Weißsee Gletscherwelt, 07-02 en 11-03-2017

Dit onderwerp gaat over de bestemming Weißsee Gletscherwelt

De Pinzgau. Een grote regio in het Salzburger land verdeeld over de Salzach en Saalach dalen, voorzien van vele skigebieden. Tussen alle grote en minder grote, maar allemaal behoorlijk bekende gebieden in vind je diep in de bergen verscholen Enzingerboden. Daar wordt een belangrijk deel van de stroomvoorziening van het Oostenrijkse spoorwegnet opgewekt en is een cabinebaan naar een ietwat verscholen skigebiedje dat vooral bekend staat om zijn goede toerskimogelijkheden. Hier ben ik vorige winter ook een keer geweest, maar toen was het qua sneeuwcondities niet geweldig meer. Zie https://www.wintersport.nl/forum/topic/315076 Hoewel het op slechts een half uur rijden van zowel Zell am See als Mittersill ligt, rijdt het overgrote deel van de mensen de afslag naar het Stubachtal in Uttendorf voorbij. Daardoor is het mogelijk om voor een schappelijke prijs in een prachtige moderne berghut op 2300m een skivakantie te houden. Een select gezelschap aan Oost-Europeanen en Duitsers weten bergweg naar dit verborgen beginnersgebied te vinden. Nou zeg ik wel beginners, maar de meeste afdalingen zijn niet al te makkelijk. Slechts de pistes die vanaf de Rudolfshütte vertrekken zijn goed te doen voor echte beginners. Wat voor hen wel weer goed is, zijn de kleine skiklassen. Persoonlijke aandacht kan je niveau snel verbeteren.

null

Deze pistenkaart klopt niet helemaal, want de piste naar lift H (Tauernmoos) is een rode piste

De Weißsee kenmerkt zich door zijn geweldige uitzichten op de hoge bergtoppen van de Tauernhoofdkam en de vele (kleine) gletschers waar je uitzicht op hebt. Skiën doe je op de gewone rotsbodem, en niet zoals de naam doet vermoeden deels op een gletscher. Door die rotsbodem duurt het trouwens wel een tijd voordat het sneeuwdek goed genoeg is om afdalingen zoals de Tauernmoos of de Zehner open te kunnen gooien. Pas in februari lag er voldoende op de windgevoelige flanken om die eerste open te kunnen doen. En overhouden deed het niet. Pas in maart was het beter gesteld en was de kans om rotsen en kiezels te raken afgenomen. Helaas zat deze afdaling in april al weer dicht, terwijl de condities van de rest van het gebied erg goed was. Zelfs de skiroute naar het dal was toen nog open!

Maar genoeg gekletst, tijd voor wat foto’s:

null
Blik op een besneeuwd Enzingerboden.
null
Blik op het middenstation en de Grünsee.
null
De centrale vallei tussen de Rudolfshütte en het middenstation.
null
De bergrug die naar de Hoher Kasten loopt, uiterst rechts op de foto.
null
Vanaf de Medelzkopflift heb je een fantastisch uitzicht!
null
En aan de andere kant kijk je naar andere tourskipieken.
null
Het is er wel wat windgevoelig…
null
Kaiserwetter en Königsschnee.
null
In de verte de Tauernmoossee, de grootste van de stuwmeren hier. Aan de andere kant van de bergen die het meer rechts flankeren vind je de Kapruner stuwmeren.
null
De afdaling naar de Tauernmooslift. Wat ruw, en buiten de piste is vind je erg veel rotsen.
null
Nog niet zo lang geleden liep de gletscher helemaal tot aan dit punt.
null
De skiroute annex wandelpad vanaf het middenstation langs de Grünsee.
null
Enzingerboden in de diepte.
null
Dwars door het bos. Het is vooral een skiroute zodat ze niet zo vaak hoeven te prepareren en de toch wat kwestbare sneeuwlaag te dun uitsmeren. Als ze net hebben geprepareerd (en die mazzel heb ik gehad) is het echt een snoepje als je eenmaal het stuk langs het meer hebt gewandeld.
null
Onder goede omstandigheden heb je hier een prima speeltuin, zij het met wat korte afdalingen.
null
null
Sommige stukken zijn fabuleus!
null
Vaak ligt de piste er echter zo bij.
null
Zou dat hierdoor komen?

Nog een paar leuke weetjes:

null
Op deze foto zie je bijna de volledige parkeerplaats. Hier kunnen in totaal zo’n 200 auto’s staan. Dat zegt genoeg over de drukte boven.
Om boven te komen heb je de uit twee delen bestaande cabinebaan nodig, die zowel separaat (onder en bovengedeelte) of als doorlopend geheel kan functioneren. Het geheel telt naast de ruime stations 40! liftpalen, waarmee het één van meeste aantal liftpalen ter wereld heeft. In het bergstation is er ook nog eens een tweede lift die bedoelt is voor de goederenvoorziening naar de dam van de Tauernmoossee.
null
Vanaf Enzingerboden is deze dam ook per lift verbonden.

Hoewel er veel toermogelijkheden zijn, is het off-piste aanbod door de rotsbodem slechts beperkt. Daarnaast is het voor snowboarders afzien om naar het middenstation te gaan of vanaf de Medelz terug het gebied in te komen. Of er moet geprikt worden, of erger nog, je moet een stukje omhoog lopen. Het is overal erg vlak of behoorlijk steil. Voor echte beginners is het dus een erg beperkt gebied. Druk is het er niet, dus je kunt eigenlijk altijd je eigen lijn over de piste trekken. Dat helpt wel mee om vertrouwen op te bouwen om de soms lastige afdalingen af te komen. Dit is ook deels te wijten aan een matige pistenpreparatie. De vorige keer heb ik het nog goed genoemd, maar nu viel me regelmatig op dat er onverwachte oneffenheden in de piste zaten, dat er soms zelfs dikke richels tussen de verschillende pistenbullysporen zaten en dat bepaalde pistes zo weinig grondig bereden waren dat er zelfs met het spaarzame bezoekersaantal dat het gebied trekt de boel al vlot kapot geskied was. Let wel, zuidhellingen hebben ze hier niet.
Hier ga je dus heen voor de oase van rust en de vriendelijke prijzen. Bij verse sneeuwval kun je hier fantastisch toeren, en in veel gevallen heb je enkele dagen om nog eigen sporen te kunnen trekken. Lager in het dal zijn erg mooie wandelpaden en mocht je echt wat anders willen ben je zo een keer in Hollersbach om op de Panoramabahn te stappen. Het Resterhöhe-gedeelte van KitzSki is namelijk ook niet al te druk en erg fijn.

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 04 jan 2021 15:21

Mooi verslag weer @Bennie.
Wij waren vorig jaar juni op de Rüdolfshütte na een trainingskamp van de kids op de Kitz. Een prachtig gebied waar ik graag in de winter eens zou zitten. Extra leuk om nu foto’s te zien.

mama on a mission in the snow

Ik vind dit persoonlijk een van de leukste gebieden om te touren. Gids Markus wijst me daar nu een aantal jaartjes de weg. Tour naar oa Sonnblick is leuk. Echter wel Gletsjer met spleten die voor genoeg problemen kan spelen in het spel dus rope up. De bocht bij het meer voor het eerste stuk spitzekehren altijd goed naar LW bericht kijken. Als je daar wat los trapt is het aannemelijk dat je in het meer terecht komt.

Wat betreft de stenen, nog nooit ergens last van gehad, niet in begin januari ook niet in maart. Wat wel een issue kan zijn is de wind, vaker mee gemaakt dat er een prima windje stond.

echte mannen lopen naar boven,

@MartijnUiterwijk Zolang je met mensen die het gebied goed kennen op pad gaat is er niets aan de hand inderdaad. Op de routes in de kom van de Medelz richting het meer heb ik enkele malen een steen geschampt, maar niets ernstigs. Het was vooral de ogen openhouden voor potentiële risicoplekken. Op de gletscherhellingen zal dat ongetwijfeld geen issue zijn. Daar houden de spleten je dan weer alert ;)

@Bennie,

Eens, maar dat is voornamelijk voor de spleten + dat stuk bij het meer. ( je weet vast wel de precieze plek die ik bedoel).
Zelfs de weg er naartoe is al leuk :)
Wat mij betreft toch wel een pareltje.

echte mannen lopen naar boven,

@Bennie ik vind je verslagen (nog maar eens) schitterend. Wat ik me afvraag, je maakt dit verslag maanden nadat je er bent geweest, hoe onthou je in godsnaam welke locatie, piste,… bij welke foto hoort. Misschien ligt het aan mij :-)

@hanss Geloof het of niet, maar puur op basis van mental notes. Zal wel iets van doen hebben met een zo goed als fotografisch geheugen… De bedoeling was de verslagen kort na bezoek te verwerken, maar de vrije tijd ging in Oostenrijk vooral op aan meer skiën en boarden. Daarnaast was het internet elke avond weer erg traag :( Vandaar dat alles langzaamaan verwerkt wordt in de tussenperiode. Mijn fotoreportages heb ik bijna gehad, maar als ik alles zou willen beschrijven… Ben in totaal in in 28 gebieden in Oostenrijk én L3V geweest deze winter. Ik haal wel eens wat door de war, maar de foto’s helpen. Enige skigebied waar ik me niets meer van voor de geest kan halen waar ik ooit geweest ben is Axamer Lizum.

*bericht bewerkt door Bennie op 19 jun 2017 22:29

@hanss […] Enige skigebied waar ik me niets meer van voor de geest kan halen waar ik ooit geweest ben is Axamer Lizum.

Bennie op 19 jun 2017 22:28

Geen aanrader dus? ;)

Mr. Slow

@Quick Een reden om er weer eens heen te gaan. Had het al min of meer ingepland maar mijn taxigig ging niet door.

Plaats een reactie