Bouwvoortgang twee nieuwe stoeltjesliften Winterberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Net zo als bij de aanloop van het vorige seizoen wordt in Winterberg weer druk gebouwd.

Deze herfst worden de 2 sleepliften nr. 7 "Kleine Büre" en nr. 8 "Große Büre" vervangen door stoeltjesliften (4 en 6 persoons)met een lopende band. De werkzaamheden zijn inmiddels al ver gevorderd:

null

(Bron alpinforum)
De nieuwe 6 persoonsstoeltjeslift loopt door tot aan de top van de vorig jaar nieuw aangelegde Bremkopflift en heeft vanaf daar een 800 m lange afdaling naar de dalstations van Große en Kleine Büre.

Verder worden er in het skigebied volop kleinere bouwwerkzaamheden verricht.

Bij alpinforum is bij het onderstaande topic alles te lezen en te zien over de voortgang:
http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=100&t=39…

De website van Winterberg heeft inmiddels ook een ander jasje gekregen:
http://www.skiliftkarussell.de

Ik vind het indrukwekkend te zien hoeveel er geïnvesteerd wordt in het skigebied van Winterberg. Als het zo door gaat zijn de laatste sleepliften binnen enkele jaren verdwenen.

Inderdaad erg leuk dat er zoveel geinversteerd wordt. Met vorige jaar de Brembergkopf ook stoeltjeslift is geworden en nu deze twee ook, begint het wel een mooi gebied te worden. Hopelijk worden de wachtrijen zo ook een stuk minder!

Hoop er dit seizoen weer een paar keer te komen. Gebied wordt steeds beter en zeker op een doordeweekse dag is het leuk skiën.

Nog meer liftcapaciteit op dezelfde (veel te weinig) pistekilometers… Nee bedankt.

@RR
Ik vroeg een paar jaar geleden aan de bekende kroegbaas Möppi (onderaan liften 4-5): "wanneer komt de 8-zitter hier?"… hij antwoorde: "ach, wat schiet het op, dan staan ze boven te wachten in plaats van beneden". De Poppenberg blijft dan ook qua drukte en pistebelasting een pijnpunt, met name aan de (makkelijkere) linker kant.

Wel prettig dat er weer een koppelbare lift en een lift met förderband bij komt, lekker snel. Bij de nieuwe stoeltjeslift wordt ook een stuk nieuwe piste aangelegd, het betreft hier dus wel een kleine uitbreiding van de km’s, maar toegegeven: het kan erg druk zijn.

De nieuwe Talexpress (nr 8) ontsluit ook één van de mooiste en langste (1,4 km) pistes van de Bremberg naar de Büre, de nieuwe Kleine Büre stoeltjeslift (nr 7) ontsluit een echt uitdagende steile rode piste: vrij kort, maar erg lekker!

Wachttijden worden wel flink korter, we hebben dat zowel bij de QuickJet, de Bremberg als bij de Rauher Bush gezien; sinds de liften daar koppelbaar zijn, zijn de wachttijden aanzienlijk verkort. Daarbij is het op die pistes ook niet te druk geworden.

Alleen de kerstvakantie, en dan vooral na de kerstdagen, blijven dramatisch druk bij de liften. Krokus daarentegen valt de laatste jaren erg mee.

Voor de pro’s gebeurt er ook nog iets leuks: de 2e piste naast de St. Georgschans die nóg een tik steiler is dan de piste direct naast de schans, krijgt nu ook kunstmatige besneeuwing. Ik heb 'm al regelmatig als tiefschneepiste genomen na een nachtje sneeuwval… smullen! In die zin voor mij wel jammer…

Daarnaast wordt op de Kappe de benseeuwing flink uitgebreid, een ideaal skigebied op drukke dagen, met duidelijk meer hoogteverschil dan het hoofdskigebied. Er rijdt een gratis busje vanaf het dalstation van lift 10 naar de Käppchenlift (2 min. rijden), je kan ook zelf via lift 10 er naar toe skiën (borden P3 volgen), je moet dan ca. 200 meter lopen tussendoor.

Echt interessant wordt het als men een verbinding met Altastenberg realiseert. Echter blijf ik meer voelen voor Willingen. Daar zijn de afdalingen langer, breder en krijg je meer een "Alpengevoel". Ik had zo graag gezien dat de investeringen in Winterberg in Willingen waren gedaan, want de uitbreidingsmogelijkheden daar zijn echt grandioos. Helaas is er daar iets minder geld te besteden dan in Winterberg.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Wat is/zijn de beste après ski tenten in Winterberg? Zijn die alleen op zaterdagavond druk en gezellig?

Piste riderrrrr

Ziet er goed uit! Misschien toch maar weer eens een paar dagen naar winterberg om alvast in de stemming te komen.

@ Thomas: Toen ik daar werkte (1997) heb ik ook gevraagd naar uitbreiding van het gebiedje op de Ettelsberg. Het leek me zo logisch om meer heuvel te ontsluiten. Er werd me toen verteld dat dorpsbewoners tegen waren en dat een deel natuurgebied zou zijn. Hoe er heden over gedacht wordt is me een raadsel, misschien kan Frans hier uitkomst in geven?

@Harry (Winterberg):
Je hebt het wel eens over de koppeling van Kappe (Winterberg) met het skigebied van Neuastenberg. Wat ik mij dan afvraag is of deze verbinding dan alleen plaatstvindt met een stoeltjes- of kabinelift of dat er ook sprake is van een afdaling naar Neuastenberg?

@Thomas:
Vorig seizoen wilde ik die verbinding tussen Winterberg en Altastenberg al een keer off-piste proberen, maar het kwam er niet van. Wellicht deze keer wel. Start bovenaan de Nordhang bij Winterberg. Afdalen naar de Sahnehang (Kahler Asten). Daar de lift omhoog nemen en vervolgens afdalen naar de Schwedenhang (Altastenberg). En terugkomen naar Winterberg vervolgens met de bus.

De hoogtelijnen van het terrein besturend zou met 1 lift tussen de Schwedenhang en Sahnehang kunnen worden volstaan. Groene pijl is de lift en paarse pijlen de afdalingen.

null

Feit blijft wel dat er twee wegen gekruist moeten worden en de Kahler Asten een beschermd natuurgebied is. Dus of dit plan haalbaar is, is een tweede.

De originele plattegrond (zonder mijn tekenwerk) is overigens hier te vinden:
http://plandespistes.nl/Duitsland/Sauerland/index.htm…

Een verbinding van de Kappe met Neuastenberg zal met pistes gebeuren, de verbinding Winterberg - Altastenberg met een gondelbaan die over de Kahler Asten loopt. Daar zou dan de weg vervallen, waardoor je toch een afdaling van de Kahler Asten, via de Nordhang naar WInterberg krijgt, je ook naar Neuastenberg kunt skiën en via de Sahnehang naar Altastenberg.
Een verbinding zoals getekend via de Schwedenhang is mij niet bekend.

Nu al kan je van de Nordhang naar de Sahnehang glijden langs de weg en v.v. als je de weg goed kent. Vanaf het dalstation van de Sahnehang is het ongeveer 10 minuten lopen naar Altastenberg om daar verder te skiën.

Wat betreft Willingen: er waren 10 jaar geleden plannen om Willingen aan Bruchhausen te verbinden en daarmee pistes met ruim 350 meter hoogteverschil mogelijk te maken. Dat zou fantastisch zijn, maar helaas is dat project afgeblazen.

Bedankt voor je reactie Harry,

Moet ik mij bij de verbinding tussen Neuastenberg en de Kappeberg deze afdalingen voorstellen?

null

Volgens mij moet het met 2 liften kunnen, iets meer naar het oosten. De zuidwesthelling van de Kappe is veel te steil voor een piste

@ Harry:
De pistes, zoals ze nu getekend zijn, zijn voor Winterbergse begrippen erg lang. De blauwe afdaling van de Kappe kan verlengd worden met een omloop naar het punt op 640 m hoogte, waarbij nog steeds een zwarte afdaling naar dit punt mogelijk is, die globaal hetzelfde hellingspercentage heeft als de bestaande zwarte piste.

Twee liften en twee afdalingen zou beteken dat er naar een hoogte van ca. 540 m hoogte zou moeten worden afgedaald om nog een redelijke helling vanuit Neuastenberg te hebben. Alleen ligt deze hoogte veel te ver naar het oosten.

Beste mensen: De eerste zorg voor het volgende seizoen is de ontsluiting van de Sürenberg, zodat het Landal Park definitief aan het skigebied wordt verbonden en er dus nieuwe pistes zullen ontstaan met nieuwe liften. Ten tweede zal de verbinding tussen Winterberg en het Kappe gebied gerealiseerd worden. Deze zaken staan redelijk vast.

Over verbindingen naar Altastenberg en Neuastenberg bestaan genoeg geruchten, maar plannen zijn daarover nog vrij vaag. De verbinding naar de Kappe is daarin tegen al zeer concreet met complete bouwtekeningen en kostenplaatjes. Hetzelfde geldt ook voor de Sürenberg.

Daarnaast moeten we eerst eens blij zijn met wat we dit jaar krijgen. De Bremberg Talexpress (BTX) en de stoeltjeslift van voor de Kleine Büre zijn geweldige vernieuwingen.

De wachttijden bij Möppi zullen vanzelf deels verdwijnen, doordat elders in het skigebied al flink geïnvesteerd wordt. Bovendien zal bij een toekomstige uitbreiding van het skigebied de drukte zich meer verspreiden. Vooral als de verbinding naar de Kappe er volgend jaar komt.

In een 8-persoons stoeltjeslift bij Möppi zie ik zeker wel heil, wanneer elders in het skigebied voldoende doorstroming is. Bovendien is de Poppenberg piste naar Möppi breed genoeg.

Al helemaal bij een uitbreiding naar Altastenberg en Neuastenberg zal de drukte zich heel snel verspreiden. Persoonlijk denk ik dat we met de vernieuwingen van dit jaar al heel wat wachttijden hebben weggewerkt. Als nu eindelijk maar die Brembergkopf stoeltjeslift niet steeds hoeft te stoppen, omdat de beugel niet correct is gesloten.

Ik vind een verbinding naar de Kappe helemaal niet zo’n goed idee. Het was daar altijd heerlijk rustig en een beetje lopen voor een rustig stuk skigebied vind ik niet erg. Daarnaast lijkt het me dat de stoeltjeslift langs de zwarte piste op de Kappeberg dan ook vernieuwd moet worden. Die zal al die drukte lang niet aan kunnen.

Don`t eat yellow snow

@jaapm; vervanging van die stoeltjeslift ligt voor de iets langere termijn in de planning. Iets langere termijn wil in Winterberg ook wel eens 1 jaar betekenen… ze moeten eerst nog even geld verdienen, het slechte weer in de zomer was natuurlijk een flinke aderlating voor deze lifteigenaar, die het vooral van het mountainbiken in de zomer moet hebben.

Plaats een reactie