Brakke liften in Zillertal 3000?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zillertal 3000

Dag, ik ga komende weekend wellicht naar het Zilltertal 3000 (Mayrhofen) en ik vroeg me af of er in dat gebied brakke liften zijn? Ik ben namelijk een groot liefhebber van brakke liften en wil dus goed weten waar ik deze kan vinden.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Brakke liften als in oude tweezitters? Ik ben er nu en vrijwel elke lift hier is modern en snel. Die kom je hier niet meer tegen 😁

*bericht bewerkt door EricH op 09 mrt 2020 12:22

Dan zit je toch wel in het verkeerde gebied. :) Niks anders dan moderne liften daar. Enkel de Rastkogelbahn zou ik nog onder jouw noemer brak durven plaatsen. Ik noem ze eerder oudere liften. Een paar jaar geleden is de Katzenmoosbahn 2-zitter vervangen door een 6-er. Dat was een hele leuke, lange tweezitter, perfect om tot rust te komen. Maar daarvoor ben je te laat.

*bericht bewerkt door Joy85 op 09 mrt 2020 12:21

Dan zit je toch wel in het verkeerde gebied. :) Niks anders dan moderne liften daar. Enkel de Rastkogelbahn zou ik nog onder jouw noemer brak durven plaatsen. Ik noem ze eerder oudere liften.

Joy85 op 9 mrt 2020 12:19

Eggalmbahn is ook vrij oud en een kleine capaciteit.

ow gelukkig maar, ik heb gisteren geboekt om er vrijdag zaterdag zondag en maandag te kunnen skien :)

Oude tweezitters (of zelfs 1-zitters), krakkemikkige gondels, kuitenklappers, maar ook lanceer-sleepliften (al is dat typisch Frans). Alles wat piept en kraakt en onnodig veel tijd kost is welkom!

*bericht bewerkt door havana op 09 mrt 2020 13:09

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Waarom zou een oude lift altijd veel tijd moeten kosten:
bij voorbeeld deze 2p-zetellift in Gastein
https://www.remontees-mecaniques.net/bdd/reportage-tsf2-hait…
oud en beperkt comfortabel, maar wel 1440 personen per uur omhoog, wat zeker niet slecht is voor een 2-zitter
De lanceerinstallatie (je moet op een middelmatig snelle lopende band om het snelheidsverschil met het stoeltje binnen de perken te houden) is een leuke ervaring. Een beetje een pretparkgevoel wel.

Glide on!

Dan raad ik je zeker een uitstapje aan naar de Hintertuxer Gletscher, zodat je daar de 2er Gefrorene wand of de 2er Larmstrange kan nemen. ;-)

Of even naar Gerlosstein. Daar kun je ook nog wel wat oude liften vinden, weet niet of het open is…

It's all about the turns duuuuuude!

Waarom zou een oude lift altijd veel tijd moeten kosten:
bij voorbeeld deze 2p-zetellift in Gastein
https://www.remontees-mecaniques.net/bdd/reportage-tsf2-hait…
oud en beperkt comfortabel, maar wel 1440 personen per uur omhoog, wat zeker niet slecht is voor een 2-zitter
De lanceerinstallatie (je moet op een middelmatig snelle lopende band om het snelheidsverschil met het stoeltje binnen de perken te houden) is een leuke ervaring. Een beetje een pretparkgevoel wel.

Vivace op 9 mrt 2020 12:49

Mooi ding is dat! Ben 1 keer in dat gebied geweest, we pakten toen ook meestal de 2-zitter, omdat het alternatief zo’n grote cabinegondel was, waar het altijd drukker was. Zat ook nog een flinke slinger in die gondel trouwens.

Ik zie net op internet dat de 2-zitter en het treintje zijn vervangen voor een 10-persoonsgondel.

Stop de vergondelificatie van Oostenrijk!

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Graag foto’s van de brakke liften als je ze gevonden hebt !

Ik zal foto's publiceren.

Zijn er hier trouwens nog meer liefhebbers van brakke liften?

het profiel van de ideale brakke lift:

  • 1 of 2 persoons
  • waar je een gigantische klap tegen je kuiten krijgt bij het instappen
  • houten zitting of plastic
  • geen voetsteunen, alleen een beugel
  • piepende wielen bij iedere liftpaal + trillingen en ratatatata geluid
  • enorm hoogteverschil tussen de heen- en de terugweg
  • een zwieper/deining bij iedere liftpaal waar je voorbij gaat
  • wordt veelvuldig stilgezet
  • enorm schommelen omhoog/omlaag bij stilzetten
  • enorm traag
  • geen kap
  • geen zitverwarming

*bericht bewerkt door havana op 09 mrt 2020 15:00

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ik ken wel een pareltje, in Slovenië, het Vogel Ski Center.
Een echte eenzitter met houten plank die je naar een prachtige off piste afdaling brengt

null

Daar vind je ook nog een oude houten 2 zits lift die je met een flinke zwiep oppakt. Prachtig!

Beide prachtig te zien op deze webcam : https://www.youtube.com/channel/UC0kKxCxG6lva1K4VBFfePSg/liv…
Rechts vertrekt de 1 zitter en links komt de 2 zitter aan. Ik denk dat dit punt op zo’n 1700 meter ligt maar aan sneeuw geen gebrek!

*bericht bewerkt door sjorsdk op 09 mrt 2020 15:46

null

Dit is dan wel een toppertje die je kan doen, liftbediende was toen ik er was altijd zo blij als er eindelijk iemand langskwam dat je altijd een snaps van hem kreeg (wel al een jaar of 7 geleden)

.

Ja dat is een toppertje die heel hoog op mijn lijstje staat!

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Haha, mooi topic. De 1 persoons in Alberschwende(RIP) was wel een pareltje. Jammer dat ze dat soort liften niet in zijn geheel een museum kunnen plaatsen.

Dit voelt als een @Henri topic

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Helaas voor jou hebben ze 15 jaar terug al de Knorren vervangen, dat was heerlijke oude tweezitter, waarbij de beugel ongeveer het geluid maakte van de naam van de lift.

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Ik zal foto's publiceren.

Zijn er hier trouwens nog meer liefhebbers van brakke liften?

het profiel van de ideale brakke lift:

  • 1 of 2 persoons
  • waar je een gigantische klap tegen je kuiten krijgt bij het instappen
  • houten zitting of plastic
  • geen voetsteunen, alleen een beugel
  • piepende wielen bij iedere liftpaal + trillingen en ratatatata geluid
  • enorm hoogteverschil tussen de heen- en de terugweg
  • een zwieper/deining bij iedere liftpaal waar je voorbij gaat
  • wordt veelvuldig stilgezet
  • enorm schommelen omhoog/omlaag bij stilzetten
  • enorm traag
  • geen kap
  • geen zitverwarming
havana op 9 mrt 2020 14:52

@havana hier ook een liefhebber.
De chairlift van Glencoe is echt een beauty… dikke aanrader ;)

null

Maar de mooiste (vind ik) is de chairlift in Glenshee, echt een pareltje!

null

Chrz!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 09 mrt 2020 19:38

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@havana je kan eventueel naar Kaltenbach rijden. Daar heb je de Öfelerbahn. Dit is nog 1 van de weinige 2 zitters.
En als je daar toch bent kun je richting Hogh Fugen gaan. Daar heb je dan nog de Pfaffenbühel. Ook een 2 zitter.

Übung macht den meister!!!

Mocht je eens in Montafon zijn dan heb je daar nog de Garfrescha Bahn 1.

null

Übung macht den meister!!!

Hahah brakke liften spotten, wat mooi. Overigens ben ik het allerliefst in een rot tempo op de berg, dus doe mij maar morderne snelle liften.

Hoe Hoger Hoe Beter

Als je de Zillertaler Superskipass hebt (krijg je dacht ik al bij een 2-daagse pas), kan je naar Zell am Ziller. Is zo’n 10 min rijden vanaf Mayrhofen. Helemaal bovenin heb je de Kapauns. Die voldoet redelijk aan je omschrijving.

Mag het pareltje vanaf Ellmau de berg van Going op (met kap! Hypermodern) ook op dit lijstje?

Wat een boel mooie suggesties!

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Als je de Zillertaler Superskipass hebt (krijg je dacht ik al bij een 2-daagse pas), kan je naar Zell am Ziller. Is zo’n 10 min rijden vanaf Mayrhofen. Helemaal bovenin heb je de Kapauns. Die voldoet redelijk aan je omschrijving.

Lekoes op 9 mrt 2020 20:33

Kapauns is dacht ik dit seizoen vervangen voor een moderne stoeltjeslift…

Mr. Slow

Het is dit jaar geloof ik ook je laatste kans voor de Krimml X Press tussen Zell en Gerlos.
Die is ook echt raar, vaag tussenpunt waar je heen en weer geslingerd wordt.
Ook word je op sarcastische wijze op het binnenhouden van je stokken gewezen.

Als je echt geluk hebt (en dat genot heb ik meerdere malen gehad), ligt de lift erna eruit, en kom je daar te laat achter. Mag je weer terug met de Krimml.
Dan heb je wel een top skidag hoor!

*bericht bewerkt door Ivo- op 09 mrt 2020 21:49

Kapauns is dacht ik dit seizoen vervangen voor een moderne stoeltjeslift…

Quick op 9 mrt 2020 21:47

Afgelopen december draaide Kapauns nog. Gok dat ze hem dan na dit seizoen vervangen.

Krimml X-Press is idd bijzonder.

Maar de mooiste (vind ik) is de chairlift in Glenshee, echt een pareltje!

null

Chrz!
D

dokteruk op 9 mrt 2020 19:28

Helaas enkele jaren terug vervangen.

De stoeltjeslift in The Lecht is ook een mooie trouwens.

null

❄️

null

Dit is ook een mooi oud beestje in Bad Kleinkirchheim, uit 1977 geloof ik.

null

Of deze uit Italie, de route naar de Marmolada, uit 1982

Plaats een reactie