verbindingen tussen diverse gebieden van Dolomiti Superski

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Gardena

Ik vroeg mij af hoe de verschillende gebieden van Dolomiti superski met elkaar verbonden zijn? ZIjn we gebieden via piste/lift verbonden of moet je met de auto/bus naar de verschillende gebieden.
Is het handig om de superskipas te nemen of kom je er in de regel niet aan toe?
Wij verblijven in Selva.

Ben er enkele jaren geleden geweest, fantastisch skigebied! We hadden een Dolmiti superpas. Kun je de hele week mee onderweg. Sella Ronda links en rechts om geskied, dus veel met piste en liften, wij hebben geen een keer de bus hoeven pakken. Heel erg goed geregeld.
Heel veel plezier

Hey Jaap,

De dolomiti superski omvat meer dan 1000 km pistes, maar die zijn niet allemaal aaneengesloten. Als je in Selva (Wolkenstein) verblijft, zit je echter wel in het hart van de dolomit superski. Je kan dan zoals Huub zegt in 2 richtingen de welbekende Sella Ronda doen (groen en oranje), wat voor minstens 4u skiplezier zorgt. Prachtige landschappen, vaak niet al te druk op de doortocht en vrij eenvoudige pistes.

Waar verblijf je ergens in Selva? Wij zaten altijd aan Plan de Gralba, heel hoog gelegen en perfecte vertrekplaats voor de Sella!

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Oh nog even vergeten te vertellen, ga zeker eens naar de Marmolada (boven Arabba). Heerlijke pistes en niet druk. Als je in Selva verblijft zou ik me zeker geen zorgen maken over een bus nemen om nog elders heen te gaan, gewoon genieten van alle aaneengesloten stukken! Have fun!

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Zoals hierboven al gezegd: de kern is skibaar aaneengesloten. De dorpen rondom zal je wel een bus moeten nemen (niet inbegrepen in skipas).

Then again, de kern alleen is al goed voor een 450 km als’k me niet vergis. De eerste keer dat je daar komt heb je zeker al de nodige dagen plezier:

  • sella ronda (linksom)
  • marmolada
  • edelweistal - alta badia - heiligkreuz
  • sella ronda (rechtsom)
  • lagazoi
  • langkofel - alpi di suissi

Nog een tipje,

Daal af naar canazei dorp, daarna de bus naar Alba Ciampac en dan doorsteek maken naar Bufaura en dan kun je zo naar Poza di Fassa skieen, echt heerlijke afdalingen.

Vanuit Selva kun je in iedergeval zonder busverbinding naar Val di Fassa, Arrabba en Alta Badia skieen. Echt een enorm gebied dus.

En tot slot nog een tipje als je in Selva zit:
Vertrek aan de ciampinoi, doe de afdaling naar St Cristina (zwarte wereldbekerafdaling), stap daar onderaan in het ondergrondse en volautomatische treintje richting… Col Raiser en Seceda.

Deden wij vaak om de drukte te ontwijken van de Sella Ronda. Col Raiser is een heerlijke plateau om te skien, met TOP afdalingen. Je hebt er gezien het hoge plateau ook nog heel laat zon.

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Dank voor alle reacties.
Wij verblijven in Selva zelf nabij Ciampinoi.

IS de weg vanaf de snelweg over het algemeen (in feb.) goed te berijden?

Wij gaan al jaren naar de dolomieten en het is iedere keer één groot feest!
Vanaf de snelweg loopt een kronkelweg naar Selva, tenzij het net gesneeuwd heeft is het een goede schone weg.De weg naar Selva vanaf de snelweg kan erg druk zijn en inhalen is daar bijna onmogelijk.
Als je eenmaal in Selva bent heb je je auto niet meer nodig en een bus al helemaal niet!
Alle pistes sluiten goed aan en zoals eerder gezegd zijn er erg mooie tochten te maken.
Veel plezier daar!

Klopt helemaal, je moet wel zien dat je tijdig over de Brenner bent want als het sneeuwt kan het daar wel eens erg lastig zijn. Vanaf je het dal inslaat is het een relatief lang smal kronkelend baantje tot in Selva. Zorg dat je kettingen mee hebt voor de zekerheid, wij ze hebben in 8 jaar tijd 2 keer nodig gehad (en dat was dan voornamelijk om het baantje links naar de Dantercepies in te slaan)

Veel plezier in Wolkenstein, denk al met plezier terug aan de Paradisio boven op de piste :)

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Goedendag,
Mijn vraag is dit gebied ook goed te doen voor snowboarden. en dan vooral zo weinig mogelijk smalle paadjes.?
dank u

Ook voor snowboarders is dit een mooi gebied. Her en der een smaller pad maar zeker niet onoverkomelijk. Mijn vrouw heeft 2 x 2 uur les nog genomen om smalle paadjes te durven. Als je moeite hebt met paadjes is een paar lesjes absoluut een aanrader. Neem dan wel een prive leraar en geen klas. Als je met 2 of 3 mensen gaat is de leraar goed te betalen.
Succes en veel plezier.

Het merendeel is breed en gemakkelijkte boarden. let echter wel op als je ronde gaat doen, er zijn een aantal ztukken waar je vol moeten laten lopen om niet stil te komen staan en je echt verder moet lopen

Klopt, voor boarders is de Sella Ronda minder interessant. Er zijn heel wat ‘verbindingsstukken’ waar glijden de boodschap is. Als je dan op zo’n plank stil komt te staan, ben je de pineut. Het valt overigens ook op dat er in VG minder boarders zijn dan elders. Afhankelijk van waar je zit heb je makkelijkere en moeilijkere stukken.

Klopt, voor boarders is de Sella Ronda minder interessant. Er zijn heel wat ‘verbindingsstukken’ waar glijden de boodschap is. Als je dan op zo’n plank stil komt te staan, ben je de pineut. Het valt overigens ook op dat er in VG minder boarders zijn dan elders. Afhankelijk van waar je zit heb je makkelijkere en moeilijkere stukken.

Ook voor boarders is dit een supergebied.
Vorig jaar op de eerste dag in 2,5 uur rechtsom vanuit Canazei de sella ronda geboard.Is zeer goed te doen.Goede sneeuw , goede prijzen , gogo girls op de bar in de bergen.Heel weinig boarders en geen rijen mensen bij de liften.
kortom het beste en leukste gebied van de wereld.
laatste week van februarie gaan we met het boardje naar wolkenstein.
Canazei is ook erg leuk maar nagenoeg geen apresski.

Wij willen 19-26 maart naar Selva gaan. Weet iemand hoe de sneeuwcondities (over het algemeen) in deze periode zijn? Het valt op dat alle accommodaties dan een laag-seizoen tarief rekenen…We maken ons dus een beetje zorgen over de sneeuwcondities, zeker omdat het nu al niet optimaal is.

Normaal gesproken is het zo dat ze er alles aan doen om tot Pasen de Sella Ronde open te houden. Ze zijn daar in staat om uitstekende kunstsneeuw te maken.
Zelf ben ik ook een keer geweest in de 2de week van maart en heb toen een prima vakantie gehad.
Dit jaar is natuurlijk een erg slecht jaar en ze moeten natuurlijk wel de vereiste temperaturen hebben om kunstsneeuw te maken.
Ik zou wel eens wat willen horen van mensen die zojuist zijn terug gekomen uit de Dolomieten. Volgens mij zitten er genoeg Dolomieten-gangers hier op het forum.

Dit jaar een slecht jaar??? Volgens de website ligt er 60 cm dal en 150 cm berg!! Ik ga er ook over 4 weken heen, maar maak me eerlijk gezegd totaal geen zorgen!

Ik ben net terug en de sneeuw was van uitermate goede kwaliteit, hoewel er binnenkort een verse laag sneeuw bij moet komen.
Maar ja, hoe het nu is zegt niets over de maand maart. Dan kan het beter of slechter zijn. Vorig jaar in maart is er veel gevallen. Maar dit is zeker geen slecht jaar!

Het zegt inderdaad niets over maart. Maar voor mij is het weer een bevestiging dat de Italianen goed werk leveren op de piste.
Ik was daar begin januari en na een dagje miezerregen en smurriehopen stond ik de andere dag versteld van de sneeuwkwaliteit.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me ook nog nooit zorgen gemaakt heb over de sneeuw daar.

Na veel tips en aanbevelingen van oa Marlene en Kristoff zijn wij eind januari naar Selva gegaan. Wat een fantastisch gebied!! Ben al in grote gebieden geweest maar dit is toch wel even anders… Het is bv. veel gezelliger dan Val Thorens maar niet zo’n geschreeuw als in Oostenrijk.
In de hele week zijn we misschien 10 Nederlanders tegengekomen en dat terwijl we toch heel erg veel km’s gemaakt hebben. We hadden eigenlijk elke dag mooi weer en onze B&B lag fanatastisch halverwege de Saslong. Het enige nadeel hiervan was dat we elke ochtend koud een stukje door een tuin moesten skiën en aansluitend een behoorlijk smal en steil en rood stukje Saslong moesten doen.
We hebben twee keer de Sella Ronda gedaan (super). De oranje versie is bij het begin in Selva druk maar dat was het dan ook gelijk voor die week. Daar hebben we een kwartiertje voor de gondel moeten wachten. Verder hebben we nooit meer dan een minuut hoeven wachten! De sneeuwcondities waren uitstekend hoewel het er best al een tijdje niet meer serieus gesneeuwd had. Wat dat betreft had Marlene volkomen gelijk: het zijn echte sneeuwkunstenaars die Italianen!
Plan de Gralba vond ik heerlijk skiën en daar zaten we dan ook het meest met een afzwaaier naar Arraba. Uiteraard ook veel verder geweest. We hebben er heel wat gehad. De stenen stad is leuk om doorheen te skiën maar het lukt niet zonder prikken. Overigens loopt er een fantastische blauwe piste van bovenuit Plan de Gralba naar Selva. Die kan je zonder remmen nemen en je kunt dan enorm hard zonder het idee te hebben een ongeleid projectiel te zijn.
Op een middag naar Col Raiser geweest. Daar skiet het ook heerlijk temeer daar je daar tot laat in de middag zon hebt. Fijne hut bijna onderaan de piste!
Een andere dag naar Seiseralm gegaan via Col Raiser en de Seceda. Wat een gave piste is dat!! Een groot nadeel is wel dat je om bij de Seiseralm te komen een eind moet lopen door Ortisei.
Seiseralm vond ik trouwens een heerlijk gebied om een dagje tot rust te komen. Alles is daar goed te doen en de sfeer is heel relaxt. Paarden en bejaarden zie je daar veel. Ook langlaufers en wandelaars. We zijn het gebied in een dag helemaal doorgeweest aan alle kanten en hebben echt kunnen genieten van het mooie weer. Uiteindelijk met de bus naar Monte Pana maar dat vond ik niet echt handig. Dat ze daar geen gewone verbinding maken! Eerst een tijd op de bus wachten en een huiveringwekkende tocht maken om vervolgens in zo’n onzinnig gebied aan te komen. Maar goed: weten we dat we in ieder geval niet meer naar Monte Pana hoeven. En je bent ook zo weer terug bij de Piz Sella.
De zwarte van de Piz Sella is trouwens erg vermakelijk… daar gaan er nogal wat onderuit zeker als het gedurende de dag een berglandschap is. Wat dat betreft is de rode achter Piz Seteur ook een aanrader. Daar hebben we meermaals een kwartiertje staan kijken en genieten. Iedereen is natuurlijk het hoofd op hol gebracht door die foute danseresjes bovenop Piz Seteur en vergeet hoe hij op andere bobbels moet anticiperen ;-) Ze gaan daar echt bij bosjes.
Er zitten wel veel Oostblokkers in het gebied maar daar heb ik overigens totaal geen last van gehad. Hangt ook wel een beetje van je eigen instelling af miscchien. Tekend is wel dat de menukaarten veelal in één af ander wazig spijkerschrift zijn opgetekend.
Met aprés-ski hebben we ons niet bezig gehouden en volgens mij leeft dat daar ook niet echt (één van de zaken die onze keuze bepaald hebben). Wel hele goede eettentjes op de pistes maar hoewel er hier vaak geroepen is dat het goedkoop is vond ik dat nog wel tegenvallen. Maar goed: dat weet je als je op wintersport gaat.
In Selva zit trouwens een heel leuk restaurantje: ‘Zum Hirsch’ ofzo. Daar zijn wij een paar keer geweest. Erg vriendelijk personeel en zeker niet duur. Verder zit er ook ergens een soort bar/broodjeszaak. Daar kan je voor weinig geld goed eten (tip: Bergbrot!!)
De reis heen en terug is prima te doen. Zonder overdrijven: 9 uurtjes en je staat er. (wij vertrokken uit Apeldoorn).

Ik zal het zeker niet iedereen aanbevelen want het is wel lekker zo zonder al die Nederlanders. Maar wij gaan hier zeker vaker heen!

Leuk dat je even je verhaal gepost hebt Onno. Is was wel benieuwd hoe je het ervaren hebt.
Gelukkig is het je dus goed bevallen.

9 uurtjes: dan heb je waarschijnlijk wel heeeeel stevig doorgereden.

Nee echt niet. Wel doorgereden maar niet bijzonder hard. Ging best een keer 160 op plekken waar dat mag in Duitsland. Twee keer kort gerust voor tanken en toilet maar verder gewoon doorgaan. We gingen hier om 23:00 uur weg en waren er rond 08:00 uur.
Heb jij je nieuwste verhaal al gepost?

Fijn om te lezen Onno dat je het zo naar je zin hebt gehad.
Idd een heerlijk gebied om te zijn. Enne…houden zo,niet aan iedereen door vertellen.

Ik ben bang dat er dit jaar geen verhaal zal komen Onno. Maar misschien moet jij zoiets eens maken. Lijkt me ook wel leuk.

Ik ga er straks heen, maar ik hoor nu zoveel positieve berichten dat ik maar hoop dat het niet tegen gaat vallen…

@Marlene
Wij zijn zo druk geweest met skiën dat ik er met de beste wil van de wereld geen verslag meer van zou kunnen maken. Hierboven is toch al heel aardig?

@Paul
Snuffel een beetje door de fora hier (oa degenen die ik geopend heb). Staan echt waardevolle tips in die wij zeker benut hebben.

Als je overigens het dal inrijdt is er geen lift te bekennen. Ik moest me echt eerst goed oriënteren om te zien hoe het allemaal zit daar. Maar vooral genieten.
Als je wat wilt weten zeg je het maar.

Is zeker al heel aardig Onno. Ik mis echter de foto’s.

Waar zou ik die het beste kunnen plaatsen dan?

Ik weet niet of dat kan op deze site Onno. Het was eigenlijk meer een dolletje. Zelf heb ik mijn verslagen gepost op een ander skiforum waar ik actief ben.
http://ski.startpagina.nl/prikbord/

Maar dit jaar sla ik een keertje over.

Plaats een reactie