Winterberg januari of februari?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Winterberg

Hallo allemaal,
Nadat recent onze ski-koorts weer is aangewakkerd (na een gat van 10/12 jaar) zitten we te kijken om een weekendje Winterberg te boeken.
Maar wat is nu eigenlijk de beste periode om te gaan? (v.w.b. sneeuwzekerheid) Het is namelijk onze eerste skitrip met de kids, en het budget is klein omdat het idee nogal impulsief is. :) Nu hebben we 3 accommodaties gevonden in 3 verschillende plaatsen vlakbij de skigebieden. In het weekend van 13 t/m 15 januari kunnen we terecht bij een accommodatie in Willingen, daarnaast zouden we het 1e weekend van februari terecht kunnen in Wiemeringhausen of Hallenberg. Gezien onze agenda heeft het weekend in februari de voorkeur, maar wellicht is januari beter v.w.b. de sneeuw? Wij vinden het best moeilijk om te kiezen en zijn benieuwd of we hier wat adviezen kunnen krijgen?

Gr. Marco

Sneeuwzekerheid is natuurlijk wat lastiger in Winterberg. Wellicht pas boeken indien de sneeuw goed is?

Aanvullend heb ik een vraag over de drukte door-de-weeks. Welke (Duitse) vakanties moeten we rekening mee houden indien we weinig drukte willen? Is vrijdag altijd al drukker? We denken aan de eerste of 2e week februari.

Dat de sneeuwzekerheid in Winterberg wat lastiger is snap ik, en last-minute boeken is (gezien ons budget) niet echt een optie omdat de goedkope accommodaties dan al bezet zijn. Bij de accommodatie in Willingen bijvoorbeeld, kregen we 4 vrije weekenden opgegeven en nog voor de dag om was waren er al 2 van 4 geboekt. Dat gaat dus rap!

De afgelopen dagen heb ik mijzelf een beeld proberen te vormen van de sneeuwval van de afgelopen 5 jaar in de perioden januari en februari, hierbij krijg ik wel de indruk dat er in januari altijd meer sneeuw ligt dan in februari. Daarom hoop ik hier adviezen te kunnen krijgen van mensen die vaker erheen gaan.

Dan zou ik voor Winterberg kiezen, groter skigebied, februari wellicht iets meer kans op sneeuw. Door sneeuwkannonen ter plaatse lukt het steeds beter om zodra de temperatuur laag genoeg is toch een sneeuwlaag te creëren. Maar blijft lastig daar de sneeuwkansen in Sauerland nogal wisselend kunnen zijn.

in jan. en febr. kun je altijd goed skien in Winterberg. In de week van nieuwjaar valt er meestal behoorlijk wat sneeuw, en dan kun je zeker tot half maart goed skien. Ik kan me maar 1 jaar herinneren dat het half jan. nog maar heel beperkt was.

Als je echt goed wil zitten zou je eens naar begin maart kunnen kijken. Zeker de laatste jaren ligt er dan een behoorlijk pak (kunst)sneeuw. Ook begint in maart de drukte al behoorlijk af te nemen, en daarmee ook de prijs van de accommodaties te zakken. De laatste jaren was maart zelfs qua sneeuw de beste maand daar.

Born to Ride

@Matthias123
Dat viel ons ook al op ja, in maart veel meer sneeuw! Maar helaas past dat niet in onze agenda.
Over dat het dan niet meer zo druk zou zijn, valt nog te discussiëren… Begin maart zijn de scholen van midden en zuid Nederland nog vrij namelijk.

null

null

Willingen 22 januari 2016 :-)

Het hangt echt van het weer af. Februari is meestal wel goed omdat er dan al wat meer sneeuwdek is opgebouwd. Maar je moet vooral geluk hebben dat je kort na verse sneeuwval komt. Een aantal weekenden eind januari/begin februari gedaan en tot twee keer toe (bijna) sneeuwkettingen nodig gehad. Alleen twee jaar geleden was het juist in januari waardeloos en hebben we het weekend niet geskied. Er waren maar enkele kunstsneeuwbanen geopend en daarbij regende het de zaterdag en sneeuwde het de zondag als een gek. Twee dagen later waren de condities weer fantastisch, maar daar kochten we niets voor.
Het is dus vooral een kwestie van geluk, maar in het algemeen zit je vanaf eind januari gewoon goed dankzij de magie die kunstsneeuw heet.

In het hoogseizoen zijn helaas zo goed als alle weekenden druk, maar met name die rondom de carnaval en Nederlandse voorjaarsvakanties. Vrijdag valt meestal nog heel erg mee. Doordeweeks alleen tijdens de kerstdagen en de carnavalsweek.

Januari is in de regel iets minder sneeuwzeker (ligt aan de hoeveelheid sneeuw die geproduceerd is) en door de vele busreizen wat drukker dan februari. Als je kunt kiezen, dan meer kans op goede sneeuw en goed weer in februari. Maart is inderdaad de beste maand, vooral de eerste helft,

Als de omstandigheden heel goed zijn in het Sauerland, dan kun je overwegen om in Niedersfeld of Altastenberg te gaan skiën ivm de drukte.

Op vrijdag- en zaterdagavond kun je zowel in Winterberg als Willingen avondskiën, een erg mooie ervaring en een stuk rustiger met veel hoger skiniveau.

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Vanuit Wiemeringhausen ben je in ca. 5 minuten bij de Esschenberg in Niedersfeld http://www.eschenberglifte.de
Maar ook de Sternrodt is binnen 10 minuten bereikbaar (bij sneeuwval lastig ivm steile bergpas) http://www.sternrodt-skilift.de/index.php#ak

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik zou idd ook dat eerste weekend van februari kiezen.

Allemaal hartelijk dank voor de adviezen. We hebben onze keuze gemaakt en geboekt voor het eerste weekend in februari met de optie om met 1 dag te verlengen als er echt veel sneeuw ligt. :D

Plaats een reactie