dagje Winterberg in kerstvakantie

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Ik had het idee om met m’n vader en broertje (misschien nog een vriendin) een dagje naar Winterberg te gaan in de kerstvakantie.
Maar ik had een paar (kleine) vraagjes:

  • Is het doordeweeks druk in de kerstvakantie?
  • In welke week zouden we het beste kunnen gaan?
  • Kun je er uberhaupt skiën/boarden in de kerstvakantie ?
  • Tips misschien ?
Gang is alles

Tip: gebruik de zoek functie even. Al jouw vragen zijn vorig jaar ook al gesteld en uitgebreid beantwoord op dit forum!

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Die had ik gebruikt alleen na 4 pagina’s nog niks gevonden…
Zal het nog maar een keer proberen dan.

Gang is alles

De berichten zijn een beetje uitlopend van ervaring. De ene zegt valt mee in de kerst vakantie wordt pas echt druk in de oud en nieuw week. De capaciteit is wel enorm verbetert maar het blijft natuurlijk wel druk op de pistes. Ik verbaas waarom meer mensen niet gaan naar de kleinere skigebieden waar je amper hoeft te wachten. Zelfs door de weeks ga ik niet naar Winterberg. Ik vindt de charme van de kleine skigebieden veel leuker, zeker voor een dag.

Kijk eens bij Bödefeld-Hunau volgens mij hebben zij een van de langste liften en s àvonds is een groot gedeelte verlicht. Verder is Zuschen een andere aanrader.

May the ski force be with you !!

Bedankt voor de tips, alleen ik denk niet dat een van beide het wordt, m’n broertje heeft nogal moeite met sleepliften, en ik vind ze ook niet heel fijn :p

Ik denk dat we dan in de eerst week van de kerstvakantie gaan.
We zullen het zien :d

Gang is alles

Kijk eens bij Bödefeld-Hunau volgens mij hebben zij een van de langste liften en s àvonds is een groot gedeelte verlicht. Verder is Zuschen een andere aanrader.

CJAHulskamp op 24 nov. 2013 13:22

Jammere van die twee gebiedjes is dat ze wel héél klein zijn. Resp. 5 en 4km piste, daar ben ik na een halve dag wel op uitgekeken. Dat merkte ik in Winterberg afgelopen jaar ook: was er drie keer in een maand en dan is het wel écht eventjes klaar. 5km is dan te weinig voor een dag.

Dat klopt @Mike123 De meeste mensen hebben dat idee en blijven waarschijnlijk daarom weg bij deze gebieden. Je zou nog verbaasd zijn van de lengte van de piste in Bodefeld. Ik vindt het niet erg om een piste een aantal keren te doen.

May the ski force be with you !!

Dat is inderdaad geen ramp, maar als je dan ook nog leest dat het merendeel blauw is, is de uitdaging er snel vanaf. Ik vergelijk het dan een beetje met Snowworld of Bottrop: daar ski je ook constant dezelfde piste. En dan heb ik het na een paar uurtjes wel gezien, ook al zijn in dit geval de pistes dan wel wat langer.

@Mike123: De vergelijking tussen Sauerland en een indoorhal is wel erg gewaagd, behalve dat je bij die mini ‘skigebieden’ van 1 a 2 pistes inderdaad steeds op dezelfde aan het skiën bent. Bödefeld-Hunau heeft een erg vlak middenstuk en dat is zeker bij verse sneeuw niet prettig, laat staan dat je een snowboarder bent. Desalniettemin is het bovenste en onderste prima te doen.

Winterberg en Willingen hebben echter zoveel verschillende pistes dat ik me niet voor kan stellen dat je daar 1,2,3 op uitgekeken bent. Dat is absoluut onmogelijk om met een indoorhal te vergelijken. Akkoord, de pistes zijn kort, maar wie met pistes op Alpenlengte rekent is in het Sauerland sowieso op het verkeerde adres. Als je echter continu alleen op dezelfde pistes aan het skiën bent doe je in Winterberg of Willingen duidelijk iets niet goed, laat staan dat je het idee hebt dat alles blauw is.

  • Is het doordeweeks druk in de kerstvakantie?
Jesper op 24 nov. 2013 01:45

Voor en tijdens de kerstdagen niet, daarna extreem druk. Alleen met Sylvester (oudjaarsdag) en nieuwjaardag is het even weer wat rustiger.

  • In welke week zouden we het beste kunnen gaan?
Jesper op 24 nov. 2013 01:45

Week 52 zou ik nemen, dan heb je de meeste nog relatief ‘rustige’ dagen. In Week 53/1 heb je het alleen oud en nieuwjaarsdag rustig. Desalniettemin is en blijft de kerstvakantie in het Sauerland een zeer drukke aangelegenheid. Dat moet je liggen.

  • Kun je er uberhaupt skiën/boarden in de kerstvakantie?
Jesper op 24 nov. 2013 01:45

Dat is de hamvraag. Zo lag er bijv. in de kerstvakantie van 2010 1-2 meter sneeuw, maar was het afgelopen jaar ronduit een flop met een compleet gesloten skigebied rond nieuwjaar. De feestdagen zijn als dooiperiode zeer berucht.

  • Tips misschien ?
Jesper op 24 nov. 2013 01:45

Nu ja, eigenlijk zou je middelgebergten als het Sauerland tijdens de kerstvakantie moeten mijden. Een rustig skigebied in de Alpen opzoeken heeft ondanks de langere reis m.i. meer zin. Desalniettemin kan in het Sauerland de drukte in kleinere skigebieden als Züschen, Sternrodt, Eschenberg of Hohe Lied prima ontvlogen worden. Daarvoor moet er dan wel voldoende natuursneeuw liggen. Neu- en Altastenberg zijn echter tijdens de kerstvakantie ook overvol en bieden geen relaxed alternatief.

Blijf na de kerstdagen alsjeblieft weg! Drukste periode van het jaar, met afstand. Krokusvakantie is bijvoorbeeld veel rustiger (dan bij de meeste liften slechts beperkte of geen wachttijden meer).

Harry (Winterberg)

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Voor en tijdens de kerstdagen is het in de regel goed te doen. Alleen bij heel mooi weer wordt het behoorlijk druk, maar in de zon evne wachten is natuurlijk niet heel verschrikkelijk.

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Ik verwacht de seizoensopening volgende week zaterdag, als tenminste de koude-inval die op de Amerikaanse kaarten op 6 ecember te zien is, door gaat. Een beperkt aantal pistes zal dan open gaan (Slalomhang met de nieuwe lift nagenoeg zeker pas later).

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Harry wij willen donderdag 12 december tot zondag gaan denk je dat er dan al wat draait in winterberg,

@HarryvdBerg in de krokus gaan we al naar Warth-Schröcken :P
Na de kerstvakantie is dus geen goed idee.

  • Is het doordeweeks druk in de kerstvakantie?
Jesper op 24 nov. 2013 01:45
  • Voor en tijdens de kerstdagen niet, daarna extreem druk. Alleen met Sylvester (oudjaarsdag) en nieuwjaardag is het even weer wat rustiger.
  • In welke week zouden we het beste kunnen gaan?
Jesper op 24 nov. 2013 01:45

-Week 52 zou ik nemen, dan heb je de meeste nog relatief ‘rustige’ dagen. In Week 53/1 heb je het alleen oud en nieuwjaarsdag rustig. Desalniettemin is en blijft de kerstvakantie in het Sauerland een zeer drukke aangelegenheid. Dat moet je liggen.

Oke! Ik denk dat we de drukte wel kunnen accepteren als die er is. Na de kerst zullen we maar niet gaan :P

  • Kun je er uberhaupt skiën/boarden in de kerstvakantie?
Jesper op 24 nov. 2013 01:45

-Dat is de hamvraag. Zo lag er bijv. in de kerstvakantie van 2010 1-2 meter sneeuw, maar was het afgelopen jaar ronduit een flop met een compleet gesloten skigebied rond nieuwjaar. De feestdagen zijn als dooiperiode zeer berucht
[post]Frans op 26 nov. 2013 10:04[/post][/quote]

Dan zullen we de sneeuwcondities aankijken, als er niks light wordt het denk ik een indoorhal :P

Ik denk niet dat de alpen wat wordt, is het het echt waard om voor 1 dag naar de Alpen te rijden? Denk ook niet dat m’n vader langer wilt…

Gang is alles

@Mike123: De vergelijking tussen Sauerland en een indoorhal is wel erg gewaagd, behalve dat je bij die mini ‘skigebieden’ van 1 a 2 pistes inderdaad steeds op dezelfde aan het skiën bent. Bödefeld-Hunau heeft een erg vlak middenstuk en dat is zeker bij verse sneeuw niet prettig, laat staan dat je een snowboarder bent. Desalniettemin is het bovenste en onderste prima te doen.

Winterberg en Willingen hebben echter zoveel verschillende pistes dat ik me niet voor kan stellen dat je daar 1,2,3 op uitgekeken bent. Dat is absoluut onmogelijk om met een indoorhal te vergelijken. Akkoord, de pistes zijn kort, maar wie met pistes op Alpenlengte rekent is in het Sauerland sowieso op het verkeerde adres. Als je echter continu alleen op dezelfde pistes aan het skiën bent doe je in Winterberg of Willingen duidelijk iets niet goed, laat staan dat je het idee hebt dat alles blauw is.

Ik doelde er niet op dat ik in Winterberg snel uitgekeken ben, maar op die andere stukken. Misschien schreef ik het niet duidelijk. Als je naar de pistes kijkt, kan de vergelijking best wel. Allemaal niet heel spannend, niet heel lang en na een paar uur meer van hetzelfde. Natuurlijk is er qua sfeer, uitzicht e.d. geen goede vergelijking te maken maar dat zoek ik ook niet.

Verder ben ik ook zeker niet van mening dat in Winterberg alles blauw is. Verre van, er zijn genoeg pistes waar ik met een paar weken ervaring gewoon nog hard moet werken hoor. En daar is niets mis mee. Maar het nadeel van een paar dagen Winterberg vlak na elkaar is wel dat je -vooral op de rustige dagen- snel je meters maakt en vaker hetzelfde doet. Dan is verandering van spijs wel eens een keer leuk en dan merk je al gauw dat je tegen de grenzen van het gebied aan loopt. Ik raak niet uitgekeken, maar merk wel dat ik vaker dezelfde piste ski en hetzelfde uitzicht heb, dat vind ik jammer. Ik heb liever wat meer variatie. Desalniettemin, ga ik komend seizoen weer met plezier naar Winterberg hoor. Maar dit keer spreid ik het iets meer.

Plaats een reactie