Vliegen naar de wintersport in 2022

Roel op 04 juni 2021· bewerkt op 14 september 2021· 16 reacties

Luchthaven Innsbruck
Luchthaven Innsbruck

Net als voorgaande jaren presenteren we weer de vluchtschema’s en prijzen voor vliegen naar de wintersport in 2021/2022. In april vertelden we al dat Transavia hun vliegprijzen bekend had gemaakt. We hebben nu een overzicht gemaakt van alle vliegmaatschappijen met de vanaf-prijzen naar de skigebieden.

Vliegen naar de wintersport: vanaf-prijzen enkele reis

Hieronder vind je alle vluchten vanuit Nederland en België, plus de vliegvelden Düsseldorf en Münster-Osnabrück die net over de Duitse grens liggen. De prijzen zijn vanaf-prijzen voor een enkele reis. Voor ruimbagage en/of wintersportuitrusting betaal je vaak extra. Deze meerprijs zoek je op bij de betreffende vliegmaatschappij; bij Transavia is dat bijvoorbeeld 34 euro.

Vliegen naar Innsbruck: vanaf 34 euro

De meest bekende luchthaven voor de wintersport is misschien wel Innsbruck. Innsbruck ligt midden in Tirol en heeft een ideale ligging voor tientallen skigebieden. Niet alleen in Oostenrijk maar ook in het Italiaanse Zuid-Tirol. Op 10 minuten rijden van de luchthaven sta je al in een skigebied bij Innsbruck. Transavia verzorgt dagelijks vluchten uit Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven vanaf 34 euro. Nieuw is dat je in de winter 2021/2022 ook vanuit Brussel naar Innsbruck kunt.

VLIEGVELD INNSBRUCK (INN) Vliegen vanaf: Prijs vanaf:
Voor: Oostenrijk, Italië Amsterdam 39 euro (Transavia)
Rotterdam 39 euro (Transavia)
Eindhoven 34 euro (Transavia)
Antwerpen 59,99 euro (TUI fly)
Brussel (nieuw) 34 euro (Transavia)

Vliegen naar Salzburg: vanaf 34 euro

Salzburg is een andere klassieker als het gaat om vliegen naar de wintersport. Het vliegveld van Salzburg ligt op drie kwartier rijden van Ski amadé, een skipasverbond met meer dan 700 pistekilometer. Ook de Beierse Alpen liggen om de hoek. Er gaan vrijwel dagelijks vluchten vanuit Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven naar Salzburg.

VLIEGVELD SALZBURG (SZG) Vliegen vanaf: Prijs vanaf:
Voor: Oostenrijk, Beieren Amsterdam 39 euro (Transavia)
34,34 euro (easyJet)
Rotterdam 39 euro (Transavia)
Eindhoven 34 euro (Transavia)
Düsseldorf 54,99 euro (Eurowings)

null

Vliegen naar Genève: vanaf 39 euro

Genève ligt in Zwitserland en ligt gunstig voor bijvoorbeeld Wallis, maar ook zeker voor Franse skigebieden. Denk aan gebieden als Portes du Soleil of Le Grand Massif. KLM vliegt vanuit Amsterdam dagelijks meerdere keren op deze luchthaven.

VLIEGVELD GENÈVE (GVA) Vliegen vanaf: Prijs vanaf:
Voor: Frankrijk, Zwitserland Amsterdam 26,49 euro (easyJet)
59 euro (KLM)
Rotterdam 39 euro (Transavia)
Brussel 30 euro (Brussels Airl/easyJet)

Vliegen naar Grenoble: vanaf 39 euro

Grenoble is de perfecte uitvalsbasis voor Franse skigebieden als Alpe d’Huez en Les 2 Alpes. Ook Les Trois Vallées en de skigebieden in de Mauriënnevallei zijn goed bereikbaar. Iedere zaterdag vertrekt er vanuit Rotterdam een vliegtuig naar Grenoble.

VLIEGVELD GRENOBLE (GNB) Vliegen vanaf: Prijs vanaf:
Voor: Frankrijk Rotterdam 39 euro (Transavia)

Vliegen naar Bolzano: vanaf 135 euro

Nieuw is de verbinding Rotterdam - Bolzano (Bozen in het Duits). Bolzano ligt midden in Zuid-Tirol en is een ideale luchthaven voor de Dolomieten. Denk aan de skigebieden van Dolomiti Superski maar ook skigebieden in Trentino. Vanaf 15 december vertrekt elke woensdag en zaterdag een vliegtuig vanuit Rotterdam richting Bolzano. Ook kun je tweemaal per week vanuit Brussel en Düsseldorf vliegen.

VLIEGVELD BOLZANO (BZO) Vliegen vanaf: Prijs vanaf:
Voor: Italië Rotterdam 135 euro (SkyAlps)
Brussel 135 euro (SkyAlps)
Düsseldorf 135 euro (SkyAlps)

Meer vluchten naar de wintersport

Zoals in april gemeld vliegt Transavia niet meer op het Franse Chambéry. In het overzicht hieronder vind je andere vliegvelden in de Alpen (en Pyreneeën) waarop wel gevlogen wordt. Wederom zijn dit vanaf-prijzen voor een enkele reis:

Vliegveld (voor skigebieden in): Vliegen vanaf: Prijs vanaf:
Lyon (Frankrijk) Amsterdam 99 euro (KLM/Air France)
Brussel 55 euro (Brussels Airlines)
Verona (Italië) Amsterdam 39 euro (Transavia)
Milaan (Italië) Amsterdam 22,49 euro (easyJet)
Brussel 30 euro (Brussels Airl/Ryanair/Alitalia)
Charleroi 46 euro (Ryanair)
Klagenfurt (Oostenrijk, Slovenië) Rotterdam 39 euro (Transavia)
München (Beieren, Oostenrijk) Amsterdam 98 euro (KLM)
91 euro (Lufthansa)
Düsseldorf 40 euro (Eurowings)
Münster 121 euro (Lufthansa)
Brussel 109 euro (Lufthansa)
Zürich (Zwitserland) Amsterdam 117 euro (KLM)
89 euro (easyJet)
91 euro (Swiss)
Düsseldorf 75 euro (Swiss)
Barcelona (Andorra) Amsterdam 28 euro (Vueling)
34 euro (Transavia)
Rotterdam 29 euro (Transavia)
Eindhoven 29 euro (Transavia)

Prijzen komen van vliegmaatschappijen en zijn een momentopname, tussentijdse aanpassingen zijn mogelijk.

Welke skigebieden bij welk vliegveld?

Wil je weten welke skigebieden in buurt van Innsbruck (of een andere luchthaven) liggen? Bekijk dan wintersport.nl/vliegvelden. Als je op “Innsbruck” klikt zie je de reistijd tot de skigebieden in de buurt. En op de pagina van een willekeurig skigebied vind je informatie over de dichtstbijzijnde vliegvelden in de buurt.

Auto huren op wintersport

Aangekomen op een luchthaven moet je natuurlijk nog naar het skigebied. Dat kan met het openbaar vervoer, een taxi of je huurt een auto. Bij de vliegvelden zijn vaak meerdere autoverhuurbedrijven aanwezig. Lees meer over het huren van een auto.

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Ik begin me in toenemende mate ongemakkelijk te voelen bij dit soort berichten. Voor een paar tientjes vliegen naar de sneeuw, dat kan toch gewoon niet meer? We worden met z’n allen steeds meer bewust van de impact van vliegen op het natuurlijke ecosysteem.

Als we met z’n allen onze mooie wintersport willen kunnen blijven beoefenen zullen we ook met z’n allen verantwoordelijkheid moeten nemen voor die natuur, voor de toekomstige generaties. Er zijn geen eenvoudige oplossingen en we hoeven ook niet meteen al het vliegen te verketteren - ik sluit ook niet uit dat ik ooit weer in een vliegtuig stap maar ik probeer me wel steeds meer bewust te zijn van wat ik daarmee doe.

Wellicht kunnen we bij dit soort berichten ook aangeven wat meer milieuvriendelijke alternatieven zijn? Welke footprint je met zo’n vlucht creëert en hoe je die bijvoorbeeld kunt compenseren?

@Claire we begrijpen je punt. We zullen ook zeker aandacht (blijven) schenken aan alternatieve vervoerswijzen als de trein of elektrisch rijden, zoals we de afgelopen jaren al in toenemende mate hebben gedaan. Zie bv. de artikelen over duurzaam op wintersport https://www.wintersport.nl/themas/duurzaamheid. We staan ook volledig achter een energietransitie. Wel is het zo dat we een informatieve website zijn en mensen goed willen informeren over de reismogelijkheden, het vliegtuig is er daar nog steeds een van.

*bericht bewerkt door Roel op 05 jun 2021 11:15

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Hi Roel,

Ik vind dat er vanuit Wintersport.nl best meer aandacht besteed mag worden aan duurzaamheid in sneeuwsport.
De berichten op de site, blog en in het magazine over duurzaamheid zijn abominabel te noemen. Op mij komt het over als een duidelijke keuze van wintersport.nl om er niet te veel mee te doen. Wellicht om mensen niet tegen het hoofd te stoten en belerend over te komen op dit onderwerp.
Ik ben het daar echter zeer mee oneens. Informatie over dit onderwerp hoeft niet belerend of vervelend gebracht te worden, en niet te pas en te onpas in elk onderwerp expliciet benoemd te worden. Juist voor mensen die van wintersport houden is het zo relevant om te weten waarom en hoe de natuur waar we van genieten veranderd. Bovendien dat de keuzes die we maken daar direct invloed op hebben.
Geen stelling innemen over dit onderwerp onder de noemer ‘informatief’ of ‘eigen keuze’ is achterhaald. Discussie over of de doelen van het Parijsakkoord nodig zijn hoef je ook niet meer te voeren. Maar films, onderzoek, tips, investeringen over een duurzame toekomst in wintersport maakt mensen op een aangename manier bewust.
Ik vraag me dan ook af of de redacteurs van wintersport.nl er zelf wel mee bezig zijn? Ik zie dat maar weinig terug in de berichtgeving… De keuzes die jullie maken hebben best veel invloed op wintersportend Nederland. Door er geen aandacht aan te besteden en er zelf weinig kennis over te hebben of te delen mist wintersport.nl een enorme kans om een positieve bijdrage te leveren aan een duurzame wintersport toekomst.

*bericht bewerkt door Skitiim op 05 jun 2021 19:51

Ach gut, de zeden predikers buitelen weer over elkaar heen om de nieuwe religieuze waanzin te verkondigen. Goed gedaan hoor @Claire en @Skitiim . Wat hebben jullie weer een geweldige bijdrage geleverd aan het redden van onze planeet.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Jammer dat onder een informatief bericht middenin de zomer de toon qua reacties alsnog negatief is. Het lijkt wel een trend te zijn om op welk social media platform dan ook cóntinue te laten blijken dat je kritisch kunt denken en een mening hebt.
Volgens mij is het doel van deze site om wintersporters te informeren over relevante sneeuwsport onderwerpen en daar is reizen, in dit geval met het vliegtuig, absoluut een van. Ja, duurzamere alternatieven moeten dan natuurlijk ook de revue passeren vanuit die informatievoorziening, maar het een sluit het ander niet uit.

Ach gut, de zeden predikers buitelen weer over elkaar heen om de nieuwe religieuze waanzin te verkondigen. Goed gedaan hoor @Claire en @Skitiim . Wat hebben jullie weer een geweldige bijdrage geleverd aan het redden van onze planeet.

Shane op 06 jun 2021 00:02

Ja en wat doe jij? Alleen maar schreeuwen van de zijlijn naar mensen die ten minste proberen er iets aan te doen.

Terechte discussie dit, adverteren voor goedkope vluchten naar de Alpen is wel verleden tijd m.i.

Hey!

Mooi dat de reacties inderdaad meteen weer zijn zoals je ze helaas verwacht van een hoop mensen die op dit forum hun mening verkondigen. @timski10 informeren is prima en vliegen niet verboden. Maar ik vraag denk ik terecht hoe de redactie van wintersport.nl zich invoert op het gebied van duurzaamheid en daar hopelijk in de toekomst meer mee wil doen.
Hopelijk op een informatieve en leuke manier die zelfs @Shane kan waarderen:D

Ach gut, de zeden predikers buitelen weer over elkaar heen om de nieuwe religieuze waanzin te verkondigen. Goed gedaan hoor @Claire en @Skitiim . Wat hebben jullie weer een geweldige bijdrage geleverd aan het redden van onze planeet.

Shane op 06 jun 2021 00:02

Ja en wat doe jij? Alleen maar schreeuwen van de zijlijn naar mensen die ten minste proberen er iets aan te doen.

Terechte discussie dit, adverteren voor goedkope vluchten naar de Alpen is wel verleden tijd m.i.

elisabeth101 op 06 jun 2021 10:15

Ik ben volwassen en leef derhalve niet in een fantasiewereld. En daarnaast moet ik de eerste vingerwapperaar nog tegen komen die überhaupt ergens een bijdrage aan levert. Er is nog nooit een negativo met een oplossing gekomen voor welk probleem dan ook, echt nooit. Deze vorm van “kritiek” is goedkope zelfpijperij en dient geen enkel ander doel dan een virtueel schouderklopje op de eigen schouder.

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Skitiim goed hoor dat je het aanstipt en ons scherp houdt, maar je gaat wat mij betreft nogal kort door de bocht. Enkele jaren geleden stond een uitgave van Wintersport Magazine volledig in het teken van duurzaamheid, we zijn daarna zelf met een elektrische auto en trein op wintersport gegaan, lieten gastbloggers aan het woord die hun ervaringen deelden, hebben de Oostenrijkse Alpenverein geïnterviewd en zo kan ik nog even doorgaan. Het zijn geen wekelijks terugkerende items maar om dit abominabel te noemen doet denk ik geen recht aan de inspanningen van onze redacteuren, ook voor het magazine. We zijn begaan met het thema, en dat zal de komende jaren zeker niet minder worden, integendeel. Ik geef wel toe dat de themapagina’s onder https://www.wintersport.nl/themas/duurzaamheid weinig zichtbaar zijn geweest op de homepage, daar is meer mee te doen. En de suggesties die door @Claire en jou zijn genoemd staan genoteerd.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Mooi Roel! Ik weet ook hoezeer het onderwerp jou aan het hart gaat. Eerder had ik bij dit soort berichten over vliegen ook nooit problemen en ik snap ook heel goed dat jullie ook met informatie en advertenties je geld moeten verdienen. Als gezegd: ik weet ook niet goed hoe het anders zou moeten maar juist daarom wilde ik er op reageren. Ik merkte bij het lezen van dit bericht ineens bij mezelf een gevoel van: heee, dit kan eigenlijk niet meer. Maar hoe kunnen we dit patroon doorbreken, ook in ons eigen handelen?

Dan begint het (in mijn ervaring) in elke transitie (ook die in het onderwijs bijvoorbeeld) bij bewustwording, het gesprek met elkaar aan gaan, ideeën en mogelijke oplossingen uitwisselen en samen steeds weer een stapje verder komen.

Fijn in ieder geval om te merken dat we dit gesprek met elkaar kunnen voeren hier, en veel verschillende perspectieven kunnen samenbrengen!

Hi Roel,

Thanks voor de reactie. Abominabel is wellicht wat gechargeerd inderdaad. Maar ik gooi graag de knuppel in het hoenderhok.
Ik hoop van harte meer over dit onderwerp vanuit jullie te horen. Ook omdat de effort die er wel in dit onderwerp wordt gestoken wellicht onderbelicht is. @shane slaat de plank denk ik mis door te stellen dat mensen eerst zelf heilig moeten leven om een onderwerp als duurzaamheid, ook in de wintersport, te kunnen aanstippen. Elke actie is ok, en hopelijk leidt t tot grotere stappen.

Op zich is het geen probleem dat er artikels verschijnen over vliegreizen naar de Alpen. De insteek van dit (ondertussen jaarlijkse) artikel is echter wel problematisch: de focus ligt volledig op lage prijzen.

Persoonlijk vind ik het jammer dat de vliegindustrie steeds meer in de negatieve hoek wordt neergezet. Voor velen schijnt minder vliegen gelijk te staan aan het redden van de planeet en een goedkoop vliegticket gelijk aan een zonde. Zo eenvoudig is het niet. De vliegindustrie doet weldegelijk het nodige om milieuvriendelijker te worden, meer nog dan andere sectoren in de transportindustrie. Er is dan ook zeker hoop voor een toekomst, waarin vliegen nauwelijks nog belastend voor het milieu hoeft te zijn. Bovendien staat een lage prijs niet gelijk aan milieuvervuiling: Iedere maatschappij kan gelukkig in een vrijemarkteconomie zelf haar ticketprijzen bepalen en dat kan juist prima in moderne en zuinige vliegtuigen aangeboden worden. Een spannende website (in het Duits) m.b.t. dit thema is hier te vinden: https://www.klimaschutz-portal.aero

Ik ben het wel met @Frans eens dat de vliegindustrie steeds vaker in de negatieve hoek wordt neergezet. Iedereen weet dat duurzaam reizen steeds meer - terecht - op de voorgrond komt te staan. Dit neemt echter niet weg dat ook de luchtvaartindustrie steeds duurzamer wordt. Daarnaast is de lage ticketprijs niet meer of minder dan pure marketing om klanten te lokken. Kijk maar eens naar de zaterdag in de carnaval vakantie, dan is het tarief nu al 618 euro p.p. exclusief toeslagen voor een retourtje Rotterdam-Innsbruck, niet bepaald een koopje…

De meeste wintersporters gaan nog steeds (en dat zal ook nog wel heel lang zo blijven) met de auto op wintersport, ook hier zal een steeds snellere transitie plaatsvinden naar elektrische auto’s in plaats van auto’s die op benzine of diesel rijden. Ook de trein komt steeds vaker in beeld. Maar het bereiken van een duurzamere manier van reizen staat en valt met het gemak, comfort en snelheid waarmee reizigers op hun bestemming kunnen komen. Het gebrek aan oplaadfaciliteiten (auto), het meerdere malen overstappen (trein) en het weer (sneeuw) onderweg zorgen er o.a. voor dat veel reizigers nog steeds gebruik maken van het vliegtuig om snel en gemakkelijk op de wintersportplaats van bestemming te kunnen komen. Niets mis mee zolang er een eerlijke prijs voor een ticket wordt betaald en de luchtvaartindustrie vol inzet op verdere verduurzaming.

Voor EUR 1.32 (inderdaad, minder dan de prijs van een kop koffie) kun je de CO2 uitstoot van je vlucht Lyon-Amsterdam compenseren.
En voor degene die geen geld aan willen uitgeven, kan ook met frequent flyer Miles ‘betaald’ worden.

Dank voor deze post Roel! Ik word graag goed geïnformeerd over de wintersport en kom hier niet om bekeerd te worden tot het milieu. Ik hoop dan ook dat jullie je op de wintersport blijven richten.

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie