1 dag ski, Winterberg of Willingen?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Willingen - Ettelsberg

Vorig jaar als warming up een dagje naar Winterberg geweest.
Het was voor herhaling vatbaar, maar wat raden jullie me aan? Winterberg of Willingen.

Ik vond in Winterberg de pistes wel erg kort, en heb het idee dat deze in Willingen langer zijn. Ook hebben ze een snellere (gondel)lift.

Iemand ervaringen?

Het gebied van Winterberg ken ik niet goed genoeg, daar ben ik een dag geweest.
Wij gaan voor de weekendski naar Willingen. De pistes schijnen langer te zijn. Winterberg is iets hoger en sneeuwzekerder.
In Willingen is een snelle gondellift en de rest zijn sleepliften. De afdalingen op de Ettelsberg (bij de gondel) zijn uitdagender dan die van de Hoppernkopf (de rechterberg). De leukste afdaling vind ik die langs de Kohlerhagenlift. Die begint tussen de bomen, dan volgt een steiler stuk, dan een soort kommetje en als laatste kun je hard naar de lift. De afdaling langs de gondelbaan is de langste.
Of de pistes uitdagender zijn dan Winterberg kan ik niet beoordelen. De pistes van Willingen leken me wel minder druk. Ook is het aanrijden makkelijker vanwege het parkeerterrein bij de gondel.
In de hotels langs de pistes kun je lekker en rustig lunchen.
Hier vind je meer informatie.
http://www.skigebiet-willingen.de/
Wij hebben het daar naar onze zin. Het is veel beter dan indoor skien. Als je gaat, veel wintersportplezier.

Alleen het feit al dat er wat langere piste’s zijn lijkt me erg fijn. Winterberg is allemaal 500m spul.
Ik ski ook nooit in een indoorhal. Een uur langer doorrijden voor een wat meer pisteplezier in de frisse buitenlucht loont in mijn geval echt wel!

Ik kijk momenteel ook nog om een keer een weekend naar het Harz te gaan in Duitsland, 400km. rijden, ook een gondel en langere afdalingen. Helaas is daarover geen informatie te vinden op http://www.wintersport.nl.

Voor impressie: http://www.wurmberg-seilbahn.de/
Het gebied ziet er prachtig uit voor 4 uurtjes rijden.

Willingen heeft de langste afdalingen boven de mainlinie! Tot 2000 meter lengte. De enige afdalingen die nog langer zijn zijn die in het Schwarzwald, Feldberg etc.

Ik ben vorig jaar november in Willingen geweest. Ik ben zelf nog niet in winterberg geweest, maar Willingen viel mij absoluut niet tegen! De afdaling onder de gondelbaan is lekker rood, op het laatste stuk na. Een behoorlijk lange afdaling nog! (3 a 4 minuten zonder stop).
Wel is de verbinding naar de tegenovergelegen bergen een minpuntje. Dat was behoorlijk klauteren.
De pistes, zeker op de ettelsberg zijn verder mooi stijl.
Ik vond het echt een heel erg leuk gebied(je) voor 1 dag!
Wurmberg zit ik ook al een tijdje over na te denken. Echter, er is geen besneeuwing en ik vraag me af of je na 1 uur al niet uitgekeken bent. Men mag daar niet verder uitbreiden wat echt heel jammer is. Anders zouden er tegen de 1000 meter hoogteverschillen gemaakt kunnen worden. Echter, het is een beschermd natuurgebied.

Wurmberg is 10 keer nix.
De lift nr de berg is 2900 m lang en maakt maar een hoogteverschil van 380 m (13%).
De afdaling recht geteld is 3500 m (x1.5=5250 m pistenmeters) dus is deze maar 11%(7%)
Met andere woorden: een bospad, want in FR is een piste met een gem. van minder dan 12%, een groene piste! In O en CH is dat vanaf gem. 10% een ‘volwaardige’ blauwe pistes.

Ik ben beginnend skier en vraag mij af met welke berg/of lift ik het best kan beginnen om te oefenen. Kan iemand mij dit vertellen?

Willingen is minder druk dan Winterberg.
Net voorbij de gondellift in Willingen liggen een aantal korte oefenpistes:
Unterer Wilddieblift: 300-500 m lang. Bij de Ritzhagenlift liggen ook een paar mooie beginnerspistes. Het voordeel van Willingen is vooral dat het veel vertier heeft: cafés/restaurants/zwembad/indoorsport/… .
Je hebt in Sauerland ook enkele kleine liften/skigebieden maar deze liggen meestal niet nabij het dorp. Een andere tip is Neuastenberg of Usseln (=enkel km van Willingen)
http://www.winterpark-willingen.info/ski-alpin/

Ook in Winterberg zijn lange pistes te vinden. Bij de Kappe zijn de beruchte Slolomhang en nog 2 rode pistes te vinden met zo’n 200 meter hoogteverschil en een pistelengte tot ruim 1,5 km. Op werkdagen is Winterberg rustig, in de weekenden erg druk. Einheimische tipp: Eschenberg in Niedersfeld (5 km vóór Winterberg): leuke pistes, geen wachttijden.
Algemeen: in Willingen zijn de afdalingen iets langer (boven en onder erg vlak, middenstuk is steiler, maar bijv. de Ettelsberg niet veel langer dan de Poppenberg 5 in Winterberg), in Winterberg is er veel meer uitdaging en afwisseling. Mooiste pistes van het Sauerland:

Westfalenhang in Altastenberg
Köhlerhagen in Willingen
Slalomhang in Winterberg
Sternrodt in Bruchhausen

Steile pistes:
Winterberg: Slalomhang / Panorama Kappe - variant ("couloir")/ 2 extreme pistes bij de St. Georgschanze / bovenste deel piste nr 6
Altastenberg: Westfalenhang (Wettkampfhang) / Steilhang
Neuastenberg: Schanzenhang / Tenne / Untere Postwiese
Willingen: geen echte zwarte, maar links van de Kohlerhagenlift is aardig.

de langste afdaling op de kappe is 1200 km lang. De slalomhang zelf is 600 meter lang. In het weekeind zou ik winterberg mijden, dan breekt de hel los. Als je beginnend skiër bent, kun je makkelijk een klein skigebiedje zoeken met 1 of 2 sleepliften, dat voldoet voor een eerste dag ruimschoots. Deze gebieden zijn rustig, eenvoudig, gezellig en liggen vaak ook mooi in het sauerland(mooier bijvoorbeeld dan het stadje winterberg dat op een hoogvlakte ligt).

De meest linkse piste in Willingen is een prima rustige piste voor beginners, dus niet bij de gondel, maar stukje doorrijden naar rechts. spreekt voor zich als je daar rijdt.

Afgelopen zaterdag (13/3) in Willingen geweest. Helemaal niet druk, gewoon gezellig. Auto naast het tal-station gezet. Direct in de gondel stappen en naar boven; ook de bij de sleepliften geen wachttijd. De steilte van de pistes viel me alleszins mee; leuke uitdagingen! Prijzen voor consumpties helemaal niet overdreven (patat 1,50; choco met rum 1,90; koffie 1,30). Kortom, zeer voor herhaling vatbaar. Veel Nederlandse gezinnen die voor een dagje heen en weer rijden (ikzelf vanuit de randstad 3 uur en een kwartier).

Hmm, met o.a. nieuwe stoeltjesliften zijn de zaken in Winterberg ook wel zichtbaar verbeterd hoor. Vorig jaar meerdere keren geweest en weinig hinder ondervonden van wachttijden. Wellicht omdat de sneeuw over heel het seizoen verspreid was?

Voor een dag zou ik óf met de auto gaan (maar vergeet dan de winterbanden niet, deze zijn verplicht in Duitsland) of eventueel met de bus. Het is vrij moeilijk om een busbedrijf te vinden die dagtickets aanbiedt, voor zover ik weet momenteel alleen bij http://www.winterbergbus.nl Volgens mij rekenen ze 3 of 4 tientjes voor een retourticket.

Succes en misschien tot ziens in Winterberg!

Een skipiste heeft ook slaap nodig...

Wat komen er vaak aardige mensen op dit forum die reclame maken voor de Winterbergbus:-) Nu maar hopen dat de zaken goed gaan en dat de bus heel vaak gaat rijden. Als alles meezit (ook de sneeuw) ben ik in februari van de partij.

de langste afdaling op de kappe is 1200 km lang. De slalomhang zelf is 600 meter lang. post]tomcatsburg op 14 jan. 2010 17:05[/post]

Wat? een afdaling van 1200 km lang? wereldrecord for sure!

Die laatste lift halen...

@ Jojo / Het is natuurlijk ook wel een heel erg leuk initiatief, en betaalbaar ;) Waar ga je heen, Winterberg of Willingen??

Willingen zal ik kiezen!

Plaats een reactie