Sneeuwsituatie Winterberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Hallo, ik ben voornemens om donderdag naar Winterberg te gaan. Kan iemand mij een update geven omtrent de wegen rondom het dorp? Zijn die sneeuwvrij?

Groet,

Nosky

Jaloers, donderdag geven ze perfect weer op, maar ik ga waarsch pas donderdag.
Op de website van winterberg staat dat de hoofdwegen sneeuwvrij zijn (is al paar dagen geen nieuwe sneeuw gevallen)
parkeerplaatsen zijn platgereden sneeuw, dus winterbanden is wel aan te raden, of een stuk lopen.

Ik heb ook 2 vragen:

  • Is winterberg eind februari nog te doen qua sneeuw?
  • Moet je verplicht sneeuwkettingen mee? (Of is dit aan te raden?)
Slippery slippery slidy slidy slopy slopy

Ik heb ook 2 vragen:

  • Is winterberg eind februari nog te doen qua sneeuw?
  • Moet je verplicht sneeuwkettingen mee? (Of is dit aan te raden?)
Quisa2 op 24 jan 2017 14:01

Wat het weer gaat doen de komende weken weet niemand. Winterberg heeft veel mogelijkheden voor kunstsneeuw en er ligt nu een goede laag, dus grote kans, maar garanties zijn er niet.

Ik meen mij te herinneren dat ik twee jaar terug nog begin april daar heb kunnen skiën om maar eens wat te noemen.

@Jessedew

Dank voor je reactie. Hopen dan maar dat het weer inderdaad perfect wordt.

Ik heb ook 2 vragen:

  • Is winterberg eind februari nog te doen qua sneeuw?
  • Moet je verplicht sneeuwkettingen mee? (Of is dit aan te raden?)
Quisa2 op 24 jan 2017 14:01

Idd afhankelijk van het weer, als de winter een beetje door blijft rommelen dan is de kans vrij groot dat je nog kan skiën, maar het is niet te vergelijken met de alpen, dus het kan ook dat je in de regen terecht komt.
Volgens mij zijn sneeuwkettingen niet verplicht (dacht ik) winterbanden wel bij winterse omstandigheden, echt bergen zijn het niet, dus met alleen winterbanden moet je wel een eind komen.

Zijn winterbanden effectief verplicht in Duitsland (winterberg)?

Powder rules

In Duitsland moet de auto voorzien zijn van banden die geschikt zijn voor de weersomstandigheden van dat moment.

Zijn winterbanden effectief verplicht in Duitsland (winterberg)?

Wim B op 24 jan 2017 16:05

Op het moment dat je onder winterse omstandigheden een aanrijding krijgt en jij rijd op zomerbanden ben je aansprakelijk in Duitsland (zouden ze in NL ook wel mogen doen overigens, scheelt vast de helft aan ongelukken.

Ik heb ook 2 vragen:

  • Is winterberg eind februari nog te doen qua sneeuw?
  • Moet je verplicht sneeuwkettingen mee? (Of is dit aan te raden?)
Quisa2 op 24 jan 2017 14:01

Ga altijd elk jaar half maart een weekend, altijd prima kunnen skien met voldoende sneeuw.
Ook dit jaar weer als het kan.

Weer een update vanuit winterberg vandaag. Een mooie maar grijzige winterdag. Door de mist van afgelopen nacht en de motsneeuw die zo nu en dan viel was alles mooi wit.

De sneeuwkanonnen hebben afgelopen nacht niet gedraaid. Alleen onderaan de kleine bure stonden gisteren de hele dag 2 kanonnen te draaien voor een sneeuwdepot. Aan het eind van de dag kwamen er her en der wat ijsplaten tevoorschijn, maar niet hinderlijk.

De blauwe afdaling op de kappe zal wel snel gesloten worden wegens sneeuwgebrek. Onderaan komen er daar al flinke bruine plekken tevoorschijn.

Morgen en overmorgen nog 2 dagen genieten met naar verwachting kaiserwetter.

Born to Ride

Iemand die een update kan geven over hoe het nu is en het er de komende dagen (er vermoedelijk) uit zal komen te zien?

Gisteren was de sneeuw in de morgen nog prima. In de middag ontstonden er wel veel bulten en werd de sneeuw door de plus temperatuur wat zachter, slush was het echter nog zeker niet. Wat wel op viel was dat de blauwe piste bij de Kapper nog maar erg dun besneeuwd was, de bodem kwam er op sommige plaatsen al doorheen. Maar ondanks dat toch prima kunnen skiën gisteren!

Vandaag is het extreem druk in Winterberg. Ik was er gisteren (heerlijk rustig, prima pistes en Kaiserwetter. 's Avonds wel wat drukker, maar goed te doen en goede pistes)
Vanmorgen heb ik nog van 9.00 - 9.45 uur geskied: 15 afdalingen, prachtige sneeuw, 0 wachttijd. Hoe anders is het nu… Op de terugreis - vertrokken om 10 uur - stond het tussen de Esschenberg en Winterberg aan de overkant richting WInterberg op de B480 muurvast. 1 tot 1,5 uur vertraging heeft dat die arme automobilisten zeker gekost, terwijl ze ook bij de Esschenberg in Niedersfeld hadden kunnen afslaan en van prachtige pistes en zonder wachttijden hadden kunnen genieten, ook nog eens voor de helft van het geld!

Het is en blijft simpel: zorg dat je uiterlijk 8.15 uur in Winterberg aankomt: je skiet van 9 tot even na 10 uur zonder wachttijden op heerlijke pistes. Geeft je TomTom bij vertrek een aankomst van 9.15 uur aan, reken er dan maar niet op dat je voor 12.30 uur op de ski’s staat. Ga in dat geval naar Niedersfeld, Bruchhausen of Altastenberg (deze laatste via de "Nebenstrecke Winterberg, bij afslag Meschede op de A46): heerlijk skiën zonder gedoe!

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 28 jan 2017 15:47

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Gisteren was de sneeuw in de morgen nog prima. In de middag ontstonden er wel veel bulten en werd de sneeuw door de plus temperatuur wat zachter, slush was het echter nog zeker niet. Wat wel op viel was dat de blauwe piste bij de Kapper nog maar erg dun besneeuwd was, de bodem kwam er op sommige plaatsen al doorheen. Maar ondanks dat toch prima kunnen skiën gisteren!

PimdelaPada op 28 jan 2017 12:32

De blauwe piste wordt niet / nauwelijks kunstmatig besneeuwd en zeker onder de 650 meter ligt veel minder sneeuw dan daar boven (ca. 30 om 70 cm)

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik was er donderdag en vrijdag. Donderdag was het echt perfect weer (wel wat fris, zeker 's middags laat) en gisteren ook aardig mooi weer. Wel warmer dan donderdag en dat kon je echt goed merken. In de middag was het ~4 graden en begon het al aardig te dooien. Op sommige stukken wat slush en regelmatig nat geworden in de lift doordat al het ijs op de stoeltjes en de liftpalen aan het smelten is.

Maar op de pistes ligt er enorm veel sneeuw (behalve de blauwe Kappe) dus dat gaat nog wel een hele tijd goed :) Overigens moet je er vandaag dus echt niet komen als ik de wachtrijen bekijk… Dat is gewoon weggegooid geld lijkt mij.

*bericht bewerkt door EricH op 28 jan 2017 16:36

Gisteren was de sneeuw in de morgen nog prima. In de middag ontstonden er wel veel bulten en werd de sneeuw door de plus temperatuur wat zachter, slush was het echter nog zeker niet. Wat wel op viel was dat de blauwe piste bij de Kapper nog maar erg dun besneeuwd was, de bodem kwam er op sommige plaatsen al doorheen. Maar ondanks dat toch prima kunnen skiën gisteren!

PimdelaPada op 28 jan 2017 12:32

Bulten waren er meer dan voldoende vorig weekend (21/1 & 22/1). Worden de pistes tijdens e

Gisteren was de sneeuw in de morgen nog prima. In de middag ontstonden er wel veel bulten en werd de sneeuw door de plus temperatuur wat zachter, slush was het echter nog zeker niet. Wat wel op viel was dat de blauwe piste bij de Kapper nog maar erg dun besneeuwd was, de bodem kwam er op sommige plaatsen al doorheen. Maar ondanks dat toch prima kunnen skiën gisteren!

PimdelaPada op 28 jan 2017 12:32

Bulten waren er meer dan voldoende vorig weekend (21/1 & 22/1). Worden de pistes tijdens het weekend wel terug inorde gebracht? Zaterdagmorgen aangekomen de het gedeelte net over de brug voor bij de Schneewitten Hutte lag er zeer slecht bij. n de Bremberg de 8 en 9 genomen en die lag er op het einde ook zeer hobbelig bij. Zeker de rode pistes waren zeer hobbellig.

*bericht bewerkt door Supersix3 op 28 jan 2017 21:09

Morgen is de enige dag dit jaar dat ik naar Winterberg kan buiten de drukke weekenden om, maar het weer baart mij zorgen. Er wordt de nodige neerslag verwacht. Wordt het regen of sneeuw? Wie weet daar meer van af? Zouden jullie het risico nemen of juist een jaartje wachten?
Keuzes, keuzes…

Morgen is de enige dag dit jaar dat ik naar Winterberg kan buiten de drukke weekenden om, maar het weer baart mij zorgen. Er wordt de nodige neerslag verwacht. Wordt het regen of sneeuw? Wie weet daar meer van af? Zouden jullie het risico nemen of juist een jaartje wachten?
Keuzes, keuzes…

Victor_Varsseveld op 29 jan 2017 09:49

Het zal sneeuw en ijzel zijn bij een temperatuur rond het vriespunt. Bergfex verwacht 10mm neerslag, 4 mm regen/ijzel en 6 cm sneeuw. Per saldo weinig verandering in de sneeuwsituatie. Morgen geen mooi weer, maar daarvoor wel heerlijk rustige pistes. Tip; neem extra droge kleding en vooral 1 of 2 paar extra handschoenen mee.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Nou is Bergfex wel een van de minst goede, want vaak veel te optimistische, voorspellers. Bij hen zijn de temperaturen vaak lager dan op andere sites en vervolgens in het echt. Bovendien overdrijven ze de neerslag graag - die dus volgens hen dan weer substantieel vaker als sneeuw zou vallen - en als het droog is dan is het bij Bergfex vaak ook meteen zonnig.

Vandaag zou het ook slecht weer zijn… 11 uur vanochtend bij Der Brabander…

null

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Bedankt voor de tips. 06.00 uur wegrijden, 8.30 uur in Winterberg. Ik ga er het beste van maken.

Afgelopen lang weekenf in Winterberg geweest fantastisch weer gehad. Donderdag, vrijdag perfect. Ja zaterdag ik wist dat het heel druk zou worden maar het was nog drukker dan ik had gedacht. Geen parkeerplaats 1 uur gezocht. Grlukig hadden we het materiaal al. Een beetje bij piste 5 en 6 maar gebleven dat ging nog wel. Vandaag i naar Niedersfeld geweest. Gewoon oarkeerplaats .praktisch geen wachttijden en prima om een keer te skien. En jnderdaad ook nog goedkoip. Op tijd naar huis gegaan 2 uur en geen file. Al met al top lsng weekrnd gehad.

op telefoon getypt beetje veel typefouten, gaar van het autorijden;)

Ik zou vandaag gaan, maar om nou 4 uur te rijden voor kans op heel de dag ijsregen / sneeuw, zagen we ook niet zitten.

Nu voorlopig gepland op 13 februari, alhoewel het dan voorjaarsvakantie is, bedenk ik me net, nja we zien wel. Als de sneeuw slecht is ga ik toch niet.

*bericht bewerkt door Jessedew op 30 jan 2017 08:24

Tot en met dinsdag valt het nog mee met de dooi, woensdag al warmer, vooral vanaf donderdag en vrijdag wordt het heel warm, maar met weinig neerslag, weekend iets frisser met vrij veel regen en wind. Langere termijn geeft vooralsnog weinig zicht op vorst en sneeuw, helaas.
Als ik die webcams zie zou ik zeggen dat ze bij die Skiliftkarussel (en ook in Willingen met hun 90 centimeter) een beetje reëler de sneeuwhoogte aan moeten geven. een meter vijfentwintig sneeuw dooit immers niet in twee dagen zover weg.

Inderdaad, denkt dat nu de sneeuw nog oké is. (alleen het weer ****) Maar dat het nu, als er geen vorst meer komt, een langzaam aflopende zaak wordt. aangezien het zover rijden is, ga ik alleen als de sneeuwsituatie echt goed is. Maargoed voor over 2 weken is gewoon lastig te voorspellen. Lijkt me dat, mocht het over een tijdje toch mogelijk weer goed gaan vriezen, men toch weer even de kanonnen aanzet.
Maar vooralsnog ga ik nog maar even niet.

Helaas kon het skigezelschap waar ik mee ga vorige week niet, anders had ik afgelopen week natuurlijk op de latten gestaan.

Plaats een reactie