Winterberg: tips voor een leuke dag

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Een dagje Winterberg kan heel leuk zijn, zelfs als het druk is, maar ook heel frustrerend. Daarom wat tips:

1 vetrek op tijd, zorg dat je uiterlijk 8.15 uur in Winterberg bent in het weekend en in de vakanties. Indien aangegeven staat dat je de Nebenstrecke Winterberg moet volgen: altijd doen!
Je hebt dan geen wachttijden bij de skipasverkoop, skischool en skiverhuur, overigens alledrie zaken die je ook al online kunt regelen. Je hebt ook op de drukste dagen het “gouden uurtje”: strakke pistes en geen wachttijden tot rond 10 uur bij de meeste liften!
2 lunch vroeg. De hutten zijn om 12 uur overvol. Als je om 11.30 uur gaat eten heb je meestal meteen plaats. Ga niet naar het Bobhaus op de Kappe, hier word je genaaid met Franse prijzen.
3 ga vroeg óf laat naar huis. Voor 15 uur en na 19 uur rijd je filevrij naar huis, daartussen is het een drama. Even heerlijk eten in het stadje is echt aan te bevelen!

Je kint het ook verprutsen, en wel grandioos:
1 denken om 10 uur aan te kunnen komen in Winterberg: je staat op de snelweg en voor Winterberg 2 uur in de file. Rond 12.30 uur heb je eindelijk je parkeerplaats ver van de piste en bij de skiverhuur sta je een half uur te wachten. Skischool is al vol en het kopen van een liftticket kost je ook een half uur.
Van 13.30 tot 16.30 geniet je van topdrukte en afgeskiede hellingen en je gaat meteen daarna naar huis. Met anderhalf uur vertraging kom je thuis… Wat een lol…

Ben je laat en/of de sneeuw elders is goed: overweeg Niedersfeld of Altastenberg als rustig alternatief.
Willingen en Neuastenberg zijn niet of nauwelijks minder druk qua wachttijden dan Winterberg!

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Tja… je hebt gelijk!

Piste riderrrrr

Misschien wil ik 27 december nog ff de piste op maar Winterberg schijnt dan erg druk te zijn. Geldt dat ook voor de andere gebieden in de buurt??

Übung macht den meister!!!

Klopt aardig Winterberg en Willingen erg druk. Neuastemberg en Altastenberg stuk rustiger. Tip als je laat aankomt in Winterberg om.rijden via Neuastenberg/ Altastenberg scheelt uren files

En mocht je onverhoopt toch te laat aankomen:
Ruime gratis parkeerplaats: Nordhang
Skies huren met geringe wachttijd: Nordhang
Skipas kopen zonder wachttijd: Nordhang
Eerste lift zonder wachttijd het gebied in: Nordhang
Goed en goedkoop en relatief rustig eten: Nordhang
En mocht je via Nordenau en Altastenberg komen omdat je geen files wilt hebben dan kom je daar nog eens als eerste aan ook.

Verder ga ik het niet meer verklappen, anders wordt het ook daar druk ;)

Born to Ride

En mocht je onverhoopt toch te laat aankomen:
Ruime gratis parkeerplaats: Nordhang
Skies huren met geringe wachttijd: Nordhang
Skipas kopen zonder wachttijd: Nordhang
Eerste lift zonder wachttijd het gebied in: Nordhang
Goed en goedkoop en relatief rustig eten: Nordhang
En mocht je via Nordenau en Altastenberg komen omdat je geen files wilt hebben dan kom je daar nog eens als eerste aan ook.

Verder ga ik het niet meer verklappen, anders wordt het ook daar druk ;)

Matthias123 op 21 dec 2017 23:26

En mocht je onverhoopt toch te laat aankomen:
Ruime gratis parkeerplaats: Nordhang
Skies huren met geringe wachttijd: Nordhang
Skipas kopen zonder wachttijd: Nordhang
Eerste lift zonder wachttijd het gebied in: Nordhang
Goed en goedkoop en relatief rustig eten: Nordhang
En mocht je via Nordenau en Altastenberg komen omdat je geen files wilt hebben dan kom je daar nog eens als eerste aan ook.

Verder ga ik het niet meer verklappen, anders wordt het ook daar druk ;)

Matthias123 op 21 dec 2017 23:26

Maar om nu voor de Nordhang helemaal naar Winterberg te rijden… Dan toch liever Altastenberg, 2 km verderop en achterlangs via de Nebenstrecke in Siedlinghausen richting Rehsiepen filevrij te bereiken

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

En mocht je onverhoopt toch te laat aankomen:

Ruime gratis parkeerplaats: Nordhang
Skies huren met geringe wachttijd: Nordhang
Skipas kopen zonder wachttijd: Nordhang
Eerste lift zonder wachttijd het gebied in: Nordhang
Goed en goedkoop en relatief rustig eten: Nordhang
En mocht je via Nordenau en Altastenberg komen omdat je geen files wilt hebben dan kom je daar nog eens als eerste aan ook.

Verder ga ik het niet meer verklappen, anders wordt het ook daar druk ;)

Matthias123 op 21 dec 2017 23:26

En mocht je onverhoopt toch te laat aankomen:
Ruime gratis parkeerplaats: Nordhang
Skies huren met geringe wachttijd: Nordhang
Skipas kopen zonder wachttijd: Nordhang
Eerste lift zonder wachttijd het gebied in: Nordhang
Goed en goedkoop en relatief rustig eten: Nordhang
En mocht je via Nordenau en Altastenberg komen omdat je geen files wilt hebben dan kom je daar nog eens als eerste aan ook.

Verder ga ik het niet meer verklappen, anders wordt het ook daar druk ;)

Matthias123 op 21 dec 2017 23:26

Maar om nu voor de Nordhang helemaal naar Winterberg te rijden… Dan toch liever Altastenberg, 2 km verderop en achterlangs via de Nebenstrecke in Siedlinghausen richting Rehsiepen filevrij te bereiken

Harry(Winterberg) op 22 dec 2017 05:32

Nee dat bedoel ik niet. Ik geef aan dat je het beste bij de nordhang je skidag kan beginnen. Je hoeft daar nergens te wachten en met de sleper bremberg2 sta je direct midden in het skigebied.

Born to Ride

Dus neuastenberg is drukker dan altastenberg? Ik vind het piste aanbod er in altastenberg wat beter eruit zien, of komt het misschien door het gebrek aan stoeltjesliften?

Niedersfeld lijkt me leuk, net als Bodefeld Hunau. Overigens heb ik het idee dat inmiddels alles redelijk druk is in het weekend, of niet?

Qua parkeren, als je in Winterberg zelf ski’s huurt (aan de
Remmeswiese), dan kun je daar vaak ook parkeren. Qua route niet ideaal, maar als je op tijd bent maakt dat niet zoveel uit.

Ik heb het idee dat je bij drukte het best blauw kan vermijden, dat trekt echt idioten aan. Denk aan het steilere stuk net over de weg bij Schneewitchen of bij die wat langere blauwe richting Poppenberg (volgens mij). Rood is meestal niet zo moeilijk, die kan je als je in de Alpen al het blauw goed kan, hier ook. Kleine Bure en Flutlichthang zijn denk ik het het moeilijkst.

Verder onderschrijf ik de tips van @Matthias123 en @Harry(Winterberg)!

*bericht bewerkt door Roy83 op 22 dec 2017 08:53

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Dus neuastenberg is drukker dan altastenberg? Ik vind het piste aanbod er in altastenberg wat beter eruit zien, of komt het misschien door het gebrek aan stoeltjesliften?

Niedersfeld lijkt me leuk, net als Bodefeld Hunau. Overigens heb ik het idee dat inmiddels alles redelijk druk is in het weekend, of niet?

Qua parkeren, als je in Winterberg zelf ski’s huurt (aan de
Remmeswiese), dan kun je daar vaak ook parkeren. Qua route niet ideaal, maar als je op tijd bent maakt dat niet zoveel uit.

Ik heb het idee dat je bij drukte het best blauw kan vermijden, dat trekt echt idioten aan. Denk aan het steilere stuk net over de weg bij Schneewitchen of bij die wat langere blauwe richting Poppenberg (volgens mij). Rood is meestal niet zo moeilijk, die kan je als je in de Alpen al het blauw goed kan, hier ook. Kleine Bure en Flutlichthang zijn denk ik het het moeilijkst.

Verder onderschrijf ik de tips van @Matthias123 en @Harry(Winterberg)!

Roy83 op 22 dec 2017 08:52

Neuastenberg is inderdaad veel, heel veel drukker dan Altastenberg.
Overigens zijn er in Winterberg ook liften met relatief weinig wachttijden: de Nordhang en de Sürenberg zelden langer dan 3 minuten. Ook bij de quickJet, mits je de rij buitenom neemt, zit je bijna altijd binnen 4 minuten in. De langste wachttijden zijn er tegenwoordig bij lift 10 ( tot 20 minuten) en bij de Kappe. Verder meest 5-10 minuten

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

15 januari voor het eerst naar winterberg ook voor het eerst op echte sneeuw dus ben benieuwd het daar is alleen nog verhalen er van gehoord
maar ook geen zin om file te rijden of te lang moeten wachten
wil zoveel mogelijk skien

15 januari voor het eerst naar winterberg ook voor het eerst op echte sneeuw dus ben benieuwd het daar is alleen nog verhalen er van gehoord
maar ook geen zin om file te rijden of te lang moeten wachten
wil zoveel mogelijk skien

ron_R op 22 dec 2017 17:52

Op een maandag is het daar over het algemeen goed te doen.

Born to Ride

@Matthias123: Het probleem is dat als je de Nordhang nodig hebt, omdat alle andere locaties te vol zijn, ski je in het skigebied zelf ook over de koppen van de mensen heen. Persoonlijk zou ik dan Altastenberg gaan bezoeken. ;)

Vroeger was de Nordhang (en Möppi) nog een goede tip om gratis te parkeren. Sinds men in 2012 de parkeerkosten compleet heeft afgeschaft (behalve de parkeerplaatsen van de stad en de Brabander) is dat niet meer zo’n noodzaak. Möppi staat natuurlijk 's ochtends vroeg compleet vol, mede dankzij de gasten van het Landalpark die niet even een paar meter naar beneden kunnen lopen en 's ochtends die 100 m met de auto naar beneden rijden.

En wat betreft het skipassen kopen zonder wachttijd… Dat kan nu ook online via http://www.starjack.at. ;)
@RFKANGOO: Vanaf 27 december wordt het inderdaad enorm druk. Persoonlijk zou ik alternatieve skigebieden opzoeken. Bödefeld-Hunau heeft ook goede sneeuwinstallaties. Vaak is de sneeuw daar na Winterberg nog het beste, dankzij de gunstige ligging op een noordhelling.

Ook bij de quickJet, mits je de rij buitenom neemt, zit je bijna altijd binnen 4 minuten in. De langste wachttijden zijn er tegenwoordig bij lift 10 ( tot 20 minuten) en bij de Kappe. Verder meest 5-10 minuten

Harry(Winterberg) op 22 dec 2017 16:21

Het probleem van de QuickJet is een beetje dat de piste heel erg kort is en je in verhouding ook net zo lang in de rij staat. Bovendien heeft de lift als het druk is ook regelmatig noodstops. Dat komt bij de Sürenberg een stuk minder voor.

Verder heeft inderdaad de Kappe samen met de Brembergkopf tegenwoordig de meest lange wachttijden. Deze ontwikkeling zal zich alleen nog verder voortzetten, nu de blauwe piste ook beter is uitgebouwd. Zelfs op dagen dat het eigenlijk relatief rustig is, kan je overal in het gebied lekker doorskiën, behalve op de Kappe. Voor de geoefende skiër is het een verslechtering geworden.

*bericht bewerkt door Frans op 22 dec 2017 19:44

Hallo allemaal, ik ga a.s. dinsdag voor het eerst naar Winterberg met twee jongetjes van 8 en 9 jaar oud (teamdag op school… :-) ). Helaas moet ik voor een van de kinderen nog ski’s huren. De jongens kunnen goed skiën. Om het voor de boys ook nog een beetje gezellig te houden wilde ik om 6:30 uur wegrijden uit Utrecht: is al vroeg zat. Er van uit gaande dat het op deze doordeweekse dag niet zo druk zal zijn: wat is voor mij de handigste plek om te parkeren (nr. parkeerplaats) zodat ik snel de huurspullen heb, pas kan kopen en los kan?
Hopelijk heeft iemand wat tips voor mij. Ik heb natuurlijk al geprobeerd e.e.a. te vinden op het forum maar dat gaat bijna allemaal over hele drukke dagen in het weekend enzo! alvast dank!

Hallo allemaal, ik ga a.s. dinsdag voor het eerst naar Winterberg met twee jongetjes van 8 en 9 jaar oud (teamdag op school… :-) ). Helaas moet ik voor een van de kinderen nog ski’s huren. De jongens kunnen goed skiën. Om het voor de boys ook nog een beetje gezellig te houden wilde ik om 6:30 uur wegrijden uit Utrecht: is al vroeg zat. Er van uit gaande dat het op deze doordeweekse dag niet zo druk zal zijn: wat is voor mij de handigste plek om te parkeren (nr. parkeerplaats) zodat ik snel de huurspullen heb, pas kan kopen en los kan?
Hopelijk heeft iemand wat tips voor mij. Ik heb natuurlijk al geprobeerd e.e.a. te vinden op het forum maar dat gaat bijna allemaal over hele drukke dagen in het weekend enzo! alvast dank!

joepert op 4 feb 2018 20:46

Gratis en makkelijk parkeren kan bij p6. Daar is het bijna nooit druk. Daar zit ook een kleine skiverhuur (klante) en zowel bij de losse lift daar op de nordhang als bij de sleeplift aan de overkant van de weg die het gebied in gaat zit een kassa. Als je daar met de sleeplift het gebied in gaat sta je gelijk midden in het gebied en kan je alle kanten op. Bij p6 zit ook een gezellig eettentje waar je goed en rustig kan eten voor een hele schappelijke prijs, itt tot de restaurants die midden in het gebied zitten wat toch wel “vreetschuren” zijn.

Born to Ride

Hallo allemaal, ik ga a.s. dinsdag voor het eerst naar Winterberg met twee jongetjes van 8 en 9 jaar oud (teamdag op school… :-) ). Helaas moet ik voor een van de kinderen nog ski’s huren. De jongens kunnen goed skiën. Om het voor de boys ook nog een beetje gezellig te houden wilde ik om 6:30 uur wegrijden uit Utrecht: is al vroeg zat. Er van uit gaande dat het op deze doordeweekse dag niet zo druk zal zijn: wat is voor mij de handigste plek om te parkeren (nr. parkeerplaats) zodat ik snel de huurspullen heb, pas kan kopen en los kan?

Hopelijk heeft iemand wat tips voor mij. Ik heb natuurlijk al geprobeerd e.e.a. te vinden op het forum maar dat gaat bijna allemaal over hele drukke dagen in het weekend enzo! alvast dank!

joepert op 4 feb 2018 20:46

Gratis en makkelijk parkeren kan bij p6. Daar is het bijna nooit druk. Daar zit ook een kleine skiverhuur (klante) en zowel bij de losse lift daar op de nordhang als bij de sleeplift aan de overkant van de weg die het gebied in gaat zit een kassa. Als je daar met de sleeplift het gebied in gaat sta je gelijk midden in het gebied en kan je alle kanten op. Bij p6 zit ook een gezellig eettentje waar je goed en rustig kan eten voor een hele schappelijke prijs, itt tot de restaurants die midden in het gebied zitten wat toch wel “vreetschuren” zijn.

Matthias123 op 4 feb 2018 20:57

wow, dank voor de snelle reactie! Klinkt goed hoewel mij nu ook weer de vraag bekruipt of die jongens alleen in de sleeplift kunnen. Zijn het pannenkoekjes of ankers?

Hallo allemaal, ik ga a.s. dinsdag voor het eerst naar Winterberg met twee jongetjes van 8 en 9 jaar oud (teamdag op school… :-) ). Helaas moet ik voor een van de kinderen nog ski’s huren. De jongens kunnen goed skiën. Om het voor de boys ook nog een beetje gezellig te houden wilde ik om 6:30 uur wegrijden uit Utrecht: is al vroeg zat. Er van uit gaande dat het op deze doordeweekse dag niet zo druk zal zijn: wat is voor mij de handigste plek om te parkeren (nr. parkeerplaats) zodat ik snel de huurspullen heb, pas kan kopen en los kan?

Hopelijk heeft iemand wat tips voor mij. Ik heb natuurlijk al geprobeerd e.e.a. te vinden op het forum maar dat gaat bijna allemaal over hele drukke dagen in het weekend enzo! alvast dank!

joepert op 4 feb 2018 20:46

Gratis en makkelijk parkeren kan bij p6. Daar is het bijna nooit druk. Daar zit ook een kleine skiverhuur (klante) en zowel bij de losse lift daar op de nordhang als bij de sleeplift aan de overkant van de weg die het gebied in gaat zit een kassa. Als je daar met de sleeplift het gebied in gaat sta je gelijk midden in het gebied en kan je alle kanten op. Bij p6 zit ook een gezellig eettentje waar je goed en rustig kan eten voor een hele schappelijke prijs, itt tot de restaurants die midden in het gebied zitten wat toch wel “vreetschuren” zijn.

Matthias123 op 4 feb 2018 20:57

wow, dank voor de snelle reactie! Klinkt goed hoewel mij nu ook weer de vraag bekruipt of die jongens alleen in de sleeplift kunnen. Zijn het pannenkoekjes of ankers?

joepert op 4 feb 2018 22:03

Het zijn ankers en de lift heeft heel weinig hellingshoek waardoor de lift ook niet moeilijk is.

Born to Ride

@joepert ik was mis met het nummer van de parking het is p5

Born to Ride

Ha @Matthias123, ik zat het me net af te vragen! P6 is voor mij denk ik wel veel dichterbij dan P5, ik kom volgens Google maps van die kant aanrijden.

P5 is bij de Nordhang toch? Heb deze tip al eerder voorbij zien komen in ander topic als een goede startplek. Je kunt dan direct naar beneden skien waar een kassa zit. Ik meen dat @Shane dit seizoen deze ervaring heeft gedeeld

P5 is inderdaad de Nordhang. Qua afstand is het hooguit 5 minuten verder met de auto, maar omdat je verder overal bijna niet moet wachten win je dat in veelvoud terug.

Born to Ride

Dank! Is het zinvol om niet door Winterberg te rijden ivm mogelijke drukte of valt dat mee? Ik zie dat je er van ‘de andere kant’ ook heen kunt rijden maar meer B wegen. Ik bedoel dan afslag Meschede.

Dank! Is het zinvol om niet door Winterberg te rijden ivm mogelijke drukte of valt dat mee? Ik zie dat je er van ‘de andere kant’ ook heen kunt rijden maar meer B wegen. Ik bedoel dan afslag Meschede.

HN65 op 5 feb 2018 10:47

Vanaf Meschede in de weekenden en vakanties altijd “Nebenstrecke” volgen als je na 8.15 uur in Winterberg denkt aan te komen. Ga in Siedlinghausen -indien het niet te hard gesneeuwd heeft- richting Rehsiepen - Altastenberg en dan via Altastenberg naar de Nordhang (200 meter voorbij de afslag naar de Kahler Asten)

De Nordhang en de Herrloh-oefenweide zijn intussen ook weer open. Het eachten is alleen nog op de 2 steile pistes naast de schans, maar die worden momenteel dag en nacht ook helemaal volgeknald met massa’s sneeuw

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 05 feb 2018 10:59

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Dank! Ik wil woensdag a.s. die kant op, dus geen vakantie volgens mij. Ik zal wel later zijn dan 0815 uur maar dat hoeft dan geen probleem te zijn voor overmorgen?

Gratis en makkelijk parkeren kan bij p6. Daar is het bijna nooit druk. Daar zit ook een kleine skiverhuur (klante) en zowel bij de losse lift daar op de nordhang als bij de sleeplift aan de overkant van de weg die het gebied in gaat zit een kassa. Als je daar met de sleeplift het gebied in gaat sta je gelijk midden in het gebied en kan je alle kanten op. Bij p6 zit ook een gezellig eettentje waar je goed en rustig kan eten voor een hele schappelijke prijs, itt tot de restaurants die midden in het gebied zitten wat toch wel “vreetschuren” zijn.

Matthias123 op 4 feb 2018 20:57

Hier wordt P5 bedoeld. P6 ligt volgens de liftkaart bij de Remmeswiese, P5 ligt bij de Nordhang.
Maar de tip is een goede tip, en door (de stad) Winterberg wordt er amper gereden (1 rotonde buitenom).

*bericht bewerkt door rppol op 05 feb 2018 13:32

Dank! Ik wil woensdag a.s. die kant op, dus geen vakantie volgens mij. Ik zal wel later zijn dan 0815 uur maar dat hoeft dan geen probleem te zijn voor overmorgen?

HN65 op 5 feb 2018 11:00

Woensdag is het gezellig druk, geen of korte wachttijden en schitterend weer. Ik ben er dan ook :-)
Ik verwacht geen parkeerproblemen,

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

Ik was er vandaag. Om half 7 vertrokken uit Utrecht. Genavigeerd op Google Maps. Na Oberhausen fors druk, maar geen noemenswaardige vertraging (op een korte plaspauze onderweg na). 10 uur kwamen we aan, via de normale route. Geparkeerd bij P3, daar was nog meer dan genoeg plaats. Ook bij skihuur en kassa geen noemenswaardige wachttijden. Vond de pistes toch al veel te vol, dat wel. Ook de lunch (om 14:00 uur) was heel druk. Om 16:30 weer weggereden. Google Maps stuurde me via een alternatieve route terug naar de snelweg, wederom druk tot Oberhausen maar ook weer geen vertraging. In een aantal deelstaten van Duitsland is het al vakantie, maar voor mijn gevoel waren er toch vooral dagjesmensen (niet zoveel gezinnen gezien).

Plaats een reactie