Uv-bescherming

Uv-bescherming voorkomt verbranding en sneeuwblindheid

Onder het genot van een heerlijk zonnetje op de piste skiën; de ultieme wintersportvakantie. Maar dan wel met uv-bescherming. Want helaas is zonlicht niet zonder gevaren, de huid verbrandt snel evenals het hoornvlies van je ogen. Te lang en te veel je huid bloot stellen aan uv-straling veroorzaakt huidbeschadiging en bij de ogen sneeuwblindheid.

Gevaarlijke uv-straling

Zonlicht wordt weerkaatst door sneeuw en komt dus als het ware twee keer voorbij op de wintersport. Er zijn meerdere soorten straling (delen van het zonlicht met verschillende golflengtes) die bij overvloed schade aan het oog kunnen toebrengen. Dat zijn allereerst de uv-a- en uv-b-straling

Zonnebrand als uv-bescherming

Je kunt dus maar beter smeren of bedekken. Gebruik hiervoor zonbeschermingproducten zoals zonnebrand. Dit voorkomt dat uv-a-straling de huid oud maakt en uv-b- vervelende zonnebrand veroorzaakt. Vervang de producten op tijd aangezien de werking afneemt als deze over het houdbaarheidsadvies heen is. Tip; stop ze permanent in je reis-EHBO-set zodat je ze nooit vergeet.

Ben je toch verbrand? Gebruik dan deze tips:

  • Ga uit de zon
  • Koel de huid. Gebruik natte doeken of gebruik een waterige aftersun-gel
  • Neem als het nodig is een pijnstiller (max 500 mg)
  • Laat blaren heel, prik ze niet door
  • Blijf uit de zon zodat de huid zich kan herstellen

Ga met zonnebrand naar de arts als …

  • Een groot deel van de huid door de zonverbranding gezwollen is
  • Bij (uitgebreide brand)blaren
  • Bij ziek voelen (koude rillingen, koorts, braken, misselijkheid, hoofdpijn of hartkloppingen)

(Bron: Rode Kruis)

Een skibril als uv-bescherming

Een skibril is meer dan een fashion item. Het beschermt tegen de schadelijke invloeden van een teveel aan licht. Ken je bijvoorbeeld dat prikkende gevoel alsof er ‘iets in je oog zit’ en veel last hebben van tranen? Waarschijnlijk ben je dan sneeuwblind. Bij sneeuwblindheid hebben we het over een oppervlakkige beschadiging van het hoornvlies (keratoconjunctivitis), wat zelfs tot een ontsteking van het hoornvlies kan leiden. Je wordt overigens niet direct sneeuwblind. Dit gebeurt meestal pas ’s avonds of ’s nachts want de klachten komen 8 tot 12 uur na de kritieke blootstelling.

Sneeuwblind, wat nu?

In de meeste gevallen gaat het met een paar dagen vanzelf weer over en eventueel krijg je van een arts druppels of een oogzalf. Het gaat wel ten koste van een paar vakantiedagen, want het oog heeft meestal geen zin meer in veel licht. Zonlicht bevat daarbij ook infraroodlicht en overvloedige blootstelling daaraan kan leiden tot staar en beschadigingen aan het netvlies binnenin het oog. Maar voor het daartoe komt moet er wel sprake zijn van langdurige blootstelling aan fel zonlicht op grote hoogte.

Vijf tips voor het kiezen van de juiste ski- of zonnebril:

  • Kies een bril die uv 400 gecertificeerd is of 100% uv-bescherming geeft. De glazen brokkelen het uv-licht dan grotendeels af.
  • Kies een polariserende bril, deze neutraliseert hinderlijke schitteringen zoals de weerkaatsing van de zon op sneeuw.
  • Kies een bril die voorkomt dat het uv-licht je ogen van boven, onder en via de zijkant kan bereiken.
  • Kies een bril met glazen van onbreekbaar polycarbonaat zodat er bij een val geen scherven in je ogen kunnen komen.
  • Kies een bril met CE-kenmerk categorie 3 en bij skiën op de gletsjer categorie 4. Het getal geeft de uv-bescherming tegen verblinding weer.

Gerelateerde blogs

Lees meer