Saisonende Wurmberg Braunlage zondag 12-04-2015

Dit onderwerp gaat over de bestemming Wurmberg

Deze zondag stond al lang gepland als skidag samen met een vriend. Het beginidee was een bezoek aan het Skiliftkarussell Winterberg. Helaas bleek deze zondag voorbehouden voor het personeel aldaar; toeristen zouden niet worden toegelaten.

Wat nu!? Verder weg moest wel… Echter was het maar voor één dag! Werk en school lieten een langere reis niet toe.
Het skigebied op de Wurmberg was voor de laatste dag open. Op naar Braunlage in de Harz!

Website:
http://www.wurmberg-seilbahn.de/start-winter.html

Pisteplan:

null

Geopende pistes:

null

^ Niet veel dus, echter was bijna alles nog te doen.

Weer:
Zaterdagavond trok een koufront over met regen en koudere lucht. Tijdens de nacht klaarde het op met lichte vorst toch gevolg. Overdag bleef het zo goed als helder met een aangename temperatuur tot 15 °C in het dal.

Sneeuw:
0 tot 50 cm.
Door de regen werd er niet meer geprepareerd, uit angst de pistes kapot te rijden. Het gevolg? Betonharde ijsbanen met sporen van de voorgaande dag.
Op de pistes lagen hier en daar stenen. Bovendien was het vooral op de officieel gesloten pistes uitkijken voor sneeuwvrije delen.
In de loop van de ochtend ontdooide het ijs en veranderden de pistes langzaam in slush.

We kwamen om 9.00 uur aan bij het dalstation van de Wurmberg-Seilbahn in Braunlage. De eerste opgave was de zoektocht naar een skiverhuur. Mijn skivriend heeft namelijk geen eigen materiaal… Volgens twee skigebiedsmedewerkers was er niks open! Verwacht gelukkig; ik had mijn vaders ski’s en schoenen meegenomen voor de zekerheid. Eén schoenmaatje verschil kon met een extra laag skisokken opgelost worden. Let’s go! Toch?

Plots kwamen er allemaal chagrijnige (oudere) mensen uit het dalstation. Ze begonnen hun onvrede over de slechte pistes tegen ons te uiten en raadden ons aan niet te gaan skiën. ‘Enkelbrekende pistes! Ga niet naar boven!’ Geen optie voor ons na zo’n lange reis…

Bij de liftkassa raadden ze ons eveneens af naar boven te gaan voor de wintersport. Begrijpelijk na wat het personeel over zich heen zal hebben gekregen van die boze bezoekers… De kassaman weigerde ons zelfs een dagkaart te verkopen! Mijn argument ‘Er zullen in het slechtste geval toch ook genoeg andere leuke dingen te doen zijn daar boven!?’ bleek overtuigend genoeg om uiteindelijk toch tickets te krijgen. Wel schreef hij voor de zekerheid achterop de kaartjes ‘Keine Rückgabe!’. Oh ja, we kregen studentenkorting! Altijd leuk!:D

Eindelijk konden we naar boven!

null

^ Wat een drukte!

null

Al vanaf onder 500 meter hoogte lagen sneeuwresten in koude schaduwkanten en langs de wegen. Enkele dagen voor ons bezoek lag er zelfs nog een verse sneeuwlaag van 30 cm in Braunlage op 565 meter hoogte!
Aan de zuidzijde van de berg was het alweer volop lente:

null

Tot het middelstation op 727 meter hoogte kon officieel worden afgedaald:

null

Tijd om te genieten van de uitzichten. Ziet er nog goed uit op het eerste gezicht:

null

null

Piste 1, de enige officieel geopende skipiste:

null

null

null

Vanaf de Wurmberg heb je een mooi panoramisch zicht in zuidelijke richting, met Braunlage in het dal.
Links gaat de rode Sonnenhang 8 richting Hexenritt, rechtdoor richting het middelstation van de Wurmberg-Seilbahn:

null

null

Boven op de 971 meter hoge Wurmberg hebben we eerst wat rondgelopen. Opvallend is het sinds 2013 aanwezig kunstmatig meer voor de besneeuwingsinstallaties. Een serieuze kaalslag heeft hier plaatsgevonden, echter voor een ‘goed doel’:

null

De bergstations van de kleine maar fijne Nordhangliften met op de achtergrond de hoogste berg van Noord-Duitsland, de Brocken:

null

1141 meter hoog is de Brocken. Je kan enkel per stoomtrein naar de top reizen.
(Verslag, zie: https://www.wintersport.nl/forum/topic/189071 )
Zo af en toe was het gefluit van zo’n stoomtrein te horen. Zelfs de stoompluimen waren te zien:

null

De eerste afdalingen van vandaag op de rode Nordhangpiste 3:

null

null

null

Goed te doen! Nog ‘verse’ sneeuw van de laatste winterinval, welke vrij snel losser werd. Sommige stukken waren nog wel wat ijzig na de regen en vorst van de voorbije nacht:

null

De Nordliften:

null

null

null

null

Blik naar boven, richting het bergstation van de Wurmberg-Seilbahn. Het doet me een beetje aan Canada denken:

null

Bord en net op de grond = open, toch?

null

Gaan dus, van die blauwe Obere Große Wurmbergabfahrt 2:

null

Wel even oppassen voor:

null

^ Steentjes…

null

null

^ Heuse sinkholes, waarbij ik hier met mijn voet in een beekje terecht kwam. Natte skischoen!

null

^ Scheuren in het sneeuwdek…

Je komt uiteindelijk uit bij het volledig gerestylede Hexenritt-gedeelte van het skigebied. Ziehier de blauwe Hexenwiese 4 / Skischulhang 11, speciaal voor de kinderen:

null

De Hexenrittlift in zomerslaap:

null

De nieuwe vierpersoonsstoeltjeslift Hexen-Express uit 2013:

null

Verschillende bospaadjes verbinden de Hexenritt-kant met het gondelgedeelte. Het was mij hier niet steeds duidelijk waar ik mij bevond. Zo goed als alle markeringen waren weg:

null

null

^ Treeruns enkel door te waterskiën.

null

^ ???

???Boswandeling dan maar???:

null

Andere paden gingen meestal wel nog, met sneeuw langs de rand:

null

null

null

Instappen bij het middelstation van de 6-MGD Wurmberg-Seilbahn, waar wandelaars in de cabines verbaasd opkijken wanneer je als wintersporter instapt:

null

Verbazing was te begrijpen: Op het hoogtepunt van de drukte waren maar 5 wintersporters onderweg. Vaak waren we zelfs alleen. Meer wandelaars en mountainbikers dus!

null

null

null

^ Tijd voor lunch!

Lekker eten kun je bij de Wurmberg Alm op de top van de Wurmberg. Hier is de bediening vriendelijk, het eten lekker en heb je het beste uitzicht vanaf een heerlijk terras in de zon!

null

null

null

Het skelet van de zopas gesloopte skischans. Een nieuwe uitzichttoren komt in de plaats:

null

null

^ De landingsbaan van de springers. In de verte ligt Schierke. Een lift vanuit dit dorp naar de Wurmberg komt hopelijk, ooit…

De 4-CLF Hexen-Express van Leitner:

null

null

^ Braunlage, verscholen in een uitgestrekt woud.

De zwarte Hexenrittpiste nummer 7 was best moeilijk door een mengelmoes van oude vuile sneeuw met nog hoopjes versere. Daarbij lag de piste in de volle zon, met papsneeuw als resultaat. Op zich lijkt me dit een fantastische afdaling voor snelheidsduivels als de piste strak is geprepareerd!:

null

null

null

null

null

Vanuit het gondelgebied kun je ook via de rode Sonnenhang 8 in het Hexenritt-deel komen. Deze piste was mooi breed en goed:

null

null

Wat mist er nog? Natuurlijk! De hoofdpiste van het gebied, de 1,5 km lange blauwe Panoramaabfahrt 1. Deze afdaling hebben we op deze dag het meest gedaan.
Verbindingspad Hexen-Express richting Wurmberg-Seilbahn en piste 1:

null

Hij begint leuk met een mooi uitzicht. Er lag hier ietwat weinig sneeuw. Steentjes maakten het nog minder ideaal:

null

Het is ook mogelijk om ‘achterom’ te skiën tussen het bergstation en het besneeuwingswaterreservoir. Hier lagen echter zo veel stenen op de piste, dat wandelen een betere optie was…

null

Het middenstuk van de piste was vrij vlak, maar had de beste sneeuw. Een halve meter lag hier zeker nog! ’s Middags zorgde de papsneeuw ervoor dat je hier stilviel zonder een goede aanloop:

null

^ Links gaat de rode Sonnenhang 8 naar beneden richting het Hexenritt-gedeelte, naar rechts de blauwe 1.

null

null

null

null

Met de gondel naar het dal is het hatelijkste wat er is… Dat doen we niet!
De Talabfahrt was nog goed te doen, alleen een beetje vies…

null

null

^ Een piste met een vrij gelijke niet al te steile hellingsgraad, daarbij af en toe een steiler stukje voor de afwisseling. Mooi zo tussen de bomen!

null

null

^ Soms moesten de ski’s even uit.

Uiteindelijk werd het een heuse sneeuw-/ijsrivier! De gletsjertong reikte haast tot aan het dalstation:

null

null

null

Een geslaagde dag! Jammer dat er weinig mensen waren die mee wilden. Iets mooiers dan skiën op een prachtige lentedag bestaat in mijn ogen niet.
Aan de andere kant, deze rust… Mensen blijf lekker thuis op dit soort dagen! Zo kunnen we nog lekker skiën in privéskigebieden!;)

Beoordeling:
Vanuit Breda zit je na een rit van ongeveer 5 uur in Braunlage. Vanuit Hengelo in 3,5 uur. Nèt iets te lang voor de meeste mensen, echter de moete waard! Zeker als je voor een lang weekend gaat.

Opgelet!

  • ‘Braunlage’ ingeven in je navigatiesysteem! Als je Wurmberg intikt, kom je ergens in Baden-Württemberg uit. Ik citeer William op 14 feb 2012 19:56:
    “Na deze ervaringen gelezen te hebben ski’s in de auto, Wurmberg ingetikt in navigatie en rijden. Aangekomen in Wurmberg is er nog geen heuvel te bekennen laat staan een berg. Mensen hebben daar nog nooit van skieen gehoord en toen we ernaar vroegen keken ze of ze de verborgen camera konden ontdekken. Kortom slechte info of ‘n goed truck. Mensen wees gewaarschuwd rijdt niet naar Wurmberg. Wij zijn doorgereden naar Feldberg. Mooi klein skigebied in het Zwarte Woud.”

  • Ga niet tijdens de weekenden in het hoogseizoen. Je komt al ver voor Braunlage in de file terecht, vindt geen parkeerplaats meer en staat uiteindelijk meesttijds in de rij voor de skilift. Je kan dan beter naar andere kleinere skigebieden in de Harz, de Eifel of in het Sauerland gaan.

6 skiliften met meer dan 13 km piste. Afdalingen tot 4,5 km lang met een hoogteverschil tot 405 meter. Klinkt goed toch? Dat is het ook.
Persoonlijk heeft het skigebied me positief verrast. Zoals ik al zei, het uitzicht, de lange pistes… Echter ook de vriendelijkheid en eerlijkheid van de lokale bevolking hebben een goede indruk op mij achtergelaten.
Het dorp Braunlage is daarbij vrij gezellig. Op deze zondag zaten alle terrasjes vol!
Heb je het skigebied na één dag al gezien? Bezoek dan één van de andere skigebieden in de Harz! Er zijn namelijk nog meer gebieden met gondels en stoeltjesliften. Bovendien zijn er genoeg andere activiteiten te doen in de geweldige natuur en de prachtige stadjes.

Een negatief aspect zijn de zogenaamde verbindingspistes welke vaak gewoon bospaadjes zijn. Deze paadjes, alsook enkele pistes, hebben daarbij vrij vlakke stukken. Bij een mindere sneeuwkwaliteit kan ik me voorstellen dat vooral snowboarders stil zullen vallen. Meestal zijn deze plekken goed te ontwijken!

Mensen vergelijken dit skigebied graag met het Skiliftkarussell in Winterberg. Wel, het is totaal anders.
De liften en pistes zijn langer, de berg hoger en je geniet van prachtige uitzichten. Winterberg is echter veelzijdiger qua aanbod.

Bedankt voor het lezen!

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 14:23

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

yess weer lekker een verslagje! mooi seizoenseinde, jammer van de pistecondities, maar ziet er alsnog heerlijk uit!

Certified ski-boy, glijbewijs

@Jorian Dankje! Inderdaad, maar goed, er lag tenminste nog sneeuw haha!!xp

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Op de terugweg kwamen we nog door Bad Lauterberg. Dit stadje is niet alleen gezellig, er staat ook een stoeltjeslift! Al sinds 1954 brengt de Burgseilbahn van Hasenclever bezoekers 110 meter hoger de Hausberg op. Aan het begin van de nieuwe eeuw is de lift verbouwd.
Bij voldoende sneeuw bedient de stoeltjeslift ook een rodelbaan.

Website:
http://www.burgseilbahn-bad-lauterberg.de/

Prijs:
€ 4 retour.
€ 2,50 enkel.

Openingstijden:
April t.e.m. oktober: 10.00 - 19.00 uur. Vanaf juli vrijdags en zaterdags tot 21.00 uur.
November t.e.m. maart: 10.30 - 18.00 uur.

null

null

null

null

^ Een van de steilste 2-CLF’s met een gemiddelde stijging van 63 %! 440 meter lang is de baan.

null

null

Boven op de 420 meter hoge Hausberg staat een restaurantje in kasteelstijl op de resten van een ruïne. Vanaf het terras heb je een heerlijk uitzicht:

null

null

null

null

null

^ En we gaan weer naar beneden… :)

Thuis moesten we de ski’s goed schrobben! Ze waren echt enorm vuil van de dalafdaling. Niet alleen vuil trouwens:

null

^ Aiii blijkbaar toch iets meer steentjes geraakt dan gedacht! ;) De ski’s liggen momenteel bij de skiservice van Free Style Sport in Roosendaal. Straks zijn ze weer zo goed als nieuw!:D

Deze stoeltjeslift is een leuke tussenstop op de weg naar huis. Als de rodelbaan open is, lijkt het me al helemaal potentie te bieden voor een gezellige avond! Voor slechts € 4 kun je de Burgseilbahn niet negeren…

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Wat een gekte zeg, kwaliteitsverslag weer!

Gang is alles

Bedankt @Jesper ! Ik kijkt uit naar die van jou trouwens!:p

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@Snowjan Die moet ik maar eens gaan maken hm

Gang is alles

Het is toch zo veel mooier als een lift naar dit soort plekken gaat ipv een weg.

Jammer dat de sneeuw niet meer goed was, maar ja, wat wil je in de middelgebergten in midden april.

Heerlijk dat citaat van William trouwens!

❄️

Bijzonder dat het nog lukt inderdaad rond deze tijd! Weet ook niet of ik het aangedurfd had met eigen materiaal.

Wel leuk verslag weer!

Bedankt voor het verslag en de vele foto’s! Geeft een goede indruk van je dag!

null

^ Wat een drukte!

SnowJan op 26 apr 2015 16:23

Ja, daar heb ik al eens 45 min moeten staan wachten op “Rosenmontag”. En dat is dan nog rustig. In de weekenden in het hoofdseizoen is 1,5 uur wachten geen uitzondering. Maar goed dat je zo laat in 't seizoen bent gegaan. ;)

Mensen vergelijken dit skigebied graag met het Skiliftkarussell in Winterberg. Wel, het is totaal anders.
De liften en pistes zijn langer, de berg hoger en je geniet van prachtige uitzichten. Winterberg is echter veelzijdiger qua aanbod.

SnowJan op 26 apr 2015 16:23

Nou ja, beide skigebieden liggen natuurlijk in een middelgebergte, dus is vergelijken eerlijker als iets met de Alpen te vergelijken. Inderdaad is de Wurmberg een stuk hoger en het uitzicht fraaier. Aan de andere kant zijn de pistes voor mijn doen (m.u.v. de Hexenritt en Nordhang) wel mega-vlak (ook al dacht ik vroeger hier anders over). Dan ben je in het Sauerland toch beter bediend. Echter heb je ook in de Harz steilere pistes, zoals in Hahnenklee of St. Andreasberg.

Op de terugweg kwamen we nog door Bad Lauterberg. Dit stadje is niet alleen gezellig, er staat ook een stoeltjeslift! Al sinds 1954 brengt de Burgseilbahn van Hasenclever bezoekers 110 meter hoger de Hausberg op. Aan het begin van de nieuwe eeuw is de lift verbouwd.

SnowJan op 26 apr 2015 18:03

In Duitsland had je vroeger heel veel van dit soort stoeltjesliften in de middelgebergtes. Helaas worden er steeds meer gesloten. Hopelijk zal dat noodlot niet in Bad Lauterberg toeslaan. Overigens had je in Bad Harzburg ook nog een pendelbaan kunnen bezoeken met bijna dezelfde naam: Burgberg-Seilbahn. ;)

En tijdens jij in Braunlage zat, lag ik bij Möppi op de “Weltcuphang” in een binnenband van een trekker of liet ik me door een sneeuwscooter met ski’s weer omhoog trekken. :P

@Snowjan

Enig optimisme mag je niet ontzegt worden met deze condities. Maar wederom een informatief goed verslag waar de lezer iets aan heeft!

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Mooi verslag @Snowjan! Altijd leuk om over kleinere (semi)dichtbij gebieden te lezen :D

lekker steil hoor die tweede :D steiler dan de lift uit @HenriS ’ verslag?

Certified ski-boy, glijbewijs

@David23 Vind ik ook:D
Was wel boffen dat daar nog iets van sneeuw lag:) Goede besneeuwingsinstallaties daar!
@Tiny-M Dankje! Ach, ik ben op gewoon mijn nieuwe ski’s van februari gegaan. Ze zagen er na al die dagen in Winterberg toch al niet meer uit!xp Het zijn en blijven gebruiksvoorwerpen, je blijft beschadigingen toch niet voor… Zelfs op de mooiste piste in de Alpen kan het onverwachts nog misgaan;)
@Frans Haha ja lekker rustig hè;)
Jammer ja! Mmmm ik denk (hoop) niet dat die stoeltjeslift er binnenkort aangaat. In 2001 nog helemaal vernieuwd en zelfs op zondagavond redelijk goed bezocht:D Staat op een populaire plaats blijkbaar!
Ongelooflijk dat ze daar in het Skiliftkarussell Winterberg zomaar dichtgooien op een zondag!;) We hadden de skidag daar gepland… Gelukkig zijn ze in Braunlage wat socialer;)
@Peter30 Thnx! Ach echt waar we hebben heerlijk geskied!:) Hebben slechtere condities meegemaakt;)
@Huski Bedankt!:D
@Jorian Dat vroeg ik me ter plekke ook al af haha!:p @HenriS kom er maar in hoor!

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Die een na laatste foto van Wurmberg, net een gletsjertong ja ;)
Misschien moeten ze er maar wat witte doeken en Hackschnitzel er over leggen voor het behoud van de gletsjer!

en @jorian, welke lift van mijn verslag bedoel je? Deze is in ieder geval flink steil ja

@SnowJan Heerlijk verslag weer, Jan! Niet anders van je gewend :)
@Frans Geweldig filmpje! Tijd dat ik ook maar eens daarheen verhuis :P

Carnas on Tour

Die een na laatste foto van Wurmberg, net een gletsjertong ja ;)
Misschien moeten ze er maar wat witte doeken en Hackschnitzel er over leggen voor het behoud van de gletsjer!

en @jorian, welke lift van mijn verslag bedoel je? Deze is in ieder geval flink steil ja

HenriS op 29 apr 2015 21:41

Die steile tweezitter in Slowakije (kan ook polen zijn weet niet zo gauw meer :p )

Certified ski-boy, glijbewijs

Ja, de lift van Bad Lauterberg is op z’n steilst iets steiler nog als die andere lift als van Tatranska Lomnica, dank de kleinere steunmasten. De stoeltjeslift van Bad Lauterberg is zelfs zo’n beetje de steilste lift van Duitsland. Hij lijkt overigens ook sterk op de reeds gesloten stoeltjeslift van Altenahr, welke eveneens ook behoorlijk steil was en dezelde fabrikant (Hasenclever) had.

Een van de steilste 2-CLF’s met een gemiddelde stijging van 63 %! 440 meter lang is de baan.

SnowJan op 26 apr 2015 18:03

Dat klopt helaas niet helemaal. Die 63% is de maximale steiging. De lift in Tatranska Lomnica is echter 54% op z’n steilst. Daarvoor heeft die lift in Slowakije echter hogere steunpilaren en kan zo kunstmatig minder steil gemaakt worden.

Mooi Jan. Moest even lachen bij die quote op het laatste :P
@frans, leuke video :)

#ProudToBePartOfLesWintersportérs

@HenriS Zou wel een leuk experiment zijn ja!:p
@Svennoo Dankje!:D
@Frans Ah oh dan staat het een beetje misleidend op de site vermeld:p (of ik vertaal verkeerd) Dankje voor de verbetering:)
@ThijsMeeusen Bedankt! Ja hahaha echt fantastisch:p

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Ik ben niet zo van de slush maar met goede sneeuw lijkt het me wel wat, daar. Mooie omgeving!

@joepiedepoepie Zeker! Echt mooi daar:D Alleen helaas vaak erg druk…

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Plaats een reactie