plannen flinke uitbreidingen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Mayrhofen

Nu de nieuwe penkenbahn gebouwd wordt zijn er alweer een hoop nieuwe plannen om het gebied van Mayrhofen flink uit te breiden (met een oogje op de verbinding met HochZillertal)

Besneeuwde afdaling vanaf de penken naar het dalstation van de Horberg en enkele liften op de pangert/gerent en schwendauberg. ben benieuwd wat er de komende jaren gaat veranderen in dit al prachtige gebied

http://www.tt.com/politik/landespolitik/9256590-91/zeitplan-…

http://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?f=12&t=269…

Als deze plannen doorgaan met de lift van Schwendauberg, komt de verbinding Zillertal 3000 - Hochzillertal inderdaad best dichtbij. Hochzillertal heeft echter nu wel problemen met de uitbreiding (Hirschbichllift) aan de andere kant van de Krössbichlbahn. ‘‘Die Grünen’’ doen erg moeilijk over het project.
Even afwachten, het zal nog wel jaren duren voordat die verbinding er ook daadwerkelijk is.

Samen met de dalafdaling naar Zell am Ziller waar @HenriS net over postte, zijn dit toch mooie uitbreidingen voor één van de grootste skiregio’s ter wereld!

❄️

@David23 waar poste @HenriS dat dan?

Maar het is idd vaker het verhaal dat Die Grünen roet in het eten gooien. Maar hopen dat beetje bij beetje die gebieden na elkaar groeien, en er over een tijd(je) een verbinding is, wat misschien wel het grootste skigebied van Oostenrijk opleverd (+400km)

En wat is het nut van zo’n verbinding? Het Zillertal is al groot genoeg, hier vind ik het meer dan logisch dat er verzet is.

Ach, als je zo kan voorkomen dat er iedere ochtend massa’s ijskoude auto’s van gebiedje naar het volgende gebiedje hobbelen, ben ik er nog niet zo van overtuigd dat zo’n extra piste een zoveel slechtere oplossing is.

Die gondel die ze van Fügen naar Hochfügen willen bouwen vind ik onzin, 15 minuten in de skibus of 8 minuten maakt geen bal uit. Maar als je een verbinding met pistes realiseert, is dat wel een meerwaarde. Het Zillertal is nu 7 niet aaneengesloten gebieden (Hintertux, Ahorn, Zillertal 3000, Gerlosstein, Zillertal Arena, Hochfugen-Hochzillertal, Fugen). Dat wil de consument tegenwoordig niet meer. Als er geen verbindingen komen zal het wintertoerisme achteruitgaan. Hetzelfde probleem zie je in Kleinwalsertal, en is al gebeurd in bijvoorbeeld Chamonix (voor de pisteskiër dan).

❄️

Die gondel die ze van Fügen naar Hochfügen willen bouwen vind ik onzin, 15 minuten in de skibus of 8 minuten maakt geen bal uit. Maar als je een verbinding met pistes realiseert, is dat wel een meerwaarde. Het Zillertal is nu 7 niet aaneengesloten gebieden (Hintertux, Ahorn, Zillertal 3000, Gerlosstein, Zillertal Arena, Hochfugen-Hochzillertal, Fugen). Dat wil de consument tegenwoordig niet meer. Als er geen verbindingen komen zal het wintertoerisme achteruitgaan. Hetzelfde probleem zie je in Kleinwalsertal, en is al gebeurd in bijvoorbeeld Chamonix (voor de pisteskiër dan).

David23 op 17 nov 2014 14:15

Vwb Fügen-Hochfügen: vind ik te makkelijk geroepen, dan moet je al precies op de vertrektijd bij die bus aankomen, anders kost het je toch aanmerkelijk meer tijd. Daarnaast is het altijd onaantrekkelijk om voor een, zeker relatief klein, gebied de bus te moeten pakken.

@David23

Het Kleinwalsertal is ook totaal niet vergelijken met het Zillertal. De aparte gebieden in het Zillertal blijven moderniseren en zijn veel groter dan de deelgebieden in het Kleinwalsertal. De meeste mensen vinden het niet erg om een klein stukje te rijden met de auto/bus/trein van deelgebied naar deelgebied (ik zelf ook niet).

Als er geen verbindingen komen zal het wintertoerisme achteruitgaan.

David23 op 17 nov 2014 14:15

En hoe weet je dat zo zeker?
Het Zillertal heeft al jaren ‘problemen’ dat alles in het hoogseizoen stampvol zit. Dat verandert niet zomaar omdat er geen verbinding tussen 2 deelgebieden komt.

@David23

Het Kleinwalsertal is ook totaal niet vergelijken met het Zillertal. De aparte gebieden in het Zillertal blijven moderniseren en zijn veel groter dan de deelgebieden in het Kleinwalsertal. De meeste mensen vinden het niet erg om een klein stukje te rijden met de auto/bus/trein van deelgebied naar deelgebied (ik zelf ook niet).

Als er geen verbindingen komen zal het wintertoerisme achteruitgaan.

David23 op 17 nov 2014 14:15

En hoe weet je dat zo zeker?
Het Zillertal heeft al jaren ‘problemen’ dat alles in het hoogseizoen stampvol zit. Dat verandert niet zomaar omdat er geen verbinding tussen 2 deelgebieden komt.

HenriS op 17 nov 2014 14:51

In zekere zin ook weer wel. Kleinwalsertal en Zillertal zijn allebei dalen met losse skigebieden, alleen is het Zillertal groter als dal en heeft het dus grotere skigebieden. Maar wat ik bedoel: in beide dalen hebben de losse skigebieden moeite om onderling te verbinden.

Mijn opmerking over achteruitgang van het wintertoerisme: die moet ik nuanceren. Op de lange termijn heb je steeds meer verbindingen tussen skigebieden (Ski Arlberg West-Ski Arlberg Oost, Fieberbrunn-SHL-Zell, SkiWelt-Kitzbühel). Als het Zillertal niet onderling verbindt, loopt het achter op de andere grote gebieden in Oostenrijk, want er zijn echt veel mensen die vooral naar het aantal kilometers kijken. Ikzelf vind een stukje rijden ook niet erg, dat terzijde ;) Maar het Zillertal zou wel zijn hoge positie in Oostenrijk verspelen. Ook kan de capaciteit niet stijgen zonder grotere gebieden, dus kan het aantal boekingen ook niet echt stijgen.

Maar goed, mijn stelregel is dat verbindingen tussen skigebieden alleen nuttig zijn als ze volledig zijn. De nieuwe gondel vanuit Fugen bij de Geolsbahn is dat niet.

❄️

Het Zillertal is nu 7 niet aaneengesloten gebieden (Hintertux, Ahorn, Zillertal 3000, Gerlosstein, Zillertal Arena, Hochfugen-Hochzillertal, Fugen). Dat wil de consument tegenwoordig niet meer. Als er geen verbindingen komen zal het wintertoerisme achteruitgaan.

David23 op 17 nov 2014 14:15

Dat ze zeven niet aaneengesloten gebieden hebben strekt hen juist tot sterkte. Zo kan je de grotere skigebieden (Zillertal Arena, Zillertal 3000, Hochfugen-Hochzillertal, Hintertux) afwisselen met kleinere skigebiedjes (Ahorn, Gerlosstein, Fugen). Deze consument wil dat nog wel ;) In Oostenrijk zijn grote aaneengesloten skigebieden eerder uitzondering. Het grootste deel van de skigebieden is eerder klein of niet aaneengesloten. Toch blijft Oostenrijk erg populair. Dat het wintertoerisme achteruit zal gaan geloof ik niet. Waar gaan die mensen dan naartoe? Zoals Henri hierboven al aangeeft is het een heel populair gebied, dat zie je ook terug in de beoordelingen van het gebied.

Laatst ving ik nog iets op over plannen om Isola 2000 met enkele liften en pistes te verbinden met de Tauplitz. Ik moet zeggen dat dit een heel mooi project zou zijn!

Enige wat ik wil zeggen is dat als het Zillertal niet verbindt ze uit de topregio’s van Oostenrijk kunnen vallen, omdat de anderen wel verbindingen bouwen ;) Prima, want dan wordt het daar misschien eindelijk eens wat minder druk.

❄️

Kleinwalsertal en Zillertal zijn allebei dalen met losse skigebieden, alleen is het Zillertal groter als dal en heeft het dus grotere skigebieden. Maar wat ik bedoel: in beide dalen hebben de losse skigebieden moeite om onderling te verbinden.

David23 op 17 nov 2014 15:15

Inderdaad, de 2 dalen hebben losse skigebieden en ze kunnen niet zomaar alle skigebieden verbinden, maar:
De gebieden zijn totaal anders. Zillertal heeft een aantal grote deelskigebieden, Kleinwalsertal kleine. Doordat deze kleine skigebiedjes met oude liften in het Kleinwalsertal niet met elkaar worden verbonden, is het logisch dat het wintertoerisme in dit dal steeds minder wordt. De meeste wintersporters willen een groot gebied dat aaneengesloten is. Kleinwalsertal is dat totaal niet, en als dat niet verandert, gaan de meeste mensen weg.
Het Zillertal daarentegen heeft grotere deelskigebieden die blijven moderniseren. De kilometervreters hebben nog steeds genoeg mogelijkheden in het Zillertal, ook zonder verbinding.

Over de uitbreiding van Spieljoch met de Geolsbahn/Metzenjochbahn bent ik het eens. Het is niet echt nodig en ik vind het persoonlijk erg zonde van de heerlijk afgelegen DSB Geols. De skibus tussen de Spieljochbahn en Hochfügen is prima geregeld en je bent er zo. Als ze nou echt willen vernieuwen bij de Spieljoch, zouden ze beter eerst de 3-CLF Onkeljoch of de Spieljochbahn kunnen vernieuwen, die is inmiddels ook dik 40 jaar oud.

Het Kleinwalsertal raakt/raakte haar positie als ‘subtopper’ in Oostenrijk kwijt door niet te vernieuwen/verbinden. Ik denk dat Het Zillertal kan haar positie als topgebied verliezen door niet te verbinden. Gerlosstein en Fugen verbinden met andere is in mijn ogen onnodig, dit zijn juist de rustige gebiedjes en verbinden met een ander skigebied levert voor het grote gebied een verouderdere hoek met weinig pistekilometers erbij op. Maar als je Zillertal 3000 en Hochzillertal-Hochfugen verbindt, verbind je twee gebieden met 80 en 140 kilometer piste (uit mijn hoofd), plus nieuwe pistes kom je uit op bijna 250 kilometer en daarmee ben je een van de grootste vijf aaneengesloten gebieden in Oostenrijk (na SkiWelt, SHL als ze klaar zijn met hun verbindingen, SFL-See en de Arlberg als die twee delen verbonden zijn). Ik denk dat dat wel de kilometervreters in het Zillertal kan houden, en dat het Zillertal op die manier een absolute topbestemming blijft. Alle topregio’s ontwikkelen en verbinden in Oostenrijk, dus is het verstandig voor de Zillertalers om dit ook te doen.

❄️
Mathijs! op 17 nov 2014 15:21 Laatst ving ik nog iets op over plannen om Isola 2000 met enkele liften en pistes te verbinden met de Tauplitz. Ik moet zeggen dat dit een heel mooi project zou zijn!

@HenriS
:D
Via Venetië was het toch? Een dalafdaling tot aan het San Marcoplein als ik mij goed herinner.

Even a bad day skiing is better then a good day at work
Mathijs! op 17 nov 2014 15:21 Laatst ving ik nog iets op over plannen om Isola 2000 met enkele liften en pistes te verbinden met de Tauplitz. Ik moet zeggen dat dit een heel mooi project zou zijn!

@HenriS
:D
Via Venetië was het toch? Een dalafdaling tot aan het San Marcoplein als ik mij goed herinner.

Thomas op 17 nov 2014 16:33

Venetië met enkele liften en pistes verbinden met Nassfeld-Hermagor met Tarvisio als tussenverbinding. Deze verbinding kan wel niet altijd gegarandeerd worden, Venetië loopt af en toe wel eens onder. Alhoewel, waterski is ook ski, toch?

Is het ook mogelijk om de Rocky Mountains binnen 2 weken te verbinden? Dan kunnen de World Cup-skiërs door de sneeuw naar de Alpen ;)

❄️

@David23
Het is in ieder geval wel duidelijk dat ze de gebieden van Zillertal 3000 en Hochzillertal snel willen verbinden, typisch Schulz-Gruppe. Hierdoor zouden ze inderdaad een van de grootste aaneengesloten gebieden van Oostenrijk worden. (Mij zie je er dan in ieder geval niet meer ;) )
Maar is dat allemaal nodig? Moet het allemaal per se met elkaar verbonden worden? Nee.
Die kilometervreters blijven wel komen in het Zillertal, ook zonder verbinding.
@Mathijs!@Thomas
Het zou zonde zijn om dan de mooie gebiedjes van de Appenijnen niet te verbinden. Een paar G-linkjes naar o.a. Isola 2000 en Venetië en je hebt er meteen weer een paar honderd pistekilometers bij. Anders zal het gebied wat aan de kleine kant zijn voor een week ben ik bang.

En wat te denken van de skigebieden in de Jura, het Beierse Woud, het Zwarte woud… Ook een aantal pareltjes!

❄️

Volledig akkoord. Misschien kunnen we dit skigebiedje nog iets aantrekkelijker maken door nog een paar gondels over de Middellandse Zee te trekken naar Sicilië, zo kan het skigebied van de Etna er ook bij. Enkele dagen zouden de skiërs zich dan toch moeten kunnen vermaken in dit skigebied.

Schitterend verkeersconcept! Met de nieuwe penkenbahn en en verkeersconcept een super verbetering voor dit skigebied.

Ik ben ook zeker voorstander voor een verbinding met hoch-zillertal. Zoals enkele al zeiden, moet je als zo’n gebied blijven moderniseren en uitbreiden wil je bij de top blijven horen. Nou zijn beide gebieden (vooral Mayrhofen) al erg modern maar zo’n uitbreiding voegt toch weer een hoop toe. Ook kom ik al 15 jaar in Mayrhofen (ben 17) en vindt het schitterend hoe het gebied elk jaar mooier, moderner en beter wordt.

trouwens ALS de verbinding komt, ooit. Gaan ze dan via Kaltenbach of via Hochfügen verbinden?

@Wessel

Via Hochzillertal
Een begin wordt er al gemaakt in Hochzillertal door het project ‘Hirschbichllift’, aan de achterkant van de Kristallhütte:

null

Hierna zouden ze graag daarachter uitbreiden richting de Hirschbichlalm en via daar een verbinding maken naar Zillertal3000, waarschijnlijk ongeveer zo:

null

@HenriS

Waarom eerst een sleeplift? Waarom uberhaupt op die plek? Niet dat ik het verkeerd vind hoor.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

@Thomas
Het probleem is dat het gebied bij de Hirschbichllift/alm al buiten de grenzen van het skigebied ligt. Hierdoor is het niet zo makkelijk om ineens een koppelbare stoeltjeslift of een gondel neer te zetten, een sleeplift zal vast wat makkelijker gaan om mee te beginnen.

Heinz Schultz, de eigenaar van Hochzillertal, zegt dat het een uitbreiding is van het aanbod voor beginners en de grote skironde door het gebied…Mooi verhaaltje, maar hij zal het vast alleen maar willen doen als 1ste stap voor de verbinding met Zillertal 3000.

@Henri, in die tweede tekening zitten 2/3 liften niet, wie wss wel gaan komen. de pangert(naar de top) een lift, de lift vanuit het zijdal bij hotel Mösl. En misschien nog een lift vanuit schwendau naar de pangert.

misschien heb je die wel express vergelaten, want neem aan dat je wel iets weet van deze plannen?

ps. zijn er eigenlijk plannen voor een lift vanuit aschau naar het skigebied, er loopt nu alleen een piste naar het dal.

Inderdaad, van die plannen heb ik wel gehoord, maar ik weet er te weinig van om ze hier ook in te tekenen.

Die plannen voor een EUB vanuit Aschau zijn er ook ja, maar nog steeds niet echt uitgewerkt. Het kan goed zijn dat die gondel nog eerder wordt gebouwd dan de verbindingsliften met Mayrhofen.

null

Ik heb in jou mooie kunstwerk wat bijgewerk zoals ik het op alpinforum, en het bericht hierboven heb gelezen.
Wel heb ik de lift vanuit schwendau aan andere kleur gegeven omdat ik niet weet waar het bergstation is (lift 1 of 2) 2 lijkt me logischer zodat je makkelijker in de richting van hochzillertal kan.

Wat zijn jou gedachtes hierbij?

wat is trouwens een EUB?

EUB (Einseil Umlauf Bahn) is gewoon een gondel

Mij lijkt lift 2 ook logischer. Lift 1 is (als hij zo verloopt) erg lang, zo’n 4300 meter. Je staat dan onder aan de Unterbergbahn (en de Pangertbahn). Een afdaling vanaf daar naar Mösl lijkt me vrijwel onmogelijk. Of er moet extreem gemodelleerd worden, of het is een erg lastige zwarte piste. Als verbindingspiste naar Hochzillertal is een zwarte piste niet handig.
Ik denk dan ook dat de verbindingspiste via de Gerentbahn naar beneden gaat (zie het plaatje hierbeneden).

Lift 2 lijkt me dan logischer omdat je vanuit daar meteen 2 kanten op kan. Of richting de Horbergspitz (Unterbergalm/Gerent/Pangert) of richting Hochzillertal.

Nu heb ik ook verder iets uitgewerkt, lift 3:

null

Plaats een reactie