Wintersporttips voor kinderen

Voordat je de sneeuw in gaat, moet je lichaam hier klaar voor zijn. Want vergeet niet dat wintersport een sport is! Daarnaast zijn nog een aantal andere dingen belangrijk als je de sneeuw in gaat. Een sleeplift in stappen of skischoenen aantrekken kan bijvoorbeeld heel lastig zijn. Wij geven je hier tips zodat jij sneeuwfit wordt!

Wat neem je mee als je gaat wintersporten?

Het belangrijkste om mee te nemen zijn natuurlijk je ski’s of snowboarden, en je ski- of snowboardschoenen. Anders kun je natuurlijk niet gaan skiën of snowboarden. Maar het is ook belangrijk om andere spullen mee te nemen.

Kleding

Als je gaat skiën of snowboarden is het belangrijk dat je warme kleding aan hebt. Trek dus een dikke winterjas en skibroek aan. Om goed warm te blijven is het fijn om ook een thermoshirt, thermobroek en fleece trui voor tijdens het sporten te dragen. Thermokleding zorgt ervoor dat je zweet goed weggevoerd kan worden. Hierdoor word je niet nat, en blijf je goed warm. Als je het warm krijgt dan kan je makkelijk een kledingstuk uittrekken, zolang je jas en skibroek aanblijven.

Bescherming

Kleding zorgt ook voor bescherming. Als je valt en je hebt goede kleding aan dan zul je minder snel pijn hebben. Daarom moet je altijd handschoenen dragen. Handschoenen beschermen je handen, dus ook als het warm is moet je handschoenen dragen. Tot slot moet je ook bescherming voor je ogen en hoofd hebben. Je kan een skibril of zonnebril dragen, en het allerbelangrijkste een helm!

Een goede ski-outfit hoeft niet duur te zijn. Het belangrijkste is dat je meerdere laagjes kleding aantrekt, zodat je goed warm blijft of juist iets kan uittrekken als het te warm is. En kleding is natuurlijk heel belangrijk als bescherming. Kijk hieronder voor een goede outfit.

Extra spullen

Naast goede kleding zijn een aantal andere dingen erg handig om mee te nemen. We raden je aan om zakdoekjes mee te nemen, omdat je in de buitenlucht snel een loopneus krijgt. Ook zonnebrand is handig om mee te nemen. Zelfs als de zon niet schijnt kun je verbranden. Neem dus altijd zonnebrand mee. Tot slot raden we je aan om een mueslireep mee te nemen voor als je honger krijgt en je nog even moet wachten op de eerste pauze. Zorg ervoor dat je genoeg drinkt, want drinken tijdens het bewegen is heel belangrijk. Laat je ouders een flesje drinken meenemen, of ga in een restaurant iets drinken. Wil je weten wat je ouders nog meer mee kunnen nemen? Kijk eens op de wintersport academy-pagina!

Hoe trek ik skischoenen aan?

Skischoenen aantrekken kan lastig zijn, maar wij hebben een tip voor je!

Stap 1

Trek je sok goed omhoog zodat die netjes zonder kreukels om je voet heen zit.

Stap 2

Open de schnallen van je skischoen.

Stap 3

Druk de lip van je skischoen naar voren.

Stap 4

Ga met je voet in je skischoen tot je niet meer verder komt.

Stap 5

Trek het plastic bij de lip van de skischoen uit elkaar zodat de opening voor je voet groter wordt.

Stap 6

Ga staan.

Stap 7

Druk je voet met al je kracht naar beneden en trek tegelijkertijd aan de lip van je skischoen. Je voet glijd als het goed is in je skischoen.
Lukt het je met deze tips niet? Vraag dan aan je ouders of ze je willen helpen.

Stap 8

Sluit als eerste het klitteband bovenaan je skischoen. Op deze manier kun je de schnallen van je skischoen makkelijk sluiten.

Stap 9

Sluit nu de schnall bij je enkel. Dit is de belangrijkste schnall zodat je voet goed blijft zitten in de skischoen.

Stap 10

Sluit de andere schnallen. Zorg dat je voet goed vast zit in je skischoen maar dat de skischoen niet te strak zit. Je voeten mogen nergens afknellen of pijn doen.

Kijk deze video voor een voorbeeld!

Hoe stap ik in een sleep- of pannenkoeklift?

In een sleeplift stappen kan heel lastig zijn. Daarom hebben we een video gemaakt zodat jullie kunnen zien hoe je het beste in een sleeplift kan stappen. Kijk hieronder de video voor skiërs en snowboarders.
Tip! Neem ook een kijkje op de wintersport academy.


Hoe wordt ik fit voor de sneeuw?

Kun jij al goed skiën en wil je nog beter worden? Of begin je net met skiën? Dan is het belangrijk dat je fit bent. Hier zijn een aantal tips voor jou.

Tip 1 - beweeg regelmatig

Beweging is belangrijk om gezond te blijven, en daarnaast ook nog eens heel erg leuk! Ga daarom regelmatig sporten. Welke sport je doet maakt niet uit. Meerdere sporten beoefenen is een groot voordeel. Je leert bij iedere sport andere bewegingen, en daarom word je fitter.

Tip 2 - verbeter je balans

Bij skiën en snowboarden is balans heel belangrijk. Je kan je balans verbeteren door leuke oefeningen. Je kan bijvoorbeeld gebruik maken van een balansboard, of een spoonboard. Dit is een plank met een ronde bol eronder. Je kan hierop staan en leuke oefeningen doen.

Tip 3 - ga wintersporten bij een vereniging in Nederland

Als je beter wilt leren skiën, snowboarden of langlaufen dan kun je in Nederland al lessen nemen. Ook kun je bij een vereniging actief worden en regelmatig gaan wintersporten. Kijk op wintersport in de buurt voor een locatie bij jou in de buurt.

Tip 4 - probeer meerdere wintersporten

Probeer ook eens een andere wintersport. Bij elke wintersport zijn de bewegingen en balans anders. Dat is dus een hele goede oefening, en heel leuk!

Tip 5 - doe mee aan ons SneeuwFit-programma

In ons SneeuwFit programma vind je video’s met coole oefeningen om fit te worden. Vooral de warming-up en uithoudingsvermogen oefeningen zijn goed om te doen.

Tip 6 - drink voldoende

Drinken tijdens het sporten is heel belangrijk. Als je niet genoeg drinkt dan kunnen je spieren uitdrogen en krijg je last van spierpijn. Zorg daarom dat je genoeg drinkt. Je kunt altijd in een restaurant iets gaan drinken, of laat je ouders een flesje drinken meenemen.

Tip 7 - eet gezond

Om fit en sterk te worden is voeding heel belangrijk. Zorg daarom dat je gezond eet.