Uv-bescherming

Er is niks fijner dan snowboarden op een zonnige dag. Waar je dan wel op moet letten, is dat je je huid én je ogen goed beschermt tegen de schadelijke uv-straling.

Uv-stralen

Bescherm jezelf goed tegen de stralen van de zon, deze verbranden niet alleen je huid maar ook het hoornvlies van je ogen. Doordat de stralen reflecteren via de sneeuw, komen ze tijdens de wintersport als het ware twee keer zo hard aan. Te lang en te veel je huid en ogen blootstellen aan uv-straling kan huidbeschadiging en sneeuwblindheid veroorzaken. Er zijn meerdere soorten straling (delen van het zonlicht met verschillende golflengtes), zoals de uv-a- en uv-b-straling.

Zonnebrandcrème

Gebruik een zonnebrandcrème met een hoge factor om je huid te beschermen tegen schadelijke straling. De uv-a-stralen verouderen de huid en de uv-b-stralen zorgen voor vervelende zonnebrand. Vervang zonnebrandproducten tijdig (kijk naar de houdbaarheid op de verpakking), gezien de werking afneemt wanneer de houdbaarheidsdatum verstrijkt.

Toch verbrand?

  • Verzorg de huid. Gebruik een goede aftersun-gel of -crème, aloe vera of komkommers om de huid te koelen.
  • Neem wanneer nodig een pijnstiller.
  • Laat blaren heel, prik ze niet door.
  • Blijf uit de zon tot de huid zich heeft hersteld.

Ga met zonnebrand naar de arts als…

  • Een groot deel van de huid door de zonverbranding gezwollen is
  • Bij (uitgebreide brand)blaren
  • Bij ziek voelen (koude rillingen, koorts, braken, misselijkheid, hoofdpijn of hartkloppingen)

(Bron: Rode Kruis)

Snowboardgoggles

Goggles zijn meer dan een fashion item. Ze beschermen tegen de schadelijke invloeden van uv-straling. Heb je last van prikkende en tranende ogen? Het kan zijn dat je sneeuwblind bent. Bij sneeuwblindheid hebben we het over een oppervlakkige beschadiging van het hoornvlies (keratoconjunctivitis), wat zelfs tot een ontsteking van het hoornvlies kan leiden. Je wordt overigens niet direct sneeuwblind. Dit gebeurt meestal pas ’s avonds of ’s nachts, want de klachten komen acht tot twaalf uur na de kritieke blootstelling.

Sneeuwblindheid

In de meeste gevallen gaat het met een paar dagen vanzelf weer over en eventueel krijg je van een arts druppels of een oogzalf. Het gaat wel ten koste van een paar vakantiedagen, want je moet een tijdje uit de zon blijven. Zonlicht bevat daarbij ook infraroodlicht en overvloedige blootstelling daaraan kan leiden tot staar en beschadigingen aan het netvlies binnenin het oog. Maar voor het daartoe komt moet er wel sprake zijn van langdurige blootstelling aan fel zonlicht op grote hoogte.

Vijf tips voor het kiezen van de juiste goggles of zonnebril:

  • Kies een bril die uv 400 gecertificeerd is of 100% uv-bescherming geeft. De glazen brokkelen het uv-licht dan grotendeels af.
  • Kies een polariserende bril, deze neutraliseert hinderlijke schitteringen zoals de weerkaatsing van de zon op sneeuw.
  • Kies een bril die voorkomt dat het uv-licht je ogen van boven, onder en via de zijkant kan bereiken.
  • Kies een bril met glazen van onbreekbaar polycarbonaat, zodat er bij een val geen scherven in je ogen kunnen komen.
  • Kies een bril met CE-kenmerk categorie 3 en bij snowboarden op de gletsjer categorie 4. Het getal geeft de uv-bescherming tegen verblinding weer.

Gerelateerde blogs

Lees meer