Zermatt of Sankt Moritz?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zermatt

Komende winter gaan we ook met een paar vrienden weg. Nou kwam ik afgelopen zomer door Sankt Moritz, en ik kan me zo voorstellen dat je je daar in de winter prima kunt vermaken voor een klein weekje. Zermatt ben ik al eens geweest en is me goed bevallen.

Wat we zoeken is lekker skiën, heerlijk eten en wellicht nog een beetje vertier. Waar kan ik dat het beste vinden, Sankt Morritz of Zermatt?

St. Moritz staat met stip in mijn flop 5, het skigebied van Zermatt/Cervinia met stip in mijn top 5. Over eten en drinken en vertier in St Moritz kan ik niks zeggen, want we waren toen met ClubMed.
Ik vond St, Moritz helemaal niks door de deelgebieden, flinke wachttijden zelfs in het laagseizoen en de skigebieden/sfeer spraken me niet aan. Over ClubMed was ik daarentegen zeer te spreken.
En op weg er naar toe moesten we over een of andere lastige, glibberige pas.
Kortom, ik vind het niks. 😁

*bericht bewerkt door DrPhil op 31 okt 2018 15:43

Ik zou zondermeer voor Zermatt/Cervinia gaan. Het gebied is vele malen comfortabeler doordat het aaneengesloten is. Daarnaast is het eten, metr name in het italiaanse gedeelte echt beter dan in St. Mortits/Silvaplana. Voor vertier heb ik niet goed een oordeel, maar reken zowel in Zermatt als St Moritz upperclass. Het enige nadeel van Zermatt is dat bij harde wind de liften richting Italia snel dicht gaan. Als het budget een rol spelt zou je Cervina of zelfs Valtourneche kunnen overwegen.

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Als budget een rol zou spelen zou TS niet naar St. Moritz en Zermatt vragen 😉.

Persoonlijk ook eerder Zermatt vanwege het skigebied en de Matterhorn.

Volgens mij is St. Moritz anders een erg mooi skigebied. Staat bij mij hoog op de lijst om binnenkort een keer te bezoeken. Zeker als je al eens in Zermatt geweest bent. Maar allebei is geen straf. Voordeel van Zermatt is wel dat je geen verschillende deelgebieden hebt die niet per lift verbonden zijn.

Kijk voor een mooi verslag over twee gebieden van St. Moritz eens op Alpinforum:
https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=53&t=59…

Edit: wij gaan komende winter voor het eerst naar het skigebied van Zermatt, ben benieuwd!

*bericht bewerkt door Quick op 31 okt 2018 16:28

Mr. Slow

Omgeving St.Moritz is schitterend. Dorp/stadje is tamelijk lelijk verknalt. (zoals Zwitsers dat kunnen)
En idd. geen topskigebied. Net als Zermatt overigens.
Ik gooi Lech maar weer ‘ns in het mandje…

Edit: wij gaan komende winter voor het eerst naar het skigebied van Zermatt, ben benieuwd!

Wij ook de eerste keer Zermatt tijdens de 2de week van april (1ste week Belgische paasvakantie)

Plaats eens een verslagje als je terug bent ;)

@Skiwi zal ik doen. Ergens eind maart pas helaas! Gelukkig daarvoor ook nog wat trips gepland :)

Mr. Slow

Geweldig skigebied, Zermatt/Cervinia!
Maar dan wel eten in het Italiaanse gedeelte!
Overheerlijk, betaalbaar en heel gezellig kun je eten aan de piste in “La Bricole” Cervinia. Wat een top-plekje vond ik dat.

❄️

Op de foto’s van Alpinforum kun je één van de nadelen van St. Moritz zien: grote kale vlaktes (vind ik). En St. Moritz heeff een aantal grote gondels als centrale liften. Lees: veel wachttijden.
Ik vind Zermatt qrua natuur 100x mooier.

*bericht bewerkt door DrPhil op 31 okt 2018 16:57

Dubbel

*bericht bewerkt door DrPhil op 31 okt 2018 16:53

Alleen al door de Diavolezza i.c.m. de afdaling over de Morteratschgletscher is een bezoek aan St. Moritz echt geen straf. Een duidelijk nadeel van Moritz t.o.v. Zermatt is inderdaad dat het enkele deelgebieden kent (al zijn die allemaal afzonderlijk erg leuk, en als je het ‘hoppen’ noemt ben je zelfs hip bezig ;-) waartussen je moet reizen. Soms kan dat overigens met de prachtige rode treinen, anders met de auto of skibus.

En Zermatt: ook prachtig. Vind zelf de skimogelijkheden in Moritz leuker, maar dat kan ook aan het feit liggen dat ik daar in mijn jeugd zo vaak ben geweest. Een duidelijk nadeel van Zermatt t.o.v. St. Moritz is inderdaad de forse windgevoeligheid die al eerder is genoemd.

De natuur en het uitzicht zijn in beide plaatsen werkelijk prachtig. Qua après-ski of andere mogelijkheden naast het skiën scoort St. Moritz i.m.h.o. iets beter.

Het goede nieuws is volgens mij echter dat elke keuze goed gaat zijn en je een mooie week tegemoet gaat. Veel plezier alvast!

Op de foto’s van Alpinforum kun je één van de nadelen van St. Moritz zien: grote kale vlaktes (vind ik). En St. Moritz heeft veel grote gondels als centrale liften. Lees: veel wachttijden.
Ik vind Zermatt qua natuur 100x mooier.

DrPhil op 31 okt 2018 16:49

De kabelbaan bij de Signalbahn (vlakbij Club Med ;-) is vervangen door een gondel met een veel grotere capaciteit. Dat zal de wachtrijen vast ten goede komen.
En zo lelijk kan de natuur in het Oberengadin toch niet zijn? Het Oberengadiner Seenplateau is echt prachtig, zeker met een flinke laag poedersuiker erop.

Per wanneer is de Signalbahn vervangen, @forza? Ik kan er niks van vinden. Alleen dat ze hem wille; gaan vervangen door 10p gondels.
https://www.engadinerpost.ch/2018/04/schritt-vorwärts-für-di…

Met een laag poedersuiker erop ben ik zelfs prachtig 😜.

*bericht bewerkt door DrPhil op 31 okt 2018 17:40

Zermatt is spectaculair, maar mist lieflijkheid. Veel mensen vinden het smalle dal claustrofobisch, net als bij Chamonix
Oberengadin geldt als één van de mooiste streken van Zwitserland.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 31 okt 2018 18:38

Dat geloof ik direct, @DrPhil! Overigens kon ook ik niet vinden dat de Signalbahn al vervangen is. Apart, toen ik er vorig jaar zomer was leken ze er al lekker druk mee.
@topicstarter: dan maar lekker klassiek omhoog met de tandradtrein uit St. Moritz Dorf of de eitjes uit Celerina. Of naar Zermatt ;-)

*bericht bewerkt door Forza op 31 okt 2018 18:36

Overigens was het laatste deel van de zwarte afdaling terug van Corvatsch naar St. Moritz , toen wij er waren, een vervelend prikstuk.

Engadin is prachtig. Je voelt je er soms erg nietig tussen de woeste bergtoppen. Ook lenen de bergen er zich goed voor hoch-almen. Dit zorgt idd voor die grote kale vlaktes. Beschutting vind je er niet snel, maar gelukkig is St. Moritz niet zo’n windgat als Zermatt.

Ook leuk en nog steeds met voldoende klasse en sfeer zou Arosa-Lenzerheide kunnen zijn. En ook hier kun je een spectaculair treinritje maken, net zoals richting de Diavolezza over de Bernina. Zij het natuurlijk net iets minder hooggebergte.

Sankt Moritz is natuurlijk een super plek met een geschiedenis als geen ander dorp. Ik ben het met @Wunderkammer eens dat het dorpje mooier had gekund.
Grootste nadeel is dat het vreselijk DUUR is.Te duur voor de gemiddelde Nederlander. Die zie daar dan ook zelden.Of het moet er één zijn met een eigen vliegtuig 😃
Veel internationaal publiek waaronder Russen. Maar dat kan ook niet anders met deze hotel prijzen.

null

Off-topic: wat een heerlijk verslag op Alpinforum over St. Moritz. Als je nog geen zin had om te gaan skien… :-D

It's all about the turns duuuuuude!

@Arjen5 graag gedaan!
@Hooykaas misschien eens een ‘normale’ bijdrage leveren in plaats van dit soort onzin?

Mr. Slow

@Quick: kan-ie dat dan?

Als je naar Zermatt gaat zou ik uitkijken naar accommodatie dicht bij Furi liften. Ik vind dat de leukste kant van het gebied. En je zit ook dichtste bij de Matterhorn.

Laat @Hooykaas gewoon lekker voor wat vermaak zorgen hier in de burelen zuurpruimpjes 👍. Hij doet niemand kwaad.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Quick: kan-ie dat dan?

Als je naar Zermatt gaat zou ik uitkijken naar accommodatie dicht bij Furi liften. Ik vind dat de leukste kant van het gebied. En je zit ook dichtste bij de Matterhorn.

Morzel op 31 okt 2018 21:55

Afgelopen zomer in Hotel/Apratementen Sonnmatten gezeten, was echt een aanrader. 1 Nadeel is de klim naar boven vanaf, de lift, maar ik vond dat wel vrij snel wennen. Uitzicht is echt fantastisch!

Je kan ook naar Pontresina gaan.
Een plaats nabij Sankt Moritz veel goedkoper als St.Moritz en ook mooi.
En je kan dan altijd skiën in St Moritz.

Kies je voor Pontresina, ga dan ook zeker een dagje met de trein naar Scuol.

Hotel Schwarzsee heeft ook bedden op slaapzaal @drikus.
En mooi meteen op de piste.

@Arjen5 graag gedaan!

@Hooykaas misschien eens een ‘normale’ bijdrage leveren in plaats van dit soort onzin?

Quick op 31 okt 2018 21:38
Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Ik vond juist die scoop van Hooykaas een van de hoogtepunten van deze discussie. Kom op zeg… feit is dat St Moritz mogelijk een van de duurste gebieden is wereldwijd. Hmmm ik mis Gstaad nog in het rijtje 😉

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Allen hartelijk dank voor jullie reacties! 👍 Ik ga het aan de anderen van de groep overlaten. Samenvattend geniet Zermatt jullie voorkeur maar is Sankt Moritz ook geen straf.
En Sankt Moritz, daar was ik nog niet.

Plaats een reactie