Met de trein op wintersport

Met de trein op wintersport gaan is in opkomst. Lange tijd waren het vliegtuig en de bus de belangrijkste concurrenten van de auto, maar de trein is aan een opmars bezig. Dat is niet raar want milieu en duurzaamheid spelen ook bij de wintersport een steeds belangrijkere rol. Verder heeft de trein voor de wintersporter een aantal voordelen ten opzichte van de auto. We informeren je graag over de voor- en nadelen van met de trein op wintersport gaan.

null

Andere manier van reizen

Met de trein reizen is anders dan met de auto. Mensen die gewend zijn met de auto op wintersport te gaan hebben van één ding in ieder geval geen last, dat is de bagage. Waar je je auto volstouwt met koffers en daarna gewoon wegrijdt, werkt dat met de trein anders. Ga je met de trein dan mijd je het liefst overstappen, want met skibagage is elke overstap er een teveel. Ook ben je met de trein op wintersport minder mobiel. Als de trein niet direct in het skidorp stopt, ben je afhankelijk van de bus, taxi of in het beste geval de shuttle van het hotel. Het liefst ligt je accommodatie ook dicht bij het centrum en de lift, zodat je niet mobiel hóeft te zijn. Bagage en mobiliteit zijn dan ook de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, voordat je een reis boekt.

Toch zijn er voldoende skidorpen uitstekend bereikbaar per trein, of je gaat naar een ski-in ski-out bestemming waardoor je alleen op de heen- en terugreis even een transfer nodig hebt. Met onze accommodatievergelijker kun je bovendien filteren op accommodaties die maximaal 300 meter van de lift of in het dorp liggen.

Er zijn verschillende treinen die je naar de wintersport brengen. Soms gaan deze treinen via de normale dienstregeling, maar je hebt ook speciale (wintersport)treinen. We zetten de verschillende opties voor de Alpen op een rij.


Normale treinen

Om door Duitsland en Frankrijk te reizen kun je de normale dienstregeling gebruiken. Via NS International kun je eenvoudig treinkaartjes kopen vanaf ieder willekeurig station in Nederland, België of Duitsland. Vervolgens krijg je de verschillende opties te zien met het aantal overstappen. Ook zie je wat voor soort trein het is, bijvoorbeeld een Intercity, regionale trein, de Eurostar of de ICE.

Skitreinen

Er zijn ook speciale skitreinen die rijden voor wintersporters. Het voordeel van deze skitreinen is dat je niet hoeft over te stappen. Meestal zijn dit nachttreinen met lig-/slaaprijtuigen waardoor je 's ochtends aankomt. Verder zit je natuurlijk met collega-wintersporters in de trein, waardoor het vakantiegevoel al in Nederland begint. Op het eindpunt staat de bus vaak klaar om je naar de accommodatie te brengen.

Eurostar Snow

De Eurostar Snow (voorheen Ski Thalys) rijdt 's winters naar de Franse Alpen. Hij rijdt vanuit Amsterdam, Schiphol en Rotterdam op een aantal rechtstreekse bestemming zoals Les Trois Vallées, Tignes - Val d’Isère, La Plagne en Les Arcs.

TUI Ski Express

De TUI Ski Express is een nachttrein die je naar Oostenrijk brengt. Je vertrekt op vrijdagavond vanaf Amsterdam Centraal of Utrecht Centraal en wordt zaterdagochtend wakker in Oostenrijk. Bij deze nachttrein zijn een 8-daagse accommodatie en een 6-daagse skipas inbegrepen.

Bekijk de Snow Show (video) over de TUI Ski Express naar Oostenrijk

Alpen Express

De Alpen Express is een van de oudste skitreinen. Hij is voorzien van een barrijtuig waar je alvast kunt proeven aan de après-ski! Er zijn meerdere opstappunten in Nederland. Het eerste opstappunt is Den Haag, het laatste Venlo en dan rij je 's nachts door naar Oostenrijk. De trein wordt in Wörgl gesplitst waarna je verder Tirol en Vorarlberg inrijdt of afbuigt naar het Salzburgerland. Let op: in de winter 2023/2024 rijdt de Alpen Express niet. Lees hier het persbericht.

ÖBB Nightjet

De ÖBB Nightjet is een directe nachttrein die naar Oostenrijk en Zwitserland rijdt. Daarmee is het een ideale trein voor de wintersport, je ski’s en skischoenen kunnen gewoon mee in de trein. De trein reed al vanuit Düsseldorf naar Innsbruck. Vanaf 2021 kun je ook vanuit Amsterdam, Utrecht en Arnhem dagelijks naar Innsbruck. Vanuit Innsbruck reis je eenvoudig verder naar diverse skigebieden in Tirol en Zuid-Tirol. Je kunt overigens ook eerder uitstappen in bijvoorbeeld München, Kufstein of Wörgl, check daarvoor dit overzicht. Daarnaast rijdt de Nightjet ook naar Zürich waar vandaan veel Zwitserse skigebieden te bereiken zijn.

Omdat de Nightjet een nachttrein is kun je kiezen uit zit-, lig- en slaaprijtuigen en er is catering aan boord. Prijzen voor zitplaatsen beginnen bij 30 euro voor een enkele reis. Boek je tickets via nsinternational.com.

null

Autotrein

Je kunt ook de auto op de trein zetten, waarna je in de coupé je reis vervolgt. De Nightjet fungeert bijvoorbeeld ook als autotrein. Uiteraard kun je weer kiezen voor een zit-, lig- of slaapruituig, afhankelijk van je wensen. Een andere manier dus om uitgerust op je bestemming te komen, en je hebt niet het probleem van het natransport. Lees Ruud’s ervaringen met de autotrein. Let op, dit zijn niet de autotreinen die over bergpassen en door tunnels gaan om in een ander dal te komen, zoals de autotrein Kandersteg-Goppenstein.

De autotrein in Innsbruck
De autotrein in Innsbruck

Skigebieden die per trein bereikbaar zijn

Wanneer je in de Alpen bent gearriveerd, moet je vaak nog het laatste stuk naar je bestemming zien af te leggen. Het is dus handig als jouw skigebied een treinstation heeft. Voorbeelden van skigebieden en skidorpen met een eigen station zijn:

Duitsland

Oostenrijk

Zwitserland

Frankrijk

Italië

Er zijn daarnaast nog veel meer skigebieden die een treinstation hebben. Lees hiervoor het artikel over goed bereikbare skigebieden met het openbaar vervoer.

Netkaarten

Op netkaarten staan alle stations aangegeven waar treinen stoppen. Dit is bijvoorbeeld de kaart van Oostenrijk met alle treinstations op de hoofdverbindingen.

Treinnetwerk Oostenrijk
Treinnetwerk Oostenrijk

Download ook de netkaarten van Zwitserland, Frankrijk, Italië en Duitsland / Beieren.

Voor- en nadelen van de trein op wintersport

Op een skivakantie bereid je je anders voor dan op een zomervakantie. Dit zijn de voor- en nadelen als je met de trein op wintersport wil:

Voordelen:

  • gemak onderweg: eenmaal ingestapt en je hebt je bagage opgeborgen, dan is een treinreis zeer relaxed;
  • veel skigebieden met station: in alle Alpenlanden zijn treinstations te vinden die vlakbij skigebieden liggen;
  • prettig voor een shortski: voor een paar dagen wintersport is twee dagen in de auto zitten vaak niet de moeite waard of te vermoeiend. Met de trein kom je uitgerust op je bestemming;
  • treinen zonder overstap: speciale skitreinen zorgen ervoor dat je niet hoeft over te stappen met je bagage en vlakbij je skidorp wordt afgezet;
  • milieuvriendelijk: met de trein kies je voor een duurzame manier van reizen. Ten opzichte van de auto en nog veel meer ten opzichte van het vliegtuig.

Nadelen:

  • goede voorbereiding nodig: welke skigebieden zijn bereikbaar? Welke treinen of bussen vertrekken hoe laat? Moet ik vooraf reserveren? Waar stap ik uit?
  • minder flexibel: je kunt niet gaan en stoppen waar/wanneer je wil. Je bent afhankelijk van de vervoerder;
  • bagage: denk na wat je meeneemt. Je moet alles meesjouwen, niet alleen bij een overstap maar ook als je wat wil eten of naar het toilet moet. Het is te overwegen je skimateriaal te huren zodat je minder hoeft te sjouwen;
  • prijs: treintickets worden steeds goedkoper maar bij grotere gezelschappen nog altijd duurder dan de auto;
  • dienstregeling laat bekend: prijzen en reistijden worden meestal in oktober bekendgemaakt.
  • beschikbaarheid: het spoor heeft een beperkte capaciteit. Wees er op tijd bij.

Tips voor reizen met de trein op wintersport

Als je met de trein op wintersport gaat moet je je dus voorbereiden. We zetten een aantal tips op een rijtje zodat je het meest kunt genieten van je vakantie en de reis er naartoe.

  • Zoek uit welke skigebieden met de trein bereikbaar zijn, en naar welk station je dan het beste kunt reizen. Kijk of je daarna nog een andere trein of bus nodig hebt, check op welke tijden deze vertrekt, en of er kans is op vertraging door bijvoorbeeld een krappe overstaptijd. Soms is het noodzakelijk vooraf een plek te reserveren.
  • Zorg dat je weinig hoeft over te stappen. Overstappen betekent ook dat je soms naar een ander perron of zelfs station moet waardoor je een aansluiting kunt missen;
  • Denk goed na wat je aan bagage meeneemt. Bij een overstap moet je alles meesjouwen, ook al zijn er soms trolleys aanwezig. De trein kan een reden zijn om ski- of snowboardmateriaal te huren. Dat scheelt veel gesjouw. Check ook de wintersport paklijst;
  • Zoek een accommodatie in de buurt van een treinstation. Een bushalte is ook een optie als de bus vanaf het treinstation rijdt, zeker als hier ook de skibus komt.
  • Wil je naar een skigebied zonder treinstation, kijk dan hoe je de transfer van het station naar je accommodatie maakt. Je kunt bij sommige stations een een huurauto nemen of je belt een plaatselijke taxi. Vraag van tevoren wat deze kost.
  • Overweeg om 1e klas te reizen. Vooral in Duitsland zijn deze plaatsen soms maar weinig duurder. Je profiteert van een ruime, vaak te reserveren zitplaats, het is rustiger en in de ICE is gratis bediening van eten en drinken;
  • Kinderen krijgen vaak korting op het treinticket. In Duitsland reizen kinderen tot en met 14 jaar zelfs gratis met ouders mee;
  • De goedkoopste treintickets vind je buiten de zaterdagen. Ben je flexibel, dan kun je hiermee aardig wat geld besparen;
  • Bij een treinvertraging kun je recht hebben op een vergoeding. Dit is een percentage van de ticketprijs en hangt af van de duur van de vertraging en verschilt per vervoerder. Lees er meer over op NS International. Je kunt hier tevens je treintickets boeken.

Gerelateerde weblogs