Neuastenberg/altastenberg/willingen/winterberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

@ Frans: Ik kan je verzekeren dat ik prima kan rijden en veel ervaring heb met rijden in de sneeuw, en ik heb ze zelf dan ook niet nodig gehad. Maar het scheelde niet veel. En behoorlijk wat mensen om mij heen, die minder goed konden rijden, hadden ze wel nodig. En zodoende ik bijna ook, want als er geen alternatieve route was geweest naar Willingen, had ik ze helaas ook moeten omleggen, aangezien ik vanuit stilstand niet meer weg kon komen op een helling waar tal van prutsers vastliepen. Dus verplicht of niet, het kan gewoon wel erg nuttig zijn om ze bij je te hebben, ook in het Sauerland (en trouwens net zozeer in de Ardennen)

@ Frans: en wat betreft die borden:
Quote:
Deutschland:

Die Behörden stellen bei Bedarf an Straßen mit Kettenpflicht ein entsprechendes Verkehrszeichen auf. Es gilt dann auch für Allrad-getriebene Autos. Entsprechende Strecken existieren beileibe nicht nur in den Alpen, sondern beispielsweise auch im Schwarzwald, Taunus Harz und Sauerland. Quelle: RUD Ketten

Paul schreef:
"En zodoende ik bijna ook, want als er geen alternatieve route was geweest naar Willingen, had ik ze helaas ook moeten omleggen, aangezien ik vanuit stilstand niet meer weg kon komen op een helling waar tal van prutsers vastliepen."

Voor mij dé reden om bij veel sneeuwval met een grote boog om die drukke wegen heen te rijden. En eigenlijk rij ik altijd over lokale weggetjes richting Winterberg waar toch geen Nederlander te bekennen is.

Daarbij is veel afstand op je voorganger houden erg belangrijk! Mocht je voorganger stilvallen, dan kan je om die persoon heen rijden of (wanneer dit niet mogelijk is) fatsoenlijk stoppen (zodat je later weer weg kan komen).

Wat betreft die ‘tijdelijke’ borden: Nooit gezien en eigen bevolking rijdt ook al jaren zonder winterkettingen. Iedereen zegt dat het niet nodig is wanneer je goede winterbanden hebt, en wat mij betreft hebben ze gelijk. Verder weten alle locals ook precies de drukke wegen, dus daar rijden ze zelf gewoon niet over.

Ow Frans, zucht, probeer het nu niet steeds beter te weten zonder de omstandigheden te kennen! Het voorval gebeurde op de K47 tussen Assinghausen en Bruchhausen. Dat is een lokale weg, die normaal gesproken niet druk is. Het was het weekend van Kerst echter overal druk in het Sauerland, omdat het er toen werkelijk fantastisch mooi was!
Ik hield ruim voldoende afstand en had geen weinig problemen met grip op de weg. De weg was bochtig en had een steigingspercentage van zo’n 10%. Ineens stond er, direct achter een bocht, een rij auto’s stil (een stuk of 10), waarvan de voorste auto’s grote problemen hadden en niet meer weg kwamen. Die mensen waren bezig kettingen om te leggen, midden op de weg! Vanaf het moment dat ik stil stond (en nummer elf was in rij), kon ik uit stilstand ook niet meer wegkomen. Normaal niet erg, je laat je een stukje naar achteren zakken en je hebt wel weer grip. Maar inmiddels stonden auto 12 en 13 alweer achter mij. En auto 14, die dacht slim te zijn en de boel wilde inhalen, kwam naast mij vast te staan, omdat er tegenliggers aankwamen! Uiteindelijk ben ik, en na mij nog een aantal, gekeerd en ben via de B480 en de L743 gereden. Maar als die optie er niet was geweest, had ik dus ook mijn kettingen kunnen omleggen!

Blijkt maar weer dat jij gewoon niet kan autorijden, Paul!

Ik en mijn vriend en nog wat vrienden willen graag aankomende zondag een dagje naar Winterberg of Willingen of een ander gebied wat niet te ver van nederland is.

Nu zijn wij allemaal gevorderde snowboarders/skieers waaronder 3 ski/snowboard leraren.

Wat is het leukste gebied en niet al te druk (aangezien we op zondag gaan) is er ook een gebied met een funpark?

Hallo,
Wij willen graag met de kinderen (7 en ( jaar) een weekendje naar de sneeuw. We zijn geen skiers maar het lijkt ons fijn om met de slee af te dalen en te geienten van de mooie omgeving, wat de drinken in een leuk kroegje.
Ik lees dat er in winterberg een sleelift is, heeft iemand daar ervaring mee; is dat leuk, spannend. Zijn er op andere plaatsen in sauerland ook sleeliften waar het misschien iets minder druk maar ook gezellig zal zijn?
alvat bedankt

@Paul:

  1. Ik heb het gevoel dat je meteen alles erg persoonlijk neemt. Ik schrijf in z’n algemeenheid, dus voor iedereen.

  2. Wellicht was het verstandig geweest om meteen de gehele situatie uit te leggen, dan was het voor mij direct een stukje duidelijker geweest. ;-)

  3. Bij de K47 (Assinghausen richting Willingen) komt meteen de aap uit de mouw. Weliswaar is dit een ‘lokale weg’, maar het staat in de regio bekend als de pendel weg van Winterberg naar Willingen (en andersom natuurlijk). Voor ons tussen Kerst en Silvester reden genoeg om daar überhaupt niet langs te gaan.

  4. Hoe dik was de sneeuw op de weg toen je stil stond? Je kan proberen om te gaan schakelen naar z’n 2, ook al staat je nog stil. Bij een hogere versnelling heb je meer kracht om uit de sneeuw weg te komen. Heuvel op klinkt het misschien raar, maar probeer het maar eens… Verder is de truc zoals je zelf vertelde (achteruitrijden en dan vooruit) ook een optie.

  5. Die gasten voor jou die midden op de weg sneeuwkettingen gaan omdoen zijn uiteraard fout. Het klinkt erg bekend in de oren als iemand die ‘te langzaam’ of ‘te wild’ is geweest. Of juist iemand die te hard aan het stuur heeft ‘gerukt’, omdat het na een bocht was. Ook sluit ik niet uit dat die mensen teveel naar de kant gereden hebben.

  6. Inhalen als iemand voor je stil staat functioneert prima, maar 13 andere auto’s inhalen door een vracht sneeuw…

  7. Als er geen andere route was, en je moést erlangs, dan had ik gewacht totdat al die auto’s voor je met winterkettingen waren weggereden. Vervolgens de auto’s achter je iets naar beneden sturen (als ze tenminste bovenop je bumper zitten) en dan iets naar achteren rijden en meteen vooruit. Eventueel met snel optrekken naar de 2e versnelling (moet bij 10% kunnen). Hopla en klaar is kees!

Dat bumperkleven brengt me op het volgende punt: Nooit pikken als iemand boven op je bumper gaat staan. Ik zou (zodra ik zag dat voor me alles vast stond en de weg steil omhoog loopt) meteen zijn uitgestapt en de persoon achter me vriendelijk verzoeken om wat naar achteren te rijden. Dat voorkomt later problemen als achter hem nog veel andere mensen staan.

Verder moet natuurlijk niemand z’n auto zomaar stilzetten bovenop je voorganger. Is met sneeuw sowieso onbeschoft (én eventueel gevaarlijk bij glijden).

Verder is het heel belangrijk dat elke verkeersdeelnemer durft te rijden, maar dan wel uiteraard voorzichtig en niet roekeloos. Begrijp me goed: Wees voorzichtig, maar niet té voorzichtig.

Als laatste is het natuurlijk ook altijd nog van belang in wat voor auto je rijdt, hoe sterk de motor is en hoe smal en/of breed je banden zijn.

Het is niet zozeer dat ik het persoonlijk allemaal beter weet, maar wel dat ik iedereen wil overtuigen dat sneeuwkettingen in het Sauerland echt niet nodig is. De truc zit em in goede winterbanden en in de sneeuw durven (en kunnen) rijden. Verder worden veruit de meeste toeristische wegen goed schoon geveegd. Nu kan de K47 tegengevallen hebben, maar zolang er al iemand een spoor in de weg heeft gereden, dan is het rijden meteen een heel stuk eenvoudiger.

Misschien kan je voorstellen dat de ‘locals’ zich soms kapot ergeren aan die domme toeristen die de weg komen versperren. Niet alleen Nederlanders, maar even goed ook Duitsers uit het vlakke land. Standaard excuus van de toerist is altijd: “Maar jullie verdienen toch aan ons?” Maar dat is echt een hamvraag. In lokale dorpjes waar verder geen skilift of andere ‘attractie’ is, is vaak het geval dat die mensen überhaupt niks tot zeer weinig aan toeristen verdienen.

@Angela:
Met sleelift bedoel je vast een rodellift? Ja die zijn er in Winterberg ook, alleen zijn die ‘rodelliften’ niet spectaculair. De Sahnehang zou dan nog het beste zijn. Beter is om uit te wijken naar andere (kleinere) skigebieden waar ook gerodeld kan worden.

@Frans: Ik vat het niet zo heel persoonlijk op hoor, ik ken je immers al langer dan vandaag (en zolang we niet over religie discussiëren liggen we aardig op één lijn ;))

Wat ik met mijn hele verhaal wilde aantonen: voor automobilisten met veel ervaring in de sneeuw, wat we allebei zo te horen wel zijn, lukt het over het algemeen prima om door het Sauerland te rijden zonder kettingen. Maar ondanks dat vond ik het een hele geruststelling dat ik ze toch bij me had! Laat staan hoe dat zou zijn geweest als ik een onervaren automobilist zou zijn geweest, en niet al die trucjes zou kennen om makkelijk weg te komen uit de sneeuw! Daarom zou ik, gewoon voor de zekerheid, altijd adviseren de kettingen gewoon mee te nemen. Kleine moeite, toch, en je zal maar toevallig in een vreemde situatie terecht komen, dan heb je ze in ieder geval bij je!

De omstandigheden waren afgelopen 2e kerstdag trouwens “tiefwinterlich” Zo’n 15 cm neuschnee op een platgereden, zeer ijzige onderlaag (het had drie dagen eerder gigantisch geijzeld). Tsja, dan worden hellingen van 10% voor onervaren automobilisten echt wel pittig!

Quote Paul:
“Zo’n 15 cm neuschnee op een platgereden, zeer ijzige onderlaag.”

Oh, dat gaat nog…! Ik heb op 3e kerstdag nog wat ergers meegemaakt. Ongeveer 30 cm poeder sneeuw, onbereden en met afsluithek erbij (waar geen verbod op stond). Dat hek stond maar half op de weg, dus langs de ene helft kon je er gewoon langs. Maar goed, dat was dan wel op een uitgestorven weggetje! :P Ik ben er gewoon ingereden, het was nog maar ‘slechts’ 2 kilometer en omrijden was ca. 15 - 20 kilometer. Ik was er prima doorgekomen zonder ook maar één keer gevoeld te hebben: “Dit gaat niet meer.”

Ook op parkeerplaatsen met meer dan 60 cm sneeuw geen problemen gehad. Soms even flink kracht maken met de auto, maar met goede winterbanden komt men overal.

Quote Paul:
"Daarom zou ik, gewoon voor de zekerheid, altijd adviseren de kettingen gewoon mee te nemen. Kleine moeite, toch, en je zal maar toevallig in een vreemde situatie terecht komen, dan heb je ze in ieder geval bij je!"

Is natuurlijk nooit slecht om die dingen bij je te hebben. Toch voldoen goede winterbanden in het Sauerland. Ook in de bergen heb je alleen sneeuwkettingen écht nodig wanneer het speciaal aangegeven staat. Vaak zijn dat wegen waar op zeer lange afstanden geen sneeuwveger langs komt en dus een sneeuwketting broodnodig is.

Quote Paul:
"Tsja, dan worden hellingen van 10% voor onervaren automobilisten echt wel pittig!"

Hieraan snap ik één ding niet: Waarom is dat zo pittig wanneer er al meerdere sporen in de weg zijn gereden? Dan kan er toch weinig mis gaan wanneer je je eigen banden in die sporen laat lopen? Ik moet eerlijk zeggen dat voorgereden sporen op de weg een werkelijke luxe is! :-)

Één ding valt me altijd weer op aan Nederlanders. Een punt waar ik zelf ook ontzettend op gelet heb. ‘We kunnen alles soms nog veel beter weten dan de eigen lokale bevolking.’ Toen ik van de zomer in het Sauerland kwam wonen ben ik heel voorzichtig geweest. Veel gepraat met de lokale bevolking over de wegen en vooral over de winter natuurlijk. Iedereen heeft ook gezegd dat sneeuwkettingen overbodig zijn, áls je maar goede winterbanden hebt! Daarnaast ook nog veel andere nuttige en leuke tips gekregen. Ik heb al die informatie ter harte genomen en heb daar nu onwijs veel plezier van! :D En dan maar andere Nederlanders op de piste stoer horen praten over zomerbanden… En natuurlijk hoor je de mensen over files praten en over de lange tocht naar Winterberg. Dan denk ik vaak: “Files? Lange tocht? Hoezo? Waar?”

Inmiddels rij ik dagelijks naar m’n werk, winkels, vrienden en natuurlijk naar de skigebieden door de sneeuw. Heerlijk elke morgen m’n auto weer sneeuwvrij maken. En 's middags bij thuiskomst altijd een weggetje van 12% omhoog rijden in de verse sneeuw (wat nooit echt schoongemaakt wordt). Dat ga ik nog missen wanneer het gedooid heeft.

Nog een punt wat ik grappig vind op de pistes in het Sauerland: Nederlanders spreken je altijd direct aan in het … Nederlands! Ik doe vaak dan net alsof ik gek ben en ga Duits praten. :P Dat geldt voor alles eigenlijk. Overal in Duitsland spreek ik Duits, tenzij het toevallig zo even uitkomt om wat Nederlands te brabbelen. Toch doe ik dat niet meer omdat ik geen toerist meer ben, maar een vaste inwoner. Ik wil niet meer als ‘buitenlander’ aangekeken worden, dus ik doe gezellig wat een andere gemiddelde Duitser / Sauerlander ook doet. Integreren heet dat in een mooi woord! :P

Quote Paul:
"ik ken je immers al langer dan vandaag"

Onze Saint François Longchamp broeder!

@ Frans, haha, Saint Francois Longchamp idd ;)

Om nog even snel terug te komen wat betreft die verse sporen: Die waren nou juist het probleem! Onder die sporen lag namelijk een ijzellaag van 2 cm dik. En daar hadden dus sommige mensen zelfs met winterbanden geen grip meer op.

En zoals je zelf al zegt, eigenlijk heb je kettingen bijna alleen maar op speciale trajecten nodig. Maar ik vind het vreemd dat mensen die bijvoorbeeld naar Mayrhofen op vakantie gaan, er niet aan zouden twijfelen om kettingen mee te nemen, terwijl diezelfde mensen denken dat dat in het Sauerland niet nodig is. Terwijl de kans dat je ze in het Saureland nodig zou hebben (als onervaren sneeuwrijder) echt groter is!

Allemaal leuk en aardig al die stoere verhalen en discussies over hoe je er komt door alle sneeuw… Maar ligt er uberhaupt nog wel sneeuw!?? Het is nogal aan het dooien namelijk! Of zijn ze daar op voorbereid? Niet dat we vandeweek voor een hoopje gras op en neer komen!?
Weet iemand dat!??

@Ellen:
Volgens de laatste nieuwsbrief van Winterberg gaat het feest gewoon door dit weekend, ook al is het dan 4 graden plus. Ze beweren dat de sneeuwkanonnen het aan kunnen. We zullen het wel zien. Vanaf volgende week komt er geen neerslag meer, maar dan gaat de temperatuur wel weer naar beneden. Dat wordt dan puur op kunstsneeuw skiën.

@Luc:
http://www.skiliftkarussell.de

@Paul:
Inderdaad zijn sneeuwkettingen naar Mayrhofen ook grootse flauwekul. Daar is een mooi en breed dal en wordt alles goed schoon gemaakt. Je kan dan inderdaad die sneeuwkettingen bij hevige sneeuwval nuttiger in het Sauerland gebruiken.

Wat betreft die sporen: Ik vrees met grote vreze dat die mensen voor jou daar niet helemaal lekker op gereageerd hebben… Op ijs hebben winterbanden weliswaar minder grip, maar normaal gesproken moet dat geen grootse problemen opleveren m.b.t. sneeuwkettingen om moeten leggen.

@frans
Oke! thanks voor je reactie en laten we het hopen dan!! Of echte sneeuw is of kunstsneeuw maakt me niet uit zolang je maar kunt skien! ;)

@ Frans: Die grote vrees had ik ook…
@ Ellen: Er ligt in Willingen momenteel 1,25 meter sneeuw (70cm natuursneeuw plus 55cm kunstsneeuw)op de pistes. Dat is echt niet zomaar weg!
Zie ook hier: http://www.willingen.de/region-willingen/wie-siehts-da-aus/w…

morgen willen we naar winterberg maar de vooruitzichten zijn slecht. Hoge temperatuur en regen!
Skieen in natte papsneeuw lijkt mij niets (helemaal niet met kids erbij), iemand ervaring en advies?
Of valt het daar meestal mee ivm met de kunstsneeuw?

@Ben:
Je kan beter een weekje geduld hebben met naar Winterberg gaan. Direct na het weekend (maandag) gaat het weer sneeuwen en gaat de temperatuur ook weer omlaag. Is denk ik toch veel beter als in papsneeuw skiën.

Een beetje skiër kan met papsneeuw ook prima uit de voeten, maar regen, dat is wel echt minder :(

Tja, voordeel is dat het misschien niet zo druk is.
Zijn wel alle pistes nu open? Volgens de site wel.
Als ik naar de skiliftkarussell webcam kijk bij Kappe zie ik namelijk helemaal niemand?

@Ben: ik zou het maar uitstellen als dat kan, zeker de kids doe je geen plezier met die weers- en sneeuwomstandigheden.

mama on a mission in the snow

Er wordt nu trouwens maar lichte neerslag voorspeld, met zaterdagmiddag zelfs opklaringen, dus wat dat betreft valt het eigenlijk best nog wel mee. En het zal een stuk rustiger zijn, wat ook erg aangenaam is. Al met al zou je het dus best wel kunnen overwegen. Wellicht is Willingen dan ook een beter optie dan Winterberg. Je hebt daar een gondellift, en dat is bij slechter weer toch een stuk aangenamer dan stoeltjesliften. En alles is er open momenteel.

Hoi,

Lees al jullie berichten. Wij willen volgend weekend naar Willingen om te gaan skien maar zie dat het inderdaad het er niet goed uitziet qua temperatuur en sneeuwverwachting. Kunnen ze ook al is de temperatuur hoger dan bijvoorbeeld 3 graden boven nul toch nog met die sneeuwkanonnen sneeuw produceren?

@Densie:
Het ligt eraan wat de temperatuur van het water is, waaruit ze sneeuw produceren. Dat kunnen ze pas vanaf -2 graden.

Oh dat is dan balen. We moesten wel iets boeken. We gaan namelijk met zijn twaalven en dan kun je natuurlijk niet op de bonne fooi. Wat is er nog meer te doen daar dan?

We willen komend weekend naar Winterberg of Willingen gaan. Heb in deze reacties gelezen dat neuastenberg ook goed te doen is?
Weet iemand een goed hotel die direct aan de piste ligt in een van deze plaatsen?

ik ben vanmorgen nog in willingen wezen skien maar daar waren al diverse pistes gesperd doordat ze vele groenen plekken hadden, in winterberg waren gisteren alle pistes nog perfect. ook de maandag en dinsdag wordt het weer een stuk beter daarna weer dooi, ik zou niet te lang wachten als ik jullie was.

Is het ook mogelijk om van Willingen naar Winterberg te skiën? Of moet je naar Winterberg met de auto rijden?

@Ton:
Als dát zou kunnen dan was het Sauerland nog beter geweest als de Alpen! Hadden we heel wat kilometertjes kunnen skiën… 8-)

Helaas gaat dat dus absoluut niet en plannen daarvoor bestaan er ook niet. Hiervoor moet je zeker je auto pakken en dan ca. 20 - 30 kilometer rijden. Overigens zijn andere skigebieden, zoals Hohe Lied en Hunau bij Bödefeld ook erg de moeite waard!

En natuurlijk skigebied Sternrodt in Bruchhausen!

Plaats een reactie