Condities eind mei

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zermatt

Beste allen,

Ik speel met het idee om ergens tussen Hemelvaartsdag en Pinksteren nog een paar dagen te gaan skiën. Wat kan ik van Zermatt verwachten zo eind mei begin juni?

Wat ik tot nu toe vooral vind is dat het Italiaanse deel sowieso gesloten is. In het Zwitsere gedeelte blijven de pistes tot Trockener Steg volgens mij. Is dit inclusief de stoeltjes lift naar de Furggsattel? Als de sneeuw goed blijft, blijven de lager gelegen pistes dan ook open? Bijvoorbeeld tot aan Furgg?

Bedankt!

*bericht bewerkt door DrPhil op 21 feb 2020 10:11

Op mijn iPad was het niet te lezen, dus even reactie gesplitst:
Furgsattel is open tot 14u en tot 31 mei. De gletsjersleepliften (Plateau Roda 1-3) draaien nog niet. De pistes onder Trockener Steg zijn zeker niet open, want de lift (de Matterhorn Express) draait dan niet: alleen de oude pendelbanen draaien dan. In mijn beleving/herinnering is er echt nauwelijks iets open dan.

In mijn beleving/herinnering is er echt nauwelijks iets open dan

Ja, veel inderdaad niet, maar je hebt wel bijna 1000 meter hoogteverschil vanaf de Klein Matterhorn en dan nog eens ruim 400 meter vanaf Furgsattel. Lijkt me wel voldoende om je een paar ochtenden te amuseren.
Na lunch dan naar beneden voor wat bergwandelingen: rond die tijd kan bijvoorbeeld al vlot vanuit Zermatt naar Findeln, Zmutt, …

1000 meter die je zonder bocht te draaien naar beneden kunt skiën 😆. Oké, iets overdreven, maar veel scheelt het niet. Ik ben een groot fan van Zermatt, maar de volle mep betalen voor een paar pistes, zou ik echt nooit doen.
Furgsattel zijn idd leuke pistes, maar onderin ook een heel stuk vlak. En Furgsattel is dus vanaf 31 mei al dicht.

Ik heb dezelfde ervaring als DrPhil. 2 jaar geleden ieder weekend in mei vanuit Cervinia omhoog geweest. Dat was een uitzonderlijk goede winter. Als de Furgsattel al dicht is blijft alleen de afdaling Klein Matterhorn-Trockener Steg over. Het eerste stuk van die afdaling is leuk, daarna een lang stuk vlak.

Ben je in de buurt kun je gaan kijken. Voor alleen die ene afdeling zou ik zelf niet gaan.

Is het skiën belangrijker, of wil je specifiek naar Zermatt?
In eerste geval zou ik naar Hintertux kijken (Stubai is eea in onderhoud zag ik). Saas Fee zit je helaas ook net tussen winter en zomer seizoen in.

Engelberg kan ook nog, is t/m 24 mei open, dat is het weekend van hemelvaart.

Wat hierboven al geschreven werd, en ik me precies zo herinner: je kunt heel hoog in Zermatt, maar daarboven is het zooooo vlak…slaapverwekkend.

In alle zomerski gebieden moet je in mei/juni goed uitkijken of ze niet (deels) gesloten zijn vanwege onderhoudswerkzaamheden

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 21 feb 2020 23:41

Bedankt voor de reacties!

Aan DrPhil zijn Pdf-bestand te zien moet de Furggsattel stoeltjeslift nog wel open zijn tijdens het hemelvaartsweekend. Als ik dan op de pistekaart kijk zijn er redelijk wat rode pistes, zijn die dan ook zo vlak?

De afgelopen jaren zijn wij rond Koningsdag gaan skiën in Hintertux. Nu willen we echter een maandje later zodat we het ook nog kunnen combineren met wat mooie wandelingen in de bergen van Italië/Slovenië en wellicht wat strandtijd in Kroatië/Montenegro.Ik denk dat eind mei de condities in Hintertux niet meer zo goed zullen zijn en we willen eigenlijk ook wel weer ergens anders skiën. Engelberg is nog lager, Saas Fee dus dicht, Franse skigebieden zijn geen optie dus dan kwam ik bij Zermatt uit. Iemand andere ideeën?

Bedankt voor de reacties!

Aan DrPhil zijn Pdf-bestand te zien moet de Furggsattel stoeltjeslift nog wel open zijn tijdens het hemelvaartsweekend. Als ik dan op de pistekaart kijk zijn er redelijk wat rode pistes, zijn die dan ook zo vlak?

De afgelopen jaren zijn wij rond Koningsdag gaan skiën in Hintertux. Nu willen we echter een maandje later zodat we het ook nog kunnen combineren met wat mooie wandelingen in de bergen van Italië/Slovenië en wellicht wat strandtijd in Kroatië/Montenegro.Ik denk dat eind mei de condities in Hintertux niet meer zo goed zullen zijn en we willen eigenlijk ook wel weer ergens anders skiën. Engelberg is nog lager, Saas Fee dus dicht, Franse skigebieden zijn geen optie dus dan kwam ik bij Zermatt uit. Iemand andere ideeën?

Rutger3 op 23 feb 2020 13:07

Ik zou niet weten waarom de condities in Hintertux minder zouden zijn dan in Zermatt (laat je niet verblinden door het verschil in hoogte, Zermatt ligt in een warmere regio).

Die rode pistes zijn meestal bij het begin en aan het eind behoorlijk vlak, daartussen wel mooie stukken.

De rode pistes bij Furgsattel zijn leuke pistes.
De rode pistes vanaf de top op Klein Matterhorn (KMH) zijn blauw, de blauwe piste die aansluitend volgt is groen. Hou er rekening mee dat de drie sleepliften naast elkaar in het zomerskigebied (“plateau Rosa 1, 2 en 3) dan nog niet open zijn. De afdaling vanaf KMH is daarom eigenlijk maar één lange afdaling. Het eerste stuk is vlak (gewoon schuss), daarna een stuk wat eigenlijk blauw is (eerste stuk is wel aardig maar 2e deel is ook schuss), daarna een lang groen stuk dat erg vlak is, en dan het laatste stuk is groen/lichtblauw.

*bericht bewerkt door DrPhil op 23 feb 2020 13:38

Via Zermatt naar Slovenië… dat kost je minimaal twee dagen extra reistijd

De rode pistes bij Furgsattel zijn leuke pistes.
De rode pistes vanaf de top op Klein Matterhorn (KMH) zijn blauw, de blauwe piste die aansluitend volgt is groen. Hou er rekening mee dat de drie sleepliften naast elkaar in het zomerskigebied (“plateau Rosa 1, 2 en 3) dan nog niet open zijn. De afdaling vanaf KMH is daarom eigenlijk maar één lange afdaling. Het eerste stuk is vlak (gewoon schuss), daarna een stuk wat eigenlijk blauw is (eerste stuk is wel aardig maar 2e deel is ook schuss), daarna een lang groen stuk dat erg vlak is, en dan het laatste stuk is groen/lichtblauw.

DrPhil op 23 feb 2020 13:35

Ah ik wist niet dat plateau Rosa dicht is in de winter. Zijn de andere sleepliften wel open? Dus de X1, X2, X6 en X7? Er blijft zo inderdaad wel weinig open.

null

X6 en X7 zijn ook alleen in de zomer open. X6 heet Grenzlift.
X1 en X2 heten Gandegg (onderste) en Testa (bovenste). Zie voor de openingstijden mijn eerdere link. Testa vanaf 1 juni. Met de Testa kun je de rode 80 pakken - die (licht)blauw is.

*bericht bewerkt door DrPhil op 23 feb 2020 14:27

Oké, bedankt voor je antwoord. Blijft zo wel weinig open gedurende het hemelvaartsweekend.

Valt inderdaad tegen hoeveel er nog open is, maar ik heb in eind mei en begin juni dikke bakken verse sneeuw gehad in Hinterux. Kun je echt niets van zeggen van tevoren.
Ook nog even gekeken naar stelvio en molltaler gletsjer, maar is ook net niet daar weekend open.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 23 feb 2020 21:32

Als je richting Slovenië gaat, kan je beter op de Kitzsteinhorn/kaprun gaan skiën. Daar staan ook een hele boel sneeuwkanonnen op de lagere pistes. Ifv de condities zullen daar nog wel wat pistes in mei open zijn.

Plaats een reactie