Winterberg of Willingen?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Winterberg

Hallo,
het vaker gestelde dilemma: Winterberg of Willingen. We gaan één dagje met onze drie kinderen waarvan de jongste (4 jaar) niet eerder op de skies heeft gestaan. Idee is dat mijn vrouw of ik bij haar blijf(t) om zo haar rustig de eerste kneepjes bij te brengen en dan de ander met de twee kinderen - 6 en 8 met enige ervaring- wat afdalinkjes pakt. Samen lunchen en dan waarschijnlijk de ouder-wissel. Puur een extraatje om even weer samen buiten te zijn en plezier maken.
Wat zou jullie voorkeur hebben: Winterberg of Willingen? Belangrijk: we gaan op een doordeweekse dag dus (hopelijk) een stuk rustiger dan in de weekenden.
Bedankt voor jullie reacties!

Mijn voorkeur: Winterberg. Meer pistes en variatie.

Atomic Redster S9 Revoshock 160 / G9 Revoshock 172 / Rossignol Hero Elite LT 176

Als je echt wat meters wilt maken kun je beter voor Winterberg kiezen. In Willingen zijn de pistes niet zo lekker op elkaar aangesloten en is minder groot. Als de nadruk meer ligt om de kids die les nodig hebben maakt het weinig uit. Dan kan Willingen wellicht wat goedkoper en rustiger zijn. Als je naar Winterberg gaat probeer dan bij Hotel Den Brabander te parkeren, dan loop je direct op de beginnerspistes de berg op, skiverhuur en -school zit er ook. Veel plezier!

Met kinderen maakt de keuze weinig uit. Persoonlijk zou ik zelfs voor Neuastenberg kiezen, omdat dit voor kinderen nog wat overzichtelijker is; in Winterberg en Willingen heb je natuurlijk meer keuze.
@Marijnt: Meters maak je juist in Willingen meer, dankzij de langere afdalingen en ruimere openingstijden. ;) Daarvoor heb je in Winterberg natuurlijk meer keuze uit verschillende afdalingen. De parkeerplaats bij de Brabander (P1) is inderdaad centraal gelegen, maar helaas niet gratis. P2 - P7 echter wel.

Uiteindelijk is de keuze tussen Winterberg of Willingen een kwestie van smaak. Naar Winterberg ga je voor de ruime keuze uit afdalingen en het comfort van veel moderne liften; naar Willingen ga je voor de langere pistes en het mooiere uitzicht.

*bericht bewerkt door Frans op 08 feb 2017 12:12

Ik zou voor Winterberg kiezen. Willingen is misschien voor jezelf leuker (langere afdalingen), maar met een kindje van 4 kun je veel beter terecht op de mooie blauwe pistes in Winterberg. Die zijn er ook wel in Willingen, maar ik vond het daar vorige week woensdag erg druk met schoolklassen (middelbare scholieren). Geen zin in betalen bij P1 (wel het fijnste beginnersgebied), parkeer dan bij P2. Daar is een ‘lopende band’ en de blauwe afdaling onder de Brembergkopflift is écht blauw en wordt dus nergens moeilijk (in tegenstelling tot het laatste stukje van de Schneewittchenafdaling). P2 is vaak wel wat drukker, maar als je door de week op tijd bent, gaat het vast lukken. Bij P2 is ook een restaurant waar je voor niet al te veel geld worstjes en patatjes eet. Met ‘gevorderden’ kun je van hieruit ook prima het hele skigebied door. Veel plezier!

Top! Bedankt voor jullie reacties!

@Frans Voor de langere afdalingen moet je inderdaad in Willingen zijn, maar mijn ervaring is dat de pistes en liften in Winterberg beter op elkaar aansluiten. In Willingen mag je nog weleens een weg oversteken, of een stuk lopen om bij de volgende lift te komen. In Winterberg hoef je in principe nergens uit je bindingen te stappen, tenzij je een van de restaurants in stapt.

Het was voor mij, tot afgelopen januari, 13 jaar geleden dat ik voor het laatst in Winterberg was. De investeringen in moderne liften, besneeuwing en aansluitingen van pisten onderling zijn echt enorm geweest en missen hun uitwerking niet. Het is gewoon een prachtig gebied geworden met veel veelzijdigheid en voor elk wat wils.

ik heb juist een hekel aan parkeren bij de brabander, oude oude kabel lift naar boven met een hele dikke rij beginners. sneller en beter in mijn ogen is parkeren bij sneeuwwitje

Doordeweeks buiten vakanties heb je natuurlijk geen last van een hele dikke rij beginners, maar die oude kabellift is inderdaad niet het beste van het beste :)

@Frans Voor de langere afdalingen moet je inderdaad in Willingen zijn, maar mijn ervaring is dat de pistes en liften in Winterberg beter op elkaar aansluiten. In Willingen mag je nog weleens een weg oversteken, of een stuk lopen om bij de volgende lift te komen. In Winterberg hoef je in principe nergens uit je bindingen te stappen, tenzij je een van de restaurants in stapt.

Marijnt op 8 feb 2017 13:09

Dat ben ik verder helemaal met je eens. In Winterberg kan je overal zo naartoe op de ski’s. In Willingen is de verbinding tussen Köhlerhagen en Sonnenhang/Ritzhagen niet optimaal. De rest is ook daar echter prima op elkaar aangesloten. ;)
@francoislamein: Je hoeft vanaf de Brabander niet met die touwliften omhoog. Je kunt ook meteen naar beneden richting QuickJet. En terug kom je via Büre-Herrloh. :)

*bericht bewerkt door Frans op 08 feb 2017 14:27

oh @frans vertel eens dan zou je toch eerst een stuk moeten lopen enige dat ik weer is dat er aan beide zijden van de oefenweide 2 van die touwlften staan

Willingen wordt eigenlijk volgend jaar pas echt interressant. Komende zomer wordt namelijk de nieuwe Kohlerhagenlift gebouwd, een 8 zitter die de 2 deelgebieden eindelijk goed gaat verbinden. Een grote stap vooruit in de concurrentie met Winterberg.
@francoislamein als je bij de brabander staat moet je richtinglinks skien, dan skie je zo richting de Astenstrasse en dan door naar de voet van de Quickjet. Je hoeft dan niet te lopen of met de kabellift naar boven. De Astenstrasse is trouwens een heerlijke piste voor beginners, niet druk, niet stijl en ze kunnen op weg naar boven in de (langzame) stoeltjeslift weer uitrusten. Mochten ze niet over rood willen en toch terugwillen vanaf de astenstrasse naar de Brabander, dan moeten ze bij de quickjet even een paar meter omhoog lopen en het pad richting de voet van de st george schanze pakken. Dan kunnen ze daar weer omhoog richting de brabander.

Born to Ride

@francoislamein touwlift niet nodig. Af parkeerplaats (die bij de après ski) skies onderklikken en meteen linksaf naar beneden richting QuickJet ipv slepertje aan je rechterhand te pakken. Nul meter lopen.
Parkeerplaats kost €5, je krijgt er wat kortingsbonnen die je bij de Brabander weer kan besteden als je dat wil.

*bericht bewerkt door Skimams op 08 feb 2017 16:05

mama on a mission in the snow

Bij de Quickjet omhoog lopen is niet een paar meter en zou ik met vermoeide kleine kindjes niks vinden.
Overigens kozen wij altijd voor Winterberg dat de kids nog klein waren. En ook nu heeft dat onze voorkeur.
Maar wij zijn dan ook lui en klikken de skies liefst zo min mogelijk uit.

*bericht bewerkt door Skimams op 08 feb 2017 16:07

mama on a mission in the snow

Willingen wordt eigenlijk volgend jaar pas echt interressant. Komende zomer wordt namelijk de nieuwe Kohlerhagenlift gebouwd, een 8 zitter die de 2 deelgebieden eindelijk goed gaat verbinden. Een grote stap vooruit in de concurrentie met Winterberg.

Matthias123 op 8 feb 2017 15:58

Moet nog wel de vergunning nog voor de zomer komen en het nieuwe voetbalveld reeds gebouwd zijn, alvorens de bouw van de nieuwe “D-Line” lift kan beginnen. Super zeker is het helaas nog niet, maar wel een goede kans dat ze vanaf augustus kunnen beginnen met bouwen. De bouw van het nieuwe voetbalveld zal ongeveer 3 maanden in beslag nemen, waarmee ze hopelijk in april/mei kunnen beginnen.

*bericht bewerkt door Frans op 08 feb 2017 16:42

Pak je de lift naast de georgschanze en dan glij je zo naar de Brabander. Hoef je geen meter te lopen.

Übung macht den meister!!!

Bij Hunau-Bodefeld is er ook een heel klein gebied. Dit ligt 15 km van Winterberg vandaan. De langste afdaling is 1500 meter. Wel jammer dat ze alleen sleepliften hebben en geen stoeltjeslift. We zijn er een aantal jaar geleden een weekend geweest. We hebben een erg leuk weekend gehad. Geen wachtrij gehad. http://www.hunaulift.de/Liften

Plaats een reactie