skien mogelijk half maart of papsneeuw?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Willingen

Ik zit er over te denken om rond 10 maart naar Willingen of Winterbergen te gaan voor een midweek skien. Ik ken het daar echter niet, en heb geen idee of de sneeuwkwaliteit voldoende zal zijn om daar in deze periode te kunnen skien. Ik zie wel dat het in de week ervóór in ieder geval wat koeler wordt met af en toe sneeuw. Kan iemand me helpen; kan ik redelijke pistes verwachten of is het vooral papsneeuw? En: ik zou het liefst naar Willingen gaan, of heb ik in Winterberg een betere kans op goede pistes?

Dank alvast!
Yvonne

*bericht bewerkt door Sjaak27 op 01 mrt 2019 10:13

dank je sjaak!

Beste Aalscholver, het is een beetje geluk hebben nu. De wind komt nu uit het westenwind (vochtig), gaat bij het Sauerland stijgen en veroorzaakt neerslag. Beneden nul wordt het sneeuw en daarboven regen. Het stadje Winterberg ligt net iets hoger dan Willingen, en 100 meter hoger is 0,6 graden kouder. Dus dan kan precies het verschil maken. (Daarnaast is de kwaliteit van de pistes in Winterberg doorgaans beter doordat de pistes daar tussen de bomen liggen. Minder gevoelig voor zon). Ik wil zelf ook nog naar het Sauerland. Maar ik boek nu nog niet. Als de temperatuur 1a 2 graden hoger uitvalt dan zit ik in de regen te skiën. Nauwkeurig voorspellen kan pas 4 a 5 dagen van tevoren. Nu is het nog een gok. Voorkeur voor Willingen? Snap ik. Het is prachtig gelegen. Schitterende uitzichten. Vooral als het flink heeft gesneeuwd. Anders is het groen met een wit streepje. Vind je Winterberg te druk of teveel tussen de bomen skieën dan is Neuastenberg ook een leuk alternatief voor een middag. Kleinschalig en zeer schattig. Mocht het toch flink gaan sneeuwen dan is Altastenberg ook een prachtig (postzegel) skigebied. Echt plattelands, alsof de koe er nog met de hand wordt gemolken.

In willingen is het na volgende week gedaan met de pret gok ik:

https://www.skigebiet-willingen.de/page/webcam.php

Zo dan, dat heeft inderdaad een goede klap gehad daar in Willingen. Twee weken terug lag het er een heel stuk beter bij. Als het daar niet nog even heel koud wordt, lijkt het me ook gebeurd. Winterberg heeft qua kunstsneeuw wat meer vlees op de botten dus zal het wel iets langer volhouden, al zullen ook daar pistes gaan sluiten als het (te) warm blijft.

Ik zit er over te denken om rond 10 maart naar Willingen of Winterbergen te gaan voor een midweek skien. Ik ken het daar echter niet, en heb geen idee of de sneeuwkwaliteit voldoende zal zijn om daar in deze periode te kunnen skien. Ik zie wel dat het in de week ervóór in ieder geval wat koeler wordt met af en toe sneeuw. Kan iemand me helpen; kan ik redelijke pistes verwachten of is het vooral papsneeuw? En: ik zou het liefst naar Willingen gaan, of heb ik in Winterberg een betere kans op goede pistes?

Dank alvast!
Yvonne

aalscholver op 1 mrt 2019 10:09

Ik zou nog eerder naar snowworld gaan dan half maart winterberg

dank allen voor jullie hulp, uiteindelijk besloten dat ik toch maar naar frankrijk ga :)

Winterberg heeft nog ruim voldoende sneeuw op de meeste pistes en vanavomd was de kwaliteit geweldig lekker. Morgen in de ochtend hard, in de middag erg zacht. Donderdag wordt de slechtste en warmste dag.

Volgende week opnieuw winters verwacht.Skiwi87 wens ik veel plezier in Snowworld.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Inderdaad, Winterberg heeft voorlopig nog ruim voldoende sneeuw op de pistes. De zachte sneeuw in de loop van de dag is een logisch gevolg van het warmere weer en hoort bij het voorjaarsskiën. Willingen is helaas een compleet ander verhaal en nauwelijks te vergelijken, daar wordt het na aankomend weekend echt heel krap. Op dit moment geen aanrader, maar eventueel veranderd het nog na de aankomende koudere fase.

Natuurlijk kan ik altijd begrijpen dat iemand liever naar de Alpen rijdt. Als je tijd en geld ervoor hebt dan zou je gek zijn je tot Winterberg te beperken. Echter zorgen mensen met de instelling als @Skiwi87 ervoor dat Winterberg onnodig vroeger als nodig haar deuren sluit, omdat velen denken "je kan er toch niet meer skiën", waardoor Winterberg dan bij nog goede condities tot het sluiten van liften overgaat, omdat het financieel geen nut meer heeft. Een zelfvervullende profetië.

*bericht bewerkt door Frans op 06 mrt 2019 10:33

En daar wil ik bij aansluiten door te zeggen dat we beter berichten over de sneeuwcondities van mensen ter plekke serieus nemen dan verwachtingen van mensen op afstand. Ik ben op veel plaatsen, in vele landen in de Alpen geweest, en kom de laatste 10 jaren vaak genoeg in Winterberg en omgeving, maar telkens weer sta ik versteld over de sneeuwkwaliteit die ze daar hebben. Natuurlijk is het weer soms beroerd. Ik ben er 1x in de kerstperiode geweest waar ik groene in plaats van witte pistes zag. Ik ben er ook in de kerstperiode geweest waarbij je na 1 dag skiën in de zeikregen wel genoeg gezien had. Maar ik ben er ook 1x met Pasen geweest toen er minstens 1 meter sneeuw lag. Andere keren met Pasen, vaak in April, was er nog zeer goed te skiën. Dus ik ben het volledig met @Frans eens, schep geen onnodig verkeerde verwachtingen, maar ga af op de berichten van mensen ter plekke.

tip: als je je vakantie in Winterberg of Willingen geboekt hebt: gewoon lekker gaan skiën.
Voor dagtoeris,e zien de komende dagen er helaas wat minder uit, maar vanaf maandag (Winterberg draait tot tenminste 31 maart door) weer alle rust en waarschijnlijk koeler met sneeuw

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 06 mrt 2019 17:53

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Intussen draaien in Winterberg de Snowmakers weer op volle toeren! Vandaag was een heerlijke dag met in de ochtend gewoon echt lekkere pistes, later op de middag echter veel last van de warmte.
De Kappe was niet dicht vanwege te weinig sneeuw, maar vanwege een technisch probleem.

Gisteravond was wellicht de beste Flutlichtavond van het seizoen met knalharde pistes én zeer goede grip. De Sürenberg was dicht, daar hebben ze de hele avond met wneeuw geschoven en dat was vandaag overdag goed te merken: echt fantastisch hoe nota bene een zuidwesthelling het bij +9 en behoorlijk wat zon hield!

Ik ga morgen even in Willingen kijken en zal een berichtje daarover posten (indien om 8 uur aangegeven wordt dat de meeste pistes en verbindingen open zijn)

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 06 mrt 2019 17:49

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Wij zijn vanochtend teruggekomen uit Willingen. We hadden daar al lang op voorhand een hotelletje geboekt, anders waren we niet vertrokken. We zijn vertrokken zonder verwachtingen, maar hebben twee dagen heerlijk geskied. Maandag waren de K1 en de ettelsbahn gesloten wegens wind (en om ze te sparen in de regen, denk ik) en hebben we een dagje iets anders gedaan.

De sonnenhang en ritzhagen liggen redelijk goed. De pistes op de Ettelsberg liggen bovenaan goed, maar vooral de kohlerhagen ligt er onderaan heel slecht bij. Het is verre van ideaal, maar veel beter dan thuiszitten of dan naar een indoor piste gaan. Je moet nergens aanschuiven, waardoor je het gevoel hebt dat je enorm veel kan skiën. Een ideale voorbereiding op de Alpen over een dikke 4 weken. Hopelijk kunnen ze daar nog wat standhouden en wat oplappen volgende week.

Ik zou als dagtoerist wel zeker kiezen voor Winterberg. Die webcams zien er toch iets witter uit…

Net uit Willingen terug. K1 is inmiddels wegens sneeuwgebrek gesloten en ook de overige pistes op de Ettelsberg hebben de beste tijd gehad.
De Sonnenhang en Ritzhagen lagen er vanmorgen vroeg prima bij en hebben nog wel een goede sneeuwlaag. De verbindng tussen de beide pistes, die vanochtend met wat kluunwerk nog tenauwernood enigszins te doen was, wordt vanaf morgen vrees ik een wandeltocht.

Wel jammer… De pistes in Willingen zijn langer dan in Winterberg, maar de lage ligging en de geringe beschutting breekt ze op. Over een uurtje maar weer in Wnterberg skiën, waar het tochtjes maken nog steeds prima kan

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Plaats een reactie