uitdaging?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val Gardena

Is het skigebied Val Gardena uitdagend voor gevorderden?

Nee, vind ik niet. Vorig jaar de sellaronda binnen drie en half uur gedaan. Weinig uitdagende pistes.
Wel een schitterend natuurgebied en groot skigebied.
Maar voor echte uitdagende pistes moet je hier niet zijn…

@Gast126, ik wil je antwoord graag wat nuanceren. De Sella Ronda is een tocht over blauwe en rode pistes rondom het Sella-massief. Deze tocht gaat echter niet alleen door Val Gardena, maar ook door de gebieden Alta Badia, Arabba-Marmolada en Val di Fassa.

En Val Gardena heeft ook nog een heel groot stuk (meer dan de helft) aan skimogelijkheden die niet op de Sella Ronda liggen. Daar zijn niet veel zwarte pistes bij (voornamelijk de Worldcup-afdaling boven Selva), maar wel een heleboel rode pistes.

De skiërs die veel zwart af willen scheuren, die zullen hier inderdaad niet veel komen. Ik wilde alleen even melden dat in Val Gardena meer is dan alleen de Sella Ronda en dat de Sella Ronda bovendien veel meer is dan alleen het stukje door Val Gardena.

Cheizz,
Ik wil me daar helemaal bij aan sluiten. Het ligt er gewoon aan wat je verstaat onder een gebied voor gevorderden. Waar hou je van; piste off piste?? Mooi rood of diep zwart ??
Ik ben zelf een gevorderde skieer en ik hou van mooie rode piste. Die zijn er genoeg in Val Gardena en omgeving (marmolada afdaling is echt fantastisch).
Al jaren ga ik naar Val Gardena en nog altijd trekt het gebied me enorm aan. Gemoedelijk, schitterende omgeving en heerlijk eten op de piste en de pistes vind ik lekker om flink wat kilometers te knallen.
De sella ronda doe ik al jaren niet meer. Is de minst interessante tocht om te doen.

Val Gardena en de omliggende, aangesloten gebieden nodigen vooral uit tot heel veel kilometers maken. In die zin is het zeker interessant voor gevorderden. Je kunt de hele dag skiën zonder steeds op dezelfde pistes te staan.
De Italianen staan bekend om de uistekende manier waarop ze pistes prepareren. Hierdoor zijn zelfs de zwarte pistes ook voor minder ervaren skiërs vaak goed te doen. Flink steil, maar goed geprepareerd. Vaak zelfs makkelijker dan sommige rode pistes die aan de Sellaronda liggen en die door de drukte aan het einde van de dag flinke boekels vertonen.

Er is weinig mogelijkheid om off-piste te gaan.

Het is natuurlijk wat voor uitdaging je zoekt.

Ikzelf, gevorderde skiër, word naar volledige tevredenheid (het liefst elk jaar weer) uitgedaagd door de pistes in Val Gardena. Ben het volledig eens met Cheizz en Gast475.
Gevorderd betekent in mijn geval dat ik op de piste blijf, het meeste plezier beleef aan die rode pistes waar Gast475 het over heeft en met wat moeite de zwarte jongens ook af kom.

En voor het betere offpiste & couloir werk kun je altijd de Seilbahn naar de Sass Pordoi nemen uiteraard.

Ik reken mezelf ook tot de gevorderde… maar na heel wat skigebieden bezocht te hebben blijft Val Gardena de plaatst waar ik het liefst terugkom. De sella ronda zelf is inderdaad goed te doen voor redelijke skiërs (aan het eind van de dag zitten er 1 tricky stuk tussen)… Maar zoals andere al aangeven de omliggende skigebieden hebben echt genoeg te bieden voor de gevorderde… Sfeervol kilometers vreten :)

Dat neemt niet weg dat er andere gebieden zijn die veel meer gitzwarte afdalingen hebben…

Let it snow!

Bedankt voor de reactie’s. Onder uitdagend versta ik niet oofpiste maar naast blauw en (licht) rood ook geregeld pittig rood en af en toe zwart. Dan kun je de gehele dag varieren naar eigen wens.
Ik wil gaan met paar sportieve skiers die kilometers willen maken.

@Ruud, in dat geval zit je dan wel goed in Val Gardena. Ik zou dan wel voor ene paar tientjes meer de dolomiti Superski-pas nemen, zodat je ook in de aangesloten buurgebieden (alles bij elkaar bijna 500 km piste!) terecht kan. Deze pas moet je overigens sowieso hebben om de Sella-Ronda te doen.

Wij gaan dit jaar ook weer naar Val Gardena en met de Sasslong naar St Cristina, Chiampinoi naar Selva en de Gran Risa naar la Villa en de pistes bij Arraba is er naar mijn mening ook voor de gevorderden genoeg uitdaging. En als je je sportief wilt uitlaten doe je maar een wedstrijdje van de Dantercepies naar Selva. Wel voorzichtig met je mede-skiers :-) . Maarre, …zijn niet alle pistes wit?

Ik ben eenzelfde skiër als jij beschrijft (van alles wat, van relaxed cruisen tot zwarte pistes, maar vooral veel kilometers/tochten maken) en ik ga in maart voor de 2e keer naar Val Gardena. Met een Dolimiti Superski pas kun je alle kanten uit. De pistes in Alta Badia zijn over het algemeen wat minder uitdagend, hoewel er bijvoorbeeld richting la Villa een hele mooie zwarte piste is. Arabba heeft een paar hele mooie, lange en uitdagende pistes. Ook veel dalafdalingen naar Selva zijn uitdagend en mooi. Er zijn diverse mooie tochten hier op het forum beschreven. Voor flitsende apres ski hoef je niet naar dit gebied, hoewel je prima een borreltje kan drinken na een dag op de pistes.

Ik spaar liever mooie herinneringen dan materiele zaken

Ik zou iedereen willen aanraden om lekker naar Oostenrijk of Frankrijk te gaan, kan je veel beter skien.

Mijn motivatie:
Ik ga alleen nog maar naar de Dolomieten en geniet elke keer weer van de mooie tochten, de mooie omgeving, het lekkere eten, de gastvrij heid, de rust en … dat de groep Nederlanders nog beperkt is. Dit onderwerp maakt veels te veel reclame voor de Dolomieten. Niet handig, straks wordt dit gebied ook door massa’s Nederlanders bezocht … :-))

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Zijn het met de meeste eens,super mooi,voor ieder wat wils,lekker eten,prachtige natuur,geen brallende mensen.hopen 11tot 18 mrt voor de 3e keer te gaan.
Ps,wij vliegen 11mrt en huren een auto dus als iemand de zelfde vlucht neemt zouden we de auto kunnen delen.

De beste tip is om niet op de Sella Ronde te blijven maar wijk ervan af. Bij Seceda heb je een prachtige afdaling naar Ortisei, 10 km. Ga naar de Marmolada of naar Alta Badia, de Gran Risa is echt zwart en het is er prachtig en niet druk. Ook de pistes bij San Cassiano zijn mooi, de Lagazuoi afdaling naar Armentarola is schitterend. Ook bij Colfosco zijn een paar leuke pistes. Kijk je verder dan de Sella Ronde dan kun je je echt uitleven en tegelijk genieten van alles om je heen. De Sella Ronde doen wij nooit, maar we pakken elke dag een andere route en dat is veel leuker. We ontdekken nog elk jaar iets nieuws. De Sella Ronde pistes zijn al vroeg minder goed en er is veel drukte. Daaromheen is het veel rustiger en betere pistes!!

Henk.

een aanrader is een skisafarie met martin reichhalter.
Met een ervaren gids 8 dagen skien door de dolomiten en overnachten in berghutten.

Plaats een reactie