Ortisei zijn er prima tochten langs de Sella Ronda te maken. Een rondje kost normaal gesproken een uur of 4, dus dat red je makkelijk vanuit Ortisei.

Gerwin. op 3 feb 2015 09:48

Nou, dat geeft de burger moed, dank Gerwin, we hebben er zin in!!!

Wij zijn ook ervaren skiers, en wij vinden Ortisei-Selva geweldig!

De beste pizza dat ik heb ooit gehad is in de refugio Fermeda boven de Col Raiser gondola.

De ski bussen daar werken goed, en je hebt veel te verkennen. Ortisei is idd leuk dorpje, maar Seiseralm is zo vlak, wij vonden het saai voor een dag. maar de bus terug van Seiseralm naar St. Cristina, dat is wel spannend! Geen skiien, maar super leuk!

Het wordt toch anders, en dat wil toch hebben?

Toch weer apart hoe smaken kunnen verschillen. Ben zowel in Fiss als in Ortisei geweest en vond persoonlijk Ortisei-Selva landschappelijk wel mooi, maar skitechnisch echt een drama. De verschillende gebieden zijn vanuit Ortisei allemaal vrij matig met elkaar verbonden en regelmatig moet je stukjes lopen of in lange verbindingsliften zitten, waardoor je veel skitijd verliest. Daarnaast kenden veel verbindingsliften relatief lange wachttijden, hetgeen ik de tweede week van maart niet had verwacht. En dat je er lekker pizza en pasta kan eten, is natuurlijk mooi meegenomen, maar vind ik persoonlijk toch niet echt belangrijk (en was ook zeker niet in ieder restaurant het geval). Ook het feit dat je, ondanks de dure skipas, voor de skibussen in Val Gardena apart moet betalen en ook het parkeren bij de liften niet gratis was, stoorde me. Nee, dan geef ik liever de voorkeur aan het veel compactere en efficiëntere Fiss-Serfaus. Overigens kent Val Gardena, zoals ik al zei, landschappelijk wel een paar prachtige afdalingen.

Ik denk dat je na een jaartje Italië nooit meer terug wil!

Gerwin. op 2 feb 2015 15:42

@gerwin Ik denk dat je bedoelt: ‘na een jaartje Italië wil je nooit meer ergens anders naar toe…’

Je hoeft niet meer te betalen voor de skibus. De buskaart krijg je van je onderkomen uitgereikt. De skipassen zijn in vergelijking met het aantal kilometers (1200 km) die je tot beschikking hebt niet duur! Parkeren bij de lift is op de meeste plekken 5 euro per dag en na de middag goedkoper.

@Paolie
De tip van Gerwin spreek mij wel aan hoor, gewoon in de ochtend de skibus naar St. Christina pakken en je kunt vandaar uit de hele dag skiën toch?
En terug kun je volgens de lezers het beste de mooie afdaling van St. Christina naar Ortisei nemen.
Waar we nog wel mee zitten is waar we onze ski’s gaan stallen deze week. Is het verstandig om ze bij het begin van de skibushalte in het dorp Ortisei in een depot te laten (als dat überhaupt kan al) of kunnen we ze beter in St.Christina bij de liften stallen (dan hoeven we ze niet elke dag met de bus mee te slepen. We zitten in Ortisie in een appartement tegenover hert zwembad, om nu elke dag een kwartier te moeten lopen met de latten op je schouder lijkt me sowieso geen optie, wie heeft er een bruikbare tip?

@Bianca: ons onderkomen gaf geen buskaarten uit. Die moesten we apart kopen. Dat hadden we achteraf beter niet kunnen doen, want onze skibus stopte niet bij een lift, maar ongeveer halverwege de roltrappentunnel, waardoor we alsnog 10 minuten bezig waren om bij een lift te komen. Vanaf dag 2 de auto genomen. En wat betreft het aantal km piste: of je nu een pas voor 200 of voor 1200 kilometer piste koopt: in beide gevallen heb je ruim genoeg pistes voor een weekje skiën, dus die 1200 km biedt mij maar erg weinig meerwaarde.

Plaats een reactie