Brakke liften in Zillertal 3000?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Zillertal 3000

Voor wie een hele week brakke liften wil hebben, is Mondolé Ski in Piemonte waarschijnlijk de beste optie. Ruim 100 kilometer piste en maar twee snelle liften. Klapstuk is deze enkelzitter uit 1958. Sowieso heeft Italië veel van dit soort museumstukken, veiligheidseisen zullen wat minder streng zijn/nageleefd worden. Niet heel verrassend natuurlijk.

null

*bericht bewerkt door David23 op 09 mrt 2020 22:36

❄️

Wow, 1958, daar heeft Greta Garbo nog in gezeten, whahaha.

Maar de mooiste (vind ik) is de chairlift in Glenshee, echt een pareltje!

Helaas enkele Jared terug vervangen.

De stoeltjeslift in The Lecht is ook een mooie trouwens.

null

David23 op 9 mrt 2020 22:26

@David23 Ik wist niet dat die 1-persoon in Glenshee er niet meer is al moet ik wel zeggen dat het 1996 moet zijn geweest toen Ik daar was. The Lecht staat nog wel op mijn lijst … hopelijk later nog deze maand ;)

Chrz!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 09 mrt 2020 22:50

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

De mooiste oude liften moeten de meer-dan-tweepersoons sleepliften zijn. Naar mijn weten staan er nog 4 in Chili en 3 in Zuid-Duitsland, waaronder deze in Seeg (in de Allgäu). Bouwjaar 1962, model eigenbouw.

null

Als brakke lift tellen ze alleen niet, deze gaan zo snel als een koppelbare stoeltjeslift :)

*bericht bewerkt door David23 op 09 mrt 2020 22:57

❄️

In Pila heb je aan de ‘rechterkant’ van het gebied nog wat mooie onthaastende tweezitters. Vanuit Burserberg gaat ook een brakke tweezitter omhoog naar het skigebied. De meeste mensen beginnen daar dan ook gewoon vanaf het middenstation. Leuk topic!

De stoeltjeslift in The Lecht is ook een mooie trouwens.

null
op 9 mrt 2020 22:26[/post][/quote]

zelfs de foto lijkt lang geleden gemaakt

Telt de 6-p lift in Snowworld Landgraaf ook als brakke lift?

De sleepliften hebben touwens ook dringend onderhoud nodig.
Vorige week 2 koorden zien knappen.
Deze week 1 schoteltje waarvan het touw niet meer afrolde (heb nog getwijfeld om er toch op te klimmen, maar dat heb ik toch maar niet gedaan)

Glide on!

Misschien kan @rogier of een andere mod het topic renamen naar “Het grote brakke liften topic” ?

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

@David23 Hoe stap je hier in dan? Komt er opeens zo’n dwarsbalk vanachter waar de aan moet hangen?

Je kan vanuit Zell am Ziller door skien naar Hoch Krimml.
Daar heb je nog de Duxeralmbahn, een heerlijke 4 persoons kuitenbijter.
Komend jaar wordt ie vervangen (6 persoons koppelbaar met kap en verwarming) dus je moet wel snel wezen

Kapauns (vervangen voor 8 persoons met kap en verwarming) en Krimml X-press (10 persoons gondel) ook dus in 1 dagje kan je nog even genieten (en afscheid nemen) van 3 toppers

*bericht bewerkt door Togi op 10 mrt 2020 13:41

@Stanro: dit soort liften werkt als pendelsleeplift, dus hij komt voor de skiërs stil te hangen, die dan (eventueel met hulp van de liftbediende) eraan kunnen gaan hangen voor hij weer optrekt. Zoals te zien bij deze video van de lift in het nabijgelegen Sinswang: https://youtu.be/q3l2krJL544

*bericht bewerkt door David23 op 10 mrt 2020 14:38

❄️

Körberseelifte (Schröcken) vond ik ook altijd speciaal, net als de lift naar de Bamalp in Zug

De enige die ik mij in de buurt van Mayrhofen voor de geest kan halen is op de gletscher van Hintertux, de 3er Slegeis. Als je vanaf het hoogste punt naar beneden gaat links aanhouden en de 5 naar beneden nemen, daar kun je de 3-zitter naar boven nemen die toch vrij brak is ;)

En wat dacht je van de Medran 2 in Verbier. Een ouderwetse 4 persoonsgondel.
https://images.app.goo.gl/vEUKpvkFgkgRSdJcA

linda

In Pichl heb je nog een mooie tweezitter de Reiteralm op. Kun je echt even tot rust komen…

In Pichl heb je nog een mooie tweezitter de Reiteralm op. Kun je echt even tot rust komen…

Jodeldodel op 10 mrt 2020 22:18

Op de Fageralm ook 2 van die liften. Bij mooi weer heerlijk genieten. Bij beroerd weer beken ik dat ik dan een fijne kap wel mis😅

mama on a mission in the snow

Even inhaken op de topic maar wel met een andere vraag ;

Kan iemand mij helpen aan een foto van de oude 2zitter die vanaf Gerlos omhoog ging ?
Ik heb vroeger leren skien in dit gebied en heb een vage herinnering van deze lift maar echt beeld materiaal kan ik niet vinden om Google… Alvast bedankt :) :)

De Rossleitenlift in Aschau in Chiemgau… ook een pareltje!

null

Chrz!
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Voldoet niet aan alle criteria, het hoogteverschil is namelijk belachelijk klein, maar ik vind deze in Bakuriani toch ook mooi :D

null

Voldoet niet aan alle criteria, het hoogteverschil is namelijk belachelijk klein, maar ik vind deze in Bakuriani toch ook mooi :D

Nillze op 11 mrt 2020 13:59

Geldt hier ook het verbod om niet uit de lift te springen?

Hopelijk kunnen ze de wieltjes aan de palen omhoog schuiven als er iets meer sneeuw valt, anders krijg je eerder een “duwhaak”-lift (zoals vroeger in Peer) en ga je omhoog met de skis op de sneeuw.

Glide on!

Voldoet niet aan alle criteria, het hoogteverschil is namelijk belachelijk klein, maar ik vind deze in Bakuriani toch ook mooi :D

null

Nillze op 11 mrt 2020 13:59

Ideaal voor mensen met hoogte vrees !

Voldoet niet aan alle criteria, het hoogteverschil is namelijk belachelijk klein, maar ik vind deze in Bakuriani toch ook mooi :D

Nillze op 11 mrt 2020 13:59

Geldt hier ook het verbod om niet uit de lift te springen?

Hopelijk kunnen ze de wieltjes aan de palen omhoog schuiven als er iets meer sneeuw valt, anders krijg je eerder een “duwhaak”-lift (zoals vroeger in Peer) en ga je omhoog met de skis op de sneeuw.

Vivace op 11 mrt 2020 14:29

µ

Er waren iig mensen aanwezig die zelfs bij deze lift moeite hadden om in te stappen. Stilstand is dus wel gegarandeerd ;)
Je kon er gelukkig uit wanneer je wou, maar dat was ook weer zonde want je diende per ritje te betalen.

En wat dacht je van de Medran 2 in Verbier. Een ouderwetse 4 persoonsgondel.
https://images.app.goo.gl/vEUKpvkFgkgRSdJcA

linda5 op 10 mrt 2020 22:01

Of de Savoleyres naar La Tzoumaz ook zo’n prachtig ding daar in dat gebied

@Rene @Rogier @Henri @Rick

Kan iemand van jullie dit prachtige topic renamen naar: "Het grote brakke liften topic" ?

Dank.

On topic

De brakke lift in Fieberbrunn (ben de naam even kwijt) mag ook niet onbenoemd blijven. Het is een gondel met een bewegend platform, om de kabel op spanning te houden. Een innovatie die nooit echt een is doorgebroken, maar daarom best bijzonder is.

*bericht bewerkt door havana op 11 mrt 2020 15:15

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Heb vandaag in deze gezeten in Sölden. DSB Mittelstation heet 'ie. Best oud, best lang en best steil.

null

Ik ben zelf niet de man die hier al een minuut stil aan het hangen was. Tijd genoeg dus om een foto van hem te maken en een impressie van de lift te geven.
null

Gelukkig heeft hij (de lift dan) mij vijf minuten later wel helemaal zonder haperen boven gebracht.

*bericht bewerkt door rppol op 11 mrt 2020 17:45

Madloch bahn in zürs voldoet ook aan de definitie

Glunglezerbahn1 was vroeger een spektakel, vooral als de dalafdaling dicht was.
Instappen zonder ski’s, deze werden in een soort houder naast het stoeltje gelegd.
Beneden werd je eruit getrokken door twee liftbedienden

En wat dacht je van de Medran 2 in Verbier. Een ouderwetse 4 persoonsgondel.

https://images.app.goo.gl/vEUKpvkFgkgRSdJcA

linda5 op 10 mrt 2020 22:01

Of de Savoleyres naar La Tzoumaz ook zo’n prachtig ding daar in dat gebied

Togi op 11 mrt 2020 15:00

Ja, die ook. Is zo goed als dezelfde lift. Afgelopen vakantie niet on La Tzoumaz geweest😔

linda

Qua kuitenklapper kan ik de oude Montissot lift in Valloire aanbevelen (verplaatst?); mijn litteken is eindelijk na drie jaar bijna weg :)
Een leuke brakke gondel is de Saix vanaf Vercland (Grand Massif). Het rammelt aan alle kanten en de gaten zitten erin. In het Grand Massif zijn trouwens ook gammele stoeltjesliften (met gaten in de zitting) te vinden in Sixt.

Plaats een reactie