Nieuwe skiliften in Zermatt/Breuil-Cervinia

Henri op 05 juli 2022· 4 reacties

De tweede fase van het Alpine Crossing project (matterhornparadise.ch)
De tweede fase van het Alpine Crossing project (matterhornparadise.ch)

Er staan veel vernieuwingen op het programma in het bekende skigebied Matterhorn Ski Paradise bij de dorpen Zermatt, Breuil-Cervinia en Valtournenche. Naast de voortgezette werkzaamheden van het immense Alpine Crossing project krijgt onder andere de Italiaanse kant deze zomer ook een gloednieuwe stoeltjeslift. Het is dus hoog tijd voor een overzicht van alle nieuwtjes in het beroemde grensoverschrijdende skigebied.

Alpine Crossing project tussen Zermatt en Cervinia volgend jaar afgerond

Vanaf het voorjaar in 2023 is het mogelijk om met een gondel direct vanaf de Testa Grigia op 3458 meter naar de Klein Matterhorn op 3821 meter hoogte te komen. In 2018 is er aan de noordkant van de berg al een moderne 3S-gondel gebouwd. Als onderdeel van het Alpine Crossing project is nu ook de 3S-gondel vanaf de Italiaanse grens bij Testa Grigia bijna klaar. In 2019 schreef Roel al een uitgebreid artikel over de tweede fase van het project.

De gondel start op de grens met Italië, maar het traject ligt in zijn geheel op Zwitsers grondgebied. Een ritje met de 1,6 kilometer lange gondel gaat slechts 4 minuten duren. In totaal zullen er 10 cabines aan de kabels hangen met elk plaats voor 28 personen. Het overstappen in de andere gondels op het traject zal gemakkelijk en rolstoelvriendelijk verlopen, aangezien beide liften in hetzelfde bergstation aankomen en ook het dalstation van de nieuwe gondel bij Testa Grigia direct naast het bergstation van de pendelbaan ligt. Meer informatie over het project kun je hier vinden.

Pistekaart met de 3S gondel vanuit Testa Grigia (2023) en groen de nieuwe Gran Sometta stoeltjeslift (2022). In het oranje linksonder de nieuwe Furi pendelbaan (lees verderop).
Pistekaart met de 3S gondel vanuit Testa Grigia (2023) en groen de nieuwe Gran Sometta stoeltjeslift (2022). In het oranje linksonder de nieuwe Furi pendelbaan (lees verderop).

Nieuwe Gran Sometta stoeltjeslift in Valtournenche

Aan de Italiaanse kant van het skigebied in Valtournenche vervangt de nieuwe 6-persoons Gran Sometta stoeltjeslift de gelijknamige sleeplift. Iedereen die in Valtournenche opstapt moet om de rest van het gebied te bereiken deze lift nemen. Het was daarom de hoogste tijd om deze sleeplift te vervangen door een capaciteitssterke stoeltjeslift.

Precies voor het begin van het nieuwe winterseizoen 2022/2023 zal de moderne stoeltjeslift, met kap en een capaciteit van 2400 personen per uur, klaar zijn. Het hoogteverschil dat de stoeltjeslift over een lengte van 1,2 kilometer overbrugt bedraagt 235 meter. Voortaan sta je binnen 4 minuten bij het bergstation. De kleuren van het dal- en bergstation zijn zo gekozen dat de lift in de zomer nauwelijks op zal vallen in het landschap. Het hoogalpiene landschap wordt gedomineerd door grijsbruine kleuren, waardoor ook de liftstations deze grijstinten krijgen.

Het bergstation van de nieuwe Gran Sometta stoeltjeslift (cervinia.it)
Het bergstation van de nieuwe Gran Sometta stoeltjeslift (cervinia.it)

Mogelijke verplaatsing

Er wordt al jaren gesproken over een mogelijke verbinding tussen het skigebied van Breuil - Cervinia en Monterosa Ski. Ook al is de realisatie van dit project nog ver weg, er wordt wel alvast rekening gehouden bij de bouw van deze stoeltjeslift. De Gran Sometta stoeltjeslift ligt namelijk bovenaan de Val d’Ayas, de vallei waar de verbinding tussen Breuil-Cervinia - Valtournenche en Champoluc moet ontstaan.

Mocht het zover komen dat het megaproject wordt gerealiseerd, dan zal de Gran Sometta stoeltjeslift hoogstwaarschijnlijk overbodig worden door de komst van een gondel vanuit Champoluc naar het huidige bergstation van de nieuwe stoeltjeslift. Een verplaatsing van de Gran Sometta lift is daarom een mogelijkheid. De stoeltjeslift zal dan de vastgeklemde Motta stoeltjeslift (de tweede lift in de schakel van drie aan de kant van Valtournenche) kunnen vervangen.

Nieuwe cabines voor de Matterhorn Express (matterhornparadise.ch)
Nieuwe cabines voor de Matterhorn Express (matterhornparadise.ch)

Rechts de mogelijke verbinding met Monte Rosa en de verplaatsing van de Gran Sometta stoeltjeslift, links de Matterhorn Express.
Rechts de mogelijke verbinding met Monte Rosa en de verplaatsing van de Gran Sometta stoeltjeslift, links de Matterhorn Express.

Vervanging cabines Matterhorn Express

Nog een nieuwtje aan de Zwitserse kant van het gebied: deze zomer worden de cabines van de Matterhorn Express vervangen. Met de komst van de Matterhorn Express gondel werden er maar liefst 3 liften in het skigebied van Zermatt vervangen. De gondel vanuit Zermatt naar Furi en de twee pendelbanen van Furi naar Furgg en Schwarzsee. Sinds 2009 brengt de gondel je in 3 secties met meerdere tussenstations van Zermatt op 1638 meter helemaal naar de Trockener Steg op 2939 meter hoogte. Een hoogteverschil van ruim 1100 meter dus!

De nieuwe cabines betekenen vooral meer comfort voor de liftrit naar de Trockener Steg, zowel in het zomer- als winterseizoen. De oude cabines zijn inmiddels van de kabel gehaald en verkocht. Zaterdag 18 juni is het zomerseizoen rondom de Schwarzsee begonnen en draaide de gondel voor het eerst met de gloednieuwe cabines.


Nieuwe Furi pendelbaan (matterhornparadise.ch)
Nieuwe Furi pendelbaan (matterhornparadise.ch)

Nieuwe Furi pendelbaan

Het is nog niet klaar met de liftnieuwtjes, want na 58 jaar trouwe dienst gaat de oude pendelbaan vanuit Zermatt naar Furi dit jaar met pensioen. Een gloednieuwe pendelbaan zal voortaan vanuit het vernieuwde dalstation Schluhmatte naar Furi op een hoogte van 1867 meter pendelen. De nieuwe pendelbaan zal over een grotere capaciteit beschikken. Terwijl de oude pendelbaan maximaal 80 personen in de cabine kon transporteren zal de nieuwe cabine 20 personen extra mee kunnen nemen. Daarnaast zal de nieuwe cabine meer plaats per persoon bieden.

De Matterhorn Express gondel zal tijdens de bouwwerkzaamheden deze zomer niet worden gestoord. Het nieuwe dalstation van de Furi pendelbaan zal voor een geoptimaliseerde stroom van gasten zorgen, wat een van de belangrijke punten is voor de voltooiing van het Matterhorn Alpine Crossing project. Het nieuwe dalstation en de pendelbaan zullen naar alle waarschijnlijkheid in de herfst van 2023 openen.

Henri
weet alles van nieuwe skigebieden, liften en projecten.

null
null
null

Constructueel gezien een top ontwerp, de krachten worden zo perfect verdeeld, visueel echt een gedrocht zo’n liftpaal.

Born to Ride

Constructueel gezien een top ontwerp, de krachten worden zo perfect verdeeld, visueel echt een gedrocht zo’n liftpaal.

Matthias123 op 03 nov 2023 06:28

Ieder zijn smaak zeker? Als kabelbaanfan vind ik die ronde paal echt een architecturaal hoogstandje :)

There is no bad snow, only bad skiers!

Smaken verschillen inderdaad, maar zo’n constructie heeft eigenlijk niets met architectuur te maken, dit is rekenkundig gezien gewoon de meest sterke en stabiele constructie voor dit doeleinde.

Born to Ride
Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Plaats een reactie