Beginnersgebied met groeimogelijkheden

Dit onderwerp gaat over de bestemming Wildkogel Arena

Hoi,

Ik ben nieuw hier. Wat een gave website, eigenlijk staat alles er al gewoon op, alleen kan ik misschien toch wel wat persoonlijke tips gebruiken. Ben bezig een bestemming te zoeken voor de voorjaarsvakantie (ja ja te laat ik weet het). En dit is zo’n beetje wat ik zoek:

https://www.wintersport.nl/skigebieden#at:beginners:drukte:s…
(ik geloof niet dat dit goed werkt met die smileys…, moet dus zijn

  • beginners
  • rustig op piste
  • sneeuwzeker (wie wil het niet)
  • sfeervol (ach ja)
  • kindvriendelijk
  • middelgroot
  • grotendeels aaneengesloten
  • dalafdaling
    )

We zijn een gezin met 2 kinderen. De kinderen hebben vorig jaar aan het eind van een weekje aankloten in het kinderland van Lofer hun eerste blauwe pistes (4) gedaan, wijzelf komen met gemak alle blauw af en rood ook wel (maar niet zo soepel), dus een mooi moment voor allemaal om een (klein) stapje hogerop te doen. Welk gebied van de 10 in het zoekresultaat sluit nou het best bij onze wensen aan?

Mijn vrouw hield er niet zo van om 's ochtends (2x) de gondel te moeten nemen om bij het Kinderland van Lofer aan te komen, ikzelf vond het vooral jammer dat er aan het einde van de dag altijd minstens eentje met de kinderen terug in de gondel naar beneden moest. Dus een dorp aan de pistes of een blauwe dalafdaling zou wel erg fijn zijn volgend jaar. Het leuke aan Lofer vond ik dat je dankzij de compactheid regelmatig langs je kroost kon skiën om te kijken hoe het ging of samen even te lunchen, maar ook toch nog net een soort van mini beginners tochtjes kon doen (5, (7), 9, 3) zonder steeds echt ver weg te zijn.

Op de een of andere manier springen Wildkogel Arena en Skischaukel Dorfgastein Großarltal er voor ons uit. De eerste vanwege de mooie balans rood/blauw en de compacte ligging, plus de blauwe dalafdalingen. En de laatste vanwege de ligging van het dorp Großarl. Beide gebieden lijken groot genoeg met 2 dorpen als uitvalsbasis of middagbestemming. Ik twijfel een beetje of Großarltal te doen is voor de kinderen buiten de lessen om (best veel rood, blauw vooral paden zo te zien) en ik weet niet of de Wildkogel Arena niet te snel gaat vervelen. Of is er een ander gebied dat veel beter is?

Ik sta ook best open voor grotere gebieden hoor, maar ik heb zo’n idee dat daar naar verhouding veel meer mensen naartoe komen en het prijsniveau fors hoger ligt (laat staan dat ik daar ueberhaput nog iets kan vinden qua accomodatie. Maar ik wil niet naar de gefragmenteerde gebieden met busverbindingen, dat lijkt me niet praktisch met de kinderen steeds bij 1 deelgebied. Qua accomodatieprijs vind ik een appartement van plm. 1000 euro op loopafstand (500m) van de lift voor een week meer dan genoeg, maar misschien heb ik in Lofer wel erg veel geluk gehad wat dat betreft.

Alvast dank voor alle tips en adviezen!

*bericht bewerkt door JanWillemP op 28 sep 2016 12:36

Denk dat Damuels-Mellau ook wel aan je eisen/wensen voldoet, al is sfeervol imo niet helemaal waar, het is wel authentiek. Kleiner maar bij voldoende sneeuw ook prima, zeker voor beginners, is Diedamskopf (Au-Schoppernau). Nadeel van deze gebieden is dat het in de door jou gezochte periode waarschijnlijk aardig volgeboekt is, zeker als DE ook vakantie heeft.

Ik ben in 2015 in de Wildkogel Arena geweest en ik vond het eigenlijk een beetje net-niet. Toendertijd waren er 2 pistes als zwart geclassificeerd, de 1 daarvan was een bückelpiste en staat nu als skiroute aangegeven, de ander was eigenlijk (donker)rood. Alles wat nu als zwart gemarkeerd staat en toen niet is makkelijker, voor lastige pistes hoef je dus niet echt bang te zijn - de rode zijn op hun beurt weer makkelijker dan gemiddeld in Oostenrijk. De blauwe pistes hebben dan weer lastige stukjes erin zitten, het beste voorbeeld is de Frühmesserbahn, alle 3 de blauwe pistes zijn makkelijk op het stukje vanaf het bergstation na. Hier heb je de keuze uit een kort stuk dat eigenlijk rood is of een steile skiweg, en beide zijn door de pure beginners, die hier abnormaal veel sneeuw wegschrappen, al gauw kapotgeskied en daardoor moeilijk voor beginners (de pistes zijn daarna heel makkelijk). De blauwe dalafdaling naar Neukirchen begint met een skiweg die het steilere stuk omzeilt, maar de rest van de piste is soms meer rood dan blauw en bovendien ligt de hele piste vol in de zon, tel daarbij de drukte en de bückels aan het eind van de dag op en het zou zeker op warme, zonnige dagen (meer drukte, en zelfs bij gelijke drukte meer bückels) zo kunnen zijn dat je alsnog de gondel mag pakken. De blauwe dalafdaling naar Bramberg is wel makkelijk, maar dat komt omdat het een 14 kilometer lange skiweg is die ook als rodelbaan in gebruik is.
Dan de drukte, die viel me een beetje tegen voor een gebied van deze grootte. (Van de 61 kilometer is 14 de eerder benoemde skiweg en er zijn nog 2 kortere skiwegen die ook als rodelbaan in gebruik zijn, dus het gebied voelt kleiner aan dan 61 kilometer).
Tijdens de skilessen is het met name bij de Frühmesserbahn even aanschuiven (minuutje of 5) en aan het eind van de lessen (dus tegen twaalven en tegen drieën) zijn de Ganseralmbahn en Pfeifferköpflbahn druk, voor de rest valt het in de lift en op de piste wel mee.
De kinderlanden zijn volgens mij allemaal op de berg, al staat me er iets van bij dat Bramberg er 1 had bij de sleeplift in het dal, maar die ligt weer 10 minuten van de gondel… Gelukkig hoef je hier ‘maar’ 1 gondel te nemen.
Nu ik dit nalees ben ik iets te negatief denk ik, het gebied is zeker geen slechte match voor jullie, met in de praktijk veel moeilijker blauw en makkelijker rood. Bovendien is het gebied misschien wel nog compacter dan Lofer - 1 helling met de gondels en 1 kom met de andere liften. Belangrijkste obstakels zijn de dalafdalingen (maar dat is bijna overal zo, in Grossarl ook - daar ook een skiweg) en de locatie van het kinderland.
Dorfgastein-Grossarl is 1 van de gebieden die ik deze winter ga bezoeken, had me al wat georiënteerd en het lijkt mij erg weinig variatie qua pistes hebben voor beginners, dan lijkt Wildkogel mij de betere keuze.

*bericht bewerkt door David23 op 28 sep 2016 18:42

❄️

Vorig jaar in maart naar Grossarl geweest, met onze zoon van 4. De punten die je zoekt, heb ik daar niet echt gevonden:

  • er is op de pistekaart anno nu inderdaad een blauwe dalafdaling. Op oudere pistekaarten was die nog rood. Ik vind rood ook echt een betere kwalificatie, want er zit best een pittig stukje in. Bovendien ligt die vanaf de middag vol op de zon, met dito sneeuwkwaliteit. Dat komt het gemak ook niet ten goede. Met mijn zoon hebben we hem 1 x gedaan, maar dat was geen pretje. De rest van de week met de gondel naar beneden. De blauwe pistes hoger op de berg (1, 1A, 3, 3A) zijn wel heel goed te doen overigens. Een beetje vergelijkbaar met Lofer denk ik (al is de dalafdaling daar niet blauw)
  • rustig zou ik het zeker niet willen noemen. We waren er na alle vakanties, maar het was behoorlijk druk. Zeker bij de stoeltjesliften aan de Grossarl-kant stond je tussen 10 en 15 uur minstens 5 en soms 10 minuten te wachten. Aan de Dorfgastein-kant was het altijd een stuk rustiger, daar hoefde je nooit te wachten.
  • het dorp Grossarl vond ik niet heel gezellig. De oorspronkelijke dorpskern ligt aan de linkerkant van de weg. Dat deel is een beetje vergane glorie. De liften liggen aan de rechterkant van de weg. Daar is veel bijgebouwd de afgelopen jaren, maar dat mist weer een beetje sfeer. En met de grote parkeerplaats er middenin is het ook behoorlijk druk.
  • Dorfgastein zag er veel gezelliger en knusser uit en was dus veel minder druk. Dat lijkt me meer geschikt, maar daar heb je ook maar één (rode) dalafdaling. En die was dan weer best lastig. Wel zijn ze die deze zomer onder handen aan het nemen (uitbouwen en afvlakken). Dus ik denk dat Dorfgastein een betere keuze is voor jullie. Het kinderland is daar ook direct bij het dalstation van de gondel. In Grossarl is dat ergens anders in het dorp en als ze een beetje uit de voeten kunnen bij het bergstation.

In februari 2016 (voorjaarsvakantie) zijn wij in Neukirchen/Wildkogel Arena geweest. We waren met 4 volwassen en 4 jongens van 4 en 5 als onderdeel van een grotere groep. De grotere groep was met name voor de gezelligheid in het hotel.

Het voordeel van Wildkogel Arena is dat de pistes niet al te moeilijk zijn en niet zo lang. Je kan dus met je kinderen tochten maken over blauw en rood door het hele gebied heen. Onze kinderen vinden het stoer dat ze de rode piste gedaan hebben en volgend jaar willen ze de zwarte graag doen.

Er zijn voldoende leuke restaurantjes met lekker eten en alles is wel goed ingericht voor kinderen. Ik weet niet hoe de skischolen zijn, want wij waren met onze nederlandse indoor skischool daar (incl. eigen leraren).

Onze kinderen hadden les van 9.15 tot 12.15, dus dan heb je zelf 3 uur per dag “vrij” skien. Voor gevorderden zijn de pistes niet zo uitdagend, maar wij vonden het wel relaxed skien met tussendoor koffie met apfelstrudel in de zon. Onze ervaring na 3 skivakanties met de kinderen is dat zelf skien niet de grootste prioriteit heeft.

Volgens mij voldoet Wildkogel aan jullie wensen/eisen, waarbij de dalafdaling wat mij betreft niet heel goed scoort. De dalafdaling naar Neukirchen is behoorlijk lang en, zoals David23 al aangeeft, aan het einde van de dag redelijk “kapot” geskied. Wij hebben de dalafdaling niet gedaan met de kinderen. De dalafdaling in Neukirchen komt ook niet uit bij de gondel, dus dat kan logistiek onhandig zijn. De dalafdaling richting Bramberg was dicht toen wij er waren.

Wij hebben voor februari 2017 een optie, dus wellicht gaan we weer…

Mauterndorf, Oostenrijk, zou wel eens kunnen passen. Heerlijk rustig, sfeervol, goede oefenpiste bij dalstation, dalafdaling aan noordkant. Leuk dorp maar niet veel apres ski. Echt een gezellig familiegebied met een geweldige skischool.

Mauterndorf, Oostenrijk, zou wel eens kunnen passen. Heerlijk rustig, sfeervol, goede oefenpiste bij dalstation, dalafdaling aan noordkant. Leuk dorp maar niet veel apres ski. Echt een gezellig familiegebied met een geweldige skischool.

*bericht bewerkt door ChielV op 28 sep 2016 21:24

Nauders schijnt ook wel te geschikt te zijn, van wat ik er over gelezen heb. Info hier op de site klopt niet helemaal meer maar dorp en eigen skigebied vallen wel binnen je wensen.

Hallo @JanWillemP

Welkom hier,
Ik ben hier ook een goede week en staat genoeg informatie op hier,
Sommigen zijn goed informatief op forum.
En geven ook goed advies hier,

Vriendelijke Gr Renée

Positive additude to live,with Respect

Dank voor jullie reacties!

Damuels-Mellau ziet er zeker leuk uit, lekker compact met toch het idee dat je ergens ‘heen’ kunt. Zal eens kijken of er nog wat vrij (en te betalen) is.

De Wildkogel Arena zal vast en zeker een solide keuze zijn, maar met Lofer al achter de rug voelt het een klein beetje als meer van hetzelfde, inclusief papperige dalafdalingen. Ook valt het me nog niet mee een betaalbare accomodatie op loopafstand van de piste/gondel te vinden, ik zit nu op plm 1km als dichtste bij, dat schiet nog niet erg op. Ik ben niet zo van 's ochtend vroeg in een bus staan met kinderen…

Ik heb het idee dat ik in Grossarll/Dorfgastein een ander soort gebied met net iets meer uitdaging ga vinden. Het zou leuk zijn als de kinderen van 7 (braaf in de pizzapunt) en 5 (waarom bochtjes als het ook rechtdoor kan) aan het eind van de week met ons mee naar beneden konden skiën, of in ieder geval met hun klasje. En laat ik nou net een betaalbaar degelijk appartement direct beneden aan de 3b hebben gevonden waardoor je niet of nauwelijks meer die ochtend/middag wandeling naar/van de gondel hoeft te doen (laat staan de bus, dat lijkt me echt niks), ik moet zeggen dat het ondanks de genoemde minpunten blijft lonken. Dorfgastein ziet er ook uit als een mooi ‘reisdoel’ vanuit Grossarl, maar ik zal ook eens naar de accomodaties zoeken.

Mauterndorf ga ik ook even naar kijken. Het gebied had ik hier al wel in de zoekresultaten teruggezien maar gaf niet meteen een klik. Misschien zie ik iets over het hoofd.

Nauders had ik gezien, is me voorlopig iets te ver.

Op de een of andere manier blijft een groot gebied als Wilder Kaiser (Ellmau) me ook trekken, maar misschien is dat meer iets voor over een paar jaar, als de kinderen het pizzapunt stadium echt een beetje ontgroeid zijn. Het idee dat je gewoon elke dag ergens anders naartoe kunt spreekt wel zeer aan! De realiteit zegt me echter dat zo’n groot gebied de moeite niet echt waard is met de kinderen nog met een half been in Kinderland.

*bericht bewerkt door JanWillemP op 29 sep 2016 00:12

Wellicht zie je de prijs van de skipassen over het hoofd. € 265,00 voor 6 dagen. Voor een gebiedjes van 33 km. Behoorlijk prijzig lijkt me.

Toen ik het wensenlijstje las dacht ik gelijk…Corvara (Alta Badia).

@JanWillemP

Mijn ervaring in Grossarl vorig jaar, was dat het niet precies aansluit bij jullie wensen. Die heb kan ik nu belicht. Ik kan ook vele voordelen van het gebied opnoemen, dus kan me goed voorstellen dat je er een fantastische week hebt. Welk appartement hebt je op het oog? Wij zaten in Alpenstern, ook (onder)aan de 3B. Beviel uitstekend!

*bericht bewerkt door 77steve op 29 sep 2016 09:12

Toen ik het wensenlijstje las dacht ik gelijk…Corvara (Alta Badia).

Hansvk op 29 sep 2016 07:01

Als hij er niets mee inzit om wat verder te rijden is dit zeker een goede optie. Al denk ik dat het niet meevalt nu nog goede betaalbare accommodatie te vinden voor die periode.

Alta Badia is een enorm leuk gebied om als beginner te skiën en toch genoeg afwissel mogelijkheden. Als ouder kan je toch nog tochten maken als de kinderen naar de skischool zijn. Door de kunstsneeuw is dit dan nog eens enorm sneeuwzeker. En al zeker die periode moet je u daarover geen zorgen maken denk ik.

@77steve graag noem voordelen!

Het geheel is onderhand ook weer wat complexer geworden omdat de mogelijkheid zich aandient om (weer) samen met een andere familie te gaan waar onze kinderen bij in de klas/op school zitten en dat was toch ook wel erg gezellig. Alleen zijn hun ouders behoorlijke kilometervreters die graag tochtjes maken. Zij kwamen met Maria Alm (apt. onderaan de Aberg), ziet er (los van de ontbrekende lift van Aberg naar Natrun) ook leuk uit.

Alta Badia nou ja het houdt niet op zeg :). Ziet er wel heel gaaf uit ja. Eens kijken of daar nog iets te vinden is…

*bericht bewerkt door JanWillemP op 29 sep 2016 12:47

kijk eens naar het kleinwalsertal. In Hirschegg komen de pistes in het dorp uit (heubergarena).
Het voldoet denk ik aardig aan je eisen.

Ik ben er nog nooit geweest, maar komend seizoen gaan wij er voor het eerst heen.

*bericht bewerkt door Maartje op 29 sep 2016 12:41

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

@JanWillemP

Mijn voordelen van Grossarl:

  • behoorlijk afwisselend, van dalafdalingen tussen de bomen tot (net) boven de boomgrens.
  • relatief compact. Aan de Dorfgastein-kant kan je met een gondelbaan in 10 minuten van het dalstation naar de top.Aan de Grossarl-kant kan je met 3 liften het hele gebied bestrijken
  • bij de dalstations was het nooit druk
  • een aantal prachtige pistes. De mooiste vond ik die op de Kuhalm. Wel erg kort en een trage stoeltjeslift, maar prachtig gelegen. Ook prachtig zijn de afdalingen van de Kreuzkogel aan Grossarl kant, die van de Gipfelexpress en piste 10.
  • sowieso vond ik dat ze de pistes mooi hebben aangelegd. Zeker geen Flachau waar je 10 x dezelfde piste naast elkaar heb met steeds een enkele rij bomen ertussen.
  • in het dorp een paar keer heerlijk gegeten. Ook ideale restaurants voor gezellig uit eten met kinderen in het dorp.
  • de skischool was echt Oostenrijks. Dat was even schakelen voor mijn zoon, maar hij heeft er wel enorme progressie gemaakt. Wat hem uiteindelijk heel trots & blij maakte.

Over Maria Alm hoor ik ook goede verhalen trouwens. Inderdaad een (iets) groter skigebied en iets beter aan te rijden. Wel heb je heel veel liften nodig om van de ene naar de andere kant van het gebied te komen. Ideaal voor lange tochten, minder ideaal als je kids ergens op les zitten.

Voor Grossarl is het vooral belangrijk dat je het gebied goed kent:
Zo is het 8.00 uur 's ochtends vaak uitgestorven bij de ‘grote’ gondel (Panoramabahn), maar is het er een kwartier later stampensvol. De kleinere gondel een stukje buiten het dorp daarentegen is altijd rustig en daar zijn ook genoeg leuke (en betaalbare) familiehotels, zoals Hotel Johanneshof, wat een echte aanrader is!
Probeer de dalafdalingen tot een uurtje of 11 te doen, want het zijn echt leuke pistes, maar zoals al gezegd erg snel kapot geskied.
Vermijd richting Grossarl de blauwe pistes en doe de rode 6; nauwelijks lastiger, maar wel veel rustiger en leuker!
Voor iets meer gevorderd kan je de rode 3 op de grens tussen Grossarl en Dorfgastein wel 100x doen. Heerlijk brede racebaan in een rustige uithoek.
Om maar even wat voorbeelden te noemen hè ;-)

@77steve graag noem voordelen!

Alta Badia nou ja het houdt niet op zeg :). Ziet er wel heel gaaf uit ja. Eens kijken of daar nog iets te vinden is…

JanWillemP op 29 sep 2016 12:39

Misschien is er nog ruimte bij Corvara apartments (http://www.corvara.tv/). Appartementen op ca. 50 m lopen van de piste.

https://www.google.nl/maps/@46.5457132,11.8766819,3a,75y,327…

*bericht bewerkt door Hansvk op 29 sep 2016 18:24

@77steve graag noem voordelen!

Alta Badia nou ja het houdt niet op zeg :). Ziet er wel heel gaaf uit ja. Eens kijken of daar nog iets te vinden is…

JanWillemP op 29 sep 2016 12:39

Misschien is er nog ruimte bij Corvara apartments (http://www.corvara.tv/). Appartementen op ca. 50 m lopen van de piste.

https://www.google.nl/maps/@46.5457132,11.8766819,3a,75y,327…

Hansvk op 29 sep 2016 18:20

die heb ik toevallig wel gemaild maar die zitten vol. wel wat gevonden op 100m. niet goedkoop maar ook niet heel erg duur…wel ver rijden!

*bericht bewerkt door JanWillemP op 29 sep 2016 21:53

Colfosco kan ook. Of, als je toch in die hoek aan het kijken bent, Val Gardena eo. Kronplatz is ook een goede optie voor je trouwens.

Jan Willem,

Ik kan je Hochkrimml aanraden. Wij zijn er afgelopen jaar geweest met 2 stellen en in totaal 5 kinderen, helemaal super.
De kids gaan lekker op les op de niet al te moeilijke pistes, lekker tussen de bomen door en door t funpark. Na een week pakken ze met gemak de rode pistes (leeftijd 6,7,8 jaar).
Als uitdaging ligt Zillertal Arena voor je open met uitstapjes naar Konigsleiten en Gerlos, prima te doen, ook voor de kinderen.
Omdat je aan de buitenkant van een groot gebied zit is het relatief rustig (voor krokusvakantie begrippen). Een dalafdaling is niet nodig, de piste eindigt gewoon in het dorpje.
Qua sfeer kan het beter, maar aangezien wij een tweetal dagen de lift in Konigsleiten hadden gemist ;) kwamen we wel aan ons trekken.

Succes met zoeken en kiezen.

Dank jullie wel voor jullie reacties. Het is uiteindelijk Maria Alm geworden, niet in het minst omdat we daar nog 2 zeer betaalbare appartementen in het zelfde Hof konden vinden op loop/skiafstand van de Aberg lift. Mijn persoonlijk doel is gesteld: aan het einde van de week op en neer naar Muhlbach :)

Dankzij de vele reacties hier hoef ik me de komende jaren ook niet meer rot te zoeken, al zullen de wensen naar gelang de tijd vordert ook anders worden.

Plaats een reactie