Wat is rutschen? Uitleg voor kinderen

Rutschen is zijwaarts naar beneden glijden in een rechte lijn. Je ski’s blijven daarbij parallel en dwars over de helling. Het is belangrijk dat je de juiste houding aanneemt. Wil je weten hoe? Lees hier verder! Uitgelegd speciaal voor kinderen.

Inhoud van youtube.com
Door op “toon inhoud” te klikken kunnen er cookies worden geplaatst door youtube.com.

Van kanten naar glijden

Rutschen is de beste oplossing als je even geen bochten kunt maken, bijvoorbeeld omdat het te druk is op de piste, heel erg ijzig, of als de piste te moeilijk is. Bij rutschen ga je van de kanten van je ski’s naar glijden. Hierbij is het heel belangrijk dat je een goede en stabiele houding aanneemt. Kijk de video voor het voorbeeld!

Stap 1

Ga dwars op de helling staan, waarbij je je ski’s kant. Dat betekent dat je de zijkanten van je ski’s in de sneeuw drukt. Dit doe je altijd in de richting van de berg.

Stap 2

Om te gaan glijden zet je je ski’s vlak op de helling. Deze actie komt vanuit je enkels, knieën en heupen. Beweeg je knieën en enkels richting het dal. Hierdoor gaan de ski’s vlak op de helling en glijd je naar beneden. Let op dat je de knieën en enkels niet te ver richting het dal beweegt want dan haken de kanten van je ski’s aan de andere kant in de sneeuw en gaat het alsnog mis!

Stap 3

Druk je enkels en knieën nu weer richting de berg. Hierdoor grijpen de kanten van je ski’s weer in de sneeuw en blijf je staan. Let hierbij wel op dat je in de juiste houding blijft staan! En blijf naar het dal kijken, want kijk je naar de berg dan zul je merken dat de achterkanten van de ski’s naar het dal draaien.

Soms wat lastiger

Rutschen kan lastig zijn als er teveel sneeuw op de helling ligt, of als deze te vlak is. Houd hier dan ook rekening mee als je het rutschen gaat oefenen. Heb je eenmaal het rutschen onder controle dan kun je echt overal naar beneden komen.

Stap 4

Probeer lange stukken gelijkmatig te rutschen, zonder dat de kanten van je ski’s in de sneeuw grijpen. Of beweeg je knieën en enkels juist heel vaak richting dal en weer terug naar de berg zodat je stopt en weer glijd. Door deze oefeningen krijg je heel veel controle!

Meer tips?