Waar in Zillertal

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zillertal 3000

Hallo,

Na jaren in Les Trois Vallees te zijn geweest willen we dit jaar weer een keer naar Oostenrijk. Wij zijn ervaren skiërs die het liefst zoveel mogelijk km skiën. (Wij skiede in Les Trois Vallees gemiddeld 90km per dag (incl. liften) In Les Trois Vallees gaat dit prima.

Nu denken wij zelf aan Zillertal. Wij weten dat dit gebied niet volledig verbonden is en dat we met de bus moeten. In welke plaats kun je als gevorderde skieër het beste zitten zodat je s’morgens de beste pistes kunt benutten.

Als jullie tips hebben voor een ander gebied in Oostenrijk dan horen wij dit ook graag. Voor ons is het van belang dat het een gebied is voor een ervaren skiër en het liefst zo weinig mogelijk dezelfde piste op een dag te hoeven te doen.

Alvast bedankt.

Gr. José

Oeps … Ik was vorig seizoen in Konigsleiten. Viel mij/ons tegen in vergelijking met Les3V. Hadden het na een paar dagen wel gezien. Zijn ook gewend tochten te maken en dan is het bij Konigsleiten/Gerlos ff anders. Maar ja … ieder zijn/haar ding. Dit seizoen daarom een ander groot gebied gezocht en gaan nu Selva Wolkenstein verkennen. Met ruim 500km pistes ruimte zat voor veel tochten. Als alternatief kan je wellicht eens denken aan St. Anton/Stuben/Lech. Uitdaging genoeg, niet geheel aan elkaar aangesloten (ff met de bus tussen St Anton en Lech) en zat mogelijkheden voor mooie tochten. Persoonlijk blijft les3V onovertroffen.

Dan zou ik op de grotere aan een gesloten gebieden selecteren. Naar Gerlos zou ik sowieso niet gaan. Veel liften die je hele stukken horizontaal transporteren ipv verticaal. Dus voor niets in de lift zitten.

Dan zou ik eerder Arlberg kiezen. Echt geschikt voor de gevorderde en heel veel pistes, eigenlijk het enige gebied dat beide combineert in Oostenrijk.

SkiWelt biedt bijna 300 km piste, maar deze pistes zijn wat korter en er is weinig zwart. Echter is er ook een verbinding met een skibus van 5 minuten naar Kitzbühel, totaal 450 km piste.

Eigenlijk kan in Oostenrijk alleen de Arlberg tippen aan de Franse megagebieden. SkiWelt ook, maar de pistes zijn daar gewoon iets minder. In combinatie met Kitzbühel echter zeker geschikt. SHL en SFL zijn iets te klein, denk ik, als je zoveel kilometers maakt.

❄️

Hoe meet je de km’s? Op basis van de info op de piste kaart of via Gps?

Als je in het Zillertal een auto hebt kan je wel wat doen hoor in een weekje. Ik heb al volgende uitvalsbasissen gehad: Stumm, Aschau en Neu Burgstall (Mayrhofen). Alle locaties zijn altijd wel dicht bij een of ander groot stuk in het Zillertal en toch min of meer ‘centraal’.

Ik heb een andere mening over het Zillertal dan sommigen hier. Ik ben er zo’n 12 jaar elk jaar met kerst geweest. Als gevorderde en kilometervreter heb ik me altijd erg goed vermaakt.
@José3: De beste plekken voor een accommodatie zijn de dorpen tussen Kaltenbach en Finkenberg (Kaltenbach, Stumm, Aschau, Zell am Ziller, Ramsau, Hippach, Schwendau, Mayrhofen)

Zeker wanneer je een combinatie doet van de 3 hoofdskigebieden: Zillertal Arena + Zillertal 3000 + Hochzillertal-Hochfügen, kun je een week geweldig skiën zonder de pistes meerdere keren te doen op 1 dag. Verder zijn er ook nog de skigebieden van Spieljoch, Ahorn, Gerlosstein en Hintertuxer Gletscher, die leuk zijn, maar wel wat kleiner.

Het beste deelgebied vind ik persoonlijk Hochzillertal-Hochfügen, en dan vooral de Hochfügen kant. Aan de Holzalm kant en bij de 8er-Jet vind je aardig wat pittige pistes voor gevorderden met aardig wat hoogtemeters. Verder heb je in Kaltenbach ook nog een paar mooie uitdagende pistes. Eentje daarvan is vanaf het bergstation van de Neuhüttenbahn (Volgens mij de Zwarte 3). Van dik 2300 meter hoogte kun je in een keer afdalen naar het dal in Kaltenbach (600 meter hoog). Mooie hoogteverschillen zijn hier dus ook te vinden!
Mijn verslag van afgelopen kerst is hier ook op de site te vinden: https://www.wintersport.nl/forum/topic/139004

Zillertal Arena vind ik zelf wat minder. Zell am Ziller is prima, o.a. de Sportabfahrt is echt heerlijk. Wat hier al eerder is gezegd, de verbinding met Gerlos is wat minder, maar ik vind dat niet zo ernstig om er maar niet naar toe te gaan. Voorbij Gerlos, richting Königsleiten heb je weer genoeg mogelijkheden.

Zillertal 3000 heeft bij Mayrhofen wat kortere afdalingen, maar ook heel wat lastige pistes. De Harakiri en de Devils Run zijn aanraders. Bij Rastkogel en Eggalm heb je mooie brede en zonnige rode pistes waar je heerlijk kunt knallen.

Als je verder nog wat tips wil, laat het maar weten. :)

@David23:
Ooit in het Zillertal geweest en geskied???
Ik geloof goed dat Arlberg mooi is en ook goed geschikt is voor gevorderden. Maar veel groter is het zeker niet, en voor gevorderden is er ook genoeg te doen in het Zillertal.

Het Zillertal is dan wat minder geschikt. Als je 90 km per dag aflegt, heb je Hochzillertal-Hochfugen in 1 dag gezien, Zillertal Arena in 2 dagen, Zillertal 3000 ook, de Hintertuxer Gletsjer in een dag… En de afstand tussen de skigebieden is niet te onderschatten.

David23 op 6 sep 2014 20:40

Even goed kijken naar de post. 90 km per dag (incl. liften). Dan heb je zeker 2 dagen nodig om Hochzillertal-Hochfügen (88 pistekilometers) helemaal gezien te hebben. Voor de rest van de gebieden ook. De maximale afstand (Kaltenbach -> Hintertux) heb je afgelegd in minder dan drie kwartier. Bij een accommodatie op een gunstige plek, bijvoorbeeld Zell am Ziller, hoef je niet meer dan een kwartier te rijden om alle skigebieden te bezoeken, alleen Hintertux is dan een goeie halfuur rijden.

Het Ötztal kan een alternatief zijn. Sölden en Obergurgl-Hochgurgl hebben samen ongeveer 250 km piste en er zit een busrit van 15 minuten (?) tussen.

David23 op 6 sep 2014 20:40

Waarom wel het Ötztal, maar geen Zillertal?? Ik snap het niet meer…
Sölden heb ik afgelopen seizoen bezocht op 1 april, en ik heb zo ongeveer het hele gebied gehad in 1 dag: https://www.wintersport.nl/forum/topic/154252
Ik ga persoonlijk voor de kilometers dan toch echt liever naar het Zillertal.

Goed, ik heb alles door elkaar gehaald. Ten eerste heb ik het ‘inclusief liften’ niet gelezen en ten tweede heb ik tijdens het schrijven soms het Ötztal en het Zillertal door elkaar gehaald, maar dan niet altijd… Schrap alles maar wat ik over deze twee dalen heb geschreven.

❄️

Weet niet of 't een probleem is maar er zijn redelijk veel Nederlanders in 't Zillertal, als je daar niet van houdt kun je beter naar een ander gebied gaan dat wat internationaler is.

Gang is alles

hallo jose3
Ik ken les3v niet, maar als km vreters en natuurliefhebbers kan ik mij bij mrski aansluiten over het aanbod in zillertal, wij gaan weer naar selva waar wij(aaneengesloten) gem 70 km per dag skiën zonder over de zelfde pistes komen.Verder misschien een prettige bijkomstigheid hier gezellige berghutten(geen vreetschuren) goed geprepareerde pistes.

Ischgl is ook een alternatief: weliswaar iets duurder (naar Oostenrijkse normen), maar daarvoor heb je het beste en modernste liftsysteem ter wereld, supr sneeuwzeker (1400m-2870m, 80% van de pistes boven 2000m en bovendien nagenoeg compleet voorzien van sneeuwkanonnen), groot (>200km pistes) maar toch compact, waardoor je heel snel van de ene uithoek naar de andere komt, een paar super “achterom” afdalingen en vanaf dit jaar is de laatste “bottleneck” vanuit het dal ook weg met de nieuwe 3S Pardatschbahn. Wil je qua pistes wat afwisseling dan kan je met de juiste skipas ook eens naar de andere kleinere gebieden in de vallei (Kappl, See, Galtür).
Naast het skiën is Ischgl wat mij betreft ook een topper qua après-ski en is het dorp een stuk gezelliger dan pakweg Sölden of de dorpen in het Zillertal.

@skiwi: Nieuwe lift is zeker een verbetering. Wachttijden s’ochtends konden in Ischgl oplopen tot > 1uur. Zelfs in het na seizoen (Mid maart). 80% van de pistes ligt boven de 2.000 daardoor zijn het verhoudingsgewijs korte afdalingen. Er zijn wel een paar pistes tot in het dorp maar daar is het aan het eind van de dag superdruk en het zijn “paden” ipv van echte pistes. Tevens is het verhoudingsgewijs duur tov andere gebieden. Blijft wel een mooi gebied met goede afdalingen en goede liften.

Iedereen bedankt voor de reacties.
@henriS bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb nog wel een vraag, kun je de gebieden gemakkelijke bereiken middels de skibus? En weet jij zo ook hoe vroeg de eerste skibus gaat?

Alvast bedankt

Overzicht van de skibussen, inclusief dienstregeling
http://www.zillertal.at/de/winter/ski-board/skibus/…

EDIT: zie nu dat dit vorig seizoen betreft. Ik hoop,dat het wel enig beeld kan geven…

❄️

ik sluit me aan bij henris…met de auto kun je het hele zillertal afstruinen op 1 pas. je kunt je goed uitleven,ook als gevorderde skieer! (Ger los is qua sfeer wel anders dan de andere dorpen!)

ik ben in Zell am Ziller geweest, reden was omdat het het meest centraal ligt. kunt overal komen bus/trein

Plaats een reactie