Hoe krijg ik meer grip op de piste? Uitleg voor kinderen

De nachtmerrie van elke skiër: IJS! IJsplaten, gladde pistes, dat vinden we naar. Maar wat kunnen we doen om onder dat soort omstandigheden toch grip te vinden?

Inhoud van youtube.com
Door op “toon inhoud” te klikken kunnen er cookies worden geplaatst door youtube.com.

Kanten

Het eerste wat we moeten doen is zorgen dat we voldoende ‘kantenhoek’ maken. Dat is een chique woord voor je ski’s kantelen. De staalkant van de ski kan alleen maar z’n werk doen als de ski’s gekanteld worden. Als de ski vlak is heb je geen grip en dan glijdt de ski weg. Zet je de ski ver op z’n kant, dan heb je veel grip. Hoe verder de ski gekanteld wordt, hoe meer grip je hebt. Het is natuurlijk wel belangrijk dat de staalkant scherp is.

Knieën en heupen

Om de ski’s te kantelen moet je je lichaam naar de binnenkant van de bocht brengen. Dat kun je heel extreem doen door je knieën te buigen en je heup naar binnen te brengen maar dat moet in verhouding. Je kunt dus niet alleen je knieën of alleen je heupen gebruiken want dan werkt het averechts en verlies je juist grip!
Verder is het belangrijk dat je een centrale positite aanhoudt. Centrale positie wil zeggen dat je voldoende druk met je schenen uitoefenend op de voorkant van je schoenen. Ga je achterin staan, dan loopt je buitenski weg en verlies je grip.

Met deze tips kun je zeker meer grip vinden en meer vertrouwen krijgen. En het goede nieuws is dat het meestal gaat om ijsplaatjes op de piste. Handig is om je daar gewoon overheen te laten glijden, ga niet vechten en pak de grip weer op daar waar de sneeuw weer goed is. Veel succes!

Meer tips?