Dagje Winterberg met grote groep vriendinnen, tips gevraagd

Dit onderwerp gaat over de bestemming Winterberg

Hallo allemaal,

Op 5 januari willen we met een groep van 18 vriendinnen een dag (of 2) naar Winterberg. Na het eerste enthousiasme dringen zich nu toch een aantal vragen op, aangezien het natuurlijk een zaterdag is, en ook nog in de kerstvakantie…
Het plan is nu als volgt:

  • Rond 11u aankomen in Winterberg. We rijden met een aantal auto’s vanuit verschillende plaatsen, dus waar is het handig om af te spreken? Ik denk aan de parkeerplaats bij De Brabander, aangezien we daar ook willen eindigen met de aprés-ski. Maar als dit een absolute afrader is hoor ik het graag. Mijn hoop is dat we op dat tijdstip ná de grootste drukte zijn, of is dit een illusie?
  • Ik wil voor de hele groep (minus een paar niet-skiërs) vooraf skihuur en skipassen regelen. Ik vond al een site van een verhuurbedrijf waarbij dit kan. Iemand hier nog tips voor?
  • Dan willen we eerst lunchen. Weet iemand een restaurant of hut waar ik voor dat tijdstip voor een groep kan reserveren?
  • Na de lunch skiën en voor een paar meiden wandelen (iemand tips voor dat laatste?) Ik moet nog inventariseren of er mensen zijn die skiles willen.
  • Uiteindelijk is ook de aprés-ski een belangrijk onderdeel. Ik begrijp dat Der Brabander daarbij een logische keus is. Tot hoe laat gaat het hier meestal door? Ik hoorde laatst dat het daar om 18u stopt en dan om 20u weer verder gaat, klopt dat? Kun je evt. 's avonds ook nog ergens leuk op stap?
  • ergens hapje eten, pizza ofzo
  • overnachting is al geregeld, bij de Jeugdherberg in Winterberg
  • 2e dag kan iedereen op eigen gelegenheid nog skiën

Zoals gezegd hoor ik graag jullie tips, dank alvast!

In de vakantie om 11 uur mag je, zeker als er goede sneeuw ligt, blij zijn als je je auto überhaupt ergens kwijt kunt, laat staan allemaal op p1. Ik denk dat je dan nog beter de avond van te voren weg kunt rijden en een overnachting ervoor extra boekt.

Met 18 mensen is het best een geregel, ik denk dat het best lastig is om samen te lunchen ed. De Brabander zelf zit wellicht al vol, maar misschien dat zij wel ervaring hebben met groepen (qua huur en lunch). Misschien kun je ook wel een busje huren?

Apresski heb ik geen ervaring mee in Winterberg.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Rond 11 uur is de parkeerplaats bij de Brabander wel vol denk ik zo.
Voor de lunch is het pannekoekenrestaurant bij de Brabander een aanrader.
Op http://www.skiliftkarussell.de kan je ook wat nuttige info vinden.

mama on a mission in the snow

Kun je niet met de jeugdherberg afspreken dat je daar kunt parkeren?
En 11 uur aankomen is erg laat. Skihuur voor 18 personen ben je ook wel even mee kwijt, daarna nog lunchen…sta je om 13:30 of later op de latten…als skiën slechts bijzaak is dan kan dat natuurlijk.
Apresski kan bij Brabander maar er zijn wel meer tentjes (Möppi bijvoorbeeld).
's avonds eten is meestal druk, voor 18 man zou ik reserveren in ieder geval. Feesten kan daarna in Tenne.

Wij gingen er altijd met het voetbalteam heen in die periode. Parkeren is zo laat op de dag echt vreselijk. Wil je nog wat van je dag maken (en ligt er een beetje sneeuw), rijd dan door naar de nordhang en parkeer daar. Zit ook een skiverhuur en een redelijke imbiss waar je kunt eten. Niet fancy of gezellig, wel zo efficiënt als je nog wat wilt die dag. Want als je wil parkeren, huren, eten en dan nog skiën ben je met een groep van die grootte zo maar een uur of 3 kwijt. Dwz, je staat dan om 14u eens op de (compleet verspoorde) pistes.
De pizzeria in het centrum wordt gerund door een stel Slovenen oid, maar ze maken prima pizza’s (met veeeeeel knoflook). Ik geloof dat die colloseum heet. De bowling (achter het station) is daarna wel leuk, want het stapverkeer komt pas vanaf een uur of tien 's avonds weer op gang. Dat kun je goed bij de Tenne en de Dorf Alm, of naar de club in de Alpenrausch 2.0

Overigens bedenk ik me net dat de meeste skiverhuren aan de Remmerswiese eigen parkeerplaatsen hebben voor hurende klanten.

Ik zou kijken of een zaterdag voor de kerstvakantie een optie is. Het is echt enorm druk die periode en 11 uur parkeren gaat je bij de Brabander zeer waarschijnlijk niet meer lukken.

@maartjek Wanneer je op een zaterdag in de vakantie bij goede sneeuw naar Winterberg wilt gaan zou ik er al snel 1 a 2uur extra reistijd bij optellen voor de files. Dat je om 11.00 de ergste drukte gehad hebt is wel redelijk een illusie. Daarnaast is het dan nog echt zoeken voor een plekje, alles staat vol namelijk. Het is te hopen dat jullie alvast bij de jeugdherberg mogen parkeren.

Houdt naast files onderweg ook rekening met het feit dat je in Duitsland verplicht goede winterbanden moet hebben, dat wil zeggen dat ze ook minimaal 4mm profiel moeten hebben. Daarnaast moet je ook in het gebied zelf rekening houden met wachttijden, zowel bij de Kassa als bij de skiverhuur. Zeker met 18 personen ben je wel een tijdje bezig voordat iedereen materiaal heeft! Wanneer je skiles wilt zou ik dat zeker van te voren regelen anders is de kans aanwezig dat in die piekperiode de lessen grotendeels vol zitten.

De minste wachttijd voor de skiverhuur en beste kans om nog een parkeerplaats te vinden schat ik zelf in bij P5. Daar zit sinds vorig jaar een nieuwe skiverhuur en de kassa daar aan de Nordhang is nooit druk. Je hoeft dan alleen even nog de weg over te steken en met de sleeplift omhoog, dan sta je midden in het gebied.

Apresski kan goed bij de Brabander, maar ook zeker bij Moppi onderaan de poppenberg en de Dorfalm midden in Winterberg gaat het dak er wel af op drukke dagen.

Wandelen kan goed vanaf parking P5 en daar de Rothaarsteig op. Dit is een lange wandelroute die doorheen de heuvels loopt, je kan zelf kiezen hoe lang je er op door loopt. De totale lengte is 154km dus uitlopen zullen ze hem niet doen, maar vanaf p5 kan je gelijk naar boven lopen de Kahler Asten op, de hoogste top van het Sauerland. Wanneer je op maps op p5 winterberg zoekt kom je direct bij de parking uit en als je dan goed inzoomt zie je gelijk daar de rothaarsteig lopen.

Born to Ride

Als je kunt parkeren bij de jeugdherberg waar je overnacht, zou ik daar verzamelen en dan een taxibus huren. Kost je max een paar tientjes de neus, en wel zo relaxt icm après-ski en het avondprogramma.

Als je zaterdag pas overdag wilt aankomen en daarna overnachten zou ik overdag niet meer gaan skiën maar wachten tot de avondski. Dan heb je weer verse pistes en ongeveer de helft van het gebied is verlicht, dat is best een serieus stuk. Bovendien zal het dan nog steeds druk zijn maar minder druk dan overdag. Daarna zondag vroeg de piste op.

Thnx voor alle snelle reacties!
Een andere dag gaan is helaas geen optie en eerder die dag aankomen vrees ik ook niet.
Ik ga eens kijken naar een alternatieve parkeerplaats, P5 is dan misschien een betere optie. De Remmerswiese, is dat P6?
Bij elders parkeren komen we inderdaad bij het gebruik van taxi’s uit. Zijn die goed beschikbaar? Kan ik die ook ergens vooraf reserveren?

Volgens mij ga je met deze plannen niet gelukkig worden in Winterberg. Probeer buiten de vakantie op een di-woe-don. Anders een no-go denk ik vanwege de drukte (= bijna geen fatsoenlijke P-plek, files, druk op afgeragde pistes, overvolle pisterestaurants).
Of de eerste dag alleen maar gaan wandelen, lunchen, dineren en stappen. En dan op zondag de eerste liften pakken.

Piste riderrrrr

Bij elders parkeren komen we inderdaad bij het gebruik van taxi’s uit. Zijn die goed beschikbaar? Kan ik die ook ergens vooraf reserveren?

maartjek op 20 nov 2018 15:19

Ja best veel volgens mij, google maar eens op winterberg + taxi. Of…en dat is denk ik nog veel beter, vraag het gewoon bij je onderkomen. Die jeugdherberg ligt volgens mij een km of 5 van de Brabander, dit zullen ze zeker vaker regelen voor gasten.

*bericht bewerkt door HN65 op 20 nov 2018 15:59

Ik heb inmiddels bedacht dat ik sowieso de jeugdherberg ga mailen. Misschien kan ik via hun ook skihuur en skipassen regelen (daar lijkt het op hun website wel op). De jeugdherberg ligt tussen Winterberg en Neuastenberg. Zijn de pistes bij Neuastenberg misschien rustiger in het weekend? Dan zou dat nog een optie kunnen zijn voor de zaterdagmiddag, en dan einde middag alleen voor de aprés-ski naar Winterberg.

Neuastenberg is door het gebrek aan parkeergelegenheid eigenlijk nooit echt druk, zeker niet in verhouding met Winterberg. Ik kwam dit filmpje pas tegen over neuastenberg:

Born to Ride

Op zaterdagavond kan je in Neuastenberg trouwens heel goed rodelen op een lange verlichte rodelpiste. Heel leuk om te doen voordat je richting de apresski gaan!

Born to Ride

Ik ben vorig jaar in dat weekend geweest. Om 9u was parkeren al een uitdaging. Vervolgens meer dan een uur staan wachten bij de skihuur. En bij liften was 45 minuten wachten geen uitzondering. Ik geloof dat we net 6-7 afdalingen hebben kunnen maken, waarvan 3 in het laatste uur toen het wat rustiger was.

Als je echt wil gaan skiën, zou ik wat eerder gaan. Of op zaterdag alleen de spullen regelen, dan après ski. En pas op zondagmorgen heel vroeg de piste op…

Op twitter kwam kwam ik toen deze foto tegen. Die heb ik opgeslagen. Ik stond in diezelfde rij.

null

Liefhebber van sneeuw, bergen en extreem weer.

Horror die foto. Dan draai ik me om en bol het af. 😮😯

Als je nu om 04u vertrekt? Op tijd daar, tijd genoeg om alles te regelen en op tijd op de piste. Zo zou ik het doen, alleen nooit in een weekend.

Bla, bla, bla.

In Neuastenberg kun je ook aardig apres skien, er is een schirmbar en in Lawine is ook een leuk feestje te vieren. Wel iets kleiner dan in Winterberg, maar kan aardig los gaan. Iets Duitser qua apres dan in Winterberg zelf.

@bartvwg

ik dacht dat jij 4 u in de ochtend een ontiegelijk uur vond om te rijden! 😉😜

Born to run. B.S.

@bartvwg

ik dacht dat jij 4 u in de ochtend een ontiegelijk uur vond om te rijden! 😉😜

dan58 op 20 nov 2018 18:05

Dat zal dan toch iemand anders zijn geweest. Ik rij altijd snachts 🤔🤔

Bla, bla, bla.

ja ik zou flink eerder vertrekken. Rond 8 daar zijn is beter.

*bericht bewerkt door Jamie86 op 20 nov 2018 19:38

Ik denk dat het idee om zoveel mogelijk via die jeugdherberg te regelen, dan met de taxi naar Neuastenberg en op zondag skiën in Winterberg nog het beste werkt wellicht.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Leuk filmpje van Neuastenberg @Matthias123!

Zorg dat je om 8.15 uur in Winterberg BENT: tot tegen 11 uur heerlijk skiën, daarna rustige pistes zoeken (Sürenberg!). Om 11 uur willen aankomen betekent dat je om 14 uur bij de eerste lift staat.
Na 8.15 kun je een parkeerplaats bij Der Brabander vergeten en drie kwartier later is ook het parkeerplaats er naast vol.
Bespaar je de frustratie: 8,15 uur daar en na 18.30 uur weer weg = heerlijke dag
11 uur aan willen komen en 16.30 uur weg willen = een ramp

*bericht bewerkt door Harry(Winterberg) op 21 nov 2018 12:25

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

@Harry(Winterberg) ook op weekdagen?

Bla, bla, bla.

In de kerstvakantie wel, verder geen grote drukte op werkdagen

Grussgott.... Ach, geht der Lift so hoch?

P1 kan je, buiten de vakanties, wel terecht volgens mij doordeweeks, bij de Brabander zelf loopt het volgens mij altijd snel vol (ik heb het een keer geprobeerd, rond 9:00 en toen was ie vol, was wel een droomdag, alles open, veel natuursneeuw, zon en koud)

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@maartjek: Het is helaas zo wat @Harry(Winterberg) zegt. Zorg ervoor dat je om 8.15 in Winterberg bent als je nog naar de skihuur moet. Skipassen kan je ook vooraf online regelen, kost helaas wel iets extra, maar als je optijd bent zijn de wachttijden voor de liftkassa’s er ook nog niet. Het is m.i. gewoon een kwestie van eerder van huis weggaan.

Als je alsnog te laat bent weggegaan, wat echt zonde is, dan rij door naar Neuastenberg of Altastenberg. Winterberg hoef je jezelf dan niet meer aan te doen. Eventueel zou Willingen (Upland) ook nog een optie kunnen zijn, maar ook daar is het in de kerstvakantie erg druk.

Als je niet zoveel pistes nodig hebt kan je ook nog Züschen overwegen. Natuurlijk allemaal alleen als er voldoende natuursneeuw ligt en/of voldoende opgespoten sneeuw. In flinke dooiperiodes kan je eigenlijk alleen Winterberg en eventueel Willingen serieus overwegen.

@maartjek Waarom geen Willingen? Betere bereikbaarheid, betere parkeermogelijkheden, meer ruimte op de piste, drukte verdeeld zich over het algemeen beter, leuke apres-ski bovenop de berg. Ik zou het wel weten met kerst…

*bericht bewerkt door Thomas op 21 nov 2018 16:44

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Willingen lijkt me helemaal geen optie wanneer de overnachting in Winterberg/neuastenberg al geboekt is. En na het apresskien nog een eind rijden is meestal ook niet de beste optie…

Born to Ride

Plaats een reactie