sneeuw in winterberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Winterberg

wij gaan dit jaar 16 December voor het eerst naar winterberg. Weet iemand of we een grote kan hebben dat er bij de huisjes (landal) ook al sneeuw ligt?

dat lijkt ons echt helemaal super!

Hallo Esther, helaas valt daar niets over te zeggen. Het is gewoon afwachten.

mama on a mission in the snow

Inderdaad esther, wij zitten er dat weekend ook omdat het bobslee kampioenschappen zijn. 2 jaar geleden was er in december (weekend van 7-8) nog niets van sneeuw, dus het is een beetje gokken. Verwacht alleszins geen bergen sneeuw beneden, tenzij je echt lucky bent.

Vorig jaar waren we daar het 3e weekend van januari en toen was er wel genoeg sneeuw over het hele gebied.

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Afgelopen winter ben ik er 4 december (openingsweekend) en 11 december geweest en toen lag er al ruim voldoende sneeuw en was het nog heerlijk rustig… Maar het is inderdaad afwachten. Altijd spannend tegen die tijd!! :D

Herstel, dat was in Willingen, maar desalniettemin ruim voldoende sneeuw aanwezig. Wel was het 11 december erg slecht weer met regen en harde wind waardoor meerdere pistes gesloten waren…

December is inderdaad een complete ‘gok’ maand voor Winterberg. Het begin van skiseizoen 2010/2011 begon fantastisch met direct al vanaf 4 december vol bedrijf in Winterberg met een dikke laag (natuur)sneeuw. Maar, zoals Kristof terecht aangeeft was december van skiseizoen 2009/2010 een slechte sneeuwmaand. Weinig tot geen sneeuw.

Dus het is erg riskant. Ik durf te wedden dat dit jaar niet zo fantastisch begint als vorig jaar, maar zo slecht als twee jaar geleden hoeft natuurlijk ook weer niet. Januari en februari zijn de maanden waarin je veruit het meeste kans maakt op sneeuw. Dus december blijft een gok, hoe je het ook wendt of keert. Persoonlijk zou ik niet reserveren, maar op het moment dat er sneeuw ligt gewoon gaan. In december (voor de kerstvakantie) kan je nog makkelijk op de bonnefooi komen.

Hier nog een vraag van mij. Is het uberhaupt weleens voorgekomen bij iemand dat er beneden al wel sneeuw lag in Winterberg in December?

@esther: Ja, dat was vorig jaar (december 2010). ;-) Toen viel er eind november al een behoorlijke laag sneeuw, waardoor de skigebieden al op 4 december open gingen.

Afgelopen jaar in maart geweest, was nog aardig te doen :D

En als we nu in de voorjaarsvakantie zouden gaan 25 februari tot 4 maart?

Hebben we dan ook nog veel kans op sneeuw in Winterberg? Ook in het dal? Of is dit dan weer te laat. Ik weet er verder niets van , ben nog nooit op wintersport geweest. Maar we willen ook graag in het dal wat sneeuw omdat we ook kleine kinderen mee hebben.
Alvast bedankt voor jullie enthousiste reacties!

Mag ik vragen waarom het witerberg moet zijn?
Er zijn genoeg kleine skigebieden in oostenrijk waar je prima terecht kan als je aan de wintersport wil proeven… en waarschijnlijk rustiger en meer sneeuwzekerheid. Het is wat verder weg maar je krijgt er ook zeker wat voor terug…

Omdat het dichtbij is, en omdat we kleine kinderen mee hebben vonden we dit eerst wel ver genoeg.

Maar als er geen sneeuw ligt vermaken we ons dan vast ook wel.

Hoi Esther. Ik ben 4 keer in Winterberg geweest. Alle vier de keren eind januari/begin februari. Alle keren lag er een zeer dik pak sneeuw. Of ik heb geluk gehad, of dit is een goede periode.
Volgend jaar ga ik daarom in deze periode een aantal keren richting Winterberg.

Voor beginners is Winterberg ideaal, mooie vlakke pistes op twee na waar je een paar bochten moet maken. Viel me op veel mensen die dachten te kunnen skien het meeste gevaar veroorzaakten.

1x geweest en daar zal het ook wel bij blijven, reis dan wel verder naar Oostenrijk

@esther: Moet het perse Landal zijn, ligt niet direct in winterberg, maar een stukje er buiten.
Tip. http://www.appartementvictoria.nl , direct aan de skipiste, natuur rodelbaan, ned. lessen ook voor kids, skiverhuur…appartement ingericht op kids.
Het beste vind ik zelf is als de kids het koud hebben ben je binnen 2 minuten vanuit de piste weer in het appartement achter de lekkere warme chocomel…hihi…

bedankt Saskia voor je reactie, nee hoeft echt geen landal te zijn. Alles is welkom, maar we zijn met zijn 8 en of 10en. Dus dit appartement is te klein voor ons. We gaan met de hele familie, vandaar. maar als je nog andere opties hebt, kom maar op!! Thanks

Oh ja en de periode is veranderd, we willen nu graag vanaf 26 December of 30 December!

@Esther, waarom niet naar Gerardmer in frankrijk, das vanaf Utrecht ongeveer 600km als ik het goed heb en echt 10 x beter (als er sneeuw ligt) dan willingen of winterberg!

@Jeroen: Als je Gerardmer kan veroorloven, dan zou Am Feldberg in het zwarte Woud een nog leukere oplossing zijn. De Feldberg heeft aanzienlijk wat meer te bieden qua ‘ski ervaring’. Bovendien is de omgeving van het zwarte woud ook heel erg mooi!

Vergeet natuurlijk niet dat zowel Gerardmer als Am Feldberg zeer sneeuw afhankelijk zijn. Winterberg scoort qua sneeuwzekerheid tussen december en maart beter, vanwege de vele kunstsneeuw installaties.

Feldberg ben ik 1x geweest voor een weekendje.

-Extreem druk
-Weinig hoogteverschil
-1,5uur langer rijden en je zit in de Alpen

@RR: Was het werkelijk extreem druk? Hmm… dan had ik waarschijnlijk geluk gehad. ;-)

Hoogteverschil is inderdaad niet zo heel groot, maar volgens mij beter dan Gerardmer. Verder ben ik het absoluut met je eens dat het maar even verder rijden is, alvorens je in de Alpen bent.

Wij gaan gewoon naar Winterberg, en het jaar daarna zien we wel weer. En ik heb ook al heel vaak gezegd dat ik 2 kleine kindertjes heb voor wie dit eerst ver genoeg is, en we gaan gewoon lekker voor de sneeuw en niet perse voor het skieen. Wij zijn verder nog nooit op wintersport geweest, dus dit is vast erg leuk voor de eerste keer!
Maar bedankt voor de reacties. heb inmiddels wat leuks gevonden!

Wat leuk.

Waar heb je voor gekozen?

Groetjes,

Mona

Winterberg is erg leuk voor de eerste kennismaking met de sneeuw, absoluut niets mis mee!

Wij gaan dit jaar twee keer naar Willingen (omgeving).

Dus dit jaar niet skiën in Oostenrijk, waar we normaal altijd naar toe gaan.

Waarom? Gewoon omdat we het in het Sauerland ook erg leuk vinden. En er genoeg pistes zijn waar je je prima kunt amuseren.En het is toch best wel sneeuwzeker hoor (desnoods kunstsneeuw). EEn paar jaar geleden was het in oostenrijk slecht (Fiss), maar in het Sauerland kon je nog prima skiën). Sneeuwzekerheid is dus nooit zeker.

En wij zijn zeer ervaren skiërs. Dus ook voor ons is het Sauerland leuk. Wij gaan gewoon elke dag naar een ander gebied/piste.

Toch veel variatie en leuk skiën.

Tussen 20 december en 10 maart is er 95% kans op skimogelijkheden dankzij het enorme sneeuwsysteem dat bijna alle pistes binnen 2 dagen onder een dik pak sneeuw ligt.

@Harry (winterberg) … 95% kom op joh niet te rooskleurig maken he…!

Op diverse andere sites staat een percentage aangegeven van max. 65% dus hoe jij aan die 95% komt is mij een raadsel… ok ik begrijp dat jij je centjes moet verdienen ter plekke maar we gaan dit jaar niet weer zo als vorig jaar doen he!!!

Sneeuwzekerheid in Winterberg? als er sneeuw ligt komt half Nederland en vis je nogal eens achter het net v.w.b. het reserveren van een prettig onderkomen. Mijn tip: http://www.wetter.com en selecteer de verwachting voor 16 dagen vooruit. Hoe ze het doen weet ik niet maar vaak hebben ze het bij het rechte eind. Ben je mooi de rest voor en weet je redelijk zeker dat er voldoende sneeuw ligt.

@ jeroen

gemeten van 2000 tot 2011 is het aantal skidagen indie periode 95%. in de twee slechtste jaren was het 70%. Ik weet dat omdat ik daar zelf een skischool heb gehad.
Nieuwtjes: zeszitter Talexpress, 650-810m eN vierzitter 645-745m, beide vanuit de Buere. nu 9 stoeltjesliften.

Als jullie elkaar met percentages om de oren smijten vermeldt dan ook even de betrouwbare bron erbij. Anders weet ik niet wie ik moet geloven. Trouwens sneeuwhoogtes worden wel vaak heel erg overdreven op de sites die er belang bij hebben is mijn ervaring.

Sneeuwzekerheid en winterberg, het blijft moeilijk deze twee woorden in 1 zin te combineren hoor. Wacht gewoon de weersomstandigheden af en boek last-minute voor winterberg. 100% zeker van deftige condities ben je er nooit. De forumleden die hier vorig jaar ook al waren weten dat Harry Winterberg niet altijd au serieux genomen moet worden qua omstandigheden in Winterberg…

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

jongens jongens geen ruzie maken!

Plaats een reactie