Gratis annuleren voor wintersport 2021-2022

Roel op 05 maart 2021· 12 reacties

boeken wintersport 2021-2022
Mensen zijn al bezig met boeken voor de winter 2021-2022

Eerder meldden we dat het reisaanbod voor de winter 2021-2022 al online is gezet. Vandaag duiken we in de reisvoorwaarden, want heeft het wel zin om in coronatijd te boeken? Het antwoord op die vraag lijkt een duidelijk ‘ja’. Gratis annuleren of omboeken is ook voor de wintersport van 2021-2022 mogelijk.

Boekingen voor 2021-2022

We schreven al dat vroeg boeken voordelen heeft. Zo heb je kans dat populaire of gunstig gelegen hotels of appartementen die normaal vergeven zijn nog beschikbaar zijn, en is er meer keuze voor de drukke weken. Van meerdere touroperators horen we ook dat de boekingen goed lopen. Sunweb meldt deze week in een persbericht dat het aantal boekingen op het niveau zit waar de touroperator normaal gesproken eind april op zit. Hiervan is 55% nieuw als klant (heeft dus geen voucher).

Vooral voor de kerst- en voorjaarsvakanties is veel vraag. We zien de belangstelling terug op onze site. Onze accommodatievergelijker, waar het reisaanbod van verschillende aanbieders wordt vergeleken, had in februari 100% meer bezoekers dan in februari 2020 toen de coronauitbraak nog moest komen.

Gratis annuleren nog steeds mogelijk

Er zijn verschillende verklaringen te bedenken voor de interesse. Na (voor sommigen) twee wintersportloze jaren willen we eindelijk weer op wintersport. Maar mocht de coronacrisis zich toch langer voortslepen wil je natuurlijk garanties. En die zijn er. Veel reisaanbieders bieden nog steeds “gratis annuleren” of omboekgaranties aan, zo leert een rondje langs de velden:

  • Summit Travel: gratis annuleren (cashback-garantie) tot 6 weken voor vertrek bij veel accommodaties (dit staat aangegeven bij de betreffende accommodatie). Lees meer;

  • ChaletsPlus hanteert nog steeds de corona-geld-terug-garantie. Lees meer;

  • Interhome blijft hanteren dat je bij een reiswaarschuwing tot 14 dagen voor vertrek kosteloos kan annuleren of wijzigen. Lees meer;

  • Sunweb biedt een geld-terug-garantie en gratis omboeken tot 6 weken voor vertrek. Dit staat vermeld bij de betreffende accommodatie. Lees meer;

  • Bij Booking.com zijn er ook voor 2021-2022 volop accommodaties te boeken met gratis annuleren. Dit is aan te vinken in de zoekopdracht. Lees meer;

  • TUI biedt nog steeds een geld-terug-garantie bij een negatief reisadvies, en een omruilgarantie tot 7 dagen voor vertrek. Lees meer;

  • Chalet.nl: corona-geld-terug-garantie als de geboekte reis vanwege corona (code oranje of rood) niet door kan gaan. Lees meer;

  • Wintertrex: gratis annuleren tot 30-9 voor alle reizen in de winter 2021-2022, en gratis omboeken tot 6 weken voor vertrek. Bovendien biedt Wintertrex tot 31-3 50 euro korting per persoon op het hele aanbod. Lees meer;

  • Belvilla biedt voor alle huizen die voor 31-3 geboekt zijn gratis annuleren (m.u.v. vakantieparken) bij vertrek tot 31-12-2021. Lees meer.

Sunweb
Bron: Sunweb

Vergelijk accommodaties

Al deze aanbieders, met uitzondering van TUI, zitten in onze accommodatievergelijker. Hiermee profiteer je automatisch van de versoepelde voorwaarden. Tip: lees van tevoren altijd even de kleine lettertjes.

Roel
is sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman en redacteur. Dagelijks schrijft hij over zon, sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Leon1005 maart 2021 · 13:04

Ik heb al geboekt: het hotel dat ik nu twee keer ‘gemist’ heb. In tegenstelling tot vorig jaar om deze tijd heb ik er alle vertrouwen in dat het komende winter wél gaat lukken om af te reizen. Ook heb ik het idee dat er, zeker in de populaire weken en wat beter gelegen accomodaties, relatief weinig last minutes zullen zijn: En last but not least : je steunt de reissector door nu te boeken.

Roelauteur5 maart 2021 · 14:07

PS. Ik heb zelf trouwens ook gisteren geboekt voor de voorjaarsvakantie 2022.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger
BorealisKoi5 maart 2021 · 18:45

Ik heb al geboekt: het hotel dat ik nu twee keer ‘gemist’ heb. In tegenstelling tot vorig jaar om deze tijd heb ik er alle vertrouwen in dat het komende winter wél gaat lukken om af te reizen. Ook heb ik het idee dat er, zeker in de populaire weken en wat beter gelegen accomodaties, relatief weinig last minutes zullen zijn: En last but not least : je steunt de reissector door nu te boeken.

Leon100 op 05 mrt 2021 13:04

Op zich met je eens hoor, maar door nu al te boeken is de reissector nog niet geholpen. Je kunt namelijk zeker in deze tijd geen begroting maken met geld dat nog niet op je rekening staat. Grote boekingwebsite’s hebben hun aanbieders in een houdgreep door hoge commissies te vragen en hun gebruikers de mogelijkheid te bieden op het laatste moment te annuleren. Misschien is het goed dat de toerist ook tot dit besef gaat komen…

Even ter aanvulling: ik ken mensen die meerdere accomodaties tegelijk boeken en tot het laatste moment wachten met een keuze te maken. Dit kan (kon?) onder andere bij Booking. Daar heeft een verhuurder natuurlijk helemaal niets aan, sterker: het kan hem een hap geld kosten omdat hij ondertussen zijn ruimte ook aan een ander had kunnen verhuren.

*bericht bewerkt door BorealisKoi op 05 mrt 2021 18:56

Leon1005 maart 2021 · 20:26

Ik heb geboekt bij een reisorganisatie, geen bookingssite. Geld is al overgemaakt.

BorealisKoi5 maart 2021 · 21:01

Ik heb geboekt bij een reisorganisatie, geen bookingssite. Geld is al overgemaakt.

Leon100 op 05 mrt 2021 20:26

Uitstekend. Was geen persoonlijke opmerking van mijn kant, meer een algemene. Gratis annuleren is voor de boeker gratis, maar voor de accommodatie verre van gratis.

*bericht bewerkt door BorealisKoi op 05 mrt 2021 21:03

peterpos6 maart 2021 · 13:56

PS. Ik heb zelf trouwens ook gisteren geboekt voor de voorjaarsvakantie 2022.

Roel op 05 mrt 2021 14:07

Weer naar Dienten? ;-)

Peter Pos
oneye6 maart 2021 · 14:46

Lees maar goed de algemene voorwaarden na… als ik mn geld terugvraag voor mn skireis 21 voucher 2020 vraagt mn reisorganisatie (famiski) 50 euro per persoon administratiekosten. 200 voor 1 familie.

ello6 maart 2021 · 17:23

Ik wacht gewoon af en ga zeker nog niet boeken.

Schulo8 maart 2021 · 11:32

Geboekt voor laagseizoen nota bene. Rechtstreeks bij de accommodatie aangevraagd en geboekt, mensen superblij met de boeking en wij kunnen 10 maanden voorpret beleven. Dochter inmiddels op de borstelbaan op les, dus we gaan goed beslagen ten ijs (sneeuw) komen volgend jaar.

Opmerking vanuit de accommodatie (in St Johann in Tirol), “het loopt storm”, boekingen gaan enorm hard.

*bericht bewerkt door Schulo op 08 mrt 2021 11:43

PaulPalmpje16 maart 2021 · 21:31

Ach, wij staan al lang weer in het boek van ons vaste hotel. Begin maart 2020 (toen we daar waren) de ski van begin februari 2021 vastgelegd, later met een beetje heen en weer mailen uiteindelijk in januari (pas!) definitief gecancelled. Was goed - uiteindelijk waren ze niet eens open toen. Maar wel meteen 2022 vastgelegd (en een paar weken later september 2021 voor de Almabtrieb). Kortom, goede persoonlijke contacten en dan komt het helemaal goed. Wij hoeven nooit vooruit te betalen :)

*bericht bewerkt door PaulPalmpje op 16 mrt 2021 21:33

Nics17 maart 2021 · 10:35

Ik heb al geboekt: het hotel dat ik nu twee keer ‘gemist’ heb. In tegenstelling tot vorig jaar om deze tijd heb ik er alle vertrouwen in dat het komende winter wél gaat lukken om af te reizen. Ook heb ik het idee dat er, zeker in de populaire weken en wat beter gelegen accomodaties, relatief weinig last minutes zullen zijn: En last but not least : je steunt de reissector door nu te boeken.

Leon100 op 05 mrt 2021 13:04

Op zich met je eens hoor, maar door nu al te boeken is de reissector nog niet geholpen. Je kunt namelijk zeker in deze tijd geen begroting maken met geld dat nog niet op je rekening staat. Grote boekingwebsite’s hebben hun aanbieders in een houdgreep door hoge commissies te vragen en hun gebruikers de mogelijkheid te bieden op het laatste moment te annuleren. Misschien is het goed dat de toerist ook tot dit besef gaat komen…

Even ter aanvulling: ik ken mensen die meerdere accomodaties tegelijk boeken en tot het laatste moment wachten met een keuze te maken. Dit kan (kon?) onder andere bij Booking. Daar heeft een verhuurder natuurlijk helemaal niets aan, sterker: het kan hem een hap geld kosten omdat hij ondertussen zijn ruimte ook aan een ander had kunnen verhuren.

BorealisKoi op 05 mrt 2021 18:45

Zelf verhuur ik accommodaties in Amsterdam, de boekingswebsites blijven maar pushen om gratis annuleren mogelijk te maken. In het verleden heb ik die mogelijkheid wel geboden, het was een ramp… De boekingen stroomden binnen om vervolgens allemaal 1 dag van te voren weer te annuleren, dan zit je in het hoogseizoen opeens met een lege vakantie appartementen en met lege handen.
Overigens zijn AirBnB en Booking bij het begin van de pandemie op een schandalige wijze omgesprongen met hun aanbieders en over andere reisorganisaties heb ik ook weinig goeds vernomen. Het is alles voor HUN klant en de accommodaties kunnen in de stront zakken. Overigens ook de houding van veel gasten die op hoge poten HUN geld voor HUN vakantie binnen 24 uur teruggestort wilden hebben :(

Gerben.t.Z31 maart 2021 · 13:18

Ook al geboekt voor week tijdens kerstvakantie en voorjaarsvakantie 2022. Met geringe aanbetaling en beide tot een maand ervoor gratis te annuleren. Dat geeft toch al vast iets om naar uit te kijken. Laten we hopen dat het dan allemaal weer kan, desnoods nog met restricties.

Plaats een reactie

Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.