Tips i.v.m. skiën in Winterberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Winterberg

Vrijdag 2 januari gaan we (2 koppels en 1 kind) voor een dagje naar Winterberg. Het is voor ons de eerste keer dat we in Winterberg gaan skiën. Graag enkele tips. De 2 mannen en het kind gaan skiën, de 2 dames niet. Zij willen een beetje wandelen, het dorpje bekijken enz.
Waar starten we het best aan onze skidag. Dus waar de auto parkeren, zodat we dadelijk aan het skigebied zijn, maar ook niet te ver uit het dorpje. Ikzelf neem mijn eigen ski’s mee, maar voor het kind en mijn collega moeten we er nog huren. Waar doen we dat dan het best.
Ook andere tips i.v.m. eten, reisweg (zijn uit Belgisch Limburg) zijn welkom.

alvast bedankt.

ik zou naar Den Brabander gaan. Daar heb je skiverhuur. En kun je meteen starten met skien. De Brabander ligt op een kilometer van het centrum van het dorp.

  1. Zorg dat je er vroeg bent, liefst als de liften open gaan. Kerstvakantie kan daar byzonder druk zijn en je vermijdt de begindrukte als je vroeg je zaken geregeld hebt.
  2. Waar beginnen, waar parkeren?
    Kijk even mee op de skikaart: http://www.skiliftkarussell.de/nl/skigebiet/panorama-karte.h…
    Voor de oefenweides kan je aan het begin van het dorp parkeren op P1. Dan zit je feitelijk al in Winterberg en is het voor de dames weinig lopen. Nadeel is dat je op de oefenweides zit en niet op het leukere skigedeelte van het gebied, Bovendien is het daar betaald parkeren (dacht ik).
    Ikzelf zet de auto meestal op P4 (zie je op de borden langs de weg, en ligt tegen P3 aan). Loop je naar de sneeuw dan kom je bij het Schneewittchenhaus waar je ski’s kan huren en liftpassen kunt kopen. Bovendien is daar een aardige bar/restaurant, een goede plek om af te spreken. Je zit hier meteen goed in het skigebied. Lopen van hier naar het stadje duurt ruim een kwartier (parkeerplaats af, loopbrug over, Finkenweg helemaal aflopen) voordat je bij Hotel Der Brabander bent. Dat is op de kaart waar ongeveer P1 staat. een paar honderd meter verder beginnen de winkeltjes al. Winterberg is niet heel groot, maar best wel gezellig en veel leuke horeca. Je kan ook nog even naar het gedeelte (Kappe) lopen, dat is dan terug, ongeveer bij de loopbrug, en daar de bobbaan en alles daaromheen gaan bekijken.
    Parkeren op P6, aan de Remmeswiese kan ook. Geen idee of daar veel plek is, ben er zelf nooit geweest. Daar zit wel veel skiverhuur. Lift 12, Rauhen Busch (vaak druk gedurende de dag) brengt je vandaar ook middenin het skigebied.
  3. Ben je klaar en wil je nog even genieten van hopsa-hopsa après ski, kan je dat vinden bij Der Brabander. Zoniet, zijn er zat andere gelegenheden om nog even de dag te evalueren en af te sluiten.
  4. Route naar Winterberg wijst zich bijna vanzelf. Snelweg tot Bestwig en vandaar Bundesstrassen (die snel rijden als je niet al te laat bent en als het weer het toelaat.)
  5. Winterbanden!!!
  6. Verdere info op http://www.skiliftkarussell.de/

Enkele weken geleden er voor het eerst geweest, en toen op P6 gestaan. Het doel was P2, maar die konden we niet zo snel vinden, en gezien we inmiddels al 3x P6 waren gepasseerd (en toen pas tot de conclusie kwamen dat we in rondjes reden) hebben we daar maar geparkeerd. Was achteraf een uitstekende keuze.
Was prima bereikbaar, vlakbij het dorp, skiverhuur meteen bij de parkeerplaats, lift 12 op pakweg 15 meter lopen. P6 is niet zo heel groot, dus er is best wel kans dat deze vol is dan. Toen wij er waren (was op maandag) was er geen hond te bekennen op de pistes, en waren 10 liften geopend, en was P6 bij aankomst rond half 11 voor pakweg 1/3e gevuld, en bij vertrek rond half 4 voor zo’n 2/3e gevuld, maar ik neem aan dat het met de vakantiedrukte wel andere koek zal zijn. Kies je voor P6, dan zou ik dus wel zorgen dat je er op tijd bent.

1 regel: ben er in vakanties vóór 8.30 uur en ga pas na 19.00 uur (eventueel via de Nebenstrecke terug): perfecte dag zonder wachttijd of problemen met files, drukte bij skiverhuur, parkeerplaats nagenoeg naast de liften en… en flink aantal afdalingen zonder wachttijden! Het “gouden uurtje” tussen 9 en 10 uur mag je gewoon niet missen!
Kom je om 10 uur aan: dan wordt dat later door files, de skiverhuur duurt eeuwen, parkeerplaats ver weg van de pistes, skischool zit al vol, rij bij kassa skitickets, rijen bij de liften (hoewel er ook liften nagenoeg zonder wachttijden zijn, m.n. op de Sürenberg, maar ook de korte en leuke Nordhang). Als je dan ook nog dnelt om 16 uur op tijd terug te moeten… drama. Maar met bovenstaande tips heb je een heerlijk dagje weg!
Parkeren bij Der Brabander (P1) kost 4 euro en is bijzonder gunstig gelegen met mooi uitzicht en veel activiteit. De andere parkeerplaatsen zijn gratis (P2 t/m P7 zijn gratis, verder betaal je bij de Kappe en langs de Am Waltenberg (centrum - Brabander) uurtarieven, maar niet duur. Ik geloof ongeveer max. 5€ per dag.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik geloof dat wij dan wel heel veel geluk hebben gehad die maandag :D Nagenoeg geen files gehad, doodstil bij de skiverhuur en de parkeerplaats, om 11:00 de eerste lift pas gehad, en om klokslag 16:00 ingestapt voor de reis terug. Nu was dat wel buiten de vakanties en was het 3 dagen later weer volledig groen op de pistes, maar toch had het een stuk slechter gekund als ik Harry mag geloven

Plaats een reactie