BEWintersport is ook beschikbaar op wintersport.be
sluiten
Sauerland voor Nederlanders te duur Skiliftkarussell Winterberg

Sauerland voor Nederlanders te duur

Dit onderwerp gaat over de bestemming Winterberg

• Frans 30-09-14 13:26
    Frans 30 september 2014 · 13:26
    Gisteren stond een interessant artikel in de krant over de Nederlandse toeristen die in het Sauerland steeds meer wegblijven. Reden: Men vindt het te duur geworden. De journalisten geven niet zozeer de slechte winter, als wel de economische crisis in Nederland de schuld. De slechte winter heeft het fenomeen slechts 'overdekt'. In totaal zijn er 12% minder Nederlanders in het Sauerland te vinden, 7% minder overnachtingen.

Het is natuurlijk elk jaar weer doemdenken wat betreft het komende winterseizoen, maar voor het Sauerland viel dat jarenlang mee. Men dacht: "Economische crisis?! Ha, dan komen ze naar ons toe i.p.v. de Alpen!" Dat heeft zich toch anders uitgepakt. Men is sowieso prijsbewuster gaan denken.

Hebben jullie hierover een uitgesproken mening? Ligt het daadwerkelijk aan het geld of zit hier een andere reden achter? Komt het na een goede winter weer allemaal goed?

Bron: http://www.derwesten.de/staedte/nachrichten-aus-olpe-wenden-und-drolsh...
    Sauerland² + Tatra² = Alpen²
  • Jos12345 14-10-15 21:52
    Jos12345 14 oktober 2015 · 21:52
    Het prijsniveau van Winterberg is echt niet hoog en de Brabander is dan ook niet het eerste de beste Hotel. Je moet dit dan wel met een Hotel vergelijken van hetzelfde niveau! Je kunt in Winterberg ook kiezen voor een eenvoudige pension.
    Wat betreft het eten en de skipas is het ook echt aantrekkelijk. Ik vind de prijs kwaliteit verhouding nog steeds in orde en ga er dus ook meerdere malen per winter een paar dagen skiën.
    Het is een geweldig leuk en gezellig gebied wat ons echt het wintersport gevoel geeft waarbij skiën, een terrasje en lekker eten het plaatje compleet maken.
    Ik heb in ieder geval niet het gevoel dat het rustiger wordt en zeker niet in de weekenden. Dat is niet alleen hier het geval. Dit merk je in de alpen ook alleen zijn dan de dagjes mensen geen Nederlanders.
    Ik denk altijd maar dat het maar goed is dat het er zo druk is anders zouden de investeringen snel ophouden en het gebied een stuk minder interessant zijn. Wat mijn betreft zijn er geen betere alternatieven voor een wintersport vakantie zo dicht bij Nederland. Maar ja dat moet ieder voor zichzelf bepalen.
  • Harry(Winterberg) 15-10-15 08:30
    Harry(Winterberg) 15 oktober 2015 · 08:30
    Na een zeer matige winter (2013/2014) zie je vaker een teruggang in de boekingen

Op www.winterberg.de kun je genoeg zeer goedkope accommodaties vinden. soms beland je dan in 1972, zoals ik de afgelopen kerstvakantie, maar dan zit je in een appartement met 4 personen voor 6 tientjes per nacht.

Der Brabander is van een andere orde en 120 euro per nacht in de duurste weekenden, inclusief ontbijt en diner, met nieuw zwembadje strak aan de piste is geen heel rare prijs.

Je kunt ook voor 35 euro in Hostel Kappe terecht, met 2 maaltijden inbegrepen en op loopafstand van de piste.

Ik merk weinig van minder toeristen, zeker niet in Winterberg. Wij hadden op 2 weken vanaf de kerstdagen na eigenlijk een bijzonder goed seizoen met goede sneeuw en een bizar goede Pasen. De skischool had opnieuw een recordomzet, ondanks niet gestegen prijzen en toegenomen concurrentie. Mijn vermoeden is dat de pijn meer in de kleinere gebieden zit.
    Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?
  • Harry(Winterberg) 15-10-15 08:33
    Harry(Winterberg) 15 oktober 2015 · 08:33
    Ik zie dat het topic vorig jaar geopend is. Met de waardeloze winter van 2013/2014 die toen van toepassing was, valt die paar procent nog geweldig mee. Dit jaar was voor grote delen van het Sauerland een topjaar, zeker vanaf rond 20 januari
  • Patrick71 15-10-15 09:13
    Patrick71 15 oktober 2015 · 09:13
    Wees eerlijk: de skipas is niet overdreven duur en als je een beetje zoekt zit je in het dorp in een betaalbaar hotel, B&B, pension o.i.d.. Het is leuk voor een dagje skiën (buiten het weekend) om te genieten van de sneeuw en het wintergevoel. En ja, gevorderden zullen weinig uitdaging vinden. Als we gaan, gaan we voor de gezelligheid en 'het weer even op de ski's staan'.
    Ik vraag mij écht af of Nederlanders Winterberg (of Sauerland) te duur vinden. Als we er zijn lijkt het wel een Nederlandse enclave. Valt best mee denk ik. Misschien dat door het aantrekken van de economie er ook weer meer mensen zijn die een langere wintersportvakantie kunnen betalen en dan naar Oostenrijk, Frankrijk etc. gaan.
    Piste riderrrrr
  • Rene 15-10-15 09:22
    Rene 15 oktober 2015 · 09:22
    Maar Harry, daarvoor hoef je onze site niet eens te verlaten, ook wij tonen voortaan de accommodaties heel gemakkelijk voor je hoor https://www.wintersporters.nl/skigebieden/winterberg/accommodaties... 😉

Ik denk zelf dat het meer een kwestie is van de hoeveelheid sneeuw en deels budgetten. Vele zullen toch echt de Alpen verkiezen boven Winterberg/Sauerland zodra ze 1x in de Alpen zijn geweest. Daar zullen de trouwe winterberg gangers me waarschijnlijk in gaan tegenspreken, maar even realistisch gezien klopt het gewoon. Zoals vorig jaar al aan is gegeven; voor ongeveer dezelfde prijs voor een week Sauerland kan ik ook budget in Frankrijk zitten. Ja budget, maar als ik moet kiezen tussen Winterberg of de Alpen voor relatief dezelfde prijs... peanuts 😉
    Don't panic, you will always have your towel...
  • Daniel5 15-10-15 10:10
    Daniel5 15 oktober 2015 · 10:10
    Als redelijke wintersport freak, moet ik toch zeggen dat mijn weekendjes winterberg als zeer aangenaam gezien worden.
    Wel merk ik dat mij er altijd voor moet verdedigen en dan vraag ik ben je er de laatste jaren nog geweest.
    Als ik er dan vrienden meeneemt zijn ze zeer verrast en willen de volgende keer weer mee omdat het ze 100% meevalt.
    Begrijp wel dat voor een week een hogere gebied veel uitdagender is.
    Maar ik ga zeer zeker weer dit seizoen een paar keer naar winterberg om lekker te eten ,feestje bouwen en boarden en de prijzen zijn gewoon goed.
  • Lars3 15-10-15 10:58
    Lars3 15 oktober 2015 · 10:58
    Hoe moeilijk kan het zijn? Winterberg is Winterberg ... (of Willingen is Willingen), Alpen zijn Alpen.

Wil je op 2000m hoogte skiën, ga niet naar Winterberg/Willingen. Wil je een snel tussendoortje voor een dag of twee meepikken, ga naar Winterberg/Willingen.

Als je een 2PK koopt verwacht je toch ook niet dat het rijdt als een Bentley? ... hmm ... alhoewel ...
    Beter een slechte dag op de piste dan een goede dag op kantoor!
  • Marijnt 15-10-15 11:29
    Marijnt 15 oktober 2015 · 11:29
    Vorig jaar voor het eerst een weekendje naar Willingen geweest, voorheen elke winter wel 1 of meer dagtrips naar Winterberg. Weekendje Winterberg zou ik nog wel willen doen, wellicht aankomende winter. Maar voor langer dan 1 weekend ga ik toch echt liever naar de Alpen/Pyreneen. Ook al is het skigebied in Winterberg vergroot in de afgelopen jaren, na max 2 dagen heb ik het er toch wel weer gezien. Voor een korte trip is het zeker leuk om te gaan, voor 1 dag ideaal vind ik. Vanuit Twente 2:15 reistijd en dat is prima te doen.
    Dat het minder druk zou zijn, weinig van gemerkt de afgelopen jaren. Vorig jaar op zondag volle bak in Willingen. Door de crisis zullen mensen minder makkelijk geld uitgeven en dat zullen ze voornl in de horeca merken, hotels in iets mindere mate. Was vorig jaar last minute lastig iets leuks nog te vinden voor dat weekend, hoezo crisis, haha!
  • Hooykaas 15-10-15 13:16
    Hooykaas 15 oktober 2015 · 13:16
    @Frans .. .Eh Crisis, nooit geweest in Ski Arlberg ze kijken je alleen maar raar aan als je het over een eventuele crisis hebt.
    Er is nog nooit zoveel gebouwd.Huizen prijzen explosief gestegen de laatste jaren.Prijsniveau Amsterdam oud Zuid.Appartement kost tussen de 4000 en 6000 per viekante meter om te kopen.Er staat er nu 1 te koop vraagprijs 12000 euro de vierkante meter.
    Luxueuze appartementen al maanden volgeboekt voor 7000 euro per week.
    Daarentegen lopen goedkope accommodaties slecht.
    30% meer Zwitsers. 15% meer Engelsen 10% meer Israëlisch en ga zomaar door en helaas inderdaad veel minder Nederlanders.Het geld zit buiten Europa.
  • Frans 15-10-15 14:04
    Frans 15 oktober 2015 · 14:04
    @Hooykaas: Dat beeld zie je op heel veel plekken in de luxere Alpengebieden. Aan Nederlanders en Duitsers verdien je nu eenmaal niet zoveel als aan andere nationaliteiten die iets minder zuinig zijn. Maar goed, alsnog wordt in Winterberg gewoon weer flink geïnvesteerd. Niet alleen in het skigebied, maar ook in accomodaties. Elk jaar weer opnieuw zijn er mensen bezig vakantiewoningen om te bouwen / vernieuwen en zijn er wisselingen van eigenaren.

Het beeld van de crisis was overigens het idee van de journalisten uit het artikel van vorig jaar. Mijn mening zegt dat het allemaal wel meevalt.

@Rene: Winterberg wordt voornamelijk door mensen bezocht die sowieso ook wel een keer per jaar naar de Alpen gaan. Het Sauerland is dus vooral voor een tripje in het seizoen erbij. Dat geldt zowel voor Duitsers als voor Nederlanders, Denen en Belgen.

Natuurlijk zijn er in de vakanties ook heel wat gezinnen ter plaatse die de Alpen links laten liggen, vooral vanwege de afstand. Als je kleine kinderen hebt kan ik me een dergelijke beslissing best wel voorstellen. En niet iedereen wil natuurlijk budget skiën en kiezen dan Winterberg voor dezelfde prijs, maar dan 'premium'.

@Patrick71: Nederlanders vinden Winterberg inderdaad niet te duur. Persoonlijk heb ik veel sterker de indruk dat Duitsers er veel meer over klagen dat de skipas 'alweer' 2 euro duurder is geworden. Dat beeld krijg ik ook van de nette kassières in het skigebied bevestigd.

Hoe moeilijk kan het zijn? Winterberg is Winterberg ... (of Willingen is Willingen), Alpen zijn Alpen. Lars3 op 15 okt 2015 10:58Je kunt inderdaad een skigebied uit een middelgebergte niet met dezelfde maten beoordelen als een skigebied uit het hooggebergte. Het zijn twee verschillende werelden. Om over een skihal überhaupt nog maar niet te spreken, want dat is natuurlijk nóg weer een andere wereld...
  • Easyrider 15-10-15 14:27
    Easyrider 15 oktober 2015 · 14:27
    Als ik moet kiezen tussen een dag Winterberg en een dag skihal dan is de keuze heel snel gemaakt.
    Snowworld kost ook €39,90 voor 4 uur, skipas Winterberg €32 voor een dag, dus wat is duur?

Winterberg is perfect voor ons als weekendje er bij met de kids.
  • RFKANGOO 15-10-15 18:44
    RFKANGOO 15 oktober 2015 · 18:44
    Ben afgelopen winter in de voorjaarsvakantie een week naar het Sauerland geweest en kon van de crisis weinig merken. In winterberg stond ik na 10:00 gemiddeld 15-20min. in de rij bij de liften. Sommige waren erg rustig maar sommige ook erg druk. En veel andere talen dan Nederlands heb ik er niet gehoord. Willingen vond ik wel een stuk rustiger maar dat kan ook door het weer komen want het sneeuwde die dag.

We hadden een huisje gehuurd bij centerparcs (tussen Winterberg en Willingen in) en ook het park zat gewoon vol.
    Servus
  • Rogierhgv 15-10-15 21:47
    Rogierhgv 15 oktober 2015 · 21:47
    In maart dit jaar ook weekendje naar Winterberg geweest tijdens het wk bobslee.
    Prijzen vallen echt wel mee, zaten met z'n tweeën twee nachten in een net 4 persoons appartement voor 128 euro.
    Dit was aan de rand van het centrum, vlakbij de Muhve in.
    Drukte op de pistes viel ons erg mee, weinig wachttijd, en s'avonds erg gezellig met alle nationaliteiten ivm bobslee.
    Ga aankomend seizoen vast wel weer een keer heen.
  • Frans 15-10-15 23:57
    Frans 15 oktober 2015 · 23:57
    @RFKANGOO: De voorjaarsvakantie is natuurlijk ook wel dé grote aanstorm van Nederlanders in Winterberg. Erger kan het bijna niet meer. 😉 Op andere momenten valt dat echter wel mee.

@Rogierhgv: Ja, vanaf maart wordt het aanzienlijk rustiger in Winterberg. Dan is de topdrukte er vanaf en hoef je ook in de weekenden niet meer serieus voor de liften te wachten.
  • Rob64 24-10-15 23:44
    Rob64 24 oktober 2015 · 23:44
    Mijn gevoel zegt mij dat veel bezoeker van Winterberg pa sop het laatste moment beslissen of ze gaan, vaak om even alvast in de stemming te komen. De bezoekersaantallen zullen dus erg afhankelijk zijn van het weer en dus de sneeuw. De prijs tov hetgeen Winterberg te bieden heeft is volgens mij helemaal niet verkeerd.
  • Harry(Winterberg) 25-10-15 15:04
    Harry(Winterberg) 25 oktober 2015 · 15:04
    Mijn gevoel zegt mij dat veel bezoeker van Winterberg pa sop het laatste moment beslissen of ze gaan, vaak om even alvast in de stemming te komen. De bezoekersaantallen zullen dus erg afhankelijk zijn van het weer en dus de sneeuw. De prijs tov hetgeen Winterberg te bieden heeft is volgens mij helemaal niet verkeerd. Rob64 op 24 okt 2015 23:44

Ik vind het vaak het lekkerste skiën als de weersverwachting niet geweldig is. vaak met 5 graden dooi de mooiste skidagen gehad met harde pistes, waarop een heerlijk firnlaagje en zonder gehobbel en zonder wachten bij de liften. Hoe anders is dat na verse sneeuw op een zonnige weekenddag. Vaak meer wachttijden en al snel volledig afgeskiede hobbelpjstes.
    Maart is en blijft het lekkerste seizoen in Winterberg, of de weken voor de kerstvakantie.. ook heerlijk rustig.

Wat betreft het prijsniveau: het valt me op dat de horeca snel duurder is geworden. Als je echt schandalig gepakt wilt worden, dan naar het Bobhaus op de Kappe: Franse prijzen met € 3,60 voor een colaatje! Elders liggen de prijzen meestal net iets onder het Nederlandse niveau.

Plaats een reactie

Om te posten op dit forum heb je een account nodig. Login of maak een account aan.