Met kerst naar Val Gardena

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Gardena

Wij willen dit jaar heel graag met kerst naar de sneeuw en zijn nog een beetje aan het kijken, maar Val Gardena ziet er erg leuk uit
We zijn wel in Oostenrijk geweest (niet met kerst) maar nog nooit in Italie om de wintersport/kerst te vieren. Zijn er nog tips en/of ervaringen van mensen die de kerstdagen in dat gebied hebben gevierd?

Val Gardena is vooral een gezellig gebied om de Kerst door te brengen. Mits een beetje normale omstandigheden zijn alle pistes geopend, inclusief de Sella Ronda.

Verwacht echter geen uitbundige taferel wat betreft apres-ski en uitgaan. Het gebied herbergt een prachtige natuur en heel wat gezellige plekjes om nieuwjaar te vieren. Verder zijn er best wat gelijkenissen met Oostenrijk wat betreft gastvrijheid en dergelijke, dus daar hoef je je weinig zorgen om te maken.

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

De meeste dorpjes in die buurt zijn best wel gezellig te noemen. Hou er mee rekening dat V.G. heel bekend is bij Duitsers (wat minder bij Nederlanders/Belgen) en door de jaren heen wel wat commerciëel beladen is geworden. Het is er geen heksenketel, maar in vergelijking met de kleinere dorpjes zou ik het wel minder charmant durven noemen.

Skiën zou er geen probleem mogen zijn rond die tijd. Dit jaar hadden ze een zeer slechte sneeuwopening maar ze hadden nog altijd 70à80% geopende liften & pistes.
Afwisseling in pistes mag ook geen probleem zijn.

Vraag: met wat voor een gezelschap ga je? Familie, vrienden, …?

Wij gaan met z’n tweeën en zijn rond de 50. Apres-ski is wel gezellig maar is geen noodzaak. Het gebied hoeft ook niet super druk te zijn, wel gezellig met winkeltjes e.d. We zijn geen skiërs, maar vinden wandelen en lang-laufen wel erg leuk.
Dus als er nog andere suggesties zijn dan houden we ons aanbevolen. Ook toevallig nog mensen die wel is met de trein vanuit Nederland naar Italië zijn geweest?

In dat geval zou V.G. je inderdaad goed kunnen bevallen. Er zijn de nodige winkeltjes, de vallei nodigt ook nog uit voor wandelingen (tig houtbewerkingswinkeltjes), je kan makkelijk naar Seiser Alm met de lift & wandelen, etc.

Als’k me niet vergis is er ook nog een biathlonoefenpiste aan de noordzijde … wie weet dat je dat als langlaufer ook kan appreciëren :).

Badankt Lars voor de informatie, enne ik denk dat we het alleen bij het lang-laufen houden ;)
We weten in elk geval nu iets meer over dit skigebied.

Dan zal dit je een goed idee geven:

http://www.valgardena.it/download/gardena/pdf/DNS_Seiser_Alm…

(Oh, en Biathlon was blijkbaar in Selva di Val Gardena)

Ik kom er al 12jr met de kerst.

als jullie geen skiërs zijn. Dan moet je echt naar ortisei gaan. Dit is het grootste dorp met de meeste winkeltjes. ( die echter met 2 uurtjes van binnen en van buiten wel kent) De seiser alm ligt het dichts bij ortisei ( 1 lift en je bent er)en daar zijn de beste langlauf mogelijkheden.

St. Christina.
Ligt in het midden van de 3 dorpjes. Dit is misschien wel de beste uitvalbasis om mooie wandelingen te maken.
Echter met de bijna gratis skibus ( € 5 per week)
rijd je in wat zal ik zeggen 25 min. van ortisei naar Selva(wolkenstein)

Selva ( wolkenstein ) waar ik altijd verblijf vind ik de beste uitvalbasis voor de skiërs-boarders. Van hier zit je zo in de andere gebieden zoals arraba/marmolada, val di fassa enz.

Veel plezier alvast

De link die we hebben gekregen van Lars die geeft op onze computer een runtime-error aan en loopt daardoor vast, heb je misschien nog een andere link? Dank voor de informatie over de plaatsjes nog.

Probeer het eens op http://www.groeden.com dan kom je op de site van het dal uit waar veel informatie te vinden is over het dal.

Val Gardena is leuk. Zelf zou ik dan een verblijf in Selva/Wolkenstein aanraden. Wij zaten afgelopen jaar in garni Elisabeth. Dit is een kleine b&b met zeer vriendelijke eigenaren. Het is direct onder de gondel gelegen. Daar kun je in 2a3 minuten naar toe lopen. Of je neemt twee sleepliftjes waarvan er 1 eigendom is van de heer des huizes en je bent ook bij de gondel.

Ha, ha, lijkt me leuk om eens te proberen, met de langlaufski’s of de wandelschoenen in de sleeplift. Ik ken het gebied goed en om te wandelen en langlaufen zou ik niet voor Selva kiezen, maar voor Ortisei. Leuk stadje, ook nog aardig wat winkeltjes en de Seiseralm voor het langlaufen en wandelen. En wil je een dag echt lekker winkelen dan pak je even de bus naar Bolsano.

@jojo

Je heb gelijk. Had niet alle posts gelezen en dus de aanvulling mbt wandelen en langlaufen gemist. Dat zou ik ook in Ortisei doen.

Dank voor de reactie’s. Van Ortisei heb ik gehoord dat het erg duur is! En hoe is het met het rodelen?

Kijk eens op de site die al genoemd is. Daar vind je de prijzen van de hotels enz. In het centrum en dicht bij de lift is het natuurlijk het duurst, maar wat verder buiten het dorp zijn ook wel goedkopere mogelijkheden te vinden. Uit eten kun je zo duur maken als je zelf wilt, in Ortisei zijn veel restaurantjes. Van goedkopere pizzeria’s, eenvoudige restaurantjes, tot behoorlijk duur. Ook op de Seiseralm kun je bij diverse hutten aardig wat goedkoper lunchen dan in Nederland of Oostenrijk. In Ortisei is een geprepareerde Rodelbaan van 6 km en op de Seiseralm zijn meerdere Rodelbanen. Je kunt er ook nachtrodelen.
Ik zag dat je er nog niet uit bent of je naar Italie of Oostenrijk wilt. Ik kan je echt aanraden om Italie eens te proberen. Je hebt er veel meer kans op mooi weer en de natuur is werkelijk schitterend, het eten is er heerlijk, ook in de meeste goedkopere restaurantjes, de mensen zijn heel vriendelijk en Ortisei is ook overdag niet zo uitgestorven als de meeste wintersportdorpen.

Dank voor je reactie Jojo! Als we eruit zijn dan plaats ik het.

Esther Dijk, 20 september 2012

Als je wilt langlaufen en wandelen én gezellig eten zou ik ook Ortisei aanraden. Dat is het leukste dorp, leuke winkeltjes en restaurants, een heerlijk zwembad is er ook. Op de Seiseralm kun je het mooist wandelen en langlaufen. Er is bijna altijd veel zon en het uitzicht is prachtig. Zelf gaan wij de laatste jaren naar Corvara om veel te skiën, maar met de kinderen weer naar de Seiseralm vanwege de knusheid van het gebied en de kinderskischool. We zien er veel wandelaars en langlaufers en het is er wat gemoedelijker en minder druk omdat het los van de sella ronde ligt. .

We zijn twee jaar geleden met kerts in Val Gardena geweest en hebben het skien en het wandelen afgewisseld. Hier kun je onze ervaringen lezen: http://claarenjoanne.blogspot.nl/2012/06/winterwandelen-in-v…
Wij vonden het erg leuk om op meerdere plekken te slapen om dat het zo’n groot gebied is. Een aanrader voor een leuke overnachtingsplek is de Mahlknechthutte. Daar zit je echt midden in de sneeuw en kun je prachtig wandelen. Ik zou er alleen niet een week blijven omdat je toch beperkt bent in je mogelijkheden.

Ben net terug van skiën tussen kerst en nieuwjaar in Val Gardena.
Het was helemaal top. Prachtig weer en sneeuwkwaliteit prima.

Fijn te horen dat jullie het top hebben gehad.

Was het erg druk of viel het mee? Wij vertrekken volgende week richting de Dolomiten.

s.boersma

Wij waren er ook met kerst en het was hartstikke rustig. Heerlijk skiën, maar er mag wel wat sneeuw vallen.

Ook wij zijn met de kerst geweest. Het was fantastisch. Heerlijk rustig, het leek wel laagseizoen ipv hoogseizoen. Goed weer gehad op 2 dagen na.
We hebben alweer geboekt voor volgend jaar.

Wij vertrekken eind volgende week naar Val Gardena, naar het plaatsje Ortisie! Hebben er onwijs veel zin in en kijken elke dag (uur;) op het weerbericht;((( Zoals wij kunnen bekijken (maar kunnen het ook mis hebben) ligt er nauwelijks sneeuw in het dorp, maar volgens weeronline valt er vandaag veel sneeuw;)))))
Tips zijn altijd welkom…

Als ik op de webcam kijk ziet Ortisei er toch mooi wit uit:
http://www.val-gardena.com/it/ortisei–live/page268.html…
Dat is niet altijd het geval, want Ortisei is het laagst gelegen dorp in Val Gardena. De pistes liggen een stukje verder/hoger. In Ortisei zelf zijn alleen een paar oefenweitjes. En er is een supermooie dalafdaling, vanaf de Seceda, maar die eindigt vrij hoog in het dorp.

Kortom, sneeuw in het dorp heb je in Ortisei niet nodig, maar het is natuurlijk wel een mooi gezicht!

Veel plezier.

Ben geweest tot 31/12. Sneeuw in het dorp ligt er nauwelijks, maar op de pistes ligt er meer dan voldoende. Moet echt geen schrik hebben dat er te weinig sneeuw zou zijn en hij is ook nog eens van goede kwaliteit. Ortisei is inderdaad heel mooi dorp. De 12 km lange dalafdaling vanaf Secada is inderdaad fantastische afdaling.

Veel plezier

Gelukkig dat er genoeg sneeuw op de piste lig. Wij gaan overgings niet voor het skieëen maar voor het wandelen, rodelen en langlauffen. We wachten rustig af, we hebben tenslotte nog ruim 1 week!

Als je op de webcam van Ortisei kijkt, ligt er ook sneeuw in het dorp. Over de hoeveelheid sneeuw hoef je je nu echt geen zorgen te maken!

Ik spaar liever mooie herinneringen dan materiele zaken

Plaats een reactie