Sneeuw zekerheid

Dit onderwerp gaat over de bestemming Berwang

Willen met Pasen 25 maart t/m 29 maart een paar dagen skiën. Hoe groot is de kans dat er dan voldoende sneeuw is?

Bijna 0. Berwang ligt te laag om van sneeuwzeker te kunnen spreken.
Zoek een gebied vanaf 1800 à 2000m en je hebt al een pak meer kans op sneeuwzekerheid.
Succes in je zoektocht.

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Als je de mogelijkheid hebt om te wachten tot vlak voor vertrek met boeken, dan is het een optie.
Maar na half maart wordt het in Berwang toch lastig, condities zijn sterk afhankelijk van de weerssituatie. Bovendien zijn er veel pistes die vol in de zon liggen rond die tijd. Die zijn dan bij zonnig weer en plustemperaturen of kaal of boterzacht.
Lermoos redt het wat langer (maar eind maart ook lastig). De Zugspitze is zeker nog op orde.

Ikzelf zou het zeker aandurven om daar te gaan skiën met Pasen, maar ik zou dan nog wel even wachten met boeken voor de zekerheid.
2 jaar geleden op 29 maart voor een gesloten Almkopfbahn gestaan in Bichlbach/Berwang. Het was dan ook wel een vrij slechte winter voor de Noordalpen. Daarna iets verder doorgereden en in Lermoos geskied. Zelfs in zo’n matige winter konden we erg goed skiën daar, maar niet alles was geopend. Bij een redelijk normale winter als deze verwacht ik dat heel het gebied gewoon tot eind maart geopend is.
Verslag van mijn skidag op 29 maart 2014: https://www.wintersport.nl/forum/topic/154003

nou… zou me niet te druk maken hierom hoor. Ligt zat sneeuw in berwang en die regelen echt wel dat ze tot pasen pistes open hebben. Al aantal keer eind maart daar geweest, heerlijke zonnige week met zelfs een nacht verse sneeuw.

Je moet zo rekenen, in nagenoeg alle gevallen zijn de condities eind maart beter dan met de kerst, waar je ook komt. Overal ligt nog een dikke laag (kunst)sneeuw van een hele winter, en zeker gevoelige afdalingen zijn in de loop van het seizoen zoveel besneeuwd dat ook die het nog prima houden dan. Over het algemeen zijn ook de nachten nog koud dan en kunnen ze dan eventueel nog wat bij besneeuwen. Zelfs in een Winterberg kon vorig jaar begin april nog zeer goed geskied worden, terwijl het met de kerst gewoon niks was…

Born to Ride

Je weet het nooit, maar volgens mij is de kans niet heel klein dat er nog genoeg sneeuw ligt. Het zal wel snel papperig worden (tenzij je pech/mazzel hebt dat het koud is), maar dat is natuurlijk met voorjaar skien altijd (net als in de ochtend keiharde pistes). In het allerslechtste geval kun je de Zugspitze op, maar die zal als het beneden echt slecht is vrij druk zijn.

Als je kan wachten met boeken, dan zou ik wel wachten, maar met een beetje mazzel kan je er nog prima skien denk ik.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

2 jaar geleden bij 15 graden daar geskied, ging prima

of je rijdt even 20 minuten door naar Jerzens-Hochzeiger, ligt tussen 1500 en 2500 meters dus zekers sneeuw.

@Frank66 : Het is van Berwang naar Jerzens iets van 55 kilometer (kortste route over Lermoos (tunnel), Fernpass, Nasserreith), dus 20 minuten lijkt mij sterk. Je mag blij zijn als je het in een uur doet.

of je rijdt even 40 minuten door naar Jerzens-Hochzeiger, ligt tussen 1500 en 2500 meters dus zekers sneeuw.

Plaats een reactie