Sauerland's infrastructurele ontwikkelingen topic

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Spannend, nu het kaartje op Facebook toont wel aan dat het gepland is. De vraag is alleen wanneer? Hoe oud is de Sonnenlift (de sleper) eigenlijk?

Jelle1 op 13 dec 2018 13:11

https://www.seilbahntechnik.net/nl/lifts/13256/datas.htm…

You can’t buy happiness, but you can buy a lift pass!

Op Alpinforum.com is er een pistekaart te zien waarbij de sleper op de Bremberg (aan het Winterberg Resort) is ingetekend als 6-zitterstoeltjeslift. Vermoedelijk de eerste voorbereiding voor de verbinding met Neu en Altastenberg.

Deze dus:

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/bc76c7939d0ff5530345945f...

Linken werkt niet, dan maar als plaatje… Komt dus van het Alpinforum. Het is blijkbaar het gedrukte pistenplan, waarschijnlijk heeft iemand het verkeerde plaatje naar de drukker gestuurd…

Het dalstation is ook aan de andere kant van de straat ingetekend, met een brug. Dat lijkt inderdaad op een eerste stap voor de verbinding, aan die kant waarschijnlijk naar Altastenberg. Ben benieuwd hoe die verder gaat verlopen, want daar ligt nog een straat tussen. Mogelijk met een gondel?

*bericht bewerkt door Frank9 op 27 dec 2018 21:52

Bijzonder dat ook op de site van skiliftkaroussel.de weer iets anders te zien is: sleeplift nr 11 over de weg. Ik mis ook dat restaurant.

null

Verslaafd aan sneeuw

null
En dit was het pisteplan

*bericht bewerkt door GvPuy op 27 dec 2018 22:34

Heb er geen foto van gemaakt maar op de borden langs de piste met de plattegrond er op stond ook al een stoeltjeslift ingetekend. Maar het is in werkelijkheid toch echt nog een sleeplift. (die overigens dicht was afgelopen dagen)

Übung macht den meister!!!

Dat is inderdaad zeker een stoeltjeslift met een praktisch vlakke piste ernaast. Als die over de weg moet, dan wordt het hoogteverschil nog minder.

Volgens mij is het allergrootste probleem dat die nordhang nog niet besneeuwd mag worden. Als de verbinding daarlangs moet en ze mogen nog steeds niet besneeuwen, dan zal die vaker dicht dan dan open zijn.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik parkeer meestal bij die sleper omdat ik via Keulen/Olpe rijd en dan via Altastenberg aankom. Dat is dan de 1e parkeergelegenheid, waar bijna altijd plek is. Hij is alleen bij goede condities open, maar anders ga ik ook niet. Die piste is wel blauw maar niet helemaal vlak hoor. Hij wordt ook besneeuwd. Vergelijkbaar met het bovenste deel van de schneewittchen.

Dat is inderdaad zeker een stoeltjeslift met een praktisch vlakke piste ernaast. Als die over de weg moet, dan wordt het hoogteverschil nog minder.

Volgens mij is het allergrootste probleem dat die nordhang nog niet besneeuwd mag worden. Als de verbinding daarlangs moet en ze mogen nog steeds niet besneeuwen, dan zal die vaker dicht dan dan open zijn.

Roy83 op 28 dec 2018 07:55

Dat is ook mijn idee, die piste is volgens mij de meest rustige van heel winterberg (en terecht). Ik zou het heel vreemd vinden als ze daar een stoeltjeslift gaan bouwen.

Dit is de eerste stap voor de verbinding richting Alt- en Neu-astenberg. Het wordt een vlakke verbindingspiste. Het laatste stuk van die piste loopt wat steiler zodat er nog genoeg hoogteverschil is om een brug over de weg te laten gaan. De verachtingen zijn dat de verbindingen op deze manier gaan lopen:

null

Born to Ride

Ik parkeer meestal bij die sleper omdat ik via Keulen/Olpe rijd en dan via Altastenberg aankom. Dat is dan de 1e parkeergelegenheid, waar bijna altijd plek is. Hij is alleen bij goede condities open, maar anders ga ik ook niet. Die piste is wel blauw maar niet helemaal vlak hoor. Hij wordt ook besneeuwd. Vergelijkbaar met het bovenste deel van de schneewittchen.

Frank9 op 28 dec 2018 09:43

ja die blauwe wordt besneeuwd idd (daar liggen vaak hele bulten), ik bedoelde de nordhang.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Weten onze Winterbergkenners #Frans of #Harrywinterberg misschien meer ?

Verslaafd aan sneeuw

Dit is de eerste stap voor de verbinding richting Alt- en Neu-astenberg. Het wordt een vlakke verbindingspiste. Het laatste stuk van die piste loopt wat steiler zodat er nog genoeg hoogteverschil is om een brug over de weg te laten gaan. De verachtingen zijn dat de verbindingen op deze manier gaan lopen:

null

Matthias123 op 28 dec 2018 10:19

Wanneer denken ze dit klaar te hebben?

https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=20…

Het (lift 11) wordt dus volgend zomer (?) een zesstoeler.

Weten onze Winterbergkenners #Frans of #Harrywinterberg misschien meer ?

Rosco op 28 dec 2018 10:25

Ik heb nog geen concrete plannen gezien voor komend seizoen… In het raadsinformatiesysteem van de gemeente is nog geen aanvraag te vinden, maar ik zal eens rondvragen de komende dagen.

Grootste verbetering van dit jaar is de verbreding van de makkelijkste variant bij piste 6 en de nu al nuttig gebleken plaatsing van de snowmakers, waardoor gisteren bijvoorbeeld de verbiniding QuickJet-Poppenberg weer zonder klimmen mogelijk is. Wel is het zo dat deze sneeuw bij droge lucht slecht hecht, lokaal resulterend in erg dikke en losse sneeuw zoals die ook op indoorskipistes te vinden is. Na een nachtje vochtige lucht is het echter een prima sneeuwdek.

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 30 dec 2018 07:33

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Grootste verbetering van dit jaar is de verbreding van de makkelijkste variant bij piste 6 en de nu al nuttig gebleken plaatsing van de snowmakers, waardoor gisteren bijvoorbeeld de verbiniding QuickJet-Poppenberg weer zonder klimmen mogelijk is. Wel is het zo dat deze sneeuw bij droge lucht slecht hecht, lokaal resulterend in erg dikke en losse sneeuw zoals die ook op indoorskipistes te vinden is. Na een nachtje vochtige lucht is het echter een prima sneeuwdek.

Harry(Winterberg) op 30 dec 2018 07:31

Geen idee hoe het vroeger was maar ik heb van de QuickJet toch enkele meters omhoog moeten tafelen een paar weken terug.
Die nepsneeuw vond ik in de mist (100% luchtvochtigheid) erg remmend spul. 😉

Bla, bla, bla.

Grootste verbetering van dit jaar is de verbreding van de makkelijkste variant bij piste 6 en de nu al nuttig gebleken plaatsing van de snowmakers, waardoor gisteren bijvoorbeeld de verbiniding QuickJet-Poppenberg weer zonder klimmen mogelijk is. Wel is het zo dat deze sneeuw bij droge lucht slecht hecht, lokaal resulterend in erg dikke en losse sneeuw zoals die ook op indoorskipistes te vinden is. Na een nachtje vochtige lucht is het echter een prima sneeuwdek.

Harry(Winterberg) op 30 dec 2018 07:31

Geen idee hoe het vroeger was maar ik heb van de QuickJet toch enkele meters omhoog moeten tafelen een paar weken terug.
Die nepsneeuw vond ik in de mist (100% luchtvochtigheid) erg remmend spul. 😉

bartvwg op 30 dec 2018 13:31

Met afgelopen week moesten we ook nog omhoog lopen hoor.

Übung macht den meister!!!

Dit is de eerste stap voor de verbinding richting Alt- en Neu-astenberg.

Vier nieuwe liften met vier nieuwe pistes, drie skidorpen op 700 m. hoogte met elkaar verbonden en op termijn dit alles met kunstsneeuw moeten besneeuwen. Ik vind het over the topp.

Dit is de eerste stap voor de verbinding richting Alt- en Neu-astenberg.

Vier nieuwe liften met vier nieuwe pistes, drie skidorpen op 700 m. hoogte met elkaar verbonden en op termijn dit alles met kunstsneeuw moeten besneeuwen. Ik vind het over the topp.

Frank66 op 31 dec 2018 09:57

Het geeft alles bij elkaar wel een skigebied wat echt de moeite waard gaat zijn om naartoe te gaan. De veel kortere reis tov de Alpen scheelt weer een hoop uitstoot.

Born to Ride

Dit is de eerste stap voor de verbinding richting Alt- en Neu-astenberg.

Vier nieuwe liften met vier nieuwe pistes, drie skidorpen op 700 m. hoogte met elkaar verbonden en op termijn dit alles met kunstsneeuw moeten besneeuwen. Ik vind het over the topp.

Frank66 op 31 dec 2018 09:57

Ergens wel. Aan de andere kant zit het gebied in de drukke periode echt aan zijn max met het aantal skiers. Met de uitbreiding kunnen ze de mensen veel beter verdelen waardoor het minder druk op de pistes zou moeten zijn.

Dit is de eerste stap voor de verbinding richting Alt- en Neu-astenberg.

Vier nieuwe liften met vier nieuwe pistes, drie skidorpen op 700 m. hoogte met elkaar verbonden en op termijn dit alles met kunstsneeuw moeten besneeuwen. Ik vind het over the topp.

Frank66 op 31 dec 2018 09:57

Ergens wel. Aan de andere kant zit het gebied in de drukke periode echt aan zijn max met het aantal skiers. Met de uitbreiding kunnen ze de mensen veel beter verdelen waardoor het minder druk op de pistes zou moeten zijn.

dekkie op 31 dec 2018 10:34

Inderdaad. Nu gaat iedereen naar winterberg omdat men daar het simpelweg het beste voor elkaar heeft qua sneeuwinstallaties en liften en dergelijke. Als je net zo makkelijk eens een andere piste in een kleiner gebied kan pakken, waar ook voldoende sneeuw gemaakt kan worden is dat zeker interessant. Dan zit je zeker voor een short ski meer dan goed in het Sauerland.

Altastenberg heeft heel interessante pistes, alleen liften en sneeuw zijn er gewoon minder. En tja er is gewoon veel vraag omdat er op redelijk korte afstand van het Sauerland heel veel mensen wonen. Er komt genoeg binnen om te kunnen investeren en in Altastenberg kunnen ze de gasten wel nog gebruiken denk ik. Het leuke is ook dat het dorp echt aan de piste ligt. Ik vind het een positieve ontwikkeling en ik hoop dat de drukte wat meer gespreid wordt in de toekomst.

Ik hoop juist dat de drukte geconcentreerd blijft…

Ik hoop juist dat de drukte geconcentreerd blijft…

Frank66 op 31 dec 2018 17:20

Idem. Blijf maar allemaal in de weekends en vakanties gaan. 👍👍

Bla, bla, bla.

Vandaag even gekeken bij de nieuwe K1 lift , ondanks dat nog niet alles af is (nieuwe restaurant/skiverhuur e.d) vond ik het toch behoorlijk indrukwekkend om te zien hoeveel werk er verzet is en hoe straks echt gaat worden.
Helaas nu nog geen sneeuw maar dat komt wel goed komende weken.

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/8f2c8ec345c9cec815c655fc...

https://cdn.wintersport.nl/forum/23/cc6791861b8e449c5f0783c7...
https://cdn.wintersport.nl/forum/23/0c738f4fec583c6116758ae4...
https://cdn.wintersport.nl/forum/23/f0c546e7a5724e2534c14e67...

Gisteren waren we een dagje in Winterberg, ik vroeg me af waarom de lift de Surenberg op zo’n hoge capaciteit heeft. Je kan daar maar op 1 manier naar beneden. Zijn er toekomst plannen om aan die kant uit te breiden?
Was gisteren wel lekker die lift, 0 wachttijd terwijl veel andere liften paar minuten wachttijd hadden.

@JBL: Is puur toeval dat de Sürenberg een 8-zitter heeft gekregen. Er zijn daar verder geen plannen om het skigebied grootschalig aan die kant uit te breiden.

Zou wel een goede verbinding zijn (via de achterkant) naar de bremberg xpress en kleine bure , nu moet je omhoog klunen.

Zou wel een goede verbinding zijn (via de achterkant) naar de bremberg xpress en kleine bure , nu moet je omhoog klunen.

GvPuy op 13 jan 2019 20:59

Dat is een pure zuidhelling dan. Niet echt een praktische piste qua besneeuwing…

Born to Ride

@GvPuy: Waren wel plannen voor, maar moeilijk vanwege o.a. natuurbescherming.

Plaats een reactie