Wat is de ideale skihouding? Uitleg voor kinderen

Het is belangrijk dat je op de juiste manier op je ski’s staat. Dit wordt de skihouding genoemd. In het Duits klinkt de goede skihouding nog professioneler: ‘Alpines fahrverhalten’. Hoe weet je of jouw skihouding de juiste is? Hier staat het uitgelegd voor kinderen!

Inhoud van youtube.com
Door op “toon inhoud” te klikken kunnen er cookies worden geplaatst door youtube.com.

Actieve houding

Tijdens het skiën hebben we een actieve houding, net zoals bij veel andere sporten. Hierbij zijn de benen licht gebogen. Veel wintersporters zijn geneigd om hun bekken zo te kantelen dat ze niet meer kunnen bewegen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Je handen houd je goed breed voor je, alsof je een krant leest. Richard van Skicentrum Heemskerk laat in de video op 0:22 zien wat de juiste houding is.

Heupbreedte

Hoe ver je voeten uit elkaar staan, is bepalend voor de mate waarin je kunt bewegen. Staan je voeten tegen elkaar aan dan kun je de knieën lastiger bewegen en heb je minder stabiliteit. Daarom zetten we onze voeten altijd heupbreed neer. Dan kunnen we goed met de knieën bewegen en makkelijker de kanten van de ski’s gebruiken. Houd je handen breed voor je lichaam alsof je een krant leest. Kijk tijdens het skiën altijd naar voren.

Vergelijken maar

Weet je niet zeker of dat je wel goed staat? Vraag dan iemand anders een foto van jou te maken. Als die foto lijkt op de houding van Richard (te zien op 0:48), dan sta je goed!

Kanten van de ski’s

Maar hoe passen we dit nu toe tijdens het skiën? Hiervoor moet je de ski’s gaan kanten. Deze actie komt vanuit de enkels, knieën, heupen en het bovenlichaam. De hoeken zijn allemaal zo veel mogelijk gelijk aan de helling. Dit wordt ‘assen parallelliteit’ genoemd. Probeer in je skirichting te kijken, dus zowel naar voren als naar beneden. Hoe steiler de helling en hoe hoger de snelheid hoe meer je zou moeten bewegen en hoe meer je zou moeten kanten.

Inhoud van youtube.com
Door op “toon inhoud” te klikken kunnen er cookies worden geplaatst door youtube.com.

Dwars op de helling

Om dit te testen en te oefenen ga je dwars op de helling staan. Zorg dat je gewicht en kracht boven je onderste been is, het dalbeen. Je heupen blijven bij deze oefening stil en probeer maar eens een grote stap met je bergbeen naar boven te zetten. Beweeg je heup niet en nu kom je gelijk goed te staan. Gaat dit niet goed? Dan val je naar de berg toe. Gaat dit wel goed? Pas dit dan maar eens toe tijdens het skiën.

Nog meer tips

In deze laatste video worden alle tips en tricks nog eens herhaald. Doe er je voordeel mee en leer van een professionele skiër!

Inhoud van youtube.com
Door op “toon inhoud” te klikken kunnen er cookies worden geplaatst door youtube.com.