Zermatt 23-06-2014

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zermatt

null

De eerste dag van de vakantie brachten we door in Zwitserland. Het was ’s ochtends prachtig weer! We hadden een dagje in Zermatt gepland.

Weer:
Licht bewolkt in de ochtend. De temperatuur lag rond de 20 °C in Zermatt (1600 m) en rond 7 °C in Trockener Steg (3000 m).
Al snel ontstonden er onweersbuien. Op de gletsjer ging het onweer gepaard met hagel en sneeuw. De temperaturen daalden.

Sneeuw:
Vanaf 2600 meter hoogte een vlekkenpatroon van flinke sneeuwresten. Vanaf 3000 meter hoogte een gesloten sneeuwdek.
De pistes waren perfect geprepareerd. ’s Ochtends vroeg was de sneeuw al zwaar, en werd bij Trockener Steg slushy.

Wachttijden:
Geen. Er waren ’s ochtends maar een stuk of 12 mensen onderweg, waaronder een ski- en snowboardklasje. Vanaf het eind van de ochtend waren we alleen.

Prijs:
Voor ongeveer 52,50 euro per persoon konden we gaan skiën.

Lift- en pistestatus:

null

^Enkel de Furggsattel Gletscherbahn en de rode pistes 71 en 72 waren geopend voor de wintersport.

Om vanuit het lager gelegen gebied de Theodulgletscher boven Zermatt te bereiken moet je een hele tocht doorstaan. Een leuke reis is het wel! Je krijgt daarbij alle aandacht van de toeristen met je wintersportspullen!

Onze reis ging als volgt:
-Auto;
-Autotrein (volgens ons navigatiesysteem een veerboot… -_-* );

null

-Auto;
-Trein;
null

-Te voet;
null

-(Ski)bus;
null

-Gondel.
null

null

^De Matterhorn-Express bestaat uit maar liefst 4 gedeeltes en heeft 6 opstapstations! Hij brengt je van 1638 tot 2939 meter hoogte. Lekker relaxed!

null

^Gornergletscher gezien vanuit de Matterhorn-Express.

null

^Onderaan de Theodulgletscher bij Trockener Steg zagen we amper wintersporters!:D
Links gaat een gondel naar het Matterhorn Glacier Paradise op 3820 meter hoogte. Echter waren de skipistes van daarboven naar Trockener Steg nog gesloten.

null

^Eindelijk bijna boven!

null

^Links gaat de rode Theodulgletscher-afdaling 71 naar beneden, rechts de rode Furggsattel-afdaling 72.

null

null

^Hier de rode 72. Langs de pistes lag het een en ander aan woestijnzand.

null

^Onderaan de gletsjer komen de twee afdalingen weer samen en kruist de piste de sleeplift Gandegg.

Tot hier is de hellingsgraad van de pistes aangenaam. Als je niet genoeg snelheid hebt moet je na het oversteken van de beek heuvelop klimmen. Met de papperige sneeuw haalde niemand het eind zonder klimmen. Dit was echt lastig! Je moest best een eindje langlaufen op grote hoogte bij een vrij hoge temperatuur. Best uitputtend…

null

null

^Weer boven op de heuvel.

null

^Trockener Steg. Hier moest je wéér langlaufen.

De Furggsattel Gletscherbahn draaide erg traag. Zo konden we rustig de tijd nemen om het prachtige landschap op ons in te laten werken:

null

^De gondel naar Klein Matterhorn/Matterhorn Glacier Paradise.

null

^De pendelbaan eindigt in de top van de 3883 meter hoge Klein Matterhorn. Dit is het hoogste punt in de Alpen waar je met een pendelbaan kan komen.

null

null

^De Plateau Rosa-liften en -pistes werden klaargemaakt voor de opening 5 dagen later, de 28ste juni.

null

^De Breithorn (4164 m) en de Klein Matterhorn.
Onderin liggen de gesloten Gandegglift en -piste.

null

null

^De rode piste Theodulgletscher 71 zag er nog zo goed uit, en dat tegen het middaguur!

null

^De lange Theodulgletscher richting de Plateau Rosa-liften. Een prachtige afdaling vanaf de Klein Matterhorn zou een paar dagen later mogelijk zijn.

null

null

^Buiten de pistes remde de sneeuw nog harder af. Of daar het woestijnzand aan meehielp?

null

null

^Nèt voor de onweersbuien konden we nog genieten van het uitzicht op het skigebiedsdeel van Breuil-Cervinia en Plateau Rosa.

null

^Vervolgens sloeg het weer compleet om. Tijd om de skidag af te sluiten.

Het was een mooie ochtend boven Zermatt! Het landschap is gewoonweg adembenemend. Toch zou ik de volgende keer voor een ander gletsjerskigebied kiezen bij een dergelijk aanbod. Het is fijn om telkens met een moderne zespersoonsstoeltjeslift naar boven te worden getransporteerd, echter werd het continu langlaufen en klimmen aan het eind van de piste erg vermoeiend. We zijn te goed gewend!
Vijf dagen later zouden de Plateau Rosa-liften in bedrijf genomen worden en de Furggsattel Gletscherbahn in zomerslaap gaan. Dan zou het aanbod interessanter worden en de lange reis méér de moeite waard zijn.

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

jaloers :(

mooi verslag wou alleen dat ik zo vaak op vakantie kon en naar zulke mooie plaatsen

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Lekker verslag weer met mooie plaatjes :)
Wel leuk om zo langs bijna elke gletsjer te gaan :D

Gang is alles

Keurig verslag! Dat maakt na de teleurstellende voetbalavond weer veel goed. Zermatt is een echte topbestemming, maar dan wel alleen als het hele gebied geopend is. Het zag er in jou bericht een beetje desolate uit. De zetelafstand van de Furgsattel is niet voor niets zo enorm. :/ De piste vanaf de Kl. Matterhorn moet je niet teveel bij voorstellen. Die wordt onderaan ook weer erg vlak. Eerst de combinatie om vanaf de Kl. Matterhorn helemaal tot in het dorp van Zermatt, Cervinia of Valtournenche te skiën maakt de complete afdaling spectaculair. Vooral de piste naar Zermatt en de verbinding naar de Gornergrat en Rothorn is machtig!

Desalniettemin zal ik waarschijnlijk in augustus nog een keer in Zermatt en/of Saas-Fee een paar rondes op de ski’s draaien. :)

Eind augustus in Saas Fee. Ik wil zeker een dagje naar Zermatt toe, voornamelijk om op het hoogste bergstation van Europa te komen. Wat kost dat eigenlijk naar 3820?

Not all who wander are lost

Mooi verslag!

Ben ook wel benieuwd naar degenen die nog naar saas fee gaan. Ben van plan half september daar heen te gaan.

Bedankt voor de reacties! Altijd leuk:)
@Frans Is het rond de Plateau Rosa-liften wel leuk skiën? Anders kan ik het mss beter laten om 's zomers nog eens terug te komen hier… Maar jij gaat er ook weer heen, dus het zal goed genoeg zijn zeker?:p
En hé, jij kan nog lekker voor Deutschland gaan supporteren!:D Veel plezier!
En bedankt voor de info!:)
@Edwin. http://www.matterhornparadise.ch/de/sommer/tickets-tarife-so…

Als wandelaar retour CHF 99,00, oftewel € 81,51.
Als skiër/boarder CHF 82,00, oftewel € 67,51.

Ga dus met de ski’s/snowboard naar boven haha!

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Ik zou best wel eens naar Zermatt willen en dan helemaal naar boven! dat lijkt me machtig mooi.
Zoals altijd heb je weer een leuk verslag gemaakt en je foto’s zijn erg mooi!

@joepiedepoepie Bedankt! Zeker doen!:D Ik zou ook zsm terug willen gaan in de winter:)

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

En weer een mooi verslag… wat een leven heb jij toch!

haha wat een ouderwetse autotrein, vergeleken met bijvoorbeeld die onder Het Kanaal doorgaat :p

hoe kan je in één lift 6 opstapstations hebben, maar toch maar vier gedeeltes? als je vier gedeeltes heb dan heb je toch max vijf opstapstations?

Certified ski-boy, glijbewijs

@Jorian , Op het gedeelte tussen Furi en Schwarzsee zit ook nog een klein opstapstation (Aroleid), je kunt hier alleen instappen in de gondels die omhoog gaan. Zo zijn er dus 6 stations! :)

Prachtige omgeving!

Geek, Snowboarder, iPhone developer

@casperbar Klopt! Erg speciaal:p
@Jorian Sorry, ik had niet gezien dat er nog gereageerd was:(
Ja haha, maar de autotrein volstaat zeker:p Het was erg leuk om weer eens te doen!
@Lieven Ja! Zeker:) Nu wil ik er zo snel mogelijk naartoe in de winter!:D Maar ja, wie niet?:p

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Bedankt voor de reacties! Altijd leuk:)

@Frans Is het rond de Plateau Rosa-liften wel leuk skiën? Anders kan ik het mss beter laten om 's zomers nog eens terug te komen hier… Maar jij gaat er ook weer heen, dus het zal goed genoeg zijn zeker?:p
En hé, jij kan nog lekker voor Deutschland gaan supporteren!:D Veel plezier!
En bedankt voor de info!:)

@Edwin. http://www.matterhornparadise.ch/de/sommer/tickets-tarife-so…

Als wandelaar retour CHF 99,00, oftewel € 81,51.
Als skiër/boarder CHF 82,00, oftewel € 67,51.

Ga dus met de ski’s/snowboard naar boven haha!

SnowJan op 10 jul. 2014 14:03

Dure grapjes :P

Heb je meerdere plekken waar je in kan stappen zodat het evt. goedkoper kan of is het 1 directe verbinding? Ik ga wel lopen…;)

Not all who wander are lost

@Edwin. Ja van veel plekken:) Maar het is dan wel flink klimmen lijkt me haha!:p

http://www.matterhornparadise.ch/de/winter/tickets-tarife/ei…

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@Jorian , Op het gedeelte tussen Furi en Schwarzsee zit ook nog een klein opstapstation (Aroleid), je kunt hier alleen instappen in de gondels die omhoog gaan. Zo zijn er dus 6 stations! :)

casperbar op 2 aug. 2014 19:03

aaah, merci

Certified ski-boy, glijbewijs

Plaats een reactie