nieuwe pistes

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Is er bij iemand bekend of er nog aan de pistes gewerkt gaat worden deze zomer?

Dat is allemaal nog netjes geheim… Misschien gebeurd er wel iets op de Kappe, maar we zullen nog even geduld moeten hebben.

Vorig jaar maart sprak ik met de eigenar van de Kappe-pistes: "die verbinding met het hoofdskigebied gaat er nog niet komen"… een maand later: "hij komt er toch". In Winterberg is het soms erg lang wachten op verwachtte ontwikkelingen (Büre-Bremberg Xpress hing al jaren in de lucht voor de daadwerkelijke bouw en ook de Landal-liften lieten langer op zich wachten dan gedacht), maar andere ontwikkelingen gaan razendsnel. We zullen zien, ik hou jullie op de hoogte als er wat te melden valt…

Mijn verwachting: 6 KSB Slalomhang (Kappe) seizoen 14/15 (uitvoering bevestigd, kan nog naar komend seizoen verschoven worden, Poppenberg 8KSB seizoen 14/15 (geen enkele bevestiging, maar toch bijna onvermijdelijk), 4KSB Büre-Herrloh (idem), 6KSB Helleplatz - 6KSB Neuastenberg - 6 KSB Kappe (verbinding Neuastenberg-Winterberg, is inmiddels in studie) rond seizoen 16/17, mogelijk eerder.

Elders: 4SB Postwiese Neuastenberg: komend seizoen.

Er is vooralsnog geen verbinding Winterberg - Altastenberg gepland, hoewel dit via de Nordhang - Sahnehang (problemen met natuurgebied om een mooie verbinding tussen deze 2 hellingen te maken, zou op zich zonder liften kunnen) met 2 extra liften tussen Sahnehang en Kapellenhang te realiseren zou zijn of via de westkant van de Bremberg

Harry (Winterberg)

6 KSB Slalomhang (Kappe) seizoen 14/15 (uitvoering bevestigd, kan nog naar komend seizoen verschoven worden,

Gast184 op 22 apr. 2013 20:43

Aankomend seizoen wordt lastig, wanneer het tracé via het Bobhaus gaat lopen. Daar is men het nog niet met elkaar over eens. Er zijn meerdere mogelijkheden om het project te realiseren. Een vernieuwing voor aankomend seizoen wordt m.b.t. de benodigde vergunningen bijna onhaalbaar. Afwachten wanneer er wat bij de gemeenteraad wordt afgegeven. Dit zal ook meteen online en publiek verkrijgbaar zijn, wanneer het definitieve plan wordt ingediend.

Poppenberg 8KSB seizoen 14/15 (geen enkele bevestiging, maar toch bijna onvermijdelijk)

Gast184 op 22 apr. 2013 20:43

Tja, als je in Winterberg bekend bent dan weet je de beruchte uitspraak van Möppi over de Poppenberg. Er zijn al gesprekken gevoerd en aangezien het puur om een vernieuwing zal gaan, kan een bouwvergunning ook razendsnel afgegeven worden. Financiële middelen zijn ruimschoots voorhanden.

4KSB Büre-Herrloh (idem)

Gast184 op 22 apr. 2013 20:43

Ja, Klante zal ook wel wat willen vernieuwen, maar ergens heb ik vernomen dat daar wellicht ook een 8-CLD/KSB gebouwd wordt. Een compleet dorp met 8-zetelliften. Het is te gek voor woorden, aangezien de huidige Büre-Herrloh piste de capaciteit van al die skiërs niet aan zal kunnen, maar waarom ook niet? Winterberg goes crazy…

6KSB Helleplatz - 6KSB Neuastenberg - 6 KSB Kappe (verbinding Neuastenberg-Winterberg, is inmiddels in studie) rond seizoen 16/17, mogelijk eerder.

Gast184 op 22 apr. 2013 20:43

Afwachten, daar is op dit moment nog geen enkel nuttig woord over te zeggen.

Elders: 4SB Postwiese Neuastenberg: komend seizoen.

Gast184 op 22 apr. 2013 20:43

Precies, de dubbele sleeplift aan de Osthang heeft z’n dienst gedaan en zal compleet worden afgebroken. De nieuwe 4-zetellift (niet koppelbaar vanwege beperkt budget) krijgt een lopende band, waardoor het op een snelheid van 2,4 - 2,6 m/s kan lopen. Op de locatie van de oude sleepliften zal een nieuwe piste ontstaan.

Voorts zal Willingen in de aankomende jaren ook het één en ander investeren. De Ritzhagen plant voor seizoen 2014/2015 een zetellift ter vervanging van de bestaande sleeplift, en ook de Sonnenhang (zelfde ondernemer) wil op langer termijn een zetellift met liftverbinding naar Köhlerhagen.

Er is vooralsnog geen verbinding Winterberg - Altastenberg gepland,

Gast184 op 22 apr. 2013 20:43

Die zal er ook wel nóóit komen, voordat zich eindelijk eens een paar ondernemers actief worden. Altastenberg is in de ogen van vele Sauerlanders een volledig verwaarloost skigebied met eigenaren die nooit naar hun skigebied omkijken en ergens ver weg zitten te genieten van de inkomsten. Het doemscenario voor een skigebied met veel potentiaal. Persoonlijk mijd ik Altastenberg met een grote boog, aangezien ik er principieel op tegen ben een skigebied met dergelijke eigenaren nog te spekken met geld.

Hoe werkt dat daar in Winterberg; heeft elke lift of berg een andere eigenaar of zo? Wat een
ge-overleg allemaal. Is het niet iets van de gemeente?
Met twee nieuwe stoelliften naar en op de Slalomhang zou het skigebied het best gediend zijn mijn inziens. En als er geld over is een grotere stoellift bij de Flutlichthang.

@Gast123
Het skigebied van Winterberg is ontstaan uit de samenvoeging en aan elkaar verbinden van kleinere gebiedjes. Er zijn vele lifteigenaren. Bijvoorbeeld op de oefenweide, waar de 3 babyliften 3 verschillende eigenaren hebben. Tot 15 jaar geleden hadden die allemaal hun eigen kaartjes.

Met het Masterplan "WintersportArena Sauerland" is destijds de modernisering ingezet en de invoering van één ticketsysteem. Er zijn echter nog steeds verschillende eigenaren van liften. In Winterberg zijn de families Quick, Klante, Brinkmann en uiteraard Möppi de grote spelers. De opbrengst van de ticketverkoop wordt via een puntensysteem verdeeld, waarbij de liftlengte en het lifttype het aantal punten bepaalt.

op http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=201… wordt nu geschreven dat er serieuze plannen zijn om nog dit jaar de lift op de Kappe, te vervangen naar een stoeltjeslift met 6 plaatsen. Wordt nu al over gepraat binnen het gemeentebestuur

23 mei wordt duidelijk of het dit seizoen al lukt. De lift begint (van onderaf gezien) iets meer naar rechts en eindigt links achter het (met afstand meest klantonvriendelijke restaurant) Bobhaus, op de top van de Kappe. Ik zag in de kaart ook de mogelijkheid voor een restaurant onderaan de Slalomhang, maar daar heb ik verder nog niets over gehoord.

Harry (Winterberg)

Gaan ze komend seizoen ook nog wat nieuwe bergen maken?
Liefst eentje van 1284 meter.
Harry, regel dat eens even…

Gr.
Sonof

Ik ben meerdere malen in Winterberg geweest en ben zeker van plan om nog meerdere malen te gaan. Ik kijk uit naar alle veranderingen die er gepland staan of nog gaan gebeuren. Ben benieuwd of ze nog groeien qua piste’s. Een puntje waar ze ook misschien aan kunnen werken is het snowpark. De kickers (heuvels met houten plank) zijn nou niet echt geweldig. Boxen of rails zijn er niet echt te vinden… Misschien ook iets om naar te kijken??

The mountains shall bring peace to the people

Ik ben meerdere malen in Winterberg geweest en ben zeker van plan om nog meerdere malen te gaan. Ik kijk uit naar alle veranderingen die er gepland staan of nog gaan gebeuren. Ben benieuwd of ze nog groeien qua piste’s. Een puntje waar ze ook misschien aan kunnen werken is het snowpark. De kickers (heuvels met houten plank) zijn nou niet echt geweldig. Boxen of rails zijn er niet echt te vinden… Misschien ook iets om naar te kijken??

The mountains shall bring peace to the people

We hebben het al weer over de nieuwe veranderingen in Winterberg?! Maar wat vinden we van de laatste veranderingen? Wat zijn de plus punten en de min punten? Ik zelf vind de nieuwe Schneewittchenhang een grote meerwaarde voor Winterberg. Helaas gaan wel de meeste mensen op de rem voor, op en na de brug. Daar kwamen verschillende keren toch gevaarlijke situaties voor! Zelf vond ik de geul naast de lopende band naar de Kappe wel geinig. Toch een soort van mini half-pipe gevoel. Ik kijk alweer uit naar het nieuwe seizoen in Winterberg!

The mountains shall bring peace to the people

@martijn-koevermans: voor een echt goed funpark kan je het beste naar Neuastenberg gaan. Volgend jaar ook met een stoeltjeslift.

@Gast184, ben in Februari een dag in Neuastenberg geweest. Het is inderdaad een goed snowpark, alleen het gebied vind ik zelf wat tegen vallen! Dan heb je in Winterberg meer afdalingen mogelijkheden. Het hoeft in Winterberg niet gelijk zo’n park te zijn als in Neuastenberg, maar iets meer dan wat ze nu hebben zou toch fijn zijn!! (Mijn mening dan!)

The mountains shall bring peace to the people

Ben benieuwd of ze nog groeien qua piste’s.

martijn-koevermans op 9 mei 2013 01:42

Op een paar verbindingsstukken tussen de nieuwe lift en de bestaande pistes zal er voor aankomend seizoen weinig gebeuren. De nieuwe 6-CLD op de Kappe is in principe een pure vernieuwing van de bestaande lift (2-CLF), alleen loopt de nieuwe lift iets verder tot de top van de Kappe.

Een puntje waar ze ook misschien aan kunnen werken is het snowpark. De kickers (heuvels met houten plank) zijn nou niet echt geweldig. Boxen of rails zijn er niet echt te vinden…

martijn-koevermans op 9 mei 2013 01:42

Het Skiliftkarussell heeft ter kennis gegeven geen funpark meer op te bouwen. Het materiaal daarvoor is op de Poppenberg onder de oude sleepliftbrug opgeslagen en ligt daar nu te verroesten.

In het Sauerland zijn er verder geen echte aantrekkelijke funparks voorhanden. Dat wat Willingen heeft is eerder voor kleine kinderen gemaakt en dan is er nog Neuastenberg met een "fatsoenlijk" aanbod. Daarmee is de kaus af. Een groep fanatieke snowboarders zet zelf in diverse kleinere skigebieden een funpark op, maar deze is helaas niét openbaar toegankelijk.

Verder weet ik dat er nog een skigebied in het Sauerland is die graag een funpark wil gaan aanbieden, maar nadere details mag ik helaas nog niet prijsgeven.

@Frans, de vernieuwing van de lift op de Kappe is een echte vooruitgang! Het was afgelopen winter terug klunen langs het Bobhaus.

Zonde dat ze niks meer aan het snowpark in Winterberg gaan doen. De grond bulten met houten planken worden toch echt gevaarlijk. Heb het afgelopen winter toch een paar keer fout zien gaan!

Zonde dat er in verschillende kleine gebieden funparks zijn die niet beschikbaar zijn voor publiek.

Maar over dat andere gebied dat een snowpark wil gaan aanbieden maak je mij wel erg nieuwsgierig!

The mountains shall bring peace to the people

Er wordt alleen gesproken over het vervangen van de stoeltjes lift. Zijn er misschien ook ontwikkelingen voor het optimaliseren van de aansluiting welke nu met de lopende band en ankerlift gebeurt?

@gast265
De lopende band en de (nog jonge) sleeplift voldoen nog en worden komend seizoen nog niet vervangen, wellicht het seizoen er na, of later en dan in combinatie met de ontsluiting van het skigebied richting Neuastenberg.

De lopende band wordt vervolgens aan de linkerkant van de oude Käppchenpiste gelegd, waar aan de ene kant de sleetjes kunnen afdalen, terwijl de andere kant voor Skischool Der Brabander en beginners ingericht wordt. Na weghalen van lopende band en sleper ontstaat er wel een heel erg mooie nieuwe piste (ik vind het nu al een mooi stukje, van de Kappe naar de Schneewittchenhang).

Harry (Winterberg)

De lopende band en de (nog jonge) sleeplift voldoen nog en worden komend seizoen nog niet vervangen, wellicht het seizoen er na, of later en dan in combinatie met de ontsluiting van het skigebied richting Neuastenberg.

Gast184 op 15 mei 2013 21:46

Er is voor de Käppchen in ieder geval al een nieuwe zetellift gepland. Wanneer deze gebouwd zal worden is inderdaad nog onbekend.

Van het alpinforum geplukt! Hierop is het plan voor het skigebiedsdeel Kappe mooi te zien:)http://212.227.97.55/ratsinfo/winterberg/1218/QmVzdGFuZHMtLC…

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Ziet er goed uit! Vind de zwarte piste van Kappe toch de leukste van het hele gebied… Alleen de huidige lift is echt drama…

Vindt de Schneewittchenhang een prachtige afdaling maar het gekluun op kappe nog niet optimaal.
Verder zijn er veel goede en mooie verbeteringen aangebracht de laatste jaren.
Ga zo door.
Groetjes GJ D

Ben het met gast424 eens. Het gekluun van de lopende band naar sleeplift is niet ideaal. Ben benieuwd naar de veranderingen!

The mountains shall bring peace to the people

Kappe: gemeenteraad accoord, nu ter inzage voor de milieupieperts… Die lift komt er dit najaar. Op Alpinforum.com (infrastr. neuigkeiten, Sauerland, p 80) de tekeningen!

Harry (Winterberg)

Nice!! Ben benieuwd naar de foto’s die gepost zullen worden met de bouw van de nieuwe lift!!

The mountains shall bring peace to the people

Harry, ik zie de tekeningen niet aldaar…
Linkje?

Harry, ik zie de tekeningen niet aldaar…
Linkje?

Gast123 op 27 mei 2013 20:42

Zie: http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=201…

Hoi! Weet iemand waarom de lopende band naar het skigebiedsdeel Kappe wordt weggehaald? Is dit een standaard procedure bij zo’n lopende band of zit er hééééél misschien iets meer achter?
Alvast bedankt:)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Dat is een normale procedure. Tegen het begin van volgend seizoen zal dat ding weer op het toneel verschijnen. Neemt niet weg dat daar ook een keer wat zal gebeuren qua nieuwe infrastructuur.

The older I get, the better I was

dag winterberg fans,

Wat ik op alpineforum heb gelezen is dat ze met de voorbereidingen zijn begonnen.
Er word al veel grond naar het nieuwe bergstation gebracht. Ze gaan gaan er dus vanuit dat er geen bezwaren komen.

Ook staat er een banner bij de oude lift dat de bikers volgend jaar met een nieuwe lift naar boven kunnen. De skiers kunnen in het seizoen 2013/2014 met de nieuwe lift.

gr Roel

Plaats een reactie