Winterberg wanneer geopend

Dit onderwerp gaat over de bestemming Willingen - Ettelsberg

En?
Wanneer denken jullie dat skigebied willen en of winterberg wordt geopend?

Kan niet wachten om een weekendje te gaan!

Zodra het koud genoeg is voor de sneeuwkanonnen of als er een pak sneeuw valt.

Haha lekker antwoord,
Wat waren de openingen vorige jaren? Kun je dat ergens terug vinden?
En hoe koud moet t zijn voor de sneeuwkanonnen?

Ik stond 9dec voor het eerst weer op de latten in neuastenberg en een dag later in winterberg. Volgens mij was dat ook het eerste weekend dat de liften (gedeeltelijk) weer draaide! Volgens mij was dit ook meteen een van de beste seizoensopeningen ooit! Wat een pak sneeuw viel er toen al!

Maar goed, dat zegt natuurlijk niets over dit jaar…

Snow!

@gast539 Vooal in het Sauerland heeft het geen zin om te kijken naar openingsdata van vorige jaren, dit omdat de temperaturen daarvoor teveel kunnen afwijken en er lang niet altijd sneeuw ligt.

Omdat het kunnen maken van sneeuw met sneeuwkanonnen afhankelijk is van vele factoren (o.a. temperatuur en luchtvochtigheid) kun je niet zeggen dat het perse een bepaalde temperatuur moet zijn om ze aan te kunnen zetten. Soms worden kunnen ook niet aangezet, ondanks dat alle ideale omstandigheden er zijn (zo mag Ischgl bijvoorbeeld maar een bepaalde hoeveelheid water per seizoen vernevelen en kan dat dus een reden zijn om ze (nog) niet aan te zetten).

Kijk ook even hier voor wat meer uitleg over sneeuwkanonnen:
https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/741

If you snooze, you loose!

De laatste jaren is het altijd omstreeks half dec. Maar vorig jaar was bijv. de kerst heel erg slecht. Volgens mij ook bijna alles gesloten. Toen is het pas half januari weer gaan sneeuwen, en heb je door kunnen skien tot begin april. Dat laatste is weer uitzonderlijk. Jan/Febr zijn over het algemeen goed, daarvoor en daarna is het afwachten.

Afgelopen seizoen het eerste weekend op 8 december geweest, kreeg de auto haast niet weg van de parkeerplaats door de vele sneeuw die die dag gevallen was.
En eind maart ook nog een dag. Beide aardig uitzonderlijk.

Houd gewoon de sites in de gaten en ga als de boel open gaat!

2011: Week voor kerst geweest, net een dumpje gehad met nieuwe sneeuw.
2012: 14 december geweest, Ook weer een dumpje gehad, daarna was het inderdaad lange tijd niet goed in het sauerland.

null

Laat maar komen die sneeuw! Heb nog nooit in Winterberg geskied (ski pas 2 jaar) maar wil er komende winter zeker een paar keer heen. Binnen 3 uur skiën in winterlandschap is wel erg relaxed natuurlijk :D

Sneeuw in WInterberg… ongeveer 2 op de 5 jaar kan je in de 2e helft van november al skiën, redelijk sneeuwzeker is het vanaf 15 december. De kerstdooi is echter berucht. Bijna altijd slaat die ongenadig hard toe rond 24 / 25 december. Nagenoeg 100% sneeuwzeker is het tussen 15 januari en 10 maart.
Vorig jaar was er voor het eerst een periode van 5 dagen zonder skimogelijkheden sinds 2007. Alle andere jaren zijn de skimogelijkheden van de kerstvakantie tot ver in maart 100% van de dagen geweest, maar met name rond kerst soms zeer minimaal.

Van half januari tot half maart kan je gerust een accommodatie boeken. Daarvoor en daarna kan je pech hebben, maar de laatste jaren wordt er consequent tot het laatste weekend van maart geskied. Vorig jaar werden de pistes op 7 april gesloten met nog een meter kunstsneeuw op de hellingen… de mensen kwamen niet meer, echter, dat laatste weekend was geniaal goed met zon en uitstekende pistes. Slecht weer of wat mindere pistes in de weekenden, alsook een weekenje meepakken vóór de kerstvakantie aan, of na de krokusvakanties (dit jaar vanaf 15 naart) hebben ook voordelen: geen of weinig wachttijden.

Harry (Winterberg)

Leuk die reacties te lezen over winterberg!

de week van 16 december vrij, en hoop dan toch een paar dagen te kunnen gaan!
het seizoen even een beetje inluiden, haha… !

Vorig jaar was de opening op zaterdag 8 december. Ben die dag ook meteen gegaan… :D
Willingen ging een week later open dacht ik…

Eén en ander is natuurlijk wel afhankelijk van de hoeveelheid sneeuw op dat moment…

Oelala,
T eerste minuscuul laagje is gevallen!

Vorig jaar werden de pistes op 7 april gesloten met nog een meter kunstsneeuw op de hellingen… de mensen kwamen niet meer, echter, dat laatste weekend was geniaal goed met zon en uitstekende pistes.

Harry (Winterberg)

Gast938 op 29 okt. 2013 11:38

Zonde! Ik ben toen vrijdag de 6e nog geweest, wat een briljante dag! Geen hond op de pistes te vinden, heerlijk rustig. Hopelijk is het dit jaar half december weer mooi.

Rond woensdag 4 december kan wel eens bepalend worden; veel neerslag in de kaarten, misschien sneeuw, misschien regen. Daarvoor zou eventueel kunstsneeuw gemaakt kunnen worden (vooral de komende dagen), maar het kan zijn dat men nog even afwacht.

Snowworld is wel geopend en niet zoveel kleiner haha…nee ik vind Winterberg niet echt een skigebied

Nou er zit toch wel een flink verschil tussen Winterberg en Snowworld. Snowworld één piste van 500m in een hal, of Winterberg met de skihutjes, geinige uitzichten en 25km piste. Natuurlijk is Winterberg niet te vergelijken met een flink gebied in Oostenrijk of iets dergelijks, maar voor een dag- of weekendtripje is het mijns inziens zéér geschikt. Dat in tegenstelling tot Snowworld, waar ik na een uurtje of drie toch wel uitgeskied ben.

Snowworld is wel geopend en niet zoveel kleiner haha…nee ik vind Winterberg niet echt een skigebied

Jeroen2 op 24 nov. 2013 12:50

totaal niet met je eens. Ben je de laatste 3 jaar wel in winterberg geweest? Ik kan me iig nog geen 10min in snowworld vermaken en met gemak een dag of zelfs 2 dagen in winterberg. Kijk het zijn niet de alpen maar het is toch echt vele malen beter dan zo’n indoor hal.

je wordt er een beetje moedeloos van… die warmte en geen sneeuw!

had eigenlijk volgende week een paar dagen willen gaan!
maar ben er bang voor…

Plaats een reactie