Saint François Longchamp 13-01-2012 t/m 15-01-2012

Dit onderwerp gaat over de bestemming Saint François Longchamp

Afgelopen donderdag twaalf januari was het dan zover. Na jaren onder de vleugels van mijn ouders, en daarna vergezeld met vriendin in de eigen auto op wintersport vertrok ik met bizztravel naar Saint Franchois Longchamp voor een miniski.

Om 18:30 stond een grote touringcar op een kwartiertje fietsen van mijn huis klaar op het Stadionplein in Amsterdam. Voor het eerst vertrok ik op mijn fiets richting de wintersport. Aangezien mijn ski’s na de kerst in Oostenrijk waren gebleven door een kapotte binding, viel de bepakking mee.

Wat ook meeviel was de bus, ik ben toch 1,98 meter en had weinig hoop maar royal class was echt goed te doen. Na de gebruikelijke stops in Nederland, het verplichte bezoek aan AC Nederweert ving de reis aan.
Mijn ogen vielen dicht, en na wat schijnbewegingen in Luxemburg en een koude air in Frankrijk werd ik echt wakker onderdaan de berg. Complimenten voor de groep en de chauffeurs!

Over de omstandigheden kan ik kort zijn, ideaal! Temperatuur net onder het vriespunt, kakelverse sneeuw en zon, zon en zon!

Het gebied kende ik al, maar de afgelopen jaar zijn er toch een aantal liften vernieuwd, en is er een fraaie stoeltjeslift die de verbinding tussen Saint Francois en Valmorel mogelijk maakt, zonder gebruik te maken van de rode piste Le Mur, prettig voor beginners!

Na drie mooie skidagen zat het erop, en vooral de noire du mottet was voor mij een pistehoogtepunt. Een heerlijke niet geprepareerde zwarte piste, echt weer een wow gevoel om daar vanaf te gaan :)

Aangezien beelden meer zeggen dan duizend woorden, een filmpje!
Ik heb geen gopro of iets dergelijks, maar een kodak playsport, dus geen fancy onboard, maar ouderwets uit de hand :)

http://youtu.be/RC3Z_8CmVLQ

Mooi verslag!

Saint François Longchamp was voor mij de plaats waar ik heb leren skiën. Leuke herinneringen en de beelden op de video zijn erg herkenbaar. Het is alweer een hele tijd geleden, want de verbinding met Valmorel is de laatste jaren wel flink verbeterd. Vroeger zat ik nog in een tergend trage stoeltjesliften, waarmee je 15 minuten onderweg was.

Bedankt voor het delen!

Erg leuk om te lezen, mijn eerste skitrip naar de alpen ging ook richting Saint François Longchamp, heb er erg mooie herrineringen aan!
En bedoel je met die ongeprepareerde zwarte piste de deze?

null

Niet op mijzelf letten, was toen nog jong :D! Wel een HEERLIJKE piste moet ik zeggen.

Die laatste lift halen...

inderdaad!
Doordat het aardig gesneeuwd had, en hij lang in de schaduw ligt was die zo mooi :)
Zag er ook bijna niemand vanaf gaan dus het rijk alleen, met wat toeschouwes uit de lift…ga je toch altijd beter je best van doen :)

Wij waren er toen met Pasen en nog lag er een laag van ong. 50 cm op die piste :)
Was toen nog vrij onervaren en dan gaat ze wel moeizaam :D toch 3 keer achtereen gedaan toen.

Die laatste lift halen...

hoi Ivo,
Ik heb zelf ook de kodak playsport dus je bent niet de enige hoor!! heb je hem ook wel eens op een skistok geplaatst?
Misschien dat ie dan iets minder schokkerig wordt, ik heb namelijk hetzelfde probleem. Volgende week naar de dolomieten en dan probeer ik hem ook op een stok uit. Ben erg benieuwd!
Hoe bevalt de playsport jou verder?

Ik vind SFL ook een heerlijk gebied. Wel gemakkelijk, maar uitdaging kan je overal wel vinden als je een beetje creatief bent. Offtopic: Ik heb ook ondere andere een Playsport en erg tevreden mee… Wat je kan doen is via Dealextreme een wideangle lensje kopen voor iets van 5 dollar. Wordt nog gratis bezorgd ook vanuit HongKong, maar prima iemand mee te filmen, terwijl je zelf ook skiet of board. Door de wide angle is het beeld veel minder schokkerig. Hier krijg je een beetje het "POV" effect bekend van de Contour en Go Pro camera.

Sja, dat schokkerige is inderdaad wel een nadeel.
Verder bevalt het ding me prima! Ben ermee wezen snorkelen, skien en mee in de kroeg gestaan :)

Mooi gebied voor beginners maar ook zeker genoeg te vinden voor gevorderde, als je bekend bent in het gebied heeft het veel offpiste mogelijkheden. de beelden doen mij nog meer verlangen naar SFL. vooral die van bij la lauziere boven!

Leuk begin van de Route du Tour. De piste ligt er mooi bij. Ik ga volgende week voor twee weken ook met Bizz, maar wel met eigen vervoer.

Kan niet wachten eigenlijk. Nieuwe schoenen gekocht en daar ter plekke nog een paar nieuwe ski’s kopen aangezien ik nu nog 15 jaar oude alpine ski’s heb.

Plaats een reactie