gebruik van sneeuwkanonnen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Nou is dat even leuk, Ik was vandaag de hele dag in Winterberg.
Het was sprookjesachtig! Bomen zo dik besneeuwd dat ze zelfs afbraken. Er brak er een af precies toen ik er langs skiede. Gelukkig wel op 10m afstand.

De sneeuwkanonnen waren inderdaad de hele dag aan.
De pistes waren denk ik gisterenavond geprepareerd.

Wat betreft die sneeuwkanonnen, tjah als je zonder skibril rondskiet, dan kan dat knap lastig zijn, maar daar kan Skiliftkarrussel niks aan doen ;)

Met een helmpje op en skibril op had ik nergens last van.
Ik kreeg alleen af en toe een hoopje kunstsneeuw in mijn nek als je langs een kanon skiede, maar ach een gezonde hollander/belg moet daar tegen kunnen.
Ik heb alleen wel ontdekt dat net opgespoten kunstsneeuw voor geen meter glijdt.
Als ik over zijn vlak heen skiede stond ik bijna meteen stil.
Ach ja weer wat geleerd.

Wat betreft niet prepareren vond ik het nog heel erg meevallen.
Pas om half vier kwam ik hier en daar de eerste ijzige stukken tegen. (eerder harde stukken dan echt ijs)
Met andere woorden kom lekker op tijd en doe niet alleen de pistes die de meute doet, maar doe ook andere pistes. Er waren een paar pareltjes (pistes) vandaag!

Kortom het was vandaag winter in Winterberg. Mensen in hun bikini hadden er niks te zoeken, want brrr er kwam sneeuw uit de kanonnen en die is koud.
En ik kan me echt kapot ergeren aan mensen die wel willen dat er een pakket sneeuw ligt als zij komen, maar er mag niet besneeuwd worden als zij er zijn.

Don`t eat yellow snow

En toch…32 euro voor ochtendkaart volw en kind. Kanonnen aan, snap ik. Pistes NIET geprepareerd, zal met de continue besneeuwing te maken hebben, snap ik ook nog. En toch was ook ik (vaak in Winterberg en ja, ook Alpen ervaring) enigzins teleurgesteld gisteren. Zeker begin ochtend was er op een aantal pistes gewoon amper vooruit te komen, vooral de blauwe dan, als die niet geprepareerd worden kom je amper beneden. Zal ook wel een zeurpiet zijn maar het was geen waar voor je geld iig. En dus niet vanwege de kanonnen of mist of kou (die er niet echt was trouwens), maar meer dus omdat ik de pistes nogal "een zooitje" vond. Of mijn verwachtingspatroon was wellicht te hoog na weken wachten. Jammer dat ik vandaag niet kon, zal stuk beter zijn geweest.

Gast521 op 30 jan. 2014 19:26

wie zegt dat dit aan de piste ligt en niet aan je materiaal?
mijn vermoeden gaat namelijk uit naar een slecht gewaxte ski of board als je amper vooruit komt namelijk, maar ik kan het ook mis hebben natuurlijk.

don't count the days, make the days count !

Was 2 weken geleden in Winterberg, en wij maar klagen dat 't zo groen was. Deden ze daar helemaal niks aan…je zou toch verwachten…nou ja uiteindelijk maar zelf een witte schuimlaag gekocht…

En nog 1 en nog 1 en toen werd het inderdaad wel wat mistig, dat is dan wel weer herkenbaar…

Jonge jonge wat een gezeur. Ik ben net terug van 2 dagen winterberg. Ik had geen bril op en dan is het lastig, maar ik hou van de kou en sneeuw. Wij komen in de voorjaarsvakantie terug dus ben ik blij dat ze er alles aan doen om mij en mijn kinderen ook sneeuw te bezorgen. Dus hou alsjeblieft op over dat de kanonnen aan staan

ze moeten toch ergens de sneeuw vandaan halen :D

Gang is alles

mijn vermoeden gaat namelijk uit naar een slecht gewaxte ski of board als je amper vooruit komt namelijk, maar ik kan het ook mis hebben natuurlijk.

Droopy-d op 30 jan. 2014 20:33

Een verse lading kunstmatig geproduceerde sneeuw remt af, dat klopt wel aan het verhaal. Zeker uit de sneeuwpalen ( "Schneelanzen" ) komt vochtige sneeuw die je zelfs volledig tot stilstand kan brengen. Dit probleem is na preparatie van de pistes grotendeels opgelost.

Dat er niet direct vers geprepareerd wordt kan meerdere oorzaken hebben. Te snel prepareren heeft als gevolg dat er sneller grond, gras of stenen uit kunnen komen en je het sneeuwdek kapot kan maken. Bovendien moeten de sneeuwinstallaties de kans krijgen om een klein sneeuwdepot te kunnen maken, welke op een later tijdstip verdeeld kan worden over de gehele piste.

Gisteravond werden overigens de meeste pistes gewoon geprepareerd voor het avondskiën. Heb zelf in een Pistenbully meegereden. ;)

Plaats een reactie