Sauerland's infrastructurele ontwikkelingen topic

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

@frank9
Op de Kahler Asten leeft de gele zaagsalamander, dus daar mag niet gebouwd worden.

Hoogstwaarschijnlijk is dit de BIG(!) five;

  1. Verbinding Neuastenberg(3 nwe liften)
  2. Verbinding Altastenberg(3 nwe liften)
  3. Verbinding Willingen (9 nwe liften)
  4. Verbinding Steibis (211 nwe liften)
  5. Verbinding Valkenburg (82 nwe liften)

@RoteHersentote

Hoe veel sneeuwkanonnen moet je dan hebben?

  1. Verbinding Valkenburg (82 nwe liften)
RoteHersentote op 29 apr 2015 13:31

LOL! Dan zou ik bijna van thuis uit naar Winterberg kunnen skiën. Is de verbinding met Willingen echt een serieuze optie? Naar mijn idee was dat toch een behoorlijk stukje met de auto…

@Frank9 ik geloof dat er wel een over gepraat wordt en dat er wel eens wat ideeën geweest zijn maar dat dat de komende jaren nog niet gaat gebeuren. Als er nog 100 jaar wintersport in het Sauerland is, zal dat echt wel binnen die 100 jaar gebeuren, nu alleen nog niet. Daar zijn gewoon erg veel liften en sneeuwkanonnen voor nodig en daar is nu geen geld en watercapaciteit voor geloof ik.

#proudtobepartofleswintersporters

Sowieso zou het financieel niet verantwoordelijk zijn. Ik zou eerst inzetten op een verbinding met Altastenberg, financieel lijkt mij dat aantrekkelijker en het is een begin. Twee à drie nieuwe liften en je hebt een ‘‘nieuw’’ gebied van 36 kilometer. Daarna zouden ze, indien het financieel goed is gegaan, overwegen om dit door te trekken naar Neuastenberg. Maar dan zou dit wel langer duren qua bouw en er zeker van zijn dat ze er financieel profijt van gaan krijgen.

Carnas on Tour

@Svennoo ik denk niet dat Winterberg met Altastenberg wil verbinden zolang ze daar alleen sleepliften en weinig echt goed besneeuwde pistes hebben. Dat zou een enorme lading geld kosten om alleen de besneeuwing al op orde te krijgen, laat staan de liften en verbindingspistes/paden.

#proudtobepartofleswintersporters

@vic2000 Maar er zouden ook besneeuwingsmechanismes moeten komen naar Neuasten en dat is een langere afstand. Qua kosten zou Altasten imo goedkoper uitkomen denk ik. Dat punt van de sleepliften en moeilijkheidsgraad van de pistes zou dan wel een knelpunt worden inderdaad. Het blijft giswerk tot de eerste officiële berichten van onze (surrogaat-)buurman @Frans en consorten.

Carnas on Tour

@Svennoo ja dat van die besneeuwing klopt inderdaad, maar ik bedoel vooral de besneeuwing van Altastenberg zelf die niet helemaal efficiënt werkt. Bijvoorbeeld dat vrij weinig pistes besneeuwd zijn, dat op de pistes die wel besneeuwd zijn alsnog vaak grond/steentjes door komen en dat (net als in Willingen (ritzhagen/sonnehang)) veel verbindingen niet besneeuwd zijn.

#proudtobepartofleswintersporters

Op het Alpinforum zijn foto’s geplaats maar ook daar is het nog gissen.
Bijzonder dat bouwplannen te Winterberg niet eerder bekend zijn c.q. dat ze zolang geheim kunnen blijven. Er zijn toch gemeentelijke inspraak- en bezwaarrondes?

Maar er zouden ook besneeuwingsmechanismes moeten komen naar Neuasten en dat is een langere afstand. Qua kosten zou Altasten imo goedkoper uitkomen denk ik. Dat punt van de sleepliften en moeilijkheidsgraad van de pistes zou dan wel een knelpunt worden inderdaad.

Svennoo op 1 mei 2015 20:24

De moeilijkheidsgraad van pistes is geen echt criterium. Winterberg zal zowel makkelijk als moeilijk meepakken, maar inderdaad… het aantal sleepliften en vooral de kwaliteit van de sneeuwinstallaties is voor Winterbergse begrippen ondermaats in Altastenberg. Opzich zou je wel eens gelijk kunnen hebben dat een verbinding met Altastenberg goedkoper is als met Neuastenberg. In principe bouw je aan de westkant van de Bremberg (daar waar nog als enigste geen lift staat) een piste met lift en dan ben je quasi al in Altastenberg. Dan moet je ergens nog de weg over en voilà! Een andere mogelijkheid is om de Nordhang met de Sahnehang en dan Altastenberg te verbinden. Via de Kahler Asten dus, iets wat men al eens gepand heeft. In principe zou je dan ook Neuastenberg over de Kahler Asten kunnen verbinden met Winterberg en kan het plan van de Kappe in de kast blijven.

Desalniettemin zijn de verbindingsplannen naar Neu- en Altastenberg op dit moment (helaas) niet actueel. Eerst waardeert Winterberg zelf nog maar eens flink wat op.

Ach ik doe maar een poging. Bovenstaande input lijken mij ook verbeteringen. De extra lift naar de Surenberg kan de skiërs beter verdelen over het gebied alsmede dat de verbindingspiste achter de Bremberexpress naar het dalstation Surenberg geen goede is. Het mysterie van waarom die 8zitter is er n.l. ook nog steeds.
Daarnaast zou ik voor een uitbreiding van het skigebied gaan met een 6zitter en piste naar beneden/achteren van de Bremberg (in het verlengde van de Brembergkoplift 10). Dan daar beneden naar de linkerkant een 6zitter, skibrug en piste naar de top van de Sahnehang. Dit is dan een goed uitgangspunt voor een toekomstige verbinding met de Astenberg’s. Voorkeur zou Altastenberg zijn die dan met 2 liften, 1 nieuwe piste en een verlengde piste bereikbaar is.
Toekomst hè.

Frank66 op 28 apr 2015 21:22

@Frans: idem.
Maar worden bouwplannen niet gemeentelijk kenbaar gemaakt?

Desalniettemin zijn de verbindingsplannen naar Neu- en Altastenberg op dit moment (helaas) niet actueel. Eerst waardeert Winterberg zelf nog maar eens flink wat op.

Frans op 1 mei 2015 23:41

@frans Als er geen verbinding met een ander gebied komt ben ik echt heel benieuwd waarom jij van je stoel viel!

Maar er zouden ook besneeuwingsmechanismes moeten komen naar Neuasten en dat is een langere afstand. Qua kosten zou Altasten imo goedkoper uitkomen denk ik. Dat punt van de sleepliften en moeilijkheidsgraad van de pistes zou dan wel een knelpunt worden inderdaad.

Svennoo op 1 mei 2015 20:24

De moeilijkheidsgraad van pistes is geen echt criterium. Winterberg zal zowel makkelijk als moeilijk meepakken, maar inderdaad… het aantal sleepliften en vooral de kwaliteit van de sneeuwinstallaties is voor Winterbergse begrippen ondermaats in Altastenberg. Opzich zou je wel eens gelijk kunnen hebben dat een verbinding met Altastenberg goedkoper is als met Neuastenberg. In principe bouw je aan de westkant van de Bremberg (daar waar nog als enigste geen lift staat) een piste met lift en dan ben je quasi al in Altastenberg. Dan moet je ergens nog de weg over en voilà! Een andere mogelijkheid is om de Nordhang met de Sahnehang en dan Altastenberg te verbinden. Via de Kahler Asten dus, iets wat men al eens gepand heeft. In principe zou je dan ook Neuastenberg over de Kahler Asten kunnen verbinden met Winterberg en kan het plan van de Kappe in de kast blijven.

Desalniettemin zijn de verbindingsplannen naar Neu- en Altastenberg op dit moment (helaas) niet actueel. Eerst waardeert Winterberg zelf nog maar eens flink wat op.

Frans op 1 mei 2015 23:41

Winterberg moet zelf inderdaad even wat opwaarderen. Käppchen bijvoorbeeld en de sleeper op de Bremberg naar de Kahler die vervangen kan worden dmv een 4er of 6er over de weg heen. Maar daar waren toch problemen mee met de plaatselijke bevolking. In ieder geval ben ik enorm benieuwd naar die nieuwigheden die bekend gemaakt gaan worden.

Carnas on Tour

Een korte live-melding van de Poppenberg. Aangezien bij de volgende liften duidelijk markeringen te vinden zijn (zie ook alpinforum), kan ik gerust vertellen dat de Astenstraße en Büre-Herrloh volgend jaar er komen. Blijven nog drie nieuwe liften over voor volgend seizoen. :) Käppchen en Möppi zijn een open geheim, dus blijft er nog één kandidaat over. ;)

Bremberkopf II, Bermberglift of de Georg schanze?
ik gok dan op de Brembergkopf II.

5 nieuwe liften; 10 - 15 miljoen Euri’s?

Verbinding Sürenberg-Bremberg. Meteen een enorme ontlasting van lift 10.

Ben vandaag in Willingen geweest daar gebeurt in ieder geval helemaal niks.

Bure-Herrloh (6) wordt koppelbare 6-zitter, Dalstation schuift een stukje op richting Poppenberg om een breder eindstuk van de piste mogelijk te maken, De oude nr. 6 wordt opgebouwd bij piste 1. Ook hier wordt de lift iets langer dan de oude,

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

@GvPuy als daar iets zou gaan gebeuren zou dat nu waarschijnlijk nog niet zichtbaar zijn, maar er staat geloof ik ook niks op de planning voor dit jaar.
@HarryvdBerg zoiets hadden ze het op alpinforum ook al over, geen slecht idee opzich.

#proudtobepartofleswintersporters

Waar is piste 1

Gang is alles

@Jesper Daar heb ik ineens een helder momentje over. Dat zijn die twee foto’s die Henri op Whatsapp stuurde, bedenk ik me net tijdens het bekijken van de pistekaart.

Die sleeplift wordt dus vervangen neem ik aan?

null

Carnas on Tour

Waar is piste 1

Jesper op 9 mei 2015 01:23

Piste 1 is een goede sluiproute naar de Herrloh als de liften St Georgschans (2) en Büre - Herrloh (6) overbelast zijn. Je kunt boven langs de weg richting de Herrlohtunnel glijden en hoeft dan nog maar ca. 10 hem te klimmen naar de de oefenweide. Ook bij een nieuwe 6-zitter zal het 's middags behoorlijk druk worden richting Brabander / Remmeswiese. In ieder geval is het een aanwinst en een reden om deze pistes (1+6) wat vaker mee te pakken.

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

Hem = hm = hoogtemeters

Alle Bäume sind nu Gummibäume :-)

De sleeplift bij piste 1 was al afgeschreven. Daar was begin dit seizoen een boom op gevallen.

Übung macht den meister!!!

De sleeplift bij piste 1 was al afgeschreven. Daar was begin dit seizoen een boom op gevallen.

RFKANGOO op 9 mei 2015 09:10

Afgeschreven… de lift had gerepareerd kunnen worden voor dit seizoen. De benodigde onderdelen moesten dan echter uit een museum(!) gehaald worden en na het seizoen terug gebracht worden. Tja, dan is de nieuwe oplossing beter en met een iets verlengde piste en wat verder van de talloze sleetjesrijders een stuk beter.
Het viel met laatst op dat er een vierkant stukje bos, ongeveer 40-50 meter rechts van het oude bergstation is kaalgeslagen.
Wellicht dat het tracé wat westelijk verlegd wordt?

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

De benodigde onderdelen moesten dan echter uit een museum(!) gehaald worden en na het seizoen terug gebracht worden.

Harry(Winterberg) op 9 mei 2015 10:41

Hoop dat je dit niet serieus bedoeld. Men had nl. direct na het ongeval met Doppelmayr contact kunnen opnemen en die hadden de sleeplift nog voor de kerst met onderdelen uit Wolfurt kunnen repareren. Tijdens de winter is men pas gaan nadenken over een mogelijke oplossing en daar is de 4-zitter uit gekomen.

Op het alpinforum heeft men overigens een schets gemaakt hoe de stoeltjeslift zal gaan verlopen:

null

Ik ga een gokje wagen w.b. de 5e vernieuwing.
Ik heb ergens iets gelezen (ja, vager kan het niet!) over een 2e lift op de Kappe waarvan het dalstation dichterbij de B236 (de weg naar Züschen) zou liggen en er een langere blauwe piste daar zou komen.

De benodigde onderdelen moesten dan echter uit een museum(!) gehaald worden en na het seizoen terug gebracht worden.

Harry(Winterberg) op 9 mei 2015 10:41

Hoop dat je dit niet serieus bedoeld. Men had nl. direct na het ongeval met Doppelmayr contact kunnen opnemen en die hadden de sleeplift nog voor de kerst met onderdelen uit Wolfurt kunnen repareren. Tijdens de winter is men pas gaan nadenken over een mogelijke oplossing en daar is de 4-zitter uit gekomen.

Op het alpinforum heeft men overigens een schets gemaakt hoe de stoeltjeslift zal gaan verlopen:

null

Frans op 9 mei 2015 13:08

Ja, echt serieus… reserveonderdelen moesten uit een museum in de Alpen komen.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ja, echt serieus… reserveonderdelen moesten uit een museum in de Alpen komen.

Harry(Winterberg) op 9 mei 2015 16:00

kunnen we dit welles nietes spelletje bevestigen door iets? hoe dan ook, de lift aan de astenstrasse is niet gerepareerd en wordt vervangen :)

Certified ski-boy, glijbewijs

Dus als ik het goed begrijp wordt de huidige 4er Büre Herrloh vervangen voor een nieuwe 6er en gaat de Herlohh 4er naar piste/lift 1? Maar dit is dan eigenlijk niet een nieuwe lift, dus dan blijft alsnog die ene lift, volgens @Frans, een geheim. Even op een rijtje zetten:

  • Lift 4 + 5 worden vervangen voor een 8er
  • Lift 15 wordt vervangen voor een 4er (Wordt de förderband hierdoor ook vervangen of blijft deze bestaan?)
  • Lift 1 wordt vervangen voor een 4er (Büre-Herrloh).
  • Lift 6 wordt vervangen voor een 6er.

De vijfde (uitgaande dat de Astenstrasse meegeteld wordt) nieuwigheid is dus nog een raadsel. Niet uitgaande van een Snowmaker gok ik op een eventuele verandering van lift 9 of 11. Misschien, heel misschien dat St. Georg vervangen wordt voor een 4er? Aangezien dit een knelpunt was toen ik er in januari was. Correct me if I’m wrong :)

Carnas on Tour

Plaats een reactie